• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengen

Auteur: ricardo, gepost 7 oktober 2013 om 21:56 – 34 Reacties

Afbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengenAfbeelding Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengen

Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengen
De man uit ’s werelds beste viermansformatie verkoopt zijn vierzitter. Iemand interesse in dit Franse klassiekerjuweeltje?

Facel Vega is inmiddels een vervlogen naam in de autowereld. Ooit, tussen 1954 en 1964, rolden de prachtigste carrosserieën uit de Parijse fabriek, meestal voorzien van Amerikaanse Chrysler-motoren (de periode dat ze overstapte op 1,7-liter baggermotoren slaan we maar even over). Eén van die modellen was de door Jean Daninos getekende Facel Vega Facel II.

De Facel II van Beatles-drummer Ringo Star (chassisnummer HK2 B160) was een van de twee Facel Vega’s met een 6,7-liter Chrysler Typhoon-blok. Het gaf deze handgeschakelde luxeslee 390 pk.

Het feit dat er maar 182 exemplaren zijn gebouwd, waarvan slechts 26 met het stuur aan de rechterkant, en deze ook nog eens van de Yellow Submarine-zanger is geweest zal de prijs aardig opdrijven. Maar ook zonder sterallures blijft het een prijzig wagentje, zoveel is duidelijk. Wie geïnteresseerd is: hij gaat op 1 december bij Bonhams in Londen onder de hamer.

Facel Vega

Oh, er is trouwens iemand/een groep/Victor Muller bezig met de resurrectie van Facel Vega, waarvan we onlangs de eerste beelden zagen, maar sindsdien is het stil.

Ook interessant!

  • Parkeer hier je Skoda
    Parkeer HIER je Skoda voor 5.000.000 euro
  • Tesla krijgt subsidie
    Tesla krijgt subsidie van € 1.100.000.000 van Duitsland
  • VW Topman
    VW topman is onschuldig, betaalt toch € 10.000.000
  • Aankoopadvies: Sprintkanon voor 25.000 euro
    Aankoopadvies: Sprintkanon voor 25.000 euro

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

facel-vega, Klassiekers, the-beatles, veiling

Vorig bericht: « Uitgeschakelde snelwegverlichting gaat aan bij file
Volgend bericht: Wie is sneller: Bugatti Veyron Vitesse vs Koenigsegg Agera R »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pallas zegt

    7 oktober 2013 om 22:03

    Afgezien van John Lennon en Paul McCartney, en George Harrison buiten beschouwing gelaten, is Ringo Starr mijn favoriete Beatle.

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    7 oktober 2013 om 22:04

    Wat een prachtige auto. Zoals de meeste Facel Vega’s vind ik. De Beatle connectie vind ik minder relevant. De rest, epic mooi.

    Login om te reageren
  3. porsche928 zegt

    7 oktober 2013 om 22:11

    Wat een prachtbak zeg….. Doe daar maar eens een remake van.

    Login om te reageren
  4. deladude zegt

    7 oktober 2013 om 22:14

    Heel fraai. Echt stijlvolle auto’s maakte dat Facel Vega. Van eem klasse die je nu (bijna) niet meer ziet

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      8 oktober 2013 om 07:54

      @deladude: Stamt uit een tijd dat BMW nog de Isetta maakte. Waar is de tijd gebleven dat je voor een mooie auto alleen in Engeland, Frankrijk of Italië moest zijn….

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        8 oktober 2013 om 08:02

        @Jansen:
        Voor een mooie auto moet je nog steeds in Engeland, Frankrijk of Italië zijn.
        Er zijn wat merken gesneuveld in de strijd maar het mooie spul komt daar nog steeds vandaan.

        Login om te reageren
      • StijnB zegt

        8 oktober 2013 om 08:19

        @Jansen:
        De Duitsers hadden toen ook al de 300 SL, 356, 550 Spyder,… BMW in het bijzonder had ook al zelfs de 507!

        Login om te reageren
        • bertorelli zegt

          8 oktober 2013 om 08:52

          @StijnB:
          Je was me net voor.
          En vergeet Nederland niet in de jaren ’50
          http://en.wikipedia.org/wiki/Shelter_(automobile)

          Login om te reageren
  5. mopar zegt

    7 oktober 2013 om 22:18

    Beste van twee werelden. Europese styling met Amerikaanse betrouwbare techniek. Zal wel een prachtig uitlaat geluid hebben.

    Login om te reageren
  6. azenomei zegt

    7 oktober 2013 om 22:18

    Mooie auto. Beetles geef ik niets om.

    Login om te reageren
    • johannes79 zegt

      8 oktober 2013 om 09:55

      @azenomei: mooi zij waarschijnlijk ook niets om jou denk ik..

      Login om te reageren
  7. mout zegt

    7 oktober 2013 om 22:32

    Ik mag best graag een plaatje draaien van de Beatles – maar dat betekent niet dat ik hun oude spullen extra waardevol vind.
    Ook zonder beroemde eigenaar vind ik een klassieker die zó fraai is, en er zó mooi bij staat geweldig! Dat zo’n Facel Vega niet veel meer moet kosten, is zeker omdat Chrysler techniek nogal 13-in-een-dozijn is?

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      8 oktober 2013 om 07:55

      @mout: Ik vind 350.000 euro nogal wat. Daar koopt een normaal mens een huis van….

      Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        8 oktober 2013 om 08:53

        @Jansen:
        Daar koopt een normaal mens tegenwoordig minimaal 2 huizen van ;-)

        Login om te reageren
  8. guusboum zegt

    7 oktober 2013 om 22:48

    390pk uit een 6,7l v8 is nog veel ook voor een oud amerikaans blok!

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      8 oktober 2013 om 07:52

      @guusboum: Het waren de motoren in politieuitvoering, dus met extra vermogen.

      Login om te reageren
  9. gash zegt

    7 oktober 2013 om 23:04

    Mooie wagen, mag alleen wel minimaal 22″ lichtmetaal onder.

    Login om te reageren
  10. hdla zegt

    7 oktober 2013 om 23:36

    Prachtige auto en typisch Frans. Alleen remmen deed hij niet zo goed. Ik geloof dat er ooit daardoor een bekende Fransman verongelukte. Apart is dat het wortelnoten dashboard geschilderd is. Ik hoop dat die “wederopstanding” nooit gebeurt, dat van bugatti is al erg genoeg.

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      8 oktober 2013 om 01:00

      @hdla: Franse schrijver en Nobelprijswinnaar Albert Camus.
      Doch was de man passagier in de Facel, die dus door een vriend werd bestuurd.

      Maar met de remmen had het ongeval niets te maken. De twee mannen verongelukten bij een snelheid van ca. 180 km/u.

      In het politierapport werd een klapband toegeschreven als mogelijk oorzaak…

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        8 oktober 2013 om 07:51

        @FrankypankyV8: Die vriend was zijn uitgever. De beide heren op de voorstoelen waren vrij snel overleden na de crash, de dames op de achterbank hebben alles overleefd. Het verhaal wil dat Camus het treinkaartje voor de terugreis in zijn zak had zitten.

        Het ongeluk gebeurde op een tipische Franse N-weg met bomen erlangs. Een klapband, zeer klassieke opzet van de auto (achterwielaandrijving, bladveren en starre achteras en dus niet bepaald Citroën DS rijeigenschappen), eeen hoge snelheid en die bomen langs de weg is een slechte combinatie. Overigens gebeurde dat ongeluk met een FV2b, een auto van een “veel” eerdere generatie.

        Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    8 oktober 2013 om 00:34

    Eentje waar @desjonnies zich wel aan zal kunnen vergapen vermoed ik.

    Ziet er goed uit die wagen, maar wat was in die tijd z’n concurrentie? Was dat bentley, rolls, of de amerikanen of merken zoals Iso, maseratie,…?

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      8 oktober 2013 om 07:46

      @Hupke: Maseratie?

      Ik moet ergens een Frans tijdschrift hebben waarin hij (de HK500, dus eigenlijk de voorloper van dit model) vergeleken wordt met een Jaguar E-type, de Studebaker Hawk, een Aston Martin en ik meen een Maserati 3500. Dus hij begaf zich in de duurdere GT-sferen. De Excellence moest het wel meer opnemen tegen Rolls-Royce.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 oktober 2013 om 09:58

      @Hupke:
      Yep.
      Elegant en arrogant met een vleugje art nouveau, zoals @lincoln het merk ooit treffend omschreef.

      Login om te reageren
  12. jweelden zegt

    8 oktober 2013 om 00:48

    Kan iemand mij vertellen of de sleutel bij rechts gestuurde auto’s ook altijd links zit? En bij porsche rechts? De porsche van mn vadef heeft hem linksgestuurd en ook links het contact vandaar.

    Login om te reageren
    • sergedemulder zegt

      8 oktober 2013 om 07:32

      @jweelden: bij Porsche zit het contact altijd aan de kant van het portier. Stamt uit de racerij, toen coureurs moesten rennen naar hun auto alvorens te starten.

      Door het contact langs het portier te steken konden de Porsche coureurs de motor starten met de ene hand en hem tegelijkertijd in versnelling leggen met de andere hand.

      Login om te reageren
      • Jansen zegt

        8 oktober 2013 om 07:42

        @sergedemulder: Volgens mij is dat gewoon aan de autofabrikant wat die leuk vindt. Ik weet toevallig dat bij de Citroën CX het contactslot ook “aan de verkeerde kant” zit. Er is geen norm voor zoals voor bijvoorbeeld de volgorde van de pedalen.

        Login om te reageren
  13. papa zegt

    8 oktober 2013 om 06:38

    Beste 4 mans formatie? En de Backstreet boys dan?

    Login om te reageren
    • harie zegt

      8 oktober 2013 om 14:06

      @papa: dat waren er 5….. (Waarom weet ik dit……?)

      Login om te reageren
  14. Jansen zegt

    8 oktober 2013 om 07:41

    Zó verschrikkelijk mooi. Ik zou ‘m alleen niet rechtsgestuurd willen hebben, dus ik zoek nog even door.

    Overigens “stapten ze niet over” op 1.7 liter motoren, maar gingen ze naast de grote Facels (toen nog HK500 (opgevolgd door deze Facel II) en Excellence) een kleiner model bouwen, dus niet exclusief modellen met 1.7 liter motoren. Die motoren hadden in het begin wat problemen (wat de naam aardig beschadigde) maar toen de kinderzoektes er uit waren was het blok van de Facellia echt een topper met twee bovenliggende nokkenassen, geheel uit lichtmetaal en een voor die tijd groot vermogen. Ze zijn alleen slecht met de kinderziektes omgegaan (publicitair) en dat heeft ze de das om gedaan….

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      8 oktober 2013 om 10:01

      @Jansen:
      yep, die Facellia motoren hadden dezelfde vervelende eigenschp als de MGA twin-cam motoren : ze maakten te gretig te veel toeren en daar konden de blokken niet tegen.
      Ze hebben de Facellia toen met een Volvo B18 ? motor uitgerust en de Healey zes-in-lijn.
      Maar het kwaad was al geschied.

      Login om te reageren
  15. glashelder zegt

    8 oktober 2013 om 10:04

    Mooi is anders natuurlijk, maar wel curieus.
    Vind $ 350.000 niet eens zo veel voor zo’n uniek exemplaar.

    Die van Camus kun je denk ik wel goedkoper op de kop tikken (afdeling schadeauto’s).

    Login om te reageren
  16. mgmgb zegt

    8 oktober 2013 om 11:18

    Geweldig mooie auto. Maar dan wel met de complete Rolling Stones discography in de radio. Compensatie voor het verleden.

    Login om te reageren
  17. Mee zegt

    8 oktober 2013 om 13:23

    Schitterende auto. En als ik mij niet vergis op dat moment de snelste productiewagen die er was.

    Login om te reageren
    • Mee zegt

      8 oktober 2013 om 13:30

      @Mee: Dat was blijkbaar een ander model:
      “At its launch in 1958, Facel claimed the HK500 was the fastest production car in the world”

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North