Facel Vega van Ringo Starr moet €350.000 opbrengen

Auteur: , 34 Reacties

De man uit 's werelds beste viermansformatie verkoopt zijn vierzitter. Iemand interesse in dit Franse klassiekerjuweeltje?

Facel Vega is inmiddels een vervlogen naam in de autowereld. Ooit, tussen 1954 en 1964, rolden de prachtigste carrosserieën uit de Parijse fabriek, meestal voorzien van Amerikaanse Chrysler-motoren (de periode dat ze overstapte op 1,7-liter baggermotoren slaan we maar even over). Eén van die modellen was de door Jean Daninos getekende Facel Vega Facel II.

De Facel II van Beatles-drummer Ringo Star (chassisnummer HK2 B160) was een van de twee Facel Vega’s met een 6,7-liter Chrysler Typhoon-blok. Het gaf deze handgeschakelde luxeslee 390 pk.

Het feit dat er maar 182 exemplaren zijn gebouwd, waarvan slechts 26 met het stuur aan de rechterkant, en deze ook nog eens van de Yellow Submarine-zanger is geweest zal de prijs aardig opdrijven. Maar ook zonder sterallures blijft het een prijzig wagentje, zoveel is duidelijk. Wie geïnteresseerd is: hij gaat op 1 december bij Bonhams in Londen onder de hamer.

Facel Vega

Oh, er is trouwens iemand/een groep/Victor Muller bezig met de resurrectie van Facel Vega, waarvan we onlangs de eerste beelden zagen, maar sindsdien is het stil.



34 reacties

Afgezien van John Lennon en Paul McCartney, en George Harrison buiten beschouwing gelaten, is Ringo Starr mijn favoriete Beatle.
Wat een prachtige auto. Zoals de meeste Facel Vega’s vind ik. De Beatle connectie vind ik minder relevant. De rest, epic mooi.
Wat een prachtbak zeg….. Doe daar maar eens een remake van.
Heel fraai. Echt stijlvolle auto’s maakte dat Facel Vega. Van eem klasse die je nu (bijna) niet meer ziet
@deladude: Stamt uit een tijd dat BMW nog de Isetta maakte. Waar is de tijd gebleven dat je voor een mooie auto alleen in Engeland, Frankrijk of Italië moest zijn….
@Jansen:
Voor een mooie auto moet je nog steeds in Engeland, Frankrijk of Italië zijn.
Er zijn wat merken gesneuveld in de strijd maar het mooie spul komt daar nog steeds vandaan.
@Jansen:
De Duitsers hadden toen ook al de 300 SL, 356, 550 Spyder,… BMW in het bijzonder had ook al zelfs de 507!
@StijnB:
Je was me net voor.
En vergeet Nederland niet in de jaren ’50
http://en.wikipedia.org/wiki/Shelter_(automobile)
Beste van twee werelden. Europese styling met Amerikaanse betrouwbare techniek. Zal wel een prachtig uitlaat geluid hebben.
Mooie auto. Beetles geef ik niets om.
@azenomei: mooi zij waarschijnlijk ook niets om jou denk ik..
Ik mag best graag een plaatje draaien van de Beatles – maar dat betekent niet dat ik hun oude spullen extra waardevol vind.
Ook zonder beroemde eigenaar vind ik een klassieker die zó fraai is, en er zó mooi bij staat geweldig! Dat zo’n Facel Vega niet veel meer moet kosten, is zeker omdat Chrysler techniek nogal 13-in-een-dozijn is?
@mout: Ik vind 350.000 euro nogal wat. Daar koopt een normaal mens een huis van….
@Jansen:
Daar koopt een normaal mens tegenwoordig minimaal 2 huizen van ;-)
390pk uit een 6,7l v8 is nog veel ook voor een oud amerikaans blok!
@guusboum: Het waren de motoren in politieuitvoering, dus met extra vermogen.
Mooie wagen, mag alleen wel minimaal 22″ lichtmetaal onder.
Prachtige auto en typisch Frans. Alleen remmen deed hij niet zo goed. Ik geloof dat er ooit daardoor een bekende Fransman verongelukte. Apart is dat het wortelnoten dashboard geschilderd is. Ik hoop dat die “wederopstanding” nooit gebeurt, dat van bugatti is al erg genoeg.
@hdla: Franse schrijver en Nobelprijswinnaar Albert Camus.
Doch was de man passagier in de Facel, die dus door een vriend werd bestuurd.

Maar met de remmen had het ongeval niets te maken. De twee mannen verongelukten bij een snelheid van ca. 180 km/u.

In het politierapport werd een klapband toegeschreven als mogelijk oorzaak…
@FrankypankyV8: Die vriend was zijn uitgever. De beide heren op de voorstoelen waren vrij snel overleden na de crash, de dames op de achterbank hebben alles overleefd. Het verhaal wil dat Camus het treinkaartje voor de terugreis in zijn zak had zitten.

Het ongeluk gebeurde op een tipische Franse N-weg met bomen erlangs. Een klapband, zeer klassieke opzet van de auto (achterwielaandrijving, bladveren en starre achteras en dus niet bepaald Citroën DS rijeigenschappen), eeen hoge snelheid en die bomen langs de weg is een slechte combinatie. Overigens gebeurde dat ongeluk met een FV2b, een auto van een “veel” eerdere generatie.
Eentje waar @desjonnies zich wel aan zal kunnen vergapen vermoed ik.

Ziet er goed uit die wagen, maar wat was in die tijd z’n concurrentie? Was dat bentley, rolls, of de amerikanen of merken zoals Iso, maseratie,…?
@Hupke: Maseratie?

Ik moet ergens een Frans tijdschrift hebben waarin hij (de HK500, dus eigenlijk de voorloper van dit model) vergeleken wordt met een Jaguar E-type, de Studebaker Hawk, een Aston Martin en ik meen een Maserati 3500. Dus hij begaf zich in de duurdere GT-sferen. De Excellence moest het wel meer opnemen tegen Rolls-Royce.
@Hupke:
Yep.
Elegant en arrogant met een vleugje art nouveau, zoals @lincoln het merk ooit treffend omschreef.
Kan iemand mij vertellen of de sleutel bij rechts gestuurde auto’s ook altijd links zit? En bij porsche rechts? De porsche van mn vadef heeft hem linksgestuurd en ook links het contact vandaar.
@jweelden: bij Porsche zit het contact altijd aan de kant van het portier. Stamt uit de racerij, toen coureurs moesten rennen naar hun auto alvorens te starten.

Door het contact langs het portier te steken konden de Porsche coureurs de motor starten met de ene hand en hem tegelijkertijd in versnelling leggen met de andere hand.
@sergedemulder: Volgens mij is dat gewoon aan de autofabrikant wat die leuk vindt. Ik weet toevallig dat bij de Citroën CX het contactslot ook “aan de verkeerde kant” zit. Er is geen norm voor zoals voor bijvoorbeeld de volgorde van de pedalen.
Beste 4 mans formatie? En de Backstreet boys dan?
@papa: dat waren er 5….. (Waarom weet ik dit……?)
Zó verschrikkelijk mooi. Ik zou ‘m alleen niet rechtsgestuurd willen hebben, dus ik zoek nog even door.

Overigens “stapten ze niet over” op 1.7 liter motoren, maar gingen ze naast de grote Facels (toen nog HK500 (opgevolgd door deze Facel II) en Excellence) een kleiner model bouwen, dus niet exclusief modellen met 1.7 liter motoren. Die motoren hadden in het begin wat problemen (wat de naam aardig beschadigde) maar toen de kinderzoektes er uit waren was het blok van de Facellia echt een topper met twee bovenliggende nokkenassen, geheel uit lichtmetaal en een voor die tijd groot vermogen. Ze zijn alleen slecht met de kinderziektes omgegaan (publicitair) en dat heeft ze de das om gedaan….
@Jansen:
yep, die Facellia motoren hadden dezelfde vervelende eigenschp als de MGA twin-cam motoren : ze maakten te gretig te veel toeren en daar konden de blokken niet tegen.
Ze hebben de Facellia toen met een Volvo B18 ? motor uitgerust en de Healey zes-in-lijn.
Maar het kwaad was al geschied.
Mooi is anders natuurlijk, maar wel curieus.
Vind $ 350.000 niet eens zo veel voor zo’n uniek exemplaar.

Die van Camus kun je denk ik wel goedkoper op de kop tikken (afdeling schadeauto’s).
Geweldig mooie auto. Maar dan wel met de complete Rolling Stones discography in de radio. Compensatie voor het verleden.
Schitterende auto. En als ik mij niet vergis op dat moment de snelste productiewagen die er was.
@Mee: Dat was blijkbaar een ander model:
“At its launch in 1958, Facel claimed the HK500 was the fastest production car in the world”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).