Wiebes zet het mes in de bijtelling: 25% bij 79 gram CO2

Auteur: , 62 Reacties

De kogel is door de kerk: Staatssecretaris Eric Wiebes gooit per 2016 de bijtellingscategorieën compleet overhoop.

BMW i3

Dat Wiebes het systeem rond de bijtelling op de schop wilde gooien, dat was al een tijdje bekend. De reden is simpel. Den Haag wilde de aanschaf van hybrides en elektrische auto’s stimuleren, maar kwam er al snel achter dat de schatkist zo honderden miljoenen euro’s mis liep. Dat terwijl veel ‘zuinige’ auto’s in de praktijk veel meer brandstof verbruiken dan de fabrikanten ons willen doen geloven.

De nieuwe bijtellingsregelingen gaan in per 2016, zo blijkt uit een brief die in handen is van BNR. Elektrisch rijden zal dan nog steeds worden bevorderd, maar de laagste bijtellingscategorie van vier procent verdwijnt. Voor een elektrische auto betaal je in 2016 echter wel de laagste bijtelling: zeven procent per jaar.

Plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer gaan 14 procent bijtelling betalen. Bij een uitstoot tussen de 51 en 79 gram wordt de bijtelling 20 procent, terwijl de bijtelling voor auto’s met een uitstoot boven de 79 gram CO2 25 procent zal bedragen. Hierbij blijft gelden dat leasecontracten die voor 2016 zijn afgesloten, gewoon onder de bijtellingsregels van destijds blijven vallen.

CO2 uitstoot (gram/km)
2014
CO2 uitstoot (gram/km)
2016
ElektrischElektrisch
04% bijtelling07% bijtelling
Benzine/aardgas/LPGBenzine/aardgas/LPG
<517% bijtelling<5114% bijtelling
51-8814% bijtelling51-7920% bijtelling
89-11720% bijtelling>7925% bijtelling
>11725% bijtelling
DieselDiesel
<517% bijtelling<5114% bijtelling
51-8514% bijtelling51-7920% bijtelling
86-11120% bijtelling>7925% bijtelling
>11125% bijtelling

Fotocredit: autojunk.nl



62 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Bedankt voor het gebruiken van mn foto, wordt gewaardeerd!

Gr,

Yannic
@photovidy: een heel mooie foto van een erg lelijke auto, goed gedaan!
Mooi besluit; en dat zou ik ook vinden als ik NL zou wonen. Stimuleert nog altijd vol-elektrische auto’s. Stimuleert t kopen van hybrides die naast het PiH rijden ook zeer zuinig zijn en daarnaast overstimuleert het niet de ‘nep’-hybrides en overstimuleert het niet de Aygo’s en andere slowmotions van de deze wereld.
En wat onder de 79Gram? En elektrische auto’s? Bedoelen ze dan uitsluitend vol elektrische auto’s?

Maar tja het is Nederland ik kijk er niet van op als straks iedereen meer betaalt. In plaats van dat het 23% of 20% of wat dan ook word.
Jammer. Ik had liever 18-20% gezien voor alle auto’s, dat zou de variatie op de weg sterk bevorderen. Enige positieve is dat we waarschijnlijk nog meer Tesla’s op de Nederlandse wegen gaan zien vanaf 2016.
Ja hoor. Dan is het wel zo fair om weer naar 22% te gaan, zoals het daarvoor altijd al was. Het was toen ook ‘tijdelijk’ opgeschroefd van 22% naar 25% om de 14% mogelijk te maken. Nu gaat die eruit, dus zou de bijtelling wel weer terug mogen naar 22%.

Dus eind 2015 komt er nog een complete run alle 4%, 7%, 14% en 20% bakken die dan nog 5 jaar mogen genieten van deze lage bijtelling?
Destijds ging gewoon iedereen over van 22 naar 25% ook al had je je auto al, ook van het ene op het andere jaar.
@Joerek: Het is in ieder geval een goede methode om de zakelijke automarkt in 2015 te stimuleren (Om vervolgens in 2016 weer in te storten.)
via Android app
En als je een plugin hebt die <79 gram uitstoot?
@knipperlichtje: Het artikel is inmiddels geupdate met nieuwe info!
@JordyS: supersnel, dankjewel!
Als er niks wordt gedaan aan de manier van het meten van de uitstoot zal ook dit niet werken
tssss….. alle haibrietmeuk en e-waggies 25% bijtelling en als je een V8 of groter hebt of meer dan 3 liter cilinderinhoud, dan bijtellingsvrij… betere oplossing voor autoliefhebberts.
@406_v6:
Nee, dat gaat de wereld helpen.
Dan rijden al die “liefhebberts”die nu een Metsubsidie rijden of een Golf GTE op hun verlanglijstje hebben staan straks een dikke V8, alles voor de bijtelling hè.

Ik zou persoonlijk liever het oude simpele systeem terug zien maar met deze maatregel kan ik wel leven..
@tupperware: Nee, dat stimuleringsbeleid voor “schone”auto’s helpt…. not. Zolang we kolencentrales bouwen en explotatievergunningen geven, de enorm vervuilende scheepvaart (zowel binnenvaart als zeegaand), de zware industrie (olieraffinaderijen, chemische industrie, hoogovens e.d.) niet aanpakken, blijft ’t dweilen met ontelbaar veel kranen open.

Ben en blijf autoliefhebber, maar we (de overheid/EU) maakt onnodig veel kapot op automotive gebied.
@406_v6: haha, mooi. Dus je zou met je 406 met 2.9L V6 dan wel in de bijtelling zitten (ok, t is t niet waard om m nog te leasen).
@gregorius: Die 406 is inmiddels ter ziele; nu een Accord 2.4 vtec, wordt waarschijnlijk een Lexus LS460 van jaartje of 6. En nee, ik lease niks, ook al heb ik een eigen bedrijf. Alles wat ik nodig heb koop ik, ben ik in 1x van de lasten af.
@406_v6: mocht je voor de Lexus gaan heb ik nog wel wat leuks staan…laat maar weten!
Het ziet er allemaal niet rooskleurig uit voor de Nederlandse autobranche..
Dat ze maar eens iets gaan doen aan de belachelijke BPM-prijzen die wij als Nederlanders betalen.

Als we nu eens allemaal overstappen op de youngtimers tegen 35% bijtelling over de dagwaarde.
1) Dan spekken we onze vrienden in Den Haag niet nóg meer dan we nu al doen
2) Het straatbeeld zou er een stuk beter op worden zonder die vreselijke Megane Estate’s, Seat Ibiza ST’s, Toyota Prius etc. (vanuit liefhebbers oogpunt)

Niet dat dat gaat gebeuren, maar wilde het idee toch even met jullie delen ;)
@raul88: Ik ben bang als we dat gaan doen, dat er per 1 januari 2017 een nieuw en torenhoog bijtellingstarief voor youngtimers komt.
@raul88: Je gelooft toch niet dat de roverheid ons een voordeeltje gunt??
OK..

Volgend jaar voor mij de laatste keer een leaseauto bestellen.. In 2016 wordt dus bijna iedere fatsoenlijke auto 25%! Wordt dus veel te duur.

Je gaat als staat zo’n beetje alles gelijktrekken en afronden naar de huidige duurste bijtellingscategorie?

Dat wordt zelf een auto aanschaffen en gebruik maken van de mobiliteitsbudget.
@theflowinside: Inderdaad, de lage bijtellingscategorieën zijn er straks alleen voor mensen met een torenhoog leasebudget.

Dat wordt straks 50k per jaar rijden in een Aygo…. heb nu al medelijden met m’n rug.
@dondeboer:

Ik denk dat ik voor max 3000 euro een Golf 4 ofzo ga aanschaffen en hiermee de kilometers maken (Weinig afschrijving met mijn 70.000 km/jaar).

Ik verkoop dan de suzuki swift van me vrouw wel. Neem ik een BMW X5 naast de Golf voor de weekenden en plezier. Mag mijn vrouw hiermee ook de kids brengen/ophalen en naar haar eigen werk gaan (5 km) door de weeks.

Dat is wat nu bij me opkomt :)

(Vorige leaseauto Seat Leon FR 170 pk 25% 33K , huidige Volvo V40 D2 20% 38K)
@theflowinside: Goed plan dus van de overheid. Mensen gaan niet meer ‘scheefrijden’ en zullen eerder belasting betalen over wat ze willen betalen tov wat ze rijden. Overigens hebben we een aantal lease-artikelen geleden nog uitgerekend dat 22-25% redelijk in de buurt komt van wat als jou werk je jou de kosten van jou leaseslet als salaris zou geven. Het betekent dus eigenlijk dat je zelf, qua kosten, liever niet zakelijk in een nieuwe auto wil rijden.
@gregorius:
Ik had eerder verwacht dat de nieuwe standaard bijtellingscategorie rond de 20-22% zal zijn. Het is nog steeds goedkoop als een auto accepteert om rond je leasebudget te blijven (lees bijv: Golf 1.6 TDI Bluemotion zonder te veel extra’s), maar voor mij als autoliefhebber ben ik van plan om iets moois te bestellen met de nodige optie’s met een uiteindelijke fiscalewaarde van rond de 47K. Dan tikt het snel aan.

Dan is het voor mij veels te duur om per sé in een nieuwe auto te rijden. Dan pas ik dus de constructie toe wat ik boven heb genoemd (met meer vervuiling). Rij liever een een 2e hands auto die ik leuk vind, dan een nieuwe wat ik alleen maar als een vervoermiddel van a naar b ga zien.

Maar ja ieder zijn keuze ;)
@theflowinside: bedankt voor de toevoeging van de vorige auto’s en de waarde………

OT: dramatisch weer voor de automobielindustrie en nogal een kortetermijn filosofie. Zoveel mogelijk graaien van de favoriete melkkoe ‘de auto’
@Bisazza:

Ik heb het toegevoegd omdat je dan een idee kan krijgen wat ik nu betaal en aan de hand daarvan mijn beweegredenen kan begrijpen?

Of is dat offtopic? ;)
@theflowinside: financieel OK ………….maar 70.000km per jaar in een Golf 4 ……………da’s afzien!! Sterkte!
@SpiderIV:

Heb er ooit in gereden.. best lekkere auto hoor. Maar aangezien ik volgend jaar nog kan bestellen en met deze ook minimaal 3 jaar ga rijden, zijn we dan minimaal 4 jaar verder. Dan komen de auto’s als Golv 5 enz ook in beeld omdat ze dan ook veel goedkoper zullen worden ;)

Ach ja Nederlandse staat kennende kan nog zoveel veranderen over 4 jaar..
@dondeboer:
Ach, voor wat het je met 25% kost om een Golf te rijden, rijdt je privé hooguit een Aygo..

Ik zeg, eindelijk gerechtigheid..
@tupperware: Je moet ook kijken wat je bruto betaalt als je gaat vergelijken, niet naar wat je netto betaalt. Dit omdat je werkgever je dit als salaris geeft.
Wordt strontziek van de mensen die netto bijtellingskosten gaan vergelijken met particulier rijden. Je moet naar de brutokosten kijken, want dit is wat je van je werkgever krijgt
@theflowinside: je kunt ook gewoon zelf een auto kopen. Kun je kiezen wat je wilt en hoef je 0% bijtelling te betalen.
@Kvgorp: Dat geef ik ook paar posten terug aan ;) Maar pas na 4 jaar :)
En wie worden er weer geraakt met deze regels: de (lagere) middenklasse. Die krijgen vanuit het bedrijf niet het budget voor een full-hybrid (Outlander bijv.) of praktische full-electric (met een range die bruikbaar is). Hiermee krijgen de mensen die “het geld wel hebben” weer eens meer voordelen, terwijl de rest mag opdraaien voor het geld wat ze op die auto’s missen.

Het kan in 2016 heel anders zijn qua auto’s en de prijzen ervan, maar dat weten we nu nog niet (en de nieuwe regels worden nu al bedacht). We zullen het zien…
@quincy: Ach man. Die rijkere mensen betalen gewoon 52% over elke euro die ze meer verdienen dan jou werknemer die de straks de PiH niet meer mag leasen. Het zijn overigens diezelfde 52% PiH ‘gelukkigen’ die anders misschien wel een dikke V8 zouden rijden. Die lol neem je ze dus af en op die auto’s pak je als milieu t meeste terug; dus milieu –technisch is dit zo slecht nog niet.
En daarnaast was het lagere tarief een ideetje om (tijdelijk) schonere auto’s te pushen. Daar heeft jouw lagere middenklasse vol van kunnen profiteren; voor ongeveer 10 jaar (in 2015 nog lekker even iets voor 3-5 jaar af laten sluiten). Misschien ook nog wel meer dan die hogere middenklasse die inzag dat er eigenlijk geen goede PiH concurrent was van de 530d or E320 cdi die ze hiervoor reden en daardoor dus gedwongen werden om onder hun stand te rijden! (voordat sommigen nu gaan flippen; de laatste zin over de hogere middenklasse is dus een trol).
Kortom: als lagere middenklasse: wees blij dat je voor 10 jaar lang een zuinige en nieuwe auto hebt kunnen rijden, die je in de situatie daarvoor nooit had kunnen/willen betalen.
@quincy: Hoezo wordt de lage middenklasse geraakt? De mensen die een lease auto hebben, hebben deze blijkbaar verdient. Deze krijgen ze dus niet, maar verdienen ze! En daarover moeten ze wat bijtelling betalen. Eerlijk toch? Verder is het natuurlijk onzin om te zeggen dat de armen voor de mooie auto’s van de rijken betalen. Dat is niet zo. Het enige wat er gebeurt was, is dat de rijken iets minder belasting betalen. Maar nog steeds betalen ze in percentages meer dan de armen.
Er veranderd dus maar bar weinig, al die PHEV rijders blijven de staat uitvreten met lage bijtelling. Ik blijf die 7 en 14% ook maar raar vinden, maak daar gewoon 10% en 15% van.
Dat worden veel BMW i3’s!
Vreemd uberhaupt al die verschillende bijtellingscategorieën.

Sinds 2013 wordt de BPM -en dus de uiteindelijke prijs- van een auto al gekoppeld aan de CO uitstoot.

Waarom zou je dan bij bijtelling opnieuw, de auto’s met lage CO uitstoot die al een lage -of geen- BPM betalen ook weer lager voor die bijtelling inschalen?

Door één percentage te hanteren betaald toch de “schone” rijder al relatief minder dan diegene die anders kiest.
Dit zegt niets over het daadwerkelijk gebruik.
Alle zakelijke auto’s verplicht het werkelijk verbruik laten opgeven aan de fiscus en dan de bijtelling toepassen die daarbij hoort.
Ik rij zelf 1 op 30 met de PHEV, veel korte ritten en elke dag opladen.
@kobus1967: en mensen die veel korte ritten rijden die krijgen 100% bijtelling want die kunnen eigenlijk beter op de fiets!
Het daadwerkelijk vebruik is niet relevant! Het gaat er om dat er een onderling vergelijkbare uniforme waarde is. Die is er al jaren, de NEDC. Dat die waarde een relatie zou moeten hebben met het praktijk vebruik is een raar idee dat zich in de hoofdjes van mensen geplant heeft en er niet meer uit te krijgen is. Het is slechts een vergelijkswaarde. Een wagen met een lagere waarde is zuiniger onder gelijke omstandigheden dan een wagen met een hogere waarde, dat is alles wat het zegt.
Het daadwerkelijke praktijk verbruik is per gebruiker verschillend omdat het autogebruik verschillend is.
Anders dan jou kan ik niet van laadpaal tot laadpaal rijden omdat mijn werk vaak vraagt lange stukken (500km is niet uitzonderlijk) te rijden. Dat mijn auto dan meer verbruikt dan die van jou is geen enkele reden om een nog groter deel van mijn inkomen aan vrij onzinnige bijtelling af te dragen.
Ga zo door met van laadpaal tot laadpaal rijden, je bent goed bezig maar reken mij aub niet aan dat mijn auto meer verbruikt dan de norm.
Gouden tijden voor alles wat op 79 gram zit… Hmm. volgens mij alleen de VW eco-up, (en Citigo / Mii )..

Dat schiet dus nog niet echt op.
De grens voor 2014 diesel is niet correct, dit is nu t/m 85 gram.
Het overzicht klopt niet: Er staat voor 89-117 CO2 uitstoot (diesel) 20% bijtelling. Dat moet zijn 85-110…
@harriehandrem: check, heb het aangepast, thanks!
En zo help je de economie vanzelf om zeep….
Sorry meneer Wiebes maar wat schieten we hier mee op? Ik dacht dat het nu eindelijk voorbij was met al die VolvoV60 plug-in hybrid, Porsche panamera hybrid en Oulander PHEV. Ik dacht dat deze groep waar er ontzettend veel van zijn nu de klos zouden zijn: 25% bijtelling. Maar helaas deze vallen dus nog steeds in een fiscaal aantrekkelijke bijtelling. Een Panamera Hybrid komt dan op 20% en de V60 gaat naar 14%. Nog steeds een cadeautje van de overheid. Kom op toon eens ballen! Meneer Wiebes is een kwiebes. Exit please
De weliswaar kleine verschillen tussen uitstoot categorieën benzine en diesel gaan dus ook verdwijnen… Is de reden om dat wel in het verleden en heden te hanteren dan komen te vervallen?
Begrijp ik het goed dat de regeling voor youngtimers dus in 2015 en 2016 precies hetzelfde blijft als nu?
Waarom staat er in het artikel ‘zo blijkt uit een brief die in handen is van BNR’? Is gewoon openbare informatie:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/10/23/tweede-nota-van-wijziging-belastingplan-2015.html

Ook in handen van Autoblog dus! :)
@haantje: omdat wij het nieuws al om 13.20 uur hadden op basis van 2 bronnen :-)
Het gat is nog steeds te groot. Men zal zien dat we nog netto betalen zodat de hybride rijders kunnen blijven rijden.
Jullie missen het punt. Het gaat hier over het feit dat het “CO2 verdienmodel” wederom wordt ingezet om de overheidskas aan te vullen. waarvoor heffen zij dit? Voor het milieu of voor hun eigen portofeuille?
Dat jaloerse gezeik over “onterechtheid” van leaserijders moet trouwens ook een keer stoppen. Dan had je maar door moeten leren of de buitendienst in moeten gaan.
want als je dan 0 of 7% bijtelling betaald in je V60 praat je wel anders over de kosten.

En nee, ik rij geen zakelijke auto.
wat een onzinverhaal dit,
de enige manier om dit goed te regelen is door alle mobiliteitsgerelateerde belastingen gelijk te trekken over heel europa:

alle landen dezelfde netto aanschafprijs voor auto’s
alle landen dezelfde BTW niveau’s
alle landen dus netto prijs+btw = aanschafprijs

vervolgens, alle landen dezelfde gebruiksbelasting:
nettoprijs brandstof (ook overal gelijk)
speciaal btw niveau op nettoprijs brandstof (geen belasting op belasting)

daaruit kan elk land vervolgens alle infrastructuur en aanverwante zaken betalen.

qua bijtelling: het is niet te verklaren waarom ik als ik bij een duits bedrijf werk met 800 euro leasebudget een bmw 5-serie kan leasen tegen een bijtelligjgsbedrag dat minimaal 50% lager ligt dan in nederland een 3-serie, dus: ook gelijk trekken..

gewoon 1 tarief: heb je een auto van de zaak: dan tellen we 18% bij je brutoloon. of dat kreng nou electrisch is of niet, is niet relevant.
Ach, elke verandering is in de ogen van de mens een achteruitgang…
Ik zie nog niets over de 35% economisch verkeer regeling.
Gemiste kans inderdaad om niet gewoon 1 bijtellingstarief te gaan hanteren. Nu heb je nog steeds gewoon dezelfde batterij ambtenaren nodig om te bepalen waar de grenzen precies liggen voor de aankomende jaren en het enige wat je bereikt is nog ernstigere muesli op ’s heeren wegen.

Wat ze ook moeten afschaffen is de 500 km die je mag rijden zonder bij te tellen. Gewoon iedereen bij laten tellen met een leasert, dan kan het percentage omlaag en kan er een streep door nog een batterij ambtenaren die met cameraatjes boven de weg in de gaten zitten te houden of Jan Nietbijtellert niet stiekem toch naar de efteling rijdt met zijn kinderen in het weekend.
Gewoon iedereen weer prive rijden en km’s declareren. Ben je van het hele gezeik af mbt bijtelling en houd je geld over…
Gaat er nog wat veranderen voor youngtimers??
Ach ja paupers in Nederland, allemaal auto vd zaak, niks dat echt van jou is. Eigen auto = ook geen bijtelling.
79 gram voor een benzine auto. Daar kun je nog geen Poli 1.2 TDI voor rijden dus zelfs deze kleine skelter gaat je 25% kosten. Flapdrol
Houd er rekening mee dat de NEDC zal verdwijnen en dat de WLTP zal komen. Met de huidige NEDC meting komt een plug in onder de 50 gram. Zal de WLTP ingevoerd worden, dan redden die dat niet meer. De NEDC ritcyclus die wordt gereden is geen reële ritcyclus (of je rijdt als je schoonmoeder van 90). De WLTP is een wat meer realistische meting waarbij de ritcyclus enig overeenkomt met hoe de normale Nederlander rijdt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).