• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Williams verliest hoofdsponsor, overweegt verkoop

Auteur: machielvdd, gepost 29 mei 2020 om 10:14 – 22 Reacties

De 2020 livery van Williams met het logo van sponsor RoKiT

Een zware klap voor het geplaagde Britse team.

Williams zit alle langere tijd zowel financieel als sportief gezien in zwaar weer. Met deze coronacrisis er bovenop wordt de situatie helemaal penibel. Vandaag hebben ze een zware klap te verwerken. Hoofdsponsor ROKiT heeft namelijk de banden met het team verbroken. Williams zit nu dus zwaar in de penarie.

Het ooit zo succesvolle team is nog maar een schaduw van het ooit was. Hun auto’s zijn tegenwoordig steevast achteraan het deelnemersveld te vinden. Vorig jaar wisten ze maar één schamel WK-punt binnen te krijgen. Van het financiële plaatje wordt ook niemand vrolijk, behalve misschien de concurrentie. Vorig jaar leed het Britse team 14,5 miljoen euro verlies. De omzet daalde van 195 miljoen naar 178 miljoen.

Nu hoofdsponsor ROKiT de banden met Williams heeft gebroken is de vraag: hoe nu verder? Het Britse team houdt alle opties open, hoe pijnlijk sommige ook zijn. De boel verkopen behoort ook tot de mogelijkheden die het team overweegt. Dit laat CEO Mike O’Driscoll weten in een verklaring. Daarnaast worden ook het verkopen van een minderheidsbelang en uiteraard het vinden van een nieuwe sponsor overwogen.

Telecombedrijf ROKiT was sinds vorig seizoen aan Williams verbonden als hoofdsponsor. Er was een meerjarig contract getekend, maar aan deze verbintenis is nu dus voortijdig een einde gekomen.

Williams kan vooral omschreven worden als vergane glorie. Bij elkaar sleepte het team maar liefst negen constructeurstitels. Daarnaast werden zeven Williams-coureurs wereldkampioen, waaronder Alain Prost, Nelson Piquet, Damon Hill en, meest recent, Jacques Villeneuve. Met zo’n historie zou het toch jammer zijn om het team te verliezen. Aan de andere kant: op deze manier wordt de naam Williams ook geen goed gedaan.

UPDATE: Williams heeft zelf het contract met ROKiT verbroken, niet andersom.

Ook interessant!

  • Claire williams
    Patrick Head: mevrouw Claire Williams was slechte leider
  • Nieuwe teambaas voor Williams-WC Eend (alweer)
  • In memoriam: Frank Williams (1942-2021)
  • Red Bull Racing overweegt een eigen sportauto te bouwen
    Red Bull Racing overweegt een eigen sportauto te bouwen

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing, williams

Vorig bericht: « Rijbewijzen nu nog langer geldig
Volgend bericht: Renault schrapt 15.000 banen, blijft in F1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. MaartenD zegt

    29 mei 2020 om 10:18

    Pijnlijk (einde) van een roemrucht team

    Login om te reageren
  2. willeme zegt

    29 mei 2020 om 10:27

    Klinkt wel als iets voor Lawrence Stroll. Heeft ‘ie een opleidingsteam (Williams) voor zijn opleidingsteam (Racing Point) voor zijn F1 Team. (Mercedes). Weet je in elk geval dat Lance de komende 15 tot 20 jaar een F1 coureur is.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 mei 2020 om 11:30

      @willeme: Niet eens zo’n gek idee. Racing point naar een hoger niveau, en Williams als entry level. Maar een schatrijke Chinees welke de boel overneemt, de historische naam houdt, en BYD als motoren leverancier aanneemt kan ook best fijn zijn.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      29 mei 2020 om 13:22

      Als er één rijke papa is die dat team gaat overnemen, dan is het Pa Latifi.

      Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    29 mei 2020 om 10:33

    Ze hebben een overeenkomst tot en met 2023. Dat is dan wel een heel beroerd contract als RoKiT dat eenzijdig en per direct kan opzeggen zonder verdere verplichtingen.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      29 mei 2020 om 10:41

      @bernoulli: ik denk dat Corona een hoop vooraf ondenkbare clausules mogelijk maakt..
      wellicht stond er in het contract iets als ‘niet finishen in de eerste helft van het seizoen’ ofzo waardoor een escape voor hen nu mogelijk is. Vanuit sponsor geredeneerd ook niet fijn, betalen voor een team dat niet op tv is!

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 mei 2020 om 10:42

      Ik denk dat de coronacrisis daar wel iets mee heeft te maken. Zal wel een clausule in het contract zijn opgenomen dat Rokit het contract kan ontbinden indien Williams haar sponsorverplichtingen niet nakomt.

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    29 mei 2020 om 11:01

    Ik wil toch wel even kanttekening bij dit artikel plaatsen. ROKiT heeft Williams niet aan de kant gezet. Het is precies andersom. ROKiT blijkt een stel wanbetalers te zijn à la dat Rich Energy/Haas debacle van vorig jaar, en dus heeft Williams zelf de overeenkomst opgezegd.

    Daarnaast wordt inderdaad een volledige verkoop van het raceteam op dit moment nog niet heel serieus overwogen. Williams gaat volgens hun eigen persbericht nu uitzoeken wat de beste manier is om de toekomst van het team veilig te stellen. Men noemt de optie van een volledige verkoop van het team, maar ook het uitschrijven van extra aandelen of het verkopen van een minderheidsbelang. Williams is als beursgenoteerd bedrijf verplicht hier transparant in te zijn en dus wordt ook het eventueel verkopen van het team expliciet genoemd.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      29 mei 2020 om 13:23

      Bedankt voor deze duiding!

      Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    29 mei 2020 om 11:06

    Hoewel zijn dochter formeel de leiding heeft is, denk ik, Frank Williams nog steeds de man die achter de schermen aan de touwtjes trekt. En Frank is een eigenwijze man. Dat heeft zo zijn voordelen, maar zeker ook nadelen. Hij is, zo begrijp ik, van mening dat een F1 team zoveel mogelijk zelf onderdelen moet ontwikkelen. MB bood ze een versnellingsbak aan, maar Williams bleef vasthouden aan de eigen bak die gemaakt is van aluminium in plaats van Carbon zoals alle andere teams die gebruiken. Dat is natuurlijk in zekere zin bewonderenswaardig, maar zo blijf je wel keihard achter de feiten aanlopen. En ik vermoed dat dit op andere onderdelen van de auto ook geldt.

    Paddy Lowe kwam een aantal seizoenen geleden van MB naar Williams met de bedoeling om het weer een topteam te maken. Ik denk dat Lowe het niveau van Williams schromelijk heeft overschat en dacht dat hij met een duidelijke visie de zaak weer op de rails kon krijgen. Hij was natuurlijk een super professionele manier van werken gewend bij McLaren en MB, die wel in staat zijn om een groot deel van de auto zelf te ontwerpen. Maar Williams was al te ver achterop geraakt. Lowe kreeg het niet voor elkaar om het team op een hoger niveau te krijgen en dat heeft hem de kop gekost.

    de enige redding van het team is denk ik: Verbreek de banden met de naamgever van het team. Ga functioneren als een junior team, zoals anderen dat hierboven ook aangeven, en ga gebruik maken van de onderdelen en producten van dat senior team.

    Login om te reageren
    • fastforward zegt

      29 mei 2020 om 11:26

      @pomoek: Racing point (Mercedes) of Haas (Ferrari) zijn wel goede voorbeelden. Jammer is het wel

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      30 mei 2020 om 06:48

      @pomoek: ik denk dat het andersom is geweest. Paddy Lowe werd naar het team gehaald om het team naar een hoger plan te tillen. Ondanks toch een flinke reputatie heeft ie dat niet waar kunnen maken. Hij heeft de resources van het team verkeerd ingeschat (kwam van AMG Mercedes, met veel meer mogelijkheden) een het compleet uit de hand lopen van het ontwerp/ontwikkelingstraject van de nieuwe auto tot gevolg. De neergang van Williams is overigens al veel eerder begonnen, namelijk toen Frank Williams en Patrick Head er voor kozen om Adrian Newey geen gelijkwaardige positie binnen het team te geven, waarop deze vertrok.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 mei 2020 om 11:28

        Ja, zou ook goed kunnen, en eens dat de neergang zich al eerder had ingezet, maar “the straw that broke the camel’s back” is in ieder geval het mislukte avontuur van Lowe geweest.

        Login om te reageren
  6. risl zegt

    29 mei 2020 om 11:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    Ik hoop van harte dat Williams binnen een paar jaar weer meedraait in de top. Het is een mooi team.

    Login om te reageren
  7. skinny058 zegt

    29 mei 2020 om 11:47

    Was bij de laatste overwinning van Williams…blij dat ik dat live heb mogen zien. Zo slecht was die Pastor niet ;-)

    Login om te reageren
  8. ericd zegt

    29 mei 2020 om 11:53

    Vorig jaar zond de BBC een roerende docu uit over Frank Williams, die alles opgaf voor z’n F1 ambities, z’n vrouw verloor, zelf invalide werd, geen andere sociale contacten heeft dan de mensen die voor ‘m werken… en nu boven de Williams F1 werkplaatsen woont. Misschien iets voor RTLZ.

    Login om te reageren
    • zarco zegt

      29 mei 2020 om 12:31

      @ericd: is ook terug te vinden op Netflix.

      Login om te reageren
    • dirkv zegt

      29 mei 2020 om 23:19

      @ericd: Dat klinkt als een man die alles gaf en alles verloor.

      Login om te reageren
  9. ericc zegt

    29 mei 2020 om 11:58

    Misschien een Chinese sponsor zoeken? Dat land heeft meerdere miljardairs.

    Login om te reageren
  10. t1mothys zegt

    29 mei 2020 om 12:02

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-
    maar dit is wel k#t hoor. Wordt een bijzonder seizoen zo…

    Login om te reageren
  11. mark997gt3 zegt

    29 mei 2020 om 13:47

    Toch gloort er weer hoop voor de echte raceteams zoals McLaren en Williams. Denk dat nu het financieel dieptepunt van de sport wel bereikt is. Budgetcap was tot paar jaar geleden ondenkbaar. De fabrieksteams heroverwegen nu hun aanwezigheid in de F1. Renault ontslaat 15000 man! Is dan een F1 team nog te verantwoorden?
    Dus terugtrekken van de fabrieksteams, een budgetcap, eerlijkere verdeling van de inkomsten, inzet social media etc etc. Dit kan een succesformule worden. Je wint alleen als iedereen wint. Dat ziet Liberty Media goed. Samen rijk worden is toch ook veel leuker dan alleen? Teams die 400-500 miljoen uitgeven is niet houdbaar en zorgt voor een enorme scheve verdeling in de sport. Het is al jaren geleden dat een ander team dan de grote 3 heeft gewonnen. Voorspelbaarheid is killing voor de sport.
    Mijn conclusie is dat de teams die het nu moeilijk hebben nog ff moeten doorzetten. De toekomst van de F1 ziet er een stuk rooskleuriger uit dan men nu denkt!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      30 mei 2020 om 17:49

      @mark997gt3: Als je het echt eerlijk wil verdelen en minder voorspelbaar maken, moet iedereen met dezelfde auto gaan rijden, zoals in de FE. Dan gaat het puur om de beste piloot.
      Alleen is daarmee weinig eer te halen voor autofabrikanten…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North