• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Winterbanden per 1 oktober verplicht in Luxemburg

Auteur: sir_smokalot, gepost 18 september 2012 om 12:22 – 32 Reacties

Winterband0n, eigenlijk heel logisch


Van plan om dit jaar in Luxemburg goedkoope peut en saffen te scoren op doortocht naar je wintersportadres? Zorg er dan wel voor dat je je winterrubber onder de auto hebt liggen. Vanaf 1 oktober 2012 is dit, net als in Duitsland, verplicht.

Nou ben je sowieso een aardige droeftoeter als je op weg naar besneeuwde gebieden geen winterbanden monteert, en bovendien ben je ook in Frankrijk en Italië verplicht om onder winterse omstandigheden je zomersloffen te demonteren.

De boete voor het negeren van deze verplichting ligt in het Groothertogdom overigens op een whopping 49 euro. Blokkeer je de boel, dan wordt dit 74 euro. Bent u ook weer op de hoogte. Zou een slimme band ook goed zijn?

Ook interessant!

  • winterbanden
    In dit land zijn winterbanden straks ook verplicht!
  • Waar let je op met tweedehands winterbanden?
    Waar let je op met tweedehands winterbanden?
  • Mensen massaal op zoek naar winterbanden op Marktplaats
  • Video: Range Rover Sport met winterbanden komt helling NIET op

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer, winterbanden

Vorig bericht: « Officieel: Hyundai i30 met drie deuren
Volgend bericht: Mazda CX-9 facelift: wel Kodo, geen SKYActiv »

Lees Interacties

Reacties

  1. Design_Driven zegt

    18 september 2012 om 12:24

    Geldt daar ook dat M+S voldoende is of moet er ook een sneeuw vlokje te zien zijn op de band?

    Login om te reageren
  2. kaasboerin zegt

    18 september 2012 om 12:24

    Whopping 49 euro, en daar pakken ze je bijna nooit, en als ze je pakken, laten ze je 9/10 keer gaan met een waarschuwing.
    Net als zwartrijden met NS zeg maar.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      18 september 2012 om 12:41

      @kaasboerin: in de praktijk krijg je die dus alleen als je met je BMW de boel ophoud omdat je met je afgesleten zomersloffen de heuvel niet opkomt. :)

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        18 september 2012 om 12:44

        @sketcher: Poging tot flirten poep??

        Login om te reageren
  3. johanhummer9 zegt

    18 september 2012 om 12:33

    @sketcher: volgens mij zit er bij m en s ook een sneeuwvlok

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      18 september 2012 om 13:24

      @johanhummer9: niet altijd, mijn 4×4 banden hebben wel een m+s maar geen sneeuwvlokje. Voor Duitsland is dat voldoende maar Oostenrijk dacht ik dan weer niet.

      Login om te reageren
  4. johanhummer9 zegt

    18 september 2012 om 12:34

    @sketcher: volgens mij zitten er bij m en s banden ook een sneeuwvlokje

    Login om te reageren
  5. ikgeetgans zegt

    18 september 2012 om 12:52

    Dus voor die paar minuten dat je door dat land rijdt op weg naar het zuiden (of vv), moet je winterbanden monteren? De vakanties worden steeds duurder zo…

    Login om te reageren
    • bbee zegt

      18 september 2012 om 13:09

      @ikgeetgans: als je 4 seizoenen banden neemt kun je ze altijd gebruiken en ze voldoen aan de regels.

      Login om te reageren
  6. 911GT2 zegt

    18 september 2012 om 13:10

    Droeftoeter als je geen winterbanden monteert? Nogal suggestief. Zonder in die eindeloze discussie te verzanden is een winterband bij 98% van de reis minder veilig (namelijk op de snelweg die mooi schoon is). En een winterband werkt alleen maar beter in bepaalde omstandigheden. Dus ik vind het nogal appart. Volgens mij doe je er beter aan kwaliteitsrubber te verplichten, dus geen chineese rommel) dan winterbanden te verplichten.

    Login om te reageren
    • renezzzz zegt

      18 september 2012 om 13:33

      @911GT2: Dat is inderdaad een eindeloze discussie. Je kunt gewoon het risco nemen, de kans dat je gepakt wordt is nogal klein. Het probleem is echter wel dat je met die zomerbanden blijft doorrijden onder slechte omstandigheden. Of je gaat gewoon niet rijden bij slechte omstandigheden. Goeie optie als je tijd hebt. Waarschijnlijk ben je dan goedkoper uit dan een setje winterbanden.

      Zelf blijf ik bij het standpunt dat in het winterseizoen je beter winterbanden kunt monteren. Winterbanden zijn bij droge en warme omstandigheden zeker minder dan zomerbanden. Maar winterbanden zijn relatief minder slecht bij zomerse omstandigheden dan zomerbanden bij winterse omstandigheden.

      Login om te reageren
  7. r0bert0 zegt

    18 september 2012 om 13:12

    @ikgeetgans
    Naar welk land “spring” jij dan, want in Duitsland, Frankrijk en Italië zijn ze ook verplicht.

    Login om te reageren
    • ikgeetgans zegt

      18 september 2012 om 13:22

      @r0bert0:
      Ik was even in de veronderstelling dat je sowieso per 1 oktober winterbandjes gemonteerd moet hebben. Na enige verdieping, blijkt dat het alleen geldt bij winterse omstandigheden. Paniek mijnerzijds om niets. Excuus ;-)

      Login om te reageren
  8. MLTB zegt

    18 september 2012 om 13:14

    Nissan GT-R :)

    Login om te reageren
  9. StijnB zegt

    18 september 2012 om 13:17

    “en bovendien ben je ook in Frankrijk en Italië verplicht om onder winterse omstandigheden je zomersloffen te demonteren”

    Dus dit is in orde:

    Login om te reageren
  10. pier zegt

    18 september 2012 om 13:23

    Ok, de eerste alinea is dus gewoon compleet overbodig…

    Login om te reageren
  11. risl zegt

    18 september 2012 om 13:34

    Geldt het nu alleen tijdens winterse omstandigheden?
    Mij is het nog even niet duidelijk.
    Ben in ieder geval niet van plan om wintersloffen te leggen voor dat kleine stukje snelweg in Luxemburg als het nog steeds een graad of 15-20 is, zoals nu.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 september 2012 om 13:59

      @risl: Uiteraard, je gaat met 15 graden buiten toch niet met winterbanden rondrijden?

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        18 september 2012 om 14:23

        @sir_smokalot:
        Nee, dat deed hij bij 20 graden, bij 15 zijn het sneeuwkettingen :)

        Login om te reageren
      • risl zegt

        18 september 2012 om 15:21

        @sir_smokalot:
        Nee, dan had ik het goed begrepen. Dacht even dat ze vanaf 1 oktober winterbanden hadden verplicht, ongeacht de omstandigheden. Ik rijd pas met winterbanden als er ook daadwerkelijk sneeuw ligt, ben er niet zo’n fan van op droog wegdek.Het liefst rijd ik zo lang mogelijk door op m’n (goede) zomerbanden.

        Login om te reageren
  12. faalhaas zegt

    18 september 2012 om 13:53

    Tsja, wat heet veiliger, ik rij \’dure\’ zomerbanden. De ander met el cheapo winterbanden.
    Denk dat je dan toch weer beter af bent met zomerbanden. Waarom financieren verzekeringen/de overheid niet voor een deel de aanschaf van een set?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      18 september 2012 om 16:58

      @faalhaas:
      Wat een faalvergelijking.
      Ik rij ‘dure’ winterbanden en een ander met el cheapo zomerbandjes.
      Kijken wie dan een beetje vooruitkomt in winterse omstandigheden…

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        18 september 2012 om 17:22

        @Hubert: Ja jongûh, ik rij met 116 inch widetrack snow/mudplowers rupsband! Kom jij aan met je pauper winterwielen.

        Hiermee bedoel ik de vergelijking:
        Meneer A rijdt met een zomerband van 1 van de topmerken.
        Meneer B met een stel Wuongdingdong w00pw00pglij Snowtile. (Dit soort volk rijdt zomers ook op van die goedkope kudtdingen.)

        Meneer A loopt het risico een boete te krijgen, meneer B kan doorkachelen, terwijl de zomerbanden eigenlijk toch veiliger zijn.
        Krom niet?

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          18 september 2012 om 17:44

          @faalhaas:
          Ik snap je vergelijking, maar die is net zo krom als het voorbeeld welke je aandraagt.
          Het gerucht gaat dat er ook mensen zijn die geen c-keus Yanglin banden hebben, maar gewoon voor zowel zomer als winter het best beschikbare hebben.

          Login om te reageren
          • faalhaas zegt

            18 september 2012 om 17:50

            @Hubert: Was het maar zo dat iedereen op goeie banden reed…

            Login om te reageren
  13. smoked zegt

    18 september 2012 om 15:17

    Goedkoope? Dacht dat het goedkope was.
    (Spellingnazi modus uit)

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    18 september 2012 om 17:12

    Ze worden verstandig…

    Login om te reageren
  15. nibor zegt

    18 september 2012 om 18:08

    @faalhaas: ik begrijp jullie boodschap, maar laat ik jullie uit je droom helpen, zelfs een slechte winterband is in de winsten in Oostenrijk een betere keus dan de beste zomerband hoor. De voordelen van die winterbanden zijn veel groter dan de nadelen ervan. Met zomerbanden ben je op de kleinste helling bij het minste of geringste vlokje sneeuw volkomen kansloos. Met nagkangbabipangang winterbanden kom je nog wel gewoon weg en veroorzaak je dus geen vervelende en gevaarlijke blokkades op bergwegen. Wie het daar niet mee eens is heeft duidelijk nog nooit tijdens een sneeuwbui naar zijn vakantiehuisje in Tirol gereden…

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      18 september 2012 om 18:38

      @RRenault: Zo lang men met de illusie in het hoofd blijft zitten dat een band toch een band is veranderd er toch niets. Men moet het gewoon ervaren om te weten waar ze over praten.

      Login om te reageren
  16. towi1989 zegt

    18 september 2012 om 18:33

    Leuk plaatje, alleen mag je in nederland niet met spikes rijden :)

    Login om te reageren
  17. BaRa zegt

    18 september 2012 om 22:51

    Oktober!? Midden November is vroeg genoeg.

    Login om te reageren
  18. hollow zegt

    19 september 2012 om 07:41

    @faalhaas: als je zo hard ligt te blazen over je dure zomerbanden, ben je vast vermogend genoeg voor een setje winterbanden toch?

    Ik heb én dure zomerbanden én dure winterbanden. Enerzijds omdat ik een BMW heb en anderzijds omdat het bij temperaturen zoals in de winter zowel op droog als nat wegdek voelbaar beter is.

    En omdat ik geen gierige Nederlander ben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North