• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Word nu CEO van een oliemaatschappij, koop BP

Auteur: Alwood, gepost 4 juni 2010 om 22:12 – 44 Reacties

Te veel olie...

Heel langzaam aan krijgt het olieconcern een beetje houvast op het catastrofale lek in de golf van Mexico. De problemen zijn echter nog verre van opgelost. Hoewel de immense kas van het bedrijf de ramp wel overleeft, lijkt de imagoschade ze nu parten te gaan spelen. De beurswaarde van BP is de laatste maand met 35% gekelderd tot zo’n 115 miljard dollar nu.

Uit het lek stomen nog steeds een onduidelijke 19.000 – 99.000 vaten olie per dag. Een klein deel hiervan wordt inmiddels opgevangen met een ‘emmertje’ wat er ondersteboven overheen gehangen is. De bedoeling is dat deze de olie weer in slangen, en naar schepen moet gaan leiden. Uiteindelijk moet hiermee 90% van de olie worden opgevangen, maar op dit moment lijkt het nog met slechts 5% te lukken.

BP heeft zelf inmiddels een miljard dollar uitgegeven aan vele pogingen om de schade te beperken. De Amerikaanse overheid heeft een voorlopige ‘schoonmaak’ rekening opgestuurd van 60 miljoen dollar, en op de beurs heeft het bedrijf 73 miljard dollar verloren!

Ondertussen spoelen de besmeurde vogels aan en wordt Florida dit seizoen een zware domper voor toeristen. De meest witte stranden van Amerika zullen dit jaar wat minder zonlicht weerspiegelen. BP heeft waarschijnlijk nog tot augustus nodig om het gat volledig te dichten. Waar de objectiviteit en zelfreflectie van de oliegigant tekort blijven schieten, heeft de satirische twitter van BPGlobalPR de taak op zich genomen de massa van informatie te voorzien.

Binnenkort dus in de aanbieding: BP plc. Het is wel aan te raden zelf een nieuwe naam voor het concern te bedenken. Hoewel ze hun olie ook elders kwijt kunnen, lopen de pompstations van het merk vooral in Amerika klanten mis. Niet vergeten een onafhankelijke keuring aan te vragen voor de boorplatformen en pijpleidingen.

Ook interessant!

  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden
  • benzineprijs boven 2 euro
    Benzineprijs BOVEN 2 euro per liter!
  • Albert Heijn nu ook langs de snelweg te vinden
    Albert Heijn nu ook langs de snelweg te vinden
  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bp, tanken

Vorig bericht: « Yes! de BMW Gran Coupé wordt de nieuwe 6-serie
Volgend bericht: Video: ff met Red Bull F1 van Duitsland naar Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. HDM zegt

    4 juni 2010 om 22:18

    Die slogan klopt iig nu wel, er is idd genoeg olie aan de amerikaanse kust :P

    Login om te reageren
  2. Something zegt

    4 juni 2010 om 22:18

    Ik weet dan niks van olie, maar is het echt zo ongeloofelijk moeilijk om dat lek te dichten?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 juni 2010 om 22:23

      @Something:
      en geografie .. had je daar wel kaas van gegeten ??

      Login om te reageren
      • Something zegt

        5 juni 2010 om 01:14

        @lincoln: En de lompe reacties van jou beginnen weer, je bent een grap.

        Login om te reageren
        • Laue zegt

          5 juni 2010 om 09:11

          @Something:
          ik vond het wel een geslaagde opmerking. een boorgat dichten op enkele kilometers onder water doe je niet dagelijks. over 3 jaar zul je de documentaire wel op discovery zien.

          Login om te reageren
          • Something zegt

            5 juni 2010 om 17:15

            @Laue: Dat mag je vinden, ik vind het een domme lompe reactie van hem, maar ach niks nieuws he dat doet hij altijd.
            Ik zeg ook niet dat het makkelijk is of wel soms, ik vroeg alleen of het echt zo ongeloofelijk moeilijk om dat lek te dichten.
            Dat hij weer zo een domme opmerking moet maken is zijn zaak:) in mijn ogen is hij een clown die niks beters te doen heeft, dan domme opmerkingen maken naar anderen.

            Login om te reageren
            • bozewolf zegt

              5 juni 2010 om 17:34

              @Something: “ik vroeg alleen of het echt zo ongeloofelijk moeilijk om dat lek te dichten.”

              Ja, dat is het.

              Login om te reageren
  3. Alwood zegt

    4 juni 2010 om 22:27

    ondertussen hard aan het werk bij bp… (twitter)

    This is why we pay him 700k a year folks – RT: @bpTerry me bp, me play joke, me put oil in your coke. lol

    Login om te reageren
  4. Nielsi zegt

    4 juni 2010 om 22:28

    Er zijn vast mogelijkheden genoeg om dat gat te dichten. Ja – wij – de moderne maatschappij – zijn niet in staatom de lek te dichten? Beetje vreemd niet?

    Login om te reageren
  5. Mb zegt

    4 juni 2010 om 23:58

    Komop, als wij in Nederland een gat in een dam kunnen dichten met 1 vinger…
    (Only in America, kom d’r maar in)

    Login om te reageren
  6. Linkador zegt

    4 juni 2010 om 23:58

    Vergis je niet mensen, de koers van BP is nog ver van gekelderd.

    De koers is (was) voornamelijk een reflectie van hun winsten, nu deze een paar jaar onbestaande zullen zijn is het einde van de rit niet in zicht.

    En met hun recente blunders is het voor een eventuele overnamestrijd nog veel te vroeg.

    Login om te reageren
  7. dw zegt

    5 juni 2010 om 00:02

    cijfers lijken me niet echt kloppen, naar 115 miljard door 35% daling = 73 miljard, en 1000 miljoen uitgegeven aan pogingen terwijl de schoonmaak rekening ‘slechts’60 miljoen is…

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      5 juni 2010 om 00:40

      @dw: is niet heel moeilijk hoor… Na een daling van 35% blijven ze nu rond een waarde van 115 schommelen. Zelf hebben ze 1 miljard uitgegeven, de VS heeft daar nog eens 60M bovenop in rekening gebracht.

      Login om te reageren
  8. dw zegt

    5 juni 2010 om 00:03

    ..Don’t worry! We’ve planned for that just as well as we’ve planned for everything else! #bpcares…

    lol

    Login om te reageren
  9. Citrofiel zegt

    5 juni 2010 om 00:05

    Ik las laatst ergens het volgende: Het gat is vrij gemakkelijk af te knijpen, maar dan is het echt weer afgesloten. BP wil echter dat de bron bereikbaar blijft zodat ze straks weer verder olie kunnen pompen, en daarom proberen ze allerlei falende oplossingen. Just what I read. :?

    Login om te reageren
  10. dw zegt

    5 juni 2010 om 00:36

    @ citrofiel, lijkt me sterk, dit kost ook veel geld, als ze dat gat afknijpen kunnen ze later alsnog opnieuw boren.

    gaan allemaal van die conspiracy theorieën in het rond nu, zo ook dat ze een vulkaan hadden geraakt en alles, haha

    Login om te reageren
  11. Sgt. Stevil zegt

    5 juni 2010 om 00:41

    Ach autoblog, doe ’s niet zo naief. 19.000 vaten per dag? Sprookjes van BP geloven, het bedrijf dat alles kan verliezen afhankelijk van de uitkomsten van de zowel civiel- als strafrechtelijke onderzoeken die nu zijn begonnen (http://www.marketwatch.com/story/oil-spill-commission-chairs-huddle-with-obama-2010-06-01?dist=afterbell)? Ga er maar van uit dat er 60.000-70.000 vaten per dag lekken, en dan ben ik nog voorzichtig.

    Login om te reageren
  12. Gerard zegt

    5 juni 2010 om 01:07

    Hm…,

    Bij mijn weten is BP gekoppeld aan de OPEC landen, en is de OPEC verantwoordelijk voor de ganse operatie.

    Anderzijds is het ook zo dat zelfs de OPEC niet kan zien wat er zich exact onder de aardoppervlakte bevind-(ook al hebben ze de modernst denkbare apparatuur), en de gasbel waarmee uiteindelijk de explosie is veroorzaakt, voor zover ik vernomen heb, is ’n natuurlijk element dat niemand op voorhand kan inschatten, en; onze aardkorst, met ’n dikte van zo’n 30 á 40 kilometer bij mijn weten, heeft nog veel meer geheimen dan men denkt, zelfs de wetenschappers met exacte wetenschappen staan zelf nog regelmatig met de handen in’t haar.

    Uiteindelijk is alles eigenlijk kosmisch bepaald volgens vele wetenschappers, iets dat eigenlijk volgens mij ook wel zo is, maar de echte exactheid van het geheel zal volgens mij nooit echt achterhaald kunnen worden, dit omdat het universum gewoonweg veel te groot en uitgebreid is, dat is iets waar ik al jaren zo over denk, en meestal nog blijkt te kloppen ook, ook al ben’k zelf geen wetenschapper, het is en blijft mij persoonlijk alvast enorm interresseren.

    Met nieuwe ontwikkelingen en technologiën zal alvast wel ’n groot gedeelte van het ontstaan en de ontwikkeling van het universum achterhaald worden, maar denkelijk nooit tot in het ultieme. Het Universum regeld uiteindelijk zich zelf, en gaat voor de meesten van ons boven hun verstand, ik begrijp de materie echter wel volkomen.

    Login om te reageren
  13. dw zegt

    5 juni 2010 om 01:12

    “ik begrijp de materie echter wel volkomen.” LOL

    Login om te reageren
  14. 9000cse zegt

    5 juni 2010 om 01:44

    @ Gerard

    En hoeveel cannabis ligt er ten grondslag aan deze theorie?
    Ik vind dit nou echt een verhaal zonder enige inhoud. Pure bladvulling zonder boodschap. Er blijkt ten minste één ding uit: Dat je géén wetenschapper bent! Ga toch lekker slapen man!

    Login om te reageren
  15. Gerard zegt

    5 juni 2010 om 02:56

    @dw: trek je m’n reaktie nu bewust in’t belachelijke of ben je van nature ’n flauwe plezante ?!

    Login om te reageren
  16. Gerard zegt

    5 juni 2010 om 03:01

    @ 9000cse

    Blijkbaar kan jij duidelijk niet tussen de regels lezen man!

    Login om te reageren
  17. Jeffrey zegt

    5 juni 2010 om 09:45

    Die firma BP mag van mij failliet verklaard worden vooral die directeur zou moeten aftreden. Twee dingen vind ik heel raar de samenwerking tussen de landen het lijkt wel of iedereen erover heen leest en denkt valt wel mee. De EU/VN hadden samen moeten gaan werken om dit snel te kunnen behelpen. Nee men maakt zich alleen druk over de C02 uitstoot van auto’s nou dit is vele malen erger.

    En waar is Greenpeace en die andere activisten? je hoort daar helemaal niets over.

    Login om te reageren
  18. streafer zegt

    5 juni 2010 om 10:12

    Gerard lees a.u.b. http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisatie_van_olie-exporterende_landen door.

    opec is een kartel met LANDEN !!! Heeft hier BP helemaal niets mee te maken.

    Rest van het verhaal ga ik maar niet op in. Wel het advies om eerst dingen op te zoeken voordat je iets roept.

    Login om te reageren
  19. Duidelijk zegt

    5 juni 2010 om 10:24

    Ach je kan niet alles voorzien. Er zijn altijd wel scenario’s die nog nooit zijn voorgekomen (of geobserveerd).
    Vergeet ook niet dat andere olie bedrijven deze lek ook niet zouden kunnen dichten. Het is gewoon een heel groot probleem dat het op zulk een diepte is. De reden waarom zij ook op die diepte gaan boren voor olie is ook omdat jullie allemaal benzine in jullie auto willen tegen een schappelijke prijs.

    @Nielsi: Als je denkt dat onze hedendaagse maatschappij alles aankan, dat is hetzelfde als zeggen dat de evolutie zou stoppen na deze generatie.. Lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Op de Kardashev schaal zijn we nog steeds een Type 0 beschaving (ergens onder 0,75).

    Login om te reageren
  20. Markus zegt

    5 juni 2010 om 10:44

    Bijzonder dat ze pas op het moment dat het misgaat, gaan nadenken hoe je zo’n lek dicht. Lijkt me handiger dat je dat bedenkt voordat je zo’n installatie in zee zet.

    Login om te reageren
  21. Sam zegt

    5 juni 2010 om 11:48

    holy shit het is wel heel duidelijk dat de kennis blijft steken op het gebied van auto’s. Ik studeer zelf (technische aardwetenschappen beter bekend als mijnbouw/petroleum aan de tu delft) weet er ook niet alles van(ben pas tweedejaars) maar bijvoorbeeld die schatting van 99.000 vaten per dag slaat volkomen nergens op ze gaan er zelf vanuit dat er max 20.000 uit kan komen als ze hem in productie zouden nemen en dat zijn schattingen van mensen die er wel wat vanaf weten in tegenstelling tot meeste nieuws websites en andere stuurlui aan de wal. en wat veel mensen wvergeten is dat het probleem op 1500 meter diepte aardig wat druk zit en dat men nog nooit een well heeft moeten sluiten op deze diepte. en het klopt dat de “maatregelen” die ze nu nemen vooral voor pr zijn en puur hopen dat het werkt maar de echte oplossing zijn ze allang mee bezig maar dat duurt nog wel even en dat is het boren van de relief well (een andere well die de eerste doorboort waardoor de olie door de relief well kan wegstromen en de druk op de eerste dus danig afneemt dat men daar “ormaal”aan kan werken)
    wat betreft de schade voor het bedrijf is wel groot maar niet groot genoeg om een overname te forceren BP heeft laatste jaren mooie resultaten geboekt en een genoeg cash om dit gebeuren voorlopig te kunnen betalen. en ik geloof dat de indirecte schade van olie rampen wettelijke beperkt is tot 100 miljoen aan claims wat ik me vaag kan herinerren uit een artikel wat laatst in The Economist stond en veel van de claims worden jaren later behandeld in rechtzalen en zo vielen bijvoorbeeld de uiteindelijk toegewezen claims van de vorige groote ramp in de vs met de exxon valdez naar verhouding mee dus bp overleefd het allemaal wel de lokale vissen en vissers hebben waarschijnlijk een groter probleem

    Login om te reageren
    • jon86 zegt

      5 juni 2010 om 12:12

      @Sam
      Mensen hier hebben duidelijk geen idee hoe complex en riskant het is om olie en gas te winnen en hoe ingewikkeld geologie kan zijn. Vind het ook zo hypocriet dat die Amerikanen met hun slurpbakken BP gaan boycotten. Hoe denken ze dat andere maatschappijen aan hun olie komen? Door feeën en kabouters?

      Login om te reageren
      • Sgt. Stevil zegt

        5 juni 2010 om 12:18

        @jon86: Het probleem ligt niet bij het inherente risico, maar bij BP’s consequente neiging om:
        – Regelgeving via het MMS te manipuleren (loopt onderzoek naar
        – Veiligheidsmaatregelen niet nauw te nemen
        – Kosten bespaart op type “wellhead”, waar dit mee voorkomen had worden
        – Journalisten uit de buurt houdt, daadwerkelijke cijfers verduistert

        Ze falen hard, en aan alle kanten. Niet voor niks dat veel olie-werkers niet voor BP willen werken.

        Login om te reageren
  22. Sam zegt

    5 juni 2010 om 11:50

    ow en opec is een soort vriendeclubje van een stel olie producerende landen dus Gerard je verkondigd onzin en Markus er zitten erg veel beveiligingen op een well en in theorie kan de situatie die er nu is ook niet echt ontstaan dus er komen nog heel wat studies en onderzoeken om te kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren

    Login om te reageren
  23. Duppie zegt

    5 juni 2010 om 11:58

    In de Niger Delta komt elk jaar ongeveer de inhoud van een grote olietanker in het milieu terecht door lekkende pijpleidingen, maar daar hoor je niemand over… Nu gebeurt ’t voor de kust van de VS en is het ineens een milieuramp.

    Login om te reageren
  24. Sam zegt

    5 juni 2010 om 12:22

    @jon86 achja ze hebben weinig keuze we kunnen nog lang niet zonder olie en als ze het de oliebedrijven moeilijker maken hem te vinden/omhoog te halen met onrealistische wetten ja dan gaat de prijs aan de pomp alleen maar verder omhoog. stond trouwens laatst een goed artikel in “the Economist over de problemen die ze nu hebben met die afsluiter van het platform. en hoop stiekem dat er bij deze ramp hetzelfde aan de hand is als bij de raffinaderij in texas die bp al twee keer de lucht in heeft gekregen, want als er een structurele fout in de beveiliging van boorplatformen zit heeft de industrie een probleem

    Login om te reageren
  25. Sam zegt

    5 juni 2010 om 12:25

    @sgt. Stevil vergeet ook niet dat de regels in de golf van mexico niet zo streng zijn als de noordzee en dus het verleidelijker is om te besparen op dingen als wellheads en veiligheid maar zo heeft bp in de verenigde staten wel een geschiedenis van rampen door onzurgvuldigheid met hun raffinaderij in texas en die leuke pijplijn in alaska

    Login om te reageren
    • Sgt. Stevil zegt

      5 juni 2010 om 13:00

      @Sam: klopt, en het grappige daaraan is de “revolving door” tussen BP en het MMS (de regelgever), aka: personeel BP neemt “ontslag” om vervolgens (puur toeval natuurlijk) bij MMS te gaan werken met versoepelde regelgeving tot gevolg…

      Login om te reageren
  26. Sgt. Stevil zegt

    5 juni 2010 om 13:18

    @Sam: Overigens, mark my words: dit is het begin van het einde van het olietijdperk.

    Login om te reageren
  27. Sam zegt

    5 juni 2010 om 13:23

    @sgt. stevil men zegt al sinds het begin van de olie er is maar aolie voor de komende 40-50 jaar en we zeggen nog steeds exact hetzelfde dus ja het klinkt heel dom maar ik heb zoiets van het zal mijn tijd wel duren :P en het begin van het einde waar ga je je plastics en energie dan op een dergelijk grote schaal dan vandaan halen zeker nu landen als china en india weer flink in opkomst zijn en veel landen hoge staatsschulden hebben en dus geen/minder geld “over” voor subsidies voor onderzoek

    Login om te reageren
  28. Sgt. Stevil zegt

    5 juni 2010 om 14:18

    @Sam: “The stone age didn’t end because we ran out of stone”. Olie zal ook niet opraken, het laatste vat zal gewoon onbetaalbaar zijn. Als je het over Hubbert hebt: die zat toch echt goed met z’n voorspelling: de nationale olie productiepiek van de VS is in de jaren ’70 bereikt, mensen verwarren zijn uitspraken nogal ’s met de globale productiepiek. En wat betreft plastic en energie: wat dacht je van petro-chemische (monocropping) landbouw? We gaan volle vaart op ’n muur af, en de overheden blijven roepen dat er (a) geen muur is en (b) we niet eens bewegen…

    Login om te reageren
  29. Gerard zegt

    5 juni 2010 om 14:43

    Even dit nog; ik weet maar al te goed dat BP en de andere grote bedrijven wel degelijk belangen hebben met de OPEC landen, en dat de Arabieren daar de bazen van zijn, met o.a. Sheikh Mohammed en Sheikh Zayed aan het roer.
    En mede daarom is de ramp met het booreiland van internationaal belang, nu zeker, omdat deze materie zeer sterk politiek verbonden is, en dit bij mijn weten op alle politieke niveau’s, en de gevolgen ervan zullen zeker ecologisch gezien nog vrij lang aanslepen, en financieel gezien zullen ze het niet of nauwelijks voelen, daarvoor hebben ze er al teveel kunnen aan verdienen, en politiek zal het wel altijd ’n zware materie blijven, dat is hetgeen ik er van veronderstel.
    Ik blijf dus met mijn opmerkingen altijd zeer voorzichtig.

    Login om te reageren
  30. Vinny_93 zegt

    5 juni 2010 om 17:22

    -edit: check, is aangepast!-

    Login om te reageren
  31. Ohyes zegt

    6 juni 2010 om 01:16

    Zou Shell die boedel kunnen opkopen na augustus? Dan wordt onze trots toch wel de grootste :)

    Login om te reageren
  32. s zegt

    6 juni 2010 om 02:19

    Kortom een mooi moment om aandelen BP te kopen!

    Ze gaan heus niet failliet, voor die tijd zal de Queen echt wel een belletje naar Obama doen.

    Login om te reageren
    • Sgt. Stevil zegt

      6 juni 2010 om 02:49

      @s: Wacht maar, BP gaat 99% zeker failliet. Het bewijs dat nu al opstapelt tegen ze betekent dat ze 100% aansprakelijk gesteld gaan worden (Louche aandelenhandel, “cutting corners” w.b. veiligheid, downplayen van het hele incident, liegen over zo’n beetje alles).

      Login om te reageren
  33. Esprit_de_Flandre zegt

    6 juni 2010 om 14:01

    @duidelijk: idd, de hoofdeigenschap van onvoorziene omstandigheden is net dat ze niet voorzien waren. En je mag nog zoveel voorzorgen nemen en rampscenario’s proberen in te schatten, je kan het nooit allemaal voorzien.

    Niemand had ooit op een aanslag gerekend met 4 vliegtuigen tegelijk bvb.

    Login om te reageren
    • Sgt. Stevil zegt

      6 juni 2010 om 14:57

      @Esprit_de_Flandre: Daar sla je nou juist de plank mis: ze hebben verkeerde keuzes gemaakt. als ze de juiste hadden genomen was dit niet gebeurd. Ze hebben ’n enkele pijp gebruikt ipv dubbele, ze hebben ’n type blowout-preventer gebruikt die al vaker gefaald heeft en ze blijven blunderen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North