Vierwielaandrijving, een range-extender en elektromotoren, volgens geruchten krijgen van af 2022 alle BMW’s groter dan de 3 Serie ze, tot en met de Rolls Royce’s.
Volgens het Britse Autocar kan de volgende generatie BMW 3 Serie, die voor 2022 op de kalender staat, wel eens voor een flinke ommezwaai gaan zorgen. Het merk dat bekend staat om zes-in-lijnmotoren (al moet je die tegenwoordig al vaak missen) en achterwielaandrijving zou namelijk aan de vooravond staan van een heuse ommezwaai. De nieuwe middenklasser zal namelijk net als de BMW i3 en i8 ontwikkeld worden met elektrische motoren als belangrijkste aandrijving, met benzinemotoren als range extenders. Verder zullen de nieuwe BMW’s ook opgetrokken worden uit een mix van staal, aluminium en composietmaterialen als carbon.
De stap is enigszins noodgedwongen, voor 2021 heeft de Europese unie behoorlijk strenge CO2-eisen gesteld aan automakers. Naar alle waarschijnlijkheid komt er ook voor 2025 een nieuwe norm, uiteraard nog strenger dan die van 2021. De grote modellen van BMW, alles vanaf de 3 Serie en hoger, nemen momenteel 75 procent in van BMW’s verkopen. Het zijn ook die modellen waarvoor het de grootste uitdaging is om ze in 2021 zo weinig te laten uitstoten dat de gemiddelde uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer zit. BMW ontkomt er volgens het Engelse tijdschrift dan ook niet aan om hybridetechniek op alle grote modellen te gaan toepassen. Is dit het begin van het einde of komt het -het blijft toch BMW- uiteindelijk wel goed met dat Freude am Fahren?
Edge zegt
Met al die steden die massaal emissievrije zones en milieuzones invoeren en de steeds strengere normen vanuit de EU is het wel begrijpelijk. Toch wel handig als je in 2025 hartje Amsterdam nog in kunt rijden door je auto even in de elektromodus te zetten. De Volvo V60 PHEV laat op dit moment al zien dat normale (ik laat de sportwagens zoals de i8 even buiten beschouwing) plug-in hybrides niet saai hoeven te zijn, en als BMW dat als voorbeeld gebruikt kan het haast niet misgaan.