Is de viercilinder eigenlijk de meest logische BMW-motor?

Auteur: , 70 Reacties

Wie aan BMW denkt, denkt aan een heerlijke zes-in-lijn motor. Maar wist je dat het eigenlijk de viercilinder is die het diepst in het BMW-DNA verweven zit?

BMW's hoofdkantoor is een 'viercilinder'

Gebroken met tradities
De laatste jaren lijkt BMW stap voor stap te breken met al haar tradities. Het merkt is massaal overgestapt naar viercilinders, is turbo’s gaan toepassen, heeft tegenwoordig ook voorwielaangedreven bejaardenbusjes in de aanbieding, geeft diesels een M-label en is zelfs bezig met de ontwikkeling van V6 motoren. Dat levert het merk een shitload aan kritiek op, maar wie heeft ooit bepaald dat deze dingen niet tot het BMW-DNA behoren? Wij vinden dat een BMW een zes-in-lijn moet hebben, toch is het eigenlijk net zo goed de viercilinder die bij BMW past.

Discussie
Die discussie ontstond toen we een artikel plaatste over de BMW V6. In de comments werden waardevolle argumenten gegeven waarom de zes-in-lijn bij BMW zou horen. BMW heeft er altijd mee geadverteerd, de I6 heeft de mooiste loop, etcetera, etcetera. Maar het was e1000bmw523i die uitgebreid uitlegde waarom juist de viercilinder de meest logische BMW motor is.

De eerste BMW was een viercilinder
Het begint al met de allereerste auto die BMW ooit gebouwd heeft, de Dixi uit 1929. Deze is voorzien van een vier-in-lijn motor met 15 pk en was dé BMW voor het volk. Later kwamen daar pas de zes-in-lijn motoren bij, die vooral in luxere modellen werden toegepast.

Het volk en de hogere klasse
Na de oorlog werd er binnen BMW een groot gat gecreëerd tussen het ‘gewone volk’ en de hogere klasse. De burger kon kiezen uit een Isetta of BMW 700 en had daarmee slechts 1 of 2 cilinders ter beschikking, voor de hogere klasse waren er de BMW 327, 328 en de 5-reeks die bestond uit de 501, 502, 503 en de 507. Deze waren wel voorzien van 6 of 8 cilinders. Toen BMW zich verder begon te ontwikkelen en met de E9 op de markt kwam, was het ook daar een vierpitter die het aandrijfwerk van de 2000CS op zijn rekening nam. Later met de facelift kwam daar pas een zespitter bij (2500CS, 2800CS, 3.0CS/CSi/CSL). Dit was net zoals de E24 6 Serie een coupé voor het hogere segment.

Alleen maar vierpitters
De BMW 1500, 1600, 1800 en 2000 vielen onder de zogenaamde ‘nieuwe klasse’ en waren BMW’s voorloper van de 5 Serie. Deze hadden enkel de beschikking over een viercilinder. En ook de eerste BMW 5 Serie (E12) was in zijn eerste jaren alleen leverbaar als 518 en 520, met een vierpitter dus. Later werd de 520 een zespitter en kwamen er daarnaast nog een aantal grote motoren beschikbaar.

Hetzelfde verhaal gaat op voor de overige jaren-70 modellen zoals de E6 (02-reeks) E10 (’02-touring) en de E20 (2002tii en Turbo). Dit waren de tweedeurs-varianten van de E12 die alleen leverbaar zijn geweest met viercilinders. En ook de 3 Serie die codenaam E21 draagt was in beginsel enkel met vierpitter te koop.

Ook in de racerij
In de race-wereld werd het pas met de komst van de 3.0CSi gebruikelijk voor BMW om zescilinder motoren te gebruiken in de autosport. Daarvoor werd er alleen geracet met viercilinders zoals de 02 reeks en de tweecilinder 700′s. En ook de E30 M3 was een populaire raceauto met een viercilinder.

Viercilinder is BMW-waardig?
We kunnen dus wel concluderen dat de viercilinder op z’n minst net zo bij BMW past als de zes-in-lijn. Ook vroeger werden de auto’s voor de gewone man voorzien van een viercilinder, en was er soms als dikke uitvoering een zes-in-lijn-snoepje leverbaar. In de jaren 90, toen de economie piekte en benzine nog goedkoop was, verschoof dit enigszins en had je met een 320i al een zes-in-lijn onder de kap. Maar juist dat was iets tijdelijks. Dat de 1 Serie en 3 Serie vooral viercilinders onder de kap hebben is vanuit de geschiedenis van BMW gezien, eigenlijk niet meer dan normaal. Net zoals vroeger zijn alleen de duurste uitvoeringen als krenten in de pap voorzien van een zespitter.

Voor de grotere modellen als de 5 en 7 Serie is het zoals e1000bmw523i in de comments schrijft, discutabel of een viercilinder een passende aandrijflijn is. Maar ondanks de minder fijne loop en de saaiere soundtrack, heeft BMW bewezen dat het ook in die auto’s met viercilinder prima prestaties kan neerzetten.

En oja, hoe heette die toren van BMW’s hoofdkantoor ook alweer? Inderdaad, de viercilinder.



70 reacties

Het zal mij aan mijn aars oxideren wat “historisch verantwoord” is. Het enige wat voor mij telt is dat BMW heerlijke zes-in-lijn (diesels) maakt en daarnaast tegenwoordig bekend is vanwege haar zes-in-lijn motoren. De keuze voor de M550d is juist bepaald door de heerlijke laufkultur van de zes-in-lijn en niet omdat het wel of niet historisch verantwoord is.
Alleen al technisch gezien is een 6-in-lijn een uitstekende keuze omdat deze soepeler loopt, het 4-cilinder verhaal is nu eenmaal de historie van het merk. Ieder zijn voorkeur, maar de 6-cilinder gaat prettiger mee in het verkeer en qua onderhoud dan de viercilinders die het heeft geleverd.
I6 loopt gewoon mooier, of ie nou in een bmw of een toyota zit (ja toyota heeft een hoop I6 gebouwd) Als je het niet gelooft moet je maar eens kijken hoeveel een stationair lopende 320d trilt vgln met een 330d
@super: Niet alleen Toyota, maar ook Nissan bijvoorbeeld. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de markt van Japanse auto’s hier vaak in het lagere segment is blijven hangen.
@reistje: Op m’n avondschool zat bij mij iemand in de klas, en die had een Nissan met een 2.0 liter 6 in lijn. Model weet ik niet meer, maar had het nog niet eerder gezien.

Lexus heeft overigens ook een tijd een 2.0 liter 6 in lijn gehad in hun eerste generatie IS200, maar misschien wist je dat al.
@reistje:
ja dat klopt, al is nissan volgens mij eerder overgestapt op v6 dan toyota (tot 2008 had de landcruiser nog een I6, tot 2003 de crown ook nog)
@super:

Tot 2004 werd de Skyline R34 nog gebouwd, met de zes in lijn.
@super:

Opel (ja Opel) heeft er in een grijs verleden ook veel mee gedaan, en die motoren lopen ook heerlijk. Met de Commodore (2.8 I6) is veel meer te leven dan met de Rekord (2.0 I4).
De meeste feitjes wist ik wel

Bij de huidige BMW’s denk ik niet meteen aan 6 cilinders. De prestaties van de 4 cilinders zijn tegenwoordig genoeg voor normaal gebruik. Bovendien is het aantal cilinders voor veel klanten nou eenmaal niet zo boeiend als voor ons autobloggers.

Bovendien is het niet als vroeger dat je al snel aan 6 cilinder zit. Je moet nu een 335 of een 535 of iets halen, dan zit je al aan 300pk en belangrijker…. een flinke prijs.
@reistje:
alle 30i/d zijn nog 6 cyl, prijsverschil met een 28i/d is niet gigantisch… (vermogensverschil trouwens ook niet)
@super: Behalve dat er geen 30i meer is, diesel dan nog wel.

Maar dan nog moet je weer een stap hoger dan een 28i, het overgrote deel is dat niet.
@reistje:
eh ja, je hebt helemaal gelijk, heb zitten kijken naar nieuwed 330d om m’n huidige 330d te vervangen, ging er gemakshalve van uit dat 30i hetzelfde zou zijn…
Voor de kleinere modellen niks mis met een viercilinder, maar in de grotere BMW’s hoort toch wel minimaal een mooie zes in lijn te liggen. Gewoon omdat die motoren zo smooth lopen en toch wel heel typisch BMW zijn.

Jammer ook dat tegenwoordig de motorblokken zo verstopt zitten achter een kunststof afdekplaat. Niets wat mooier is dan om onder de motorkap het wonder der techniek in al zijn puurheid te kunnen aanschouwen.
@moveyourmind: We hadden thuis altijd een 523i (2010) en sinds kort een 528i (2013). De 523 had dus de 2,5 liter 6 cilinder en de 528 een 2 liter turbo 4 cilinder. De auto is van mijn vader en hij wou dus in eerste instantie wederom een 6 cilinder omdat hij zo mooi liep, maar bij de nieuwe modellen kom je dan al gauw bij een duur model. Na dat we proef gereden hadden met de 528 vonden we de 4 cilinder eigenlijk niet onder doen voor de 6 cilinder. Misschien is de stationaire loop wat minder mooi, maar qua rijden merk je niet dat je 2 cilinders minder onder de kap hebt. Tevens is hij ook een stuk sneller. Dus na in het begin twijfels te hebben, zijn we hier zeer tevreden over de 4 cilinder.
@woot: sorry hoor, maar die 6 klinkt toch echt vele malen beter. Appels met peren..
@parker: Ik heb het niet over geluid gehad, en bij een auto als de 5 serie gaat het niet om het geluid, maar hoe stil de auto is. Als je 80 of 120 rijdt, hoor je niet wat voor motor er in zit. Alleen bij stevig optrekken, en dan klinkt de 4 cilinder ook niet verkeerd.
@parker: Want het geluid is het enige criteria waarop je een motor (en auto) beoordeelt..? Alle argumenten die hij aanlevert staan als een huis, dat van jou juist niet. In een zakenauto gaat het helemaal niet om het geluid, juist om luxe en daarmee geruisloosheid.
@bosje: vierpittertjes maken altijd meer herrie. En die zes hoor je toch echt al heel duidelijk in een 5 serie, hoor..
@parker: Inderdaad. Als je eenmaal een zes-in-lijn de toeren in hebt gejaagd wil je niets anders meer! Het geluid, het gevoel, hoe lekker het loopt! Niets zo fijn als een zes-in-lijn!
@woot: Zonder twijfel zal een Vijf met viercilinder turbo nog steeds een erg fijne auto zijn. Maar BMW en zescilinder in lijn zijn net zo onlosmakelijk verbonden als Volvo met vijfcilinders, Amerikaanse auto’s met V8 motoren en Landrover Defenders met dieselmotoren.

Tegelijk ben ik zelf wel gecharmeerd van viercilinder turbo’s, maar dan moet er wel een Saab omheen gebouwd zijn. Daar past het ietwat rauwe karakter prima bij de rest van de auto.
@moveyourmind: Klopt, daarom waren wij in eerste instantie ook niet zo weg van het 4 cilinder idee. De lijn 6 van BMW is gewoon een hele fijne motor, loopt ook mooier dan een V6. Voor mijn huidige auto had ik een Alfa met een V6 turbo, maar dat loopt lang niet zo soepel. We hebben trouwens nog wel een auto met een lijn 6 maar dat is een Amerikaan.
@moveyourmind:
Meeste defenders zijn met benzine I4 gebouwd, voorloper van defender ook…
@super: Thanks, dat de meeste Defenders met benzinemotor geleverd zijn had ik niet verwacht.
Zeker waar! BMW maakt natuurlijk al jaren fijne viercilinders. Ga maar eens na hoe lang de M10 bijvoorbeeld in productie is geweest! De gemiddelde 3-serie in Nederland heeft er één gezien de belastingen hier.
En de keuze voor een pittige viercilinder in de eerste M3 is natuurlijk weloverwogen geweest gezien de gewichtsvoordelen en -verdeling.
@rickr:
bij de e30 m3 was het natuurlijk ook gewoon een goedkope oplossing omdat de M88 6 cilinder al bestond, en die gebaseerd was op de M30, wat praktisch een 4 cilinder M10 was
Destijds juist op zoek gegaan naar een 6 cil E46, heb ook wel eens in een 2.0 Gti of golf met 6 cil gereden, 4 cil met zo veel vermogen voelt gewoon heel opgefokt, heb zelf geen ervaring met een 23i maar lopen deze nou zoveel zuiniger dan 1 op 10.5 ?
@BerlingoHdi: de 20i, 23i en 25i zijn vrijwel identiek in verbruik, omdat het onderblok ook hetzelfde is. Het verbruik in die auto’s is puur te wijten aan zowel rijstijl als handbak of automaat.
Mij maakt het niet uit wat voor eco dingen ze doen, als ze maar 6in lijn sportauto’s blijven maken.
@MrBrown: Thanks voor de credits. ;)

Persoonlijk vind ik de zes-in-lijn natuurlijk heerlijk. Maar dit betekent niet dat ik niet open sta voor de vierpitters van tegenwoordig. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde fanboy…

De volgende wagens zullen waarschijnlijk vierpitters worden. Nja, misschien als ik een E87 130i tegenkom die volledig aan mijn wensen voldoet, dat ik daarvoor kies, maar daar ga ik niet van uit.

En daar komt dan dus als speelgoed een oldtimer/youngtimer bij met maximaal 4 cilinders… Het speelgoed mag namelijk best wat nerveus en venijnig zijn. Dat maakt het juist leuk en uitdagend om te temmen. ;)
@e1000bmw523i:
Voor een sportwagen maakt het helemaal niets uit of een motor veel trilt of niet, dus een 4cyl turbo is dan best een goede oplossing. Voor een luxewagen echter wil je iets wat zo smooth mogelijk is dus dan kun je beter een I6 hebben…
@super: My point exactly.
@e1000bmw523i:
Alleen bouwt bmw niet echt veel sportwagens, het zijn in het merendeel luxewagens met een sportief randje…
@super: alsof sportwagens het enige leuke speelgoed is…
De Dixi was overigens niks anders dan een – door toen nog Dixi-Werke in Eisenach – in licentie gebouwde Austin Seven. Na de overname door BMW werd dit karretje verbeterd, met als hoogtepunt de BMW Dixi DA 3 “Wartburg Sport” (4 cilinders, 748,5 cc en 18 pk bij 3500 tpm) en BMW AM-1 3/20 (4 cilinders, 785 cc en 20 pk).

Zelfs van de eerste “echte” BMW (303) waarmee naast de zes-in-lijn ook de nieren debuteerde, was er een “budget versie”; de 309.
@e1000bmw523i: en die 309 had dus een opgeboorde versie van de AM-1…
@e1000bmw523i: het automuseum in Eisenach heeft minstens 1 staan staan. En een paar mooie 328s (de mooie vooroorlogse, niet die je nu veel in de prachtwijken ziet). Het is geen groot museum (de toiletten bij Louwman’s protspaleis zijn ongeveer net zo groot) maar wel een aanrader. Net als Eisenach zelf en de Wartburg boven de stad natuurlijk.
@mashell: Ah, ik moet nog steeds een keer een trip plannen naar die uithoek. Wanneer komt de vakantietijd weer in zicht?
Afgelopen mei nog voor het hoofdgebouw van Bmw gestaan, deze foto :)
Die historie laat me mijn reet roesten!!! Zes in lijn hoort bij Bmw punt uit, een echte Bmw begint pas bij een zes in lijn!
4 stuks van die magistrale zes in lijn gehad, heerlijke loop cultuur, zeer efficiënt en krachtig.
En een mooi geluid bij lekker doorhalen. Wil je toch niet zo’n 3 of 4 cilinder bromtol!
@bofkont: bromtol? Heb jij de 2002 turbo en 2000tii wel eens gehoord? Of de E30 M3? Niet bepaald “bromtollen”…
@e1000bmw523i: E30 m3 klinkt idd leuk, maar een e46 m3 klinkt veel beter met die magistrale s54 zes on lijn.
Alleen al vanwege het geluid hou ik van de zescilinder. Tijdens het rijden merk je niet heel veel verschil, alleen dat geluid. Van de benzine dan he? Mijn huidige E91 330d heb ik gekocht na een E87 130i en ook al heeft ie net zoveel cilinders, en ook een best leuke brul, hij komt noet in de buurt van de ouwe trouwe 130i.
@ad1995 bedoelde of een 4 cil van de huidige generatie in een 5 serie nou zoveel zuiniger zijn dan een 525 / 530 uit bijvoorbeeld een E39
@BerlingoHdi: ja dat natuurlijk wel, dan heb je het over een verschil van ongeveer 10 jaar motortechniek, maar in de tijd van de E39 zal het nagenoeg gelijk zijn
@BerlingoHdi: valt in de praktijk mee, idd.
@BerlingoHdi: eerlijk gezegd is het verbruik van de oude atmosferische 3 liter 6-in-lijn echt zo slecht nog niet. Ik rijd met m’n E46 330ci redelijk door en toch haal ik zonder veel problemen gemiddeld 7,5 l/100km. Wel rijd ik relatief veel snelweg kilometers, maar ook binnen de bebouwde kom is 8 l/100km geen probleem.
@erwh: Excuseert u mij als ik dit met een HELE grote korrel zout neem…Officiële cijfers spreken van 14 liter/100 km in de stad, en 7 liter buiten de bebouwde kom. Dus ofwel rij je met een fluwelen voetje, ofwel rij je zelden in de stad. Het verbruik dat jij aangeeft, kon ik nog niet halen met m’n 2.0 liter 4 cilinder met 135 pk…( geen BMW )
@SimonMc: dat mag uiteraard. Maar ik woon in de Den Haag dus moet elke ochtend sowieso door de stad heen richting snelweg. En zelfs met echt veel trappen (210 op de cruise control in DL en vol doortrekken bij stoplichten) word het gemiddeld nooit slechter dan 10,5 l/100km. Ik denk wel dat de handbak een groot verschil maakt.
Een échte BMW heeft een 6l motor.

Er was een tijd dat ook Mercedes 6l maakte. Die stapte net als anderen over naar V6. Herinner me nog een interview met een BMW manager die stellde dat de 6L daarmee tot een echt onderscheidend punt was geworden.

Maar onder druk van de verbruiksnormen, belastingregels, wordt alles geuniformeerd. De afmetingen ivm de crashveiligheid, de techniek door de emissie-eisen en alle modellen worden meer van hetzelfde vanwege schaalvoordelen van het delen van technieken.
Een echte BMW is een echte BMW al ligt er een electrische motor in.
@norge: precies, het is de badge die telt… #fanboyism
@norge: al heeft de wagen een 1 cilinder en 1 deur aan de voorkant en is het in licentie geproduceerd dan nog kan het een echte BMW zijn.
De i3 is trouwens een GEWELDIGE auto. Zeker als hij ook dat tweepittertje achterin heeft liggen. Rijdt fantastisch. En dat uiterlijk went best snel.
@erwh netjes, ik rijd niet zuiniger dan 9,5 op 100, is wel een cabrio automaat dus telt ook mee.
maar verschil tussen e46 318 en 320 t/m 330 is ook nihil
@BerlingoHdi: ah ja, had ik er even bij moeten zeggen, ik heb een handbak met 6 verzetten, dus is idd wat zuiniger dan de automaten van toen.
De l6 is natuurlijk een heerlijke motor maar het is een feit dat deze modellen steeds minder bereikbaar worden door onze lieftallige overheid die nog steeds overtuigd is dat een test op de rollerbank accuraat is. Wij hebben van 2005 tot 2008 een 535d e60 gehad en nu hebben we een f10 520d… 1x raden welke zuiniger is
Historisch verantwoord of niet, een 6 in lijn is technisch een stuk interessanter dan een 4 in lijn.

Het is zonde als iedereen overgaat op 4 pitters.
Vergeet niet de motor in de staart van de Brabham van Nelson Piquet die in 1983 WK formule 1 werd op het hoogtepunt van de turbogekte. 1500 pk in kwalificatietrim uit dat pak melk.
@jaapiyo: ik had je reply nog niet op mijn scherm!, sorry
Het was in de “racerij”, de Formule 1!!! dat BMW met de zgn. “pis-motor” wereld kampioen werd en dat was ook een 4 cilinder(tje) turbo in lijn. Pis motor stond voor: voordat de motor in elkaar werd geschroefd werd er eerst een paar maanden overheen gezeken buiten tegen de fabrieksmuur. Er gaat niets boven de loopcultuur en het geluid van een 6 cilinder of hoger, weet BMW ook wel, maar ja regeltjes en politiek.
K heb t hele verhaal niet gelezen, maar wat mij betreft 100% waar , de 4 cilinder ist best voor bimmers.. Kleine autos maken aub, wordt het groter dan een 3 serie zit je op Mercedes territory
@mbkevin: ja want de 5, 6, 7 en de x lijn doen echt niet mee… Rijden ook niet beter dan de concurrentie… Echtniet. (7 serie in vergelijking met de oude s klasse natuurlijk)
ik mis de F1 vierpitter turbo in dit verhaal…….gebaseerd op een 1500 blok uit de 1502.
En zo is het cirkeltje weer rond: begonnen met een auto voor het volk, en ‘eindigen’ met auto’s voor het volk.
Komt er naast die 4I ook nog een 6I beschikbaar?

Vast wel. Als je niet kan leven met een 4I, dan koop je maar het 6I-model, en hou je op met zeuren.

Als een ander dan kosten wil besparen door een viercilinder te kiezen, zie ik niet in welke zeslijnliefhebber daar last van heeft.

Stelletje ouwe wijven…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).