• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt Circuit Zandvoort doodeng voor amateurs?

Auteur: jaapiyo, gepost 14 december 2019 om 19:59 – 15 Reacties

Monza


Zou geen probleem zijn voor autoblog-lezers natuurlijk, maar wel jammer voor lezers van andere auto-media.

De Caterpillars die momenteel het oude circuit van Zandvoort afbreken om plaats te maken voor een epische nieuwe baan houden de gemoederen van iedereen bezig. Insteek is natuurlijk om de baan geschikter te maken voor de Formule 1, maar er zijn ook neveneffecten. Zo volgen verschillende milieubewegingen de gebeurtenissen in de duinen met argusogen. Niet per se ons ding, maar iedereen heeft een hobby nodig. Nu we het daar toch over hebben: hoe wordt het nieuwe Circuit Zandvoort eigenlijk voor coureurs met meer lef en inzet dan talent?

In de BNR podcast The Road To Zandvoort sprak PON’s marketing honcho en gentleman driver Paul van Splunteren over zijn verwachtingen hierover. Paul is zelf geen vreemde van het circuit en reed er onlangs nog samen met Robert Doornbos in een Cayman GT4. Op basis van deze en eerdere ervaring denkt van Splunteren dat niet de veelbesproken laatste bocht, maar de nieuwe Hugenholtz-bocht het grote verschil gaat maken voor de n00bs:

Er komen twee kombochten. We hebben het steeds over de kombocht opgaan rechte eind, maar de belangrijkste wijziging voor normale coureurs is bocht drie, de Hugenholtz bocht. Je hebt daar dadelijk veel meer snelheid, die je meeneemt richting Scheivlak. Die wordt dus nog spannender.

Net als de laatste bocht voor start-finish zal deze scherpe linker een verkanting krijgen, waardoor je er naar verwachting harder door kan jakkeren. Momenteel is het een hele trage, krappe bocht, waar ondergetekende ooit verwikkeld in gevecht met een Alfa 166 geheel buiten eigen schuld om de boarding invloog met de Kromdeo van team Autoblog. Dat de bocht na de veranderingen een stuk rapper te nemen zal zijn op zich is de uitdaging echter niet. Het feit dat je deze extra snelheid helemaal mee kan nemen over de Hunzerug en richting het Scheivlak daarentegen is iets ‘uitdagender’.

Deze legendarische rechter, waar ondergetekende ooit geheel buiten eigen schuld om een klapband kreeg omdat de wielen te laat gewisseld waren, vormt namelijk al decennia de echte scherprechter van het circuit. Je gaat er over de heuvel en dan blind naar rechts de diepte in. Insturen, kruisje slaan, doorademen en hopen dat je asfalt overhoudt aan de linkerkant van het circuit op weg naar de Mastersbocht. In de 911 GT3 Cup stuur je in met 225 kilometer per uur. Slinger Youtube aan, type in ‘Scheivlak’ en je ziet dat dit een bocht is die terugbijt. Als van Splunteren dan ook gevraagd wordt of hij in de toekomst zal liften voordat hij de bocht instuurt is het antwoord veelzeggend:

Vast wel. Ja. Nee, dan ga ik zeker liften.

Waarvan akte. Ga jij ook liften, of blijf je trots lid van team #neverlift?

Image-Credit: kombocht op het oude circuit van Monza

Ook interessant!

  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.
  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Zandvoort overspoeld door trucks
    Zandvoort maakt zich op voor invasie van vrachtwagens
  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr, circuit, circuit-zandvoort, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Special: Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinen Edition
Volgend bericht: Audi gaat alle fysieke knopjes volledig affakkelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    14 december 2019 om 20:18

    Liften?

    Ik huur wel een taxi …..

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      15 december 2019 om 13:01

      @frank2b: Ik neem altijd de trap …

      Login om te reageren
  2. wokkelz zegt

    14 december 2019 om 20:35

    Voor motorrijders wordt het helemaal spannend, vooral als er een muur direct naast staat.

    Login om te reageren
    • chriscross zegt

      14 december 2019 om 20:38

      @wokkelz: ach, dat verkort de lijdensweg

      Login om te reageren
  3. Dutchcarwizard zegt

    14 december 2019 om 21:17

    Scheivlak was al een stukje circuit waar jongens vd mannen gescheiden werden ;-)

    Login om te reageren
  4. frank2b zegt

    14 december 2019 om 21:43

    Het échte spektakel met dit soort bochten barst natuurlijk los als ze met trucks gaan racen.

    Doen ze dat nog op Zandvoort?

    Login om te reageren
  5. forzauno1 zegt

    14 december 2019 om 22:00

    Gaaf, ik ben benieuwd

    Login om te reageren
  6. edward330d zegt

    14 december 2019 om 23:06

    Denk niet dat het echt gevaarlijker wordt. Alleen word je wat eerder met de neus op de feiten gedrukt als je jezelf wat overschat met je rijvaardigheid.

    Login om te reageren
  7. Design_Driven zegt

    14 december 2019 om 23:15

    Prima toch? Camera er op en genieten. Dat hoeven we niet helemaal naar de Ring voor crash geweld.

    Login om te reageren
  8. smiley70 zegt

    14 december 2019 om 23:21

    Dat klinkt alsof scheivlak tv wat meer content gaat krijgen.
    Prima toch.

    Login om te reageren
  9. dracae zegt

    15 december 2019 om 00:40

    Ik ben absoluut een N00B, de ene keer dat ik met mijn toenmalige ur-quattro op Zandvoort heb gereden was er geen zak aan.
    Het regende en ik was te bang om schade te rijden om ervan te genieten. Zeker nadat twee mooie klassiekers gesloopt werden.

    Als ik ooit nog weer een keer het circuit op ga wordt het in een barrel…

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      15 december 2019 om 10:09

      @dracae: gelijk heb je, ik reed altijd met een ouwe e30 rond, geen centje pijn, een keer met mijn M3 gereden op een trackday, gelijk een bak schade.

      Login om te reageren
      • dracae zegt

        15 december 2019 om 15:05

        @toniominestrone: Ik heb een tijdje ook een Volvo 340 gehad, dat was leuk scheuren, niet op een circuit, maar op een industrieterrein, ’s nachts. Een keer in de sloot beland, 50 euro schade… Stuur en bumpers weer rechtgezet.
        Jeugdzonden..

        Login om te reageren
  10. ttr6 zegt

    15 december 2019 om 13:11

    Vorig jaar circuittraining in mijn 360 Modena gedan op Zantvoort. Voor Scheivlak had ik meeste schrik, of ontzag. Zeker liften…achterklant wordt lichter ….billen knijpen…en er doorheen.

    Login om te reageren
  11. lexusisfgetuned zegt

    15 december 2019 om 13:50

    Liften? Gewoon al even je rem aantikken hoor met de mx5cup;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North