Niet alleen Zandvoort maakt zich op voor een invasie van vrachtwagens, ook Haarlem Bloemendaal, Overveen en Heemstede doen dat.
Het zijn van die dingen waar je niet 123 aan denkt als je het over Formule 1 hebt. De vrachtwagens die nodig zijn om alle spullen in te vervoeren. En dat terwijl het er toch echt best wel veel zijn. En met ‘best wel veel’ deed ik een poging om het begrip ‘understatement’ eens duidelijk te maken. Het zijn er namelijk BIZAR veel.
Duizenden trucks en gewone auto’s
Volgens de Zandvoortse wethouder Raymond van Haeften komen er in de week voor 5 september namelijk 3000 tot 3500 vrachtwagens en gewone auto’s naar zijn dorp in de duinen. Waarschijnlijk niet allemaal in 1 lange file, maar het gaat wel een indrukwekkend schouwspel worden.
Nog onduidelijk wanneer de trucks langskomen
Volgens de regionale zender NH Nieuws is het nog niet duidelijk wanneer de vrachtwagens massaal naar Zandvoort gaan. Ook de organisatie Dutch Grand Prix (DGP) zegt nog geen details te kennen. Het enige waar zij zich mee bezig hoeven te houden is met de bewegwijzering.
De FOM (Formula One Management) regelt wie wanneer gaat rijden. Dat zal overigens met een welhaast militaire precisie moeten gebeuren, want 3500 trucks passen niet gemakkelijk op de smalle weggetjes richting het circuit.
Ook nog eens 105.000 bezoekers
Dat het waarschijnlijk erg druk gaat worden in het raceweekend is al een tijdje bekend. Jan Lammers rekent erop dat er 105.000 bezoekers op 3, 4 en 5 september naar Zandvoort kunnen komen. Overigens zou bijna de helft daarvan op de fiets op scooter moeten komen, om een verkeersinfarct te voorkomen.
Maar laten we niet klagen
Het feit dat de Formule 1 eindelijk weer neerstrijkt in ons kikkerlandje is gewoon zulk goed nieuws, dat we de nadelen er maar voor lief bijnemen.
Nu alleen maar hopen dat het net zo’n knotsgekke race wordt als vorig jaar. Het verslag dat collega @jaapiyo daarvan maakte is echt de moeite waard om nog eens terug te lezen.
En oh ja. #ontslajackplooy ;-)
MrHyde zegt
@nicolasr : pluspunten voor het gebruik van een header van Euro Truck Simulator 2.
Robert zegt
Die logistiek rondom het Formule 1 circus is sowieso indrukwekkend. Ook het feit dat er dus naast de Formule 1 ook o.a. Formule 2 en Porsche Supercup wordt gereden maakt het er ook niet eenvoudiger op.
Recent zag ik een YouTube video over hoe men dat in Monaco jaarlijks aanpakt; deze stadstaat ligt elk jaar iets van acht weken compleet op z’n kop: https://youtu.be/X_lFFLpHuSQ
ghini zegt
@RRRobert: F2 en Psc ook dat weekend in Zandvoort?
Robert zegt
Weet ik eigenlijk niet, maar er zijn altijd wel meerdere raceklassen actief in zo’n weekend, als voor- of bijprogramma.
krikke240z zegt
3500 trucks?!? Zoveel had Hitler nog niet mee toen hij onze landjes binnenviel!
Towel986 zegt
Dat niet maar die rupsbanden konden via de duinen hè!
87sandyd zegt
@krikke240z: Zou ook overkill zijn geweest….met 10 lukte het ook
potver7 zegt
Misschien is het een idee de karavaan het laatste stukje over het strand te sturen, om Haarlem, Heemstede en Bloemendaal te ontzien? 🤔
fredflinstone zegt
@potver7: Als ze via het station van Aerdenhout rijden is Bloemendaal al ontzien. Aerdenhout zitten ze dan niet in de weg en ze hoeven dan maar een klein stukje over een doorgaande weg door Haarlem. Hopelijk krijgen ze wat hulp van locale mensen, want dan is het plannen makkelijker
fredflinstone zegt
Ik woon zelf in Aerdenhout dus kan wel aardig inschatten hoe dat er uit gaat zien. Ik vind het allemaal helemaal top, want ben al jaren F1 fan en zat te wachten tot het eindelijk terug naar NL kwam. De organisatie stuurt veel en duidelijke mails over hoe je naar het circuit kan komen. Zolang de FOM z’n zaakjes op orde heeft, hoeft de politie alleen de foutparkeerders aan te pakken. Als ze overal lukraak gaan parkeren wordt het een echte chaos. Grote drukte valt te spreiden en op te lossen
KEV9 zegt
In 2022 gewoon op het TT circuit houden. Zandvoort en de wegen naar zaterdag kunnen dit nooit verwerken
marcomanta zegt
@soulmaster: is gewoon een politiek besluit dat het in Zandvoort komt, kunnen ze legaal geld gaan pompen bij de NS etc plus alle horeca aldaar, natuurlijk is Assen vele malen beter v.w.b. ligging en bereikbaarheid.
ghost zegt
@soulmaster: u woont zeker in het Noorden des lands…
Zandvoort heeft de historie, volgens mij hoef ik daar verder niks aan uit te leggen. Zelfde dat Assen de historie van de TT / motoGP heeft.
potver7 zegt
Die historie hecht ik niet zoveel waarde aan, om eerlijk te zijn. Zo’n beetje alles in de F1 is veranderd sinds de laatste Nederlandse race, behalve dat de auto’s 4 wielen hebben en Ferrari mee doet.
Uiteindelijk moet het gewoon een mooie race worden, maar op welk circuit dat gebeurt is wat mij betreft bijzaak.
flutterby zegt
@potver7: maar voor een mooie race maakt het toch niet uit hoe je (of andere fans) er komen? Ik kijk wel uit naar Zandfort vanwege het circuit.
luittinke zegt
Hier een Noordeling: Niks! Hou de F1 lekker aan het strand.
De TT baan heeft het niet nodig, niet financieel, niet voor het imago.
Het zou ook betekenen dat de baan weer verbouwd moet worden. Én er zou een evenement geschrapt moeten worden ten faveure van de F1, aangezien de TT geen “geluidsdagen” meer over heeft.
Dat wordt dan dus het einde voor de SBK.
Terwijl dat een prachtig evenement is (mooie sport, open paddock).
Nee, hou de F1 maar op Zandvoort.
ArnoldH zegt
Wat een chaos moet dat worden. Je zou de N200 en N201 bijna 1 richtingsverkeer maken. En voor al het gemotoriseerde verkeer
potver7 zegt
De N200 en N201 kunnen het makkelijk verwerken. Het is vooral de route door Haarlem/Heemstede waar dit best tot problemen kan leiden. Maar er zijn natuurlijk meerdere routes mogelijk dus als ze de karavaan een beetje spreiden kan een infarct vermeden worden.
Houthakker zegt
Eerste gedachte, waar gaan ze die laten?
3500 trucks x 15 meter lengte x 3 mtr breed ( beetje speling ) is ca 150.000m2 …. Hoe dan?
Henkie zegt
Niet alles hoeft het hele weekend daar te zijn.
De meeste trucks zijn voor de opbouw. Die kan je gewoon na de opbouw periode bij wijze van spreken in Groningen parkeren.
harrie zegt
Simpel. Spullen brengen, uitladen, terugrijden.
Het is niet zo dat elk F1 team 350 trucks heeft die daar de hele week staan.
henkp1 zegt
Wat hebben die gasten allemaal toch bij zich? Lijkt m’n vrouw wel, die neemt ook drie grote koffers plus nog een paar kleintjes mee voor een weekendje weg terwijl mijn troep in een weekendtassie past.
Mooie combinatie trouwens die Alpine Renault.
sportevo zegt
3000 trucks is overdreven. Typisch een wethouder die ook iets wilde zeggen over de F1 in zijn plaatsje maar totaal niet weet waar hij/zij over praat.
https://f1destinations.com/the-logistics-of-formula-1/
Volgens deze bron zijn het er ca. 300. Ik weet niet of dit ook met de supportraces erbij is maar die hebben veel minder materiaal bij zich (vaak maar 2 tot 3 trucks per team en een paar voor de promoters van de klassen maar stel dat dit er ook 300 zijn (en waarschijnlijk is het nog niet eens de helft) voor de F2, F3 en de Porsche Supercup dan nog blijf je ver onder de 1000.
perry_snijders zegt
@sportevo: Nemen die 300 trucks ook bier en bitterballen mee voor de bezoekers dan? Of auto’s en onderdelen voor de supportraces? Het zullen er echt wel wat meer zijn.
sportevo zegt
@perry_snijders: goed lezen wat er staat. Ik tel er nog eens 300 bij voor de support races.
Dan hou ik er nog steeds 2400 over voor je bitterballen.
perry_snijders zegt
@sportevo: En bier! Heineken is immers de sponsor :-)
sportevo zegt
@perry_snijders: ok, 1200 voor je bitterballen en 1200 voor je bier! 😃
chrisvis zegt
@perry_snijders: catering verschilt van circuit tot circuit. U bitterballen zullen van achter de hoek komen(mag ik hopen want de hamburgers in spa zijn niet te vreten) en het bier was op Silverstone ook niet van Jupiler. Volgens een chauffeur van alpine zou mercedes 30 a 35 vrachtwagens meehebben, Ferrari 25, red Bull 20 a 25(waar ik echt van verschoot, ik dacht veel meer) en de andere teams rond de 15 en pirelli ongeveer 8. Support races kan ik nog verstaan maar als je begint over catering dan kan je ver gaan. De politie, de baancomissarissen, Jan de friscoman, fred kroket….ja dan ga je wel aan 3000(vracht)wagens komen….
perry_snijders zegt
@chrisvis: Het gericht gaat dat vooral Jan flink uitpakt met het transport
presic zegt
Dit is inderdaad zwaar overbecijferd.
Maar waarom “En oh ja. #ontslajackplooy ;-)?”
nicolasr zegt
@presic: vanwege het stukje over Jack Plooy in het wedstrijdverslag van Jaapiyo waar ik naartoe linkte.
w0o0dy zegt
In de tekst staat “vrachtwagens en gewone auto’s” . Het één of het ander maakt nogal een verschil. Aangezien er makkelijk 3 auto’s passen op de lengte van 1 vrachtwagen.