
Valt de Zweedse fabrikant, die al decennia lang de veiligste tanks op de weg produceert, in handen van de makers van zilverpapieren vouwauto’s? Komt er ooit echt een Chinese Volvo?
Het schijnt dat Ford, sinds 1999 het moederbedrijf van Volvo, met Shanghai Automotive (SAIC, de grootste autobouwer van China en o.a. eigenaar van Roewe) in gesprek is over een eventuele overname van het merk, zo meldt de Dagens Industri. Ook met een Russische partij wordt gepraat. Tevens zouden hierbij zo’n 2000 banen verdwijnen, waarvan 1400 ‘white-collar’ en 600 ‘blue-collar’ (toffe opdeling). Ford blijft het ontkennen, maar wij weten wel beter.
Als Volvo daadwerkelijk Chinees wordt zullen dit soort ongelukken natuurlijk niet meer zo goed aflopen. Welk merk zou dan het nieuwe wereldwijde boegbeeld van de automobiele veiligheid moeten worden? Renault misschien? (via automotive news)
Denk je niet dat het eerder andersom zal gaan? Chinezen zijn niet dom of zo hoor.
En zo takelt Europa maar weer verder af…
Denk dat volvo lang niet meer veiliger is dan zijn concurrenten. Renault is een heel veilig merk, maar zo zijn er wel meer.
5 jaar geleden zei ik tegen mijn economie docent dat voor 2010 de Chinezen een aantal top Europese en Amerikaanse merken zouden kopen en zeker Amerikaanse merken omdat de VS rond 2010 in een economische put zou zitten……
Hij lachte me uit en zei dat het onmogelijk was!
Jammer dat ik zijn email niet meer heb om dit soort berichte te forwarden.
Zoveel merken zijn in handen van buitenlandse bedrijven. No way dat ze de hele ontwerp filosofie overboord gooien.
Ik snap dat dit een nieuwswaardig bericht is (evt. overname) maar wel een beetje een “gezochte” manier om er wat kleur aan te geven.
wel apart dat ze een groot deel van de white collar overboord zetten, mijn insziens gaat er dan het meeste kennis verloren die de chinezen juist het hardst nodig hebben.
Alles draait tegenwoordig toch om geld he.Echt jammer.
Tja, we kunnen nu eenmaal niet leven zonder geld, en als jij om de zoveel tijd een mooie nieuwe Volvo wil dan is daar heus een hoop geld voor nodig!
@Julian .. chinezen hebben westerse kennis nodig ??
@SimonMc .. altijd simon .. altijd ..
Dat wordt dan echt wel Mercedes-Benz hoor :) Maar dat is mijn mening.
Wel heel erg dat zo’n merk in bespreking is met China of Rusland, als dit met alle merken gebeurt wordt het steeds saaier en in ieder geval gevaarlijker dit baart zorgen mensen… naar mijns insziens een slechte evolutie in de autoindustrie… jammer, erg jammer.
@ ML320cdi:
Renault bouwt EURONCAP veilige auto’s, maar iedereen kan een 10 halen voor een examen waarvan hij/zijn van te voren de vragen kent.
Volvo heeft vanaf haar oorsprong als belangrijkste kernwaade: veiligheid.
Er zijn diverse analyses van ongelukken waarbij de berijder zonder een Volvo niet overleefd zou hebben.
Er verdwijnen sowieso 2.000 banen, maar dit komt door de slechte Amerikaanse markt omdat Volvo daar geen fabriek heeft, dus dure producten.
Het zou jammer zijn als Volvo in Chineze handen komt, daar dit het imago niet ten goede zal komen.
alsof Volvo nog wat was sinds het in handen is van Ford. De volvo’s van de laatste jaren hebben nog niet de helft van het karakter van de echte volvo’s. Eigenlijk is dat merk al dood.
@zondagsrijder;
Bedoel je wellicht niet dat andere Zweedse merk Saab? Ik prijs mij weliswaar gelukkig met een oude Zweedse Volvo-tank, maar ik kan de technologie, de luxe en het imago van de huidige Volvo’s óók wel waarderen. Bij Saab heb ik dat echter zeker niet meer. Mijn moeke rijdt nog een echte Saab: een klassieker 900 Cabrio. Een genot om mee te rijden en gezien te worden…
Als dat gebeurt, eet ik onze XC90 op!
Gebeurt NIET!
Gaat de wereld er toch alleen maar op vooruit? De Chinezen leren Volvo hoe ze goedkoper auto’s kunnen bouwen, en de Zweden leren de Chinezen om veilige auto’s in elkaar te knutselen. Iedereen gelukkig.
Wat veilige Volvo’s betreft, is dit wel een leuk filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
@evo
Het geldt denk ik voor beiden. Ik ontken niet dat moderne volvo’s prettige auto’s zijn, ik herken er alleen niet het bekende volvo gevoel in.
@zondagsrijder ..
het merk was voor de verkoop aan ford morsdood ..
Ford is de enige reden waarom Volvo nog bestaat ..
en veruit de beste moeder die ze kunnen wensen ..
Al dat gezeur over imago. Is Jaguar ook niet in handen van een Indiaas moederconcern?
Om nog maar te zwijgen over nog exclusievere merken…(Lambo enzo). Dit is al jaren aan de gang. Niks om over in paniek te raken.
@Bozewolf: precies. En wat heeft men gemerkt mbt de kwaliteit van de Tata-Jag’s? Ze zijn beter! Meer kwaliteit!
Vwb het Volvo gevoel. Ik prijs mij gelukkig met een splinternieuwe Volvo V70 en ik heb nog steeds hetzelfde gevoel als met de eerste Volvo tank hoor. Volvo is niet morsdood, nooit geweest. Ford daarentegen…. en zeker in de VS omdat Ford USA nogal heeft ingespeeld op de SUV markt die nu niemand meer wil rijden. De Ford F150, tot voor kort de best verkochte auto ter wereld en de Ford Explorer waren de top-selling products bij Ford. Nu niet meer. En dat gecombineerd met een financieele crisis maakt dat niet Volvo maar Ford geen licht meer ziet aan het eind van de tunnel. En een slecht lopend bedrijf verkopen is niet heel erg slim. Er kan een hoop beter bij Volvo maar ze staan wel in voor hun producten. En mijn nieuwe auto is keurig afgewerkt, geen kraakjes, rammeltjes of piepjes maar gewoon een heerlijke auto. Ik hoop dat Volvo nog heel lang dit soort fijne auto’s bouwt!
Volvo is toch Duits?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/27/volvo-is-duits-toch
wat wordt niet chinees?
China heeft wellicht al jaren een kopiemerk van Volvo en als ze dat al niet hebben komt dat nog wel….
Chinezen en Jappanners knikken altijd van ja ook al bedoelen ze neen…
Klopt dat Jaguar als moederbedrijf nu een indiaas concern heeft, maar ze laten jaguar hun eigen gang gaan, net als Ford Volvo. Maar chinezen maken auto’s om 2 redenen: Goedkoop, goedkoper, goedkoperderster, en wereldheerschappij!
Volvo heeft geld nodig en als de Chinezen dit willen geven, wat is dan het probleem? De Chinezen zullen heus wel Volvo hun eigen gang laten gaan. Ze zijn tenslotte ook niet dom hoor. Met eventueel geld van de Chinezen blijft Volvo Cars tenminste bestaan.
Volvo en Saab zijn nog altijd merken die voorop lopen op het gebied van veiligheid. Niet dat ze de veiligste auto’s maken, maar wel dat ze innovatief zijn. Deurbalken, side-airbags, anti whiplash stoelen zijn allemaal Zweedse uitvindingen.
Als de Chinezen Volvo overnemen en er voldoende geld in pompen kan Volvo gewoon blijven doen waar het goed in is.
europeanen deden zich altyd voor als de slimste mensen maar tegenwoordig blijkt steeds weer dat de zgn derde wereld volken stukje bij beetje het roer overnemen en er staat het westen meer te wachten.zolang het westen alles blijft verkopen zullen ze meer terrijn verliezen.
ik denk dat saab deze troef al jaren in handen heeft qua veiligheid….
ook volvo is veilig, en bij een evt verkoop zal hun veiligheids niveau heus niet verminderen.
Volvo in handen van Chinezen!
Zonde, dat verdiend het merk niet (sowieso verdiend geen een merk dat behalve Renault en Opel)
@glenn: landen die hun bevolking als mensen met weinig rechten mogen behandelen zullen op korte termijn inderdaad scoren in de “vrije” markt. Als Europa nog meer gaat uitverkopen, worden we een arm continent, dat afhankelijk zal zijn van niet-democratische regimes.
Saab? De zaken die jij opnoemt zijn idd Zweedse maar ook Volvo uitvindingen.
Volvo wordt echt niet chinees, ik rij zelf volvo, als de chinezen zelfs al IN DE BUURT willen komen van de kwaliteit van volvo zijn ze minstens 10 jaar aan het ontwikkelen.
daarbij is volvo zweeds, en ook gebouwd naar zweedse gebruiken (ijskoud in de winter, flinke bergen en gemiddeld zo’n 400 x per jaar een zwaar ongeval met een rendier/eland of anderszins groot loslopend wild!
als die chinezen ergens geen kaas (sushi) van hebben gegeten dan is dat wel van degelijke auto’s bouwen, de gemiddelde grens wat veiligheid betreft staat gelijk aan een trapauto van de intertoys (je weet wel die voor kids van 3 jaar oud).
dus als ik mijn auto straks naar een chinese autodealer moet brengen voor onderhoud, dan verkoop ik hem nu…want zodra dat gebeurt keldert de waarde van volvo tot de gemiddelde suzuki…
wat dacht jezelf? die chinezen hebben gewoon geld te veel. geld dat wij met z’n allen met bakken tegelijk daarheen brengen.
het enige merk dat dit verdiend is lada
Worden beslist pittige modellen: ” VOLVO C30 sambal bij”
Alleen maar goed. Kunnen de Chinezen juist wat leren. Hoewel, dan komen de Chinezen opeens wel goed weg, en komen ze hier… Mss toch niet alleen goed. :P
Europa is gewoon het zelfde als Amerika
Koop maar al onze trots af, als alles weg is kunnen wij mooi voor hen aan 2euro per dag gaan werken. Ik denk dat ik met een taalcursus Chinees ga starten, kan ik dan al eens mijn mond opendoen tegen mijn Chinese baas om opslag te krijgen tot 2,50euro.
Ontwikkel gewoon zelf dingen zoals je Japanners gedaan hebben, hebben we wat concurrentie en nieuwigheden op de markt.
Als ze er dan ook maar stokjes bij leveren.
misschien kunnen die rampenauto’s in china ervan profiteren… techtniek van volvo in een landwind :D
Je moet dit ook van de positieve kant bezien.
Zo kan SAIC veiligheidssnufjes van Volvo gebruiken voor in hun eigen modellen. ;)
renault is al t veiligste merk
grappig dat alleen Europa en vooral Nederland het niet door heeft…………. net zoals Philips en Harley Davidson worden ook de meeste onderdelen van de meeste auto’s als verschrikkelijk lang in Chine, Vietnam, Loas en de Philippijnen vervaardigd. En echt leuk is het om te weten dat gewoon de most beautiful cars on earth te vinden zijn in… China. Ja, worden daar gemaakt. Als nu de achterliggende (Europese) politici niet alles kapot zouden maken met hun banale prijs (tax) opdrijvingen, zouden ook wij veel goedkoper en meer opgetogen in onze juwelen van Chinese autootjes rond kunnen rijden.
Want inderdaad, Asia is Europa al lang en breed voorbijgestoken in klasse bakken, alleen wij weten dat nog niet, omdat wij de wijsheid in pacht denken te hebben. En dus… de realiteit weer eens missen.
@ effe
Als wij allen goedkope chinese wagens en spullen hebben wat zullen wij dan zelf nog van werk moeten doen? Hetgeen wat wij produceren zou gewoon veel te duur zijn. Het Europese volk kan niet al hun geld spenderen in China, India en dan hun inkomsten uit Europese bedrijven halen.
Als wij allen in chinese wagens rijden gaat de autobedrijven in ons eigen land failliet en staan er duizenden mensen op straat…
@Tristan
Lees dan ff het bericht van RB.
Citaat: “RB schrijft,
25 June 2008 om 20:54
@ ML320cdi:
Renault bouwt EURONCAP veilige auto’s, maar iedereen kan een 10 halen voor een examen waarvan hij/zijn van te voren de vragen kent.
Volvo heeft vanaf haar oorsprong als belangrijkste kernwaade: veiligheid.
Er zijn diverse analyses van ongelukken waarbij de berijder zonder een Volvo niet overleefd zou hebben.
Er verdwijnen sowieso 2.000 banen, maar dit komt door de slechte Amerikaanse markt omdat Volvo daar geen fabriek heeft, dus dure producten.
Het zou jammer zijn als Volvo in Chineze handen komt, daar dit het imago niet ten goede zal komen.”
Wat RB ook al zei, je weet aan wat voor normen de EuroNCAP stelt, daar pas je modellen op aan en je hebt een 5 sterren auto. Of je doet waat volvo doet, neemt praktijk onderzoeken tot je en past je modellen daar op aan. wat denk je dat veliger is?
Volvo moet zich kopen. Zijn ze van alle ellende af. Kan krijgen we weer de echte volvo kwaliteit van vroeger. Sinds dat volvo van ford is gaat het merk alleen maar achteruit! Ford jat alles van de volvo en plaatsen ze in de ford modellen.
Door ford is volvo blijven steken. Ford heeft het zelf klaargekregen dat nu alle echte R modellen weg zijn.
Renaul zal nooit veiliger worden dan volvo. Renault zal wel op de voet volgen. Bij volvo zitten alle airbag standaard erin. Bij de renault staan ze oppart op de prijzenlijst dus als je een renault espace koopt. Moet je nog een paar airbag los erbij kopen.
Veiligheid is volvo’s identiteit. Die zal nooit weggaan ongeacht welk concern volvo opkoopt.
Volvo kan zich zelf goed redden. Ze hebben nu last van de zwakke dollar maar als volvo slim is open ze een fabriek in amerika hebben ze minder last van de zwakke dollar en is het voor europa een stuk goed koper! :)
Volvo heeft het meest geadvenceerde onderzoek centrum en gaat zelf naar ongelukken toe in het echt om te kijken of de volvo auto goed zijn werk heeft gedaan. Ik weet zeker dat geen ander merk dat doet.
Sterk zullen ze wel blijven hoor.
De sterkte is nu toch ook nog niet veranderd ondanks volvo nu bij ford hoort!!!!