• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wouter daagt petrolheads uit met de Hyundai IONIQ 5 N

Auteur: Redactie Autoblog, gepost 26 maart 2024 om 11:50 – 29 Reacties

Gaat het de 650 pk sterke Hyundai IONIQ 5 N lukken om drie echte petrolheads over te halen? Kan Wouter ze overtuigen van de fun factor van deze elektrische krachtpatser?

Elektrisch rijden kan ook leuk zijn voor petrolheads! Daar gaan we achter komen met de gloednieuwe Hyundai IONIQ 5 N. Dit is niet zomaar een EV, maar een pretpakket met 650 pk, een driftmodus en nog veel meer. Als er dus één elektrische auto is die de petrolheads kan overtuigen, dan is het deze wel.

Om dit te testen gaat Wouter een challenge aan met drie influencers, die natuurlijk ook petrolhead zijn. Dit zijn Royalistiq, Boaz en Lies Zhara. Zij houden wel van dikke bakken, want Roy rijdt een Audi R8 Spyder, Boaz een RS3 Sedan en Lies een Ram 1500. Ze zijn dus dikke verbrandingsmotoren gewend, maar hoe kijken zij aan tegen de Hyundai IONIQ 5 N?

Launch Control

Laten we eerst even in de technische details van de IONIQ 5 N duiken. Om het maximale vermogen van deze EV te ontketenen is er een speciale N Grin Boost-knop. Als je daarop drukt heb je gedurende 10 seconden 650 pk, en voor de optimale sprint is er een N Launch Control-functie. Zo kun je in een luttele 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u knallen.

De IONIQ 5 N kan dus heel hard rechtuit, maar dat is niet het enige. De ingenieurs van Hyundai N (oftewel de N-gineers) hebben ook hun best gedaan om er een echte bochtenridder van te maken. Zo is de auto stijver gemaakt met 42 extra laspunten en beschikt deze EV over geavanceerde torque vectoring, met een elektrisch sperdifferentieel op de achteras.

Geen gebrek aan beleving

Mis je als petrolhead dan niet de beleving van het motorgeluid en het schakelen…? Nee, want daar heeft Hyundai ook aan gedacht. Met N Active Sound + is de auto voorzien van 8 speakers in de auto en 2 buiten de auto, die het geluid van een verbrandingsmotor nabootsen (inclusief pops and bangs!). Daarnaast kun je ook kiezen voor een elektronisch geluid of een straaljagergeluid.

Aanvullend op het N Active Sound + beschikt de IONIQ 5 N ook over N e-shift. Dit betekent dat het schakelen van een achttraps DCT wordt nagebootst, zowel qua geluid als qua schokbewegingen. Oftewel: je hebt geen gebrek aan beleving in deze elektrische auto.

Maar het wordt pas écht leuk met de N Drift Optimizer. Deze functie helpt je om een drift te starten (met de Torque Kick Drift) én om de drift vervolgens vast te houden. Je kunt dus op allerlei manieren lol beleven met een Hyundai IONIQ 5 N, of je nu rechtdoor gaat, door een bocht of zijwaarts. Het kan allemaal.

Challenge

Je kunt wel lezen over al deze geavanceerde systemen, maar dit moet je eigenlijk ervaren. Dat is dan ook wat Roy, Boaz en Lies doen tijdens de challenges die Wouter ze voorschotelt. Of zij hierdoor overtuigd zijn? Dat zie je in de video.

Hieronder zie je hoe Boaz, Royalistiq en Lies Zhara de Hyundai IONIQ 5 N zelf hebben ervaren!

Wil je meer weten over wat de Hyundai IONIQ 5 N allemaal in zijn mars heeft? Op de website van Hyundai kun je alles te weten komen over deze baanbrekende elektrische auto!

Ook interessant!

  • Video: Hyundai IONIQ 5 N in actie
    Video: Hyundai IONIQ 5 N in actie
  • Hyundai Ioniq 5 uit 2022 gesloopt door kapot accupakket
  • prijs Hyundai Ioniq 5N
    Zo spotgoedkoop is de Hyundai Ioniq 5 N
  • Hyundai levert supercar optie op Ioniq 5 N

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

IONIQ5N, neverjustdrive

Vorig bericht: « Voor 1 Bitcoin koop je nu een Audi RS6 met 700 pk
Volgend bericht: BREEK: Ferrari Roma uit productie! »

Lees Interacties

Reacties

  1. donjunior zegt

    21 maart 2024 om 16:46

    oh ik dacht jullie hebben de enige echte ‘petrolhead’ uitgedaagd… als er iemand bang is voor verandering. ;)

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      21 maart 2024 om 18:45

      is het gij die bekeerd is petroldrinker?

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      22 maart 2024 om 08:42

      Als ze me bellen ervoor ben ik beschikbaar hoor, no issues

      Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    21 maart 2024 om 17:04

    “Om dit te testen gaat Wouter een challenge aan met drie influencers”

    Hier stopte ik met lezen…

    Login om te reageren
  3. Visje66 zegt

    21 maart 2024 om 17:31

    Cringe….. wat een verschrikking die influencers. Zijn er nou echt mensen die in dit toneelstukje trappen?

    Login om te reageren
  4. Specht zegt

    21 maart 2024 om 17:54

    EV’s zijn nep, daar passen influencers inderdaad mooi tussen.

    Verder wil je als echte petrolhead natuurlijk niet dood gevonden worden in een Hyundai.

    Login om te reageren
    • spec zegt

      21 maart 2024 om 18:17

      Onzin, Hyundai maakt tegenwoordig puike auto’s, doe zelfs een verstokte Alfist als ik kan waarderen.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        21 maart 2024 om 21:15

        Zoals wat? Verder dan een i30N kom ik niet, wat in feite gewoon een Koreaanse Golf GTI is.

        Login om te reageren
      • Jurgen zegt

        22 maart 2024 om 06:35

        Als je als Alfist een Hyundai kunt waarderen zegt dat iets over open minded, maakt de Hyundai nog steeds niet fraai…

        Login om te reageren
  5. ponnie zegt

    21 maart 2024 om 18:02

    Net zoals elke snelle EV, even leuk, net zoals naar het pretpark gaan.
    Daarna stap je weer in je retetrage mx5 met 100 pk en heb je nog 10x zo veel plezier.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      21 maart 2024 om 19:58

      Daar zeg je wat.. Heb altijd ‘vlotte’ auto’s gereden, maar sinds ik ook een EV heb vind ik de meeste vlotte ICE’s zo traag als dikke poep..

      Login om te reageren
      • ponnie zegt

        22 maart 2024 om 01:17

        Dat is ook nog een extra nadeel ja, de lol is er snel af met een EV en daarna voelt elke voorheen leuke auto ook nog eens te traag voor woorden.

        Login om te reageren
  6. MarcoM zegt

    21 maart 2024 om 20:00

    Niet verkeerd die 5N, het geluid lijkt op mijn playstation, das minder. Verder een dikke bak met veel koppel en pk’s voor dat geld, eh ekkermannen….

    Login om te reageren
  7. Dakhaas zegt

    21 maart 2024 om 20:09

    Hallo Autoblog, jullie zijn vergeten om er advertorial boven te zetten volgens mij?

    Login om te reageren
  8. nicolasr zegt

    21 maart 2024 om 20:57

    Leuk filmpje. En leuke auto, ben benieuwd of hij al die geluidjes en dingetjes nodig heeft om de bestuurder een goed gevoel te geven. Hoop het niet. Dat ie al van zichzelf top is.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      21 maart 2024 om 21:39

      Volgens Chris Harris wel, hij deed zijn testen zonder geluid en flipper versnellingen en vond hem alsnog top en de beste stuurmans EV van het moment voor zn geld.

      Login om te reageren
  9. alcantara zegt

    21 maart 2024 om 21:17

    Moest hier geen ‘advertorial’ bij staan? Of is Wouter tegenwoordig helemaal om en gaat hij zijn BMW’s en Porsches omruilen voor Koreaanse elektrowagens.

    Login om te reageren
  10. rockefellar zegt

    21 maart 2024 om 21:41

    Ben na 5 seconden afgehaakt. Commercial.

    Login om te reageren
  11. degrotemuis zegt

    21 maart 2024 om 22:29

    Leuk reclamefilmpje, maar hard optrekken kan iedere EV met een paar honderd pk, ook zonder fake geluidjes. En wat is nu de winst van fake schakelmomenten en een bak fake geluid op een circuit qua rondetijd? Lijkt me juist averechts werken?

    Ik ben wel benieuwd naar hoe goed de 5N is vergeleken met bijvoorbeeld concerngenoot Kia EV6 GT, want ik vermoed dat er onder deze lading ICE fakery best een heel capabele EV kan zitten die van zichzelf al leuk genoeg kan zijn.

    Login om te reageren
    • vetnek zegt

      22 maart 2024 om 02:20

      EV6 GT is een onetrick pony welke hard rechtdoor gaat en marginaal sportiever aanvoelt en stuurt dan de standaard versies. Laten we zeggen: een 911 GTS

      De IONIQ 5 N zit daar wel wat treden boven, laten we zeggen GT3-ish

      Login om te reageren
  12. Snelle zegt

    21 maart 2024 om 23:02

    Grappig, kan me totaal niet vinden in de meeste comments hier boven. In mijn ogen is dit de EV die auto rijden juist weer leuk maakt. Had misschien liever een echt rij test gezien. Dan merk je toch dat EVO en Autocar of Chris Harris eerder worden uitgenodigd dan een van de NL journalisten om deze primeur te testen. Ik hoop er veel op de Nederlandse wegen tegen te komen, zijn er toch nog mensen die om rijbeleving geven in een EV, want hard rechtdoor gaan ze allemaal.

    Login om te reageren
    • vetnek zegt

      22 maart 2024 om 02:21

      Werner Budding heeft een puike video

      Login om te reageren
  13. tortuga zegt

    22 maart 2024 om 08:27

    Heb genoten van het filmpje en echt gelachen ook. Heel gave auto, maar of het iets voor mij is weet ik oprecht niet.

    Login om te reageren
  14. petroldrinker zegt

    22 maart 2024 om 08:41

    ik zeg het gewoon nog een x een influencer zegt alles zolang ze betaald krijgen. nodig is een paar echte petrolheads uit die zich vaker uitlaten tegen deze autos of je hun ook kan bekeren. Ik denk dat ik het antwoord al weet namelijk, maar dat durven ze niet te laten zien natuurlijk

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      22 maart 2024 om 09:43

      Precies dit inderdaad… volgens EV database is het ding ook nog ontiegelijk zwaar:
      Weight Unladen (EU) 2310 kg
      Gross Vehicle Weight (GVWR) 2660 kg

      Rijklaar dus 2660 kg(!), hoe dat te rijmen is met sportief is mij echt een raadsel. Tuurlijk, hij is wel donders snel (Althans, de 0-100 is indrukwekkend zoals bij elke EV, boven de 100 zal het allemaal een stuk minder zijn zoals bij elke EV op een paar uitzonderingen als een Taycan en plaid na waar dan ook een nog groter prijs kaartje aan hangt) maar als je daarna in je MX-5 stapt met 100 pk en deze over een mooie B weg knalt dan heb je toch echt wel heel erg veel meer fun, al is het alleen maar omdat je niet in een boom hangt omdat je geen 2600 kg bij je hebt die alleen maar rechtdoor wil omdat je op dat korte rechte stukje 3 keer de toegestane snelheid haalt.

      Als ze denken dat dit een liefhebber van sportieve auto’s moet overtuigen dan hebben ze de plank flink mis geslagen. Nu zijn ze daar niet de enige in en heb je daar ook geen EV voor nodig, hetzelfde geld voor een Golf GTI of een Audi RS6, dat zijn ook rechtuit branders. Het is niet ondenkbaar dat ze dat type rijder aantrekken en daar passen alle fake zaken natuurlijk wel weer uitstekend bij. Wie weet gaan ze er ook nog wel een paar verkopen 😅

      Login om te reageren
  15. appiejappie zegt

    22 maart 2024 om 08:48

    Iedere keer als ik zo’n IONIQ zie rijden denk ik aan een Fiat Ritmo 😂

    Login om te reageren
    • melcon zegt

      22 maart 2024 om 09:35

      Inderdaad ja, de wikipedia foto van de ritmo heeft zelfs dezelfde kleur 😂

      Login om te reageren
  16. duderuud zegt

    22 maart 2024 om 10:36

    “Het helpt wel die drift optimizer” terwijl die “influencer” er helemaal niks van bakt.

    Kom op Wouter, je mag wel iets meer moeite doen om het nog enigszins objectief over te laten komen. Dit filmpje zorgt voor plaatsvervangende schaamte…

    Login om te reageren
  17. MarcoM zegt

    26 maart 2024 om 13:14

    Nodig mij maar uit, ik ben wel benieuwd hoe de Ioniq 5 N rijdt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North