• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hyundai Ioniq 5 uit 2022 gesloopt door kapot accupakket

Auteur: Loek, gepost 29 december 2023 om 08:04 – 36 Reacties

Hoe belandt een Hyundai Ioniq 5 uit 2022 op de schroothoop? Een kapot accupakket kan hem al de das om doen.

De schroothoop is een bijzondere plek om tot realiteit te komen. Op eentje in Zwolle lag recent bijvoorbeeld een SEAT Ibiza uit 2008. Nou kan er een hoop aan de hand zijn, maar het is niet ondenkbaar dat iemand zo’n auto al financieel gezien heeft op gereden. Voor niet-petrolheads wordt een auto die ‘op’ is natuurlijk snel afgedankt. En het soort auto dat daar eindigt wordt gemiddeld gezien steeds nieuwer.

Hyundai Ioniq 5 gesloopt

Vanuit Canada komt nieuws dat het ook heel anders kan. Daar is iemand gedwongen om zijn Hyundai Ioniq 5 te slopen. Dat is helemaal nog niet zo’n nieuwe auto en dit exemplaar kwam dan ook uit 2022. Hoe is zo’n auto al af?

Total loss

De Hyundai Ioniq 5 werd namelijk total loss verklaard nadat het batterijpakket er de brui aan gaf. Van onderen was het pakket beschadigd geraakt door een klap, waardoor het accupakket niet meer naar behoren functioneren. Dat kan Hyundai wel oplossen, maar voor niet minder dan een aardig exorbitante 60.000 Canadese dollars. Dat is, inderdaad, meer dan de auto waard is. Het lijkt bijna op je smartphone: als de accu kapot is kan je net zo goed een nieuwe kopen.

Langdurigheid

Dat werd de eigenaar van de Ioniq dan ook aangeraden door ICBC, de verzekeringsorganisatie in kwestie in British Columbia. De Hyundai Ioniq 5 uit 2022 werd afgeschreven en belandt waarschijnlijk op de schroothoop. Nou zal het voor de eigenaar wel goed komen, maar er wordt wel aan de bel getrokken. Een journalist uit zorgen over de hoge kosten van accupakketten. Als deze niet goedkoper worden, zullen dit soort verhalen vaker voorkomen en gaan we het steeds minder lang doen met onze auto’s.

Een bijzonder individueel geval dus, maar het zou een wake up call moeten zijn voor autofabrikanten. (via Vancouver Sun)

Met dank aan Benjamin voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Hyundai IONIQ 5 N in actie
    Video: Hyundai IONIQ 5 N in actie
  • prijs Hyundai Ioniq 5N
    Zo spotgoedkoop is de Hyundai Ioniq 5 N
  • Hyundai levert supercar optie op Ioniq 5 N
  • Ioniq 5 211.989 km
    Ioniq 5 rijdt 211.989 km in 18 maanden

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, ioniq, ioniq-5

Vorig bericht: « Lancia Ypsilon: bijzonder design, bekende basis
Volgend bericht: Stembussen gesloten voor Autoblog Auto van het jaar 2023 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    28 december 2023 om 23:22

    Het zijn er inmiddels 2:

    https://www.youtube.com/watch?v=dr3mFzh0KSk
    https://www.youtube.com/watch?v=EEXieo06ta8

    Het verhaal is overigens niet correct, de bestuurder reed iets aan wat de beschermplaat van de accu bekraste. Er was op dat moment niets met de accu aan de hand. Luttel het feit dat de beschermplaat krassen had en ietsjes verbogen was zorgde ervoor dat de garantie werd ingetrokken en het pack vervangen zou moeten worden.

    60.000 CAD (41K in Euro’s) is dan wel weer een schofterig bedrag. Tesla eigenaren worden meestal geconfronteerd met een rekening van 15-20K voor het vervangen van het accupack.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      28 december 2023 om 23:28

      Zou het dan niet enkel om de reputatieschade van de fabrikant gaan? Ze trekken de garantie in en maken reparatie zo duur dat de eigenaar de auto “gegarandeerd” sloopt zodat de fabrikant met een gerust geweten (lees reputatie intact) kan slapen dat een auto door hen geproduceerd niet eens tegen een tikje kan en daarmee potentieel “zeer gevaarlijk”?

      Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        29 december 2023 om 00:22

        Het verhaal van het eerste slachtoffer was dat er krassen waren en de adstand tussen het pack en de beschermplaat was veranderd. Ze hebben de plaat er nooit af gehaald maar meteen de garantie ingetrokken. Het slachtoffer besloot zijn verzekering in te zetten (want schade) en die wilde de kosten niet op zich nemen. In een latere verklaring zegt Hyundai dat de interne koeling van het pack gescheurd was. Daarna heeft het slachtoffer er nog dagen mee rondgereden en geladen. Geen enkele melding. Stroom en vloeistof samen levert problemen dus dat moet je merken. Zeker als je geen verwarming meer hebt.

        Het tweede slachtoffer ging doorvragen en haar werd gegarandeerd dat als er geen storing op het dashboard kwam, de accu nog prima was. Daar was na verwijdering door de body shop een deukje werd gevonden en de verzekering daarna hun handen ervanaf trok.

        Het zaakje stinkt enorm. Niet alleen doen ze geen moeite voor een goede diagnose, de accu’s zijn ook veel te duur. Ik snap de verzekeraar wel, stel dat het ding weken erna de hik krijgt en in de fik vliegt. Dat risico zoek je ook niet.

        Het wordt heel duidelijk als je beide filmpjes kijkt. Het stukje op AB is in dit geval te kort om er goed op in te gaan.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          29 december 2023 om 06:35

          Het originele artikel zegt ook dat er te weinig expertise is om een goede diagnose te stellen en de echte oorzaak te vinden, dus dan gaan ze maar over op volledige vervanging. Dus het is niet alleen een technisch probleem.

          Login om te reageren
    • kennone zegt

      28 december 2023 om 23:46

      Hoe dan ook, kan me niet voorstellen dat deze auto beter voor de natuur is.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        29 december 2023 om 10:51

        leg eens uit

        Login om te reageren
        • coupedriver zegt

          30 december 2023 om 11:02

          Don’t argue with stupid

          Login om te reageren
    • minimarcos zegt

      29 december 2023 om 00:15

      Volgens mij was de beschermplaat beschadigd en zat er een deukje in de batterijbehuizing,
      de auto gaf geen foutmeldingen en de klant werd in eerste instantie gewoon met de auto naar huis gestuurd.

      Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      29 december 2023 om 00:29

      Best opmerkelijk dat de Tesla accupakketen nog niet de helft kosten van zo’n Ioniq. Ja er worden er meer van gemaakt, maar dit is wel een enorm verschil. Terwijl ik in de veronderstelling ben dat Tesla z’n accupakket goed heeft doorontwikkeld en het toonaangevend is.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        29 december 2023 om 00:55

        Tesla houdt hele kleine marges aan, om de verkoopcijfers maar zo hoog mogelijk te houden. Is beter voor de aandeelhouders.

        Je kunt je overigens inmiddels wel afvragen waarom die accu’s bij sommige aanbieders nog zo duur moeten zijn:
        – vraag hoog + aanbod laag = prijs stijgt
        – vraag hoog = productie omhoog
        – productie omhoog = aanbod omhoog
        – aanbod hoog = prijs daalt

        Check dit nieuwsbericht van nog geen twee maanden geleden: https://www.nu.nl/economie/6288498/grondstoffen-voor-accus-in-elektrische-autos-zijn-veel-goedkoper-geworden.html
        ‘It’s economics, stupid’

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          29 december 2023 om 08:38

          Tesla doet vrij weinig voor de aandeelhouders hoor…. Ze willen gewoon zo hard mogelijk groeien. Dat is de strategie

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            29 december 2023 om 10:17

            En waarom wil Tesla zo snel groeien? Voor de aandeelhouders! De beurskoers is nu absurd hoog in verhouding met het aantal auto’s en de omzet, door het aantal auto’s en de omzet te verhogen komt er meer solide basis onder de beurskoers en wordt de kans dat het als een plumpudding inzakt bij een tegenslag kleiner.

            Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 december 2023 om 07:53

        Ik denk eigenlijk dat die accu pakketten allemaal dezelfde stand van techniek vertegenwoordigen. Er kunnen wat verschillen zitten in capaciteit van het koelsysteem maar veel is dat niet.
        Overigens denk ik ook niet dat het accu pakket van Hyundai nu zo duur is, ik denk dat het in dit specifiek geval zo duur is. Als de importeur nog geen vervangende onderdelen op voorraad heeft, er nog geen logistiek systeem is opgetuigd en er een speciale bestelling gedaan moet worden dan kan al snel heel duur worden.

        Login om te reageren
  2. denx zegt

    28 december 2023 om 23:38

    Tuurlijk is dit geen wake-up-call. Dit is een incident en komt dus zelden voor. Op het totaal zijn dergelijke voorvallen verwaarloosbaar.

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    29 december 2023 om 00:03

    Erg bijzonder. Helemaal gezien dat de ioniq 5 daar bij CAD 49k begint…

    Lijkt me dat er dan ook veel schade aan het chassis is.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      29 december 2023 om 00:24

      Nope, alleen het pack en een plastic spoilertje in het ene geval en alleen het pack in het andere.

      Foto’s van de schade in de filmpjes.

      Login om te reageren
  4. tortuga zegt

    29 december 2023 om 07:24

    Bijzonder dit! Zeker als er bepaalde mensen roepen en vragen voor meer economische wagens. Is dit inderdaad een punt dat ver van ok is. Toch zeker voor het milieu.

    Login om te reageren
    • DaveB zegt

      29 december 2023 om 11:55

      Wat is een economische wagen?

      Login om te reageren
  5. degrotemuis zegt

    29 december 2023 om 08:00

    Een complete AWD long range is goedkoper dan een accu vervangen? Bijzonder business model daar… Klinkt als een ontmoedigingsbeleid vanuit Hyundai.

    Login om te reageren
  6. kennone zegt

    29 december 2023 om 08:06

    Ik weet hoe dit voelt. Mijn ogen worden altijd gesloopt door de Ioniq 5

    Login om te reageren
  7. werf76 zegt

    29 december 2023 om 08:17

    Voor mij nog een erg lange tijd een dikke middelvinger naar EV. Zeker als particulier.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2023 om 09:10

      Laten we hopen dat je koppakking heel blijft, je distributieriem heel blijft, je transmissie heel blijft, je katalysator heel blijft, etc. Wagen met verbrandingsmotoren hebben heel veel onderdelen die erg duur zijn om te vervangen en die ook nog eens slijtage gevoelig zijn.

      Login om te reageren
      • theghost zegt

        29 december 2023 om 09:27

        Een opgeblazen verbrandingsmotor kost in 99% van de gevallen niet meer dan een 1 jaar oude auto. Ja 10-15k kan, maar zeker geen 60k of het moet een zeer exotisch voertuig zijn.

        Login om te reageren
      • werf76 zegt

        29 december 2023 om 13:56

        Klets niet uit je nek man. Je weet dondersgoed dat het niet klopt en nergens over gaat om de garantie in te trekken.
        Enne, Mijn Volvo 2.4t5 met 344xxx kilometer gaat prima.

        Login om te reageren
      • coupedriver zegt

        30 december 2023 om 11:01

        Haha, je kan wel alle individuele onderdelen vervangen voor peanuts prijzen, hoe zeg je dat je werkelijk niks van auto’s kent zonder het te zeggen.

        Login om te reageren
  8. V8Vantage zegt

    29 december 2023 om 08:19

    Als ik het goed begrepen heb worden auto’s aan de overkant veel sneller Total los verklaard dan hier. O.a. door de hoge schadeclaims die zouden kunnen volgen..

    Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    29 december 2023 om 09:24

    Paar jaar geleden werd ik nog uitgelachen toen ik zij autos worden net als mobieltjes, probleem met accu en auto weggooien, wel hier de start van dit is begonnen, en nog zijn er mensen die vol blijven houden dat deze dingen goed voor het millieu zijn..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2023 om 10:20

      Hahaha. En we lachen je nog steeds uit. Zoals bij turbo’s en accu’s voor elektrische fietsen zullen er gewoon revisiebedrijven opkomen. Als de vraag uit de markt groot genoeg is beginnen handige ondernemers vanzelf met zulke bedrijven. Omdat EV’s nog nieuw zijn, batterijen nog meer zelden stuk gaan zijn zulke bedrijven er nog niet maar over x jaar gaan die wel komen.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      29 december 2023 om 10:56

      dat valt ook wel mee, uit ervaring vanuit de werkplaats zeg ik dat alleen gecertificeerde monteurs eraan mogen werken en die nemen desnoods 3 dagen de tijd om uit te zoeken wat het precieze probleem is al dan niet in overleg met de technische assistentie van het merk. Dan wordt alleen dat ene onderdeel of ene cel vervangen en niet alles. En de defecte delen worden opgehaald door de onderdelen dienst van het merk zelf voor verdere analyse.

      Login om te reageren
    • b00st zegt

      29 december 2023 om 13:37

      Zijn er werkelijk mensen die hun mobiel weggooien omdat de batterij het begeeft? Er zijn tal van winkels die op een kwartier en voor ~60 euro er een nieuwe insteken.

      Login om te reageren
  10. audirs3 zegt

    29 december 2023 om 09:27

    Er was eigenlijk helemaal niks mis met de auto. De offerte van de dealer voor reparatie sloeg daarna nergens op, en de verzekeringsmaatschappij was veel te makkelijk om de auto daarna maar af te schrijven.

    Overigens zit ik nu zelf te kijken naar een thuis accu van 40 kWh, echter ik kom er achter dat het bijna goedkoper is een EV te kopen met flinke accu, dan zo’n accu alleen. Voor 50k een Ioniq 5 met 58kwh accu op de oprit zetten, puur en alleen als thuisaccu gebruiken…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 december 2023 om 10:25

      Ben je met een gebruikte Nissan Leaf of twee niet veel goedkoper uit? Voor een thuis situatie is het ook niet van belang dat het voertuig V2G ondersteund, dat is leuk voor pompjes voor luchtbedden maar niet voor hele huizen. De tweeweg omvormer voor je huis sluit je direct aan op de batterij aansluiting in de auto.

      Login om te reageren
  11. MarcoM zegt

    29 december 2023 om 11:02

    Geen reclame voor zo een merk.

    Login om te reageren
  12. vbarchetta zegt

    29 december 2023 om 12:32

    Apart verhaal. Als je destijds mijn Model S op de brug zette viel ook de hoeveelheid diepe krassen op aan het accupakket. Gewoon veroorzaakt door de lange wielbasis icm de hoge drempels bij mij in de stad (nee die van mij had geen luchtvering). Heb er nu met de Y geen last meer van, aangezien die iets hoger op z’n poten staat….

    Login om te reageren
  13. Fernando zegt

    29 december 2023 om 15:20

    Zo, iets te snel een drempel en je bent 40K armer

    Login om te reageren
  14. zjos zegt

    30 december 2023 om 16:32

    Feitelijk zouden auto’s waarvan het accupakket niet tegen een vergelijkbare prijs als een gemiddelde motorwissel van een fossiele brandstof auto vervangen kan worden, gewoon niet toegelaten moeten worden op de weg.
    Iedereen heeft de mond vol over milieu maar als je dit soort wegwerpshit gaat produceren en verkopen blijft het opeens muisstil.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North