• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Verstappen niet ook steeds een nieuwe motor neemt

Auteur: nicolasr, gepost 16 november 2021 om 21:05 – 41 Reacties

verstappen nieuwe motor

Dat is de vraag hè? Als Hamilton het doet, wat is dan de reden dat Verstappen niet ook steeds een nieuwe motor neemt?

Je kon het gerust een verrassing noemen afgelopen weekend. Een konijn uit de hoge hoed, kan ook. Een donderslag bij heldere hemel is ook een goede metafoor. Maar feit is dat vrijwel niemand zag aankomen hoe snel de Mercedes van Lewis ineens was.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Brazilië was de Max-fan nog blij. Lewis zou 5 plaatsen gridstraf krijgen vanwege zijn nieuwe motor. Tuurlijk zagen we in de vrije trainingen dat hij snel was, maar deze race zou Verstappen wel even op zijn naam schrijven.

Die nieuwe motor van LH44 is echt heel snel

Toen Lewis in de eerste kwalificatie onbedreigd naar pole reed, was er ook geen man overboord. Zijn vleugel was namelijk illegaal en hij moest de sprintrace vanaf de allerlaatste plek aanvangen. Kat in t bakkie voor Verstappen. Dachten we.

Maar toen zagen we pas echt hoe vreselijk hard de Mercedes met die nieuwe motor liep. In de spintrace eindigde Lewis knap als vijfde en de hoofdrace won hij met wel zo vreselijk veel machtsvertoon, daar was geen Verstappen-kruid tegen gewassen.

En dat allemaal dankzij die nieuwe motor. Naar verluidt levert dat ding ruim 20 pk meer dan de voorganger, die in zijn oude vorm al de sterkste krachtbron van het veld was. Logisch dat hij op de rechte stukken tot wel 35 kilometer per uur harder liep dan zijn tegenstanders.

Mercedes desnoods iedere race een nieuwe motor

Al spreken de bazen van Mercedes elkaar tegen, de kans is levensgroot dat Lewis elke komende race met een nieuwe krachtbron aan de start verschijnt. Want of hij nou als eerste of als 20ste start, hij eindigt toch wel vooraan. Sportief? Niet echt. Handelend volgens de regels? Jazeker, het mag.

Maar waarom neemt Verstappen dan niet ook steeds een nieuwe motor? Het is misschien een beetje suf om hetzelfde trucje uit te halen als je concurrent, maar als je wil winnen moet je soms vervelende beslissingen nemen.

Nieuwe Honda motor is niet krachtig genoeg

Het is eigenlijk heel simpel waarom Max niet ook steeds een nieuwe motor neemt. Het is het gewoon niet waard. Wisten ze bij Mercedes nog makkelijk 20 pk extra uit het blok te peuteren, bij Honda is dat maximaal 7 pk. En dat zet geen zoden aan de dijk.

Kortom, de engineers van Mercedes hebben opnieuw een schitterende krachtbron gebouwd. Eentje die net als voorgaande jaren zelfs in teruggeschroefde vorm de concurrentie het snot voor de ogen kan rijden.

Ik durf te wedden dat als Honda ineens ook 20 pk extra uit hun blok weet te toveren, Mercedes er lachend nog eens 30 bovenop doet, zo goed is die motor. En als hij ploft? Jammer dan, dan tunen ze hem voor de volgende race gewoon een heel klein beetje terug. Zijn ze alsnog sneller.

Chapeau voor Mercedes, maar voor Max is het alles behalve goed nieuws de laatste drie wedstrijden. Helaas…

Ook interessant!

  • Verstappen krijgt nieuwe motor
    BREEK: Verstappen krijgt nieuwe motor voor GP Hongarije!
  • Video: Hamilton pakt Verstappen
  • Mercedes: "Verstappen pleegde tactische overtreding"
  • Verstappen: "is Hamilton weer aan het klagen??"

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Honda, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Mercedes

Vorig bericht: « YES! Er komt een elektrische Audi RS6
Volgend bericht: VDL Nedcar ziet waarschijnlijk opnieuw klant wegvallen »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    16 november 2021 om 21:13

    Benieuwd of de afdeling marketing het fijne reclame vindt. Een blok dat na 1 race verrot is.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      16 november 2021 om 22:24

      @bernoulli: daar noem je wel een puntje..

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      16 november 2021 om 23:17

      @bernoulli: Pirelli verkoopt ook geen enkele band meer sinds wij weten dat deze max 200 km mee gaan…

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        17 november 2021 om 11:48

        Omdat de banden van andere fabrikanten 7 raceweekenden meegaan? Niet echt vergelijkbaar he? ;)

        Login om te reageren
    • RiKe zegt

      17 november 2021 om 09:22

      @bernoulli: het blok is dan niet verrot, de nieuwe loopt gewoon harder dan 1 die wat slijtage heeft, al is het minimale slijtage.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        17 november 2021 om 12:24

        Scheuren in het blok is minimale slijtage?

        https://www.f1maximaal.nl/formule-1/hughes-betrouwbaarheidsproblemen-mercedes-door-partij-slechte-materialen?comment=26607

        Login om te reageren
  2. Van Epschoten zegt

    16 november 2021 om 21:13

    Zagen we toch ook in Turkije met Bottas. De drop-of bij Mercedes is ca. 15 pk per race bij Honda slechts 1 a 2 pk.

    Login om te reageren
  3. griffendahl zegt

    16 november 2021 om 21:14

    20pk Geeft je geen 30km/h extra topsnelheid… Ik geloof dat daar echt wel meer aan de hand is.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      16 november 2021 om 21:24

      Precies. Op die snelheden met die luchtweerstanden op alle vleugels is meer nodig dan 20pk.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      16 november 2021 om 21:54

      @griffendahl: Hmmm interessant… heel interessant.. ik ga eens even zelf een onderzoekje doen.

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      16 november 2021 om 23:25

      Dit blok maakt minder km dan de geplande 4 motoren.
      Je kan dus een agressieve motorstand gebruiken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 november 2021 om 08:18

      Hogere topsnelheid krijg je door minder vleugel. En typisch zijn het de minder krachtige motoren die met minder vleugel rijden om nog iets van de rondetijd te maken, want in het optimale geval rijd je met veel vleugel want daarmee kom je beter uit de bochten. Ik denk dus eerder dat het voordeel van de Mercedes in de aerodynamica zit waardoor ze en goede downforce hebben in bochten en met weinig vleugel kunnen rijden.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        17 november 2021 om 08:42

        Merc rijdt het hele seizoen al met meer vleugel dan RB, dat maakt het ook zo frustrerend voor RB. En daarom is het ook zo onwaarschijnlijk dat die 20pk zoveel extra topsnelheid oplevert.

        Login om te reageren
  4. jelmer zegt

    16 november 2021 om 21:30

    20 pk is niet voldoende voor 30 km/h extra. Daar is veel meer voor nodig. En dat lijkt een frisse Mercedes-motor die maar een beperkt aantal races hoeft mee te gaan te kunnen leveren.

    De crux is volgens mij dat Mercedes betrouwbaarheid ruilt tegen snelheid. Deze column beantwoord niet waarom Red Bull dat niet zou kunnen doen.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      16 november 2021 om 22:17

      Precies, ze mogen de motor niet doorontwikkelen dus hij zou hetzelfde moeten zijn als zijn vorige blok.

      Login om te reageren
  5. por100 zegt

    16 november 2021 om 21:39

    tsja als ze zo snel naar voren kunnen rijden. Misschien dat een middenmotor als sainz of norris nog wat ballen durft te tonen, maar dit is het dan wel. Vanaf plek 10 onbedreigd naar plek 1 met 10 seconden voorsprong op een circuit dat RB ietsje beter zou moeten liggen.

    Login om te reageren
  6. kareljansen zegt

    16 november 2021 om 21:43

    Ben bang dat de rekensom 20pk vs 35km/u niet helemaal juist is. Geen zin om het na te rekenen, maar voor 35km/u extra topsnelheid (bovenop een al enorme top) zal dat eerder in de richting van 200pk gaan.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 november 2021 om 21:54

      Is ‘ie ook niet. Die 35km/u is het resultaat van meerdere dingen. Het zijn die 20 extra briesende paarden onder de kap van Hamilton, het slim gebruikmaken van de slipstream en DRS en een trucje waardoor Mercedes de achterkant van de auto dichter naar het asfalt brengt.

      Login om te reageren
    • melcon zegt

      17 november 2021 om 09:17

      Klopt, om 35 km/u sneller te gaan als je het al over snelheden hebt boven de 300 km/u dan heb je royaal meer dan die 20 pk nodig. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe (Fw=0,5*Cw*p*A*v²), voor een verdubbeling van de snelheid heb je 4 keer het vermogen nodig. Van 900 naar 920 pk zal geen niet het verschil maken om van 900 km/u naar 935 km/u te komen, dat vereist simpelweg (aanzienlijk) minder luchtweerstand. De enige auto’s die sneller gingen op de speed trap hadden een afstelling met veel minder downforce. Dus Mercedes opereert weer ergens in een grijs gebied net als ze met Das deden.

      Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    16 november 2021 om 21:44

    Max z’n kansen om nr1 te worden zijn serieus geslonken helaas.. Mercedes zegt z’n problemen te hebben opgelost, maar tegelijkertijd bleek er wel een probleem te zijn met de motor van Ricciardo. Tja, zullen wel zien hoe Mercedes het gaat spelen en benieuwd of er nog iets tegen op is gewassen want op deze manier lijkt het kampioenschap al bij voorbaat beslist!

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    16 november 2021 om 21:45

    Ik denk dat ze deze situatie gewoon al gesimuleerd hebben met bottas die al aan blok 6 bezig is

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    16 november 2021 om 21:48

    “Kortom, de engineers van Mercedes hebben opnieuw een schitterende krachtbron gebouwd.”

    Nee, dat hebben ze niet. Hun krachtbron dit jaar is bij lange na niet zo goed als voorheen. Het krachtsverschil met Honda en de andere fabrikanten is kleiner dan ooit, en de betrouwbaarheid is ook niet wat het geweest is.

    De reden dat deze motor zo hard loopt is simpel: Men heeft hem anders afgesteld. Hywel Thomas van Mercedes High Performance Powertrains heeft voor Lewis de verbrandingsmotor zo afgesteld dat hij meer power genereert, maar ook minder lang meegaat. Dit blok kan een volle race zo hard lopen omdat ‘ie maar 2500km hoeft mee te gaan in plaats van de gebruikelijke 7000.

    Ik geloof er vrij weinig van dat Honda ditzelfde trucje niet kan doen. Het lijkt mij veel waarschijnlijker dat Honda het niet aandurft. Ze hebben na al die jaren eindelijk een fatsoenlijke krachtbron met genoeg power, die maar 0.1s aan rondetijd inlevert van vers uit de fabriek naar het punt waarop ze afgeschreven worden. Honda heeft ook altijd als enige fabrikant volgehouden het seizoen af te kunnen maken met de drie krachtbronnen die je volgens de regels strafvrij mag gebruiken en houdt vol dat dat zonder de door Mercedes veroorzaakte crashes ook zo gebeurd was. Ferrari, Mercedes en Renault hadden allemaal een vierde krachtbron ingecalculeerd.

    Mercedes staat achter. Die staan op verlies en kunnen alleen maar winnen, dus die kunnen en durven dit risico te nemen. Lukt het niet, dan is er niks aan het handje. Dan komen er verhalen over hoe Red Bull het hele jaar door sneller was en zelfs wanhoopspogingen niet genoeg waren om de Rode Stier te temmen.
    Maar Honda en Verstappen staan voor. 14 punten nog om precies te zijn. Ze hebben alles nog in eigen hand en kunne voor het eerst (MV), voor het eerst in 8 jaar (RBR) en voor het eerst in bijna 30 jaar (Honda). Los van het sportieve verlies, is een ploffende motor ook een gigantische klap voor het imago van Honda. Zie je het al voor je? Zoveel jaar moeite gedaan om van dat door Alonso opgelegde “GP2 Engine” af te komen, om de sport te verlaten met ploffende motoren. Nee, dan verliezen ze liever eervol.

    Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      16 november 2021 om 22:45

      @Edge: Hulde voor deze analyse!

      Login om te reageren
    • mp014 zegt

      16 november 2021 om 23:11

      @Edge: het zijn ten slotte samurai he 😀

      Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      17 november 2021 om 21:30

      @Edge: amen

      Login om te reageren
  10. opgooier zegt

    16 november 2021 om 21:53

    Heb ook het idee dat er toch wel meer aan de hand is dan een paar pk, maar denk dat het momentum ook echt wel weer naar RB kan gaan.
    Een nieuwe motor erin lepen en de straf pakken levert wel extra risico op, zeker bij de start.

    Login om te reageren
  11. supertjeduc zegt

    16 november 2021 om 22:19

    Denk dat als het 30 graden is in de woestijn je iets heel anders gaat zien

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    16 november 2021 om 22:32

    Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze de motor voor Brazilië maximaal hebben opengedraaid om te kunnen winnen en bij de volgende races de motor weer terugschroeven omdat het meer Mercedes circuits zullen zijn.

    Login om te reageren
  13. driver79 zegt

    16 november 2021 om 22:34

    Ik vind dat de FIA “weggooi” ICE’s moet verbieden. Tuurlijk, bij racen mag wat kapot gaan maar zo hebben de regels om juist duurzamere motoren te gebruiken helemaal geen nut. Mercedes heeft gewoon tot de zomer gewacht om in te schatten of ze met hun budget cap rond kunnen komen. Lewis verteld dat er de komende races nog genoeg budget is voor zo’n hitsige nieuwe motor als hij niet met Max crashed. Dat laatste verzin ik maar het lijkt er wel op dat Lewis conflicten op de baan netjes vermijd. Anders kan hij natuurlijk niet inlopen op MV

    Login om te reageren
  14. grandmasterb zegt

    17 november 2021 om 00:19

    Waarom probeert Honda dat niet met b.v Gasly of Perez, geef die een nieuwe motor die met veel extra pk’s en kijk hoe dat gaat. Mocht het goed gaan, dan kan hij Max ook helpen aan extra WK-punten ofwel Hamilton daar juist vanaf houden.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    17 november 2021 om 06:03

    20pk is nooit 30km/h topsnelheid. Door andere aero filosofie (minder drag maar ook minder downforce) liep de Benz sowieso al een stukje harder. De Mercedes motor was altijd al ietsje sterker, en als deze snoeivers is dus nog iets meer. Waarschijnlijk hebben ze ook nog wat anders aangepast, en de totale som is het verschil. Niet alleen de nieuwe motor. Maar Perez een nieuwe motor geven, gridstraffen incasseren en deze op 110% zetten is het gokken waard toch?

    Login om te reageren
  16. sanderz28 zegt

    17 november 2021 om 07:16

    Combinatie van nieuwe motor, lang rechtstuk met drs en trieste coureurs die meteen opzij gaan als die kledingontwerpers eraan komt omdat ze het kampioenschap niet willen beïnvloeden is de reden waarom hij zo snel naar voren kwam. Had Hamilton niet in de drs van max gekomen had hij er nooit voorbij gekomen..

    Login om te reageren
  17. Gulli zegt

    17 november 2021 om 08:04

    Het is de laatste race in Abu Dhabi. Hamilton ligt op de eerste plek en Max daar enkele seconden achter, maar in de puntentelling is het precies andersom. Aangezien Perez al is uitgevallen en Bottas op de derde plek ligt heeft de top drie een flink gat geslagen naar de rest van het veld, iedereen tot en met Sainz op plek 4 is al op een rondje gezet. Dankzij de vorige twee uitvalbeurten van Bottas heeft Mercedes volle punten nodig om het constructeurskampioenschap nog te kunnen winnen. Hij wordt binnengehaald met nog 2 rondjes te gaan om een setje nieuwe softs aan te meten en voor de snelste ronde te gaan. Maar dan…

    De pitstop duurt langer dan verwacht, Bottas lijkt moeite te hebben om de auto de pits uit te rijden, pas als Hamilton het rechte stuk op komt lijkt de auto van Bottas in beweging te komen. Zou hij voor een tow gaan om zo die snelste ronde makkelijker binnen te kunnen hengelen? Zodra Bottas aan het einde van de pitstraat is vliegt Hamilton start-finish over, hij moet nu toch wel goed gas geven om hem bij het uitkomen van de pitstraat nog bij te houden. Gaat hij het halen en zo het constructeurskampioenschap verzilveren als een laatste trouwe daad van de geweldige vent die hij is? Bottas maakt een exit alsof zijn leven er vanaf hangt en hij lijkt nu zelfs een beetje vóór Hamilton weer de baan op te komen!
    “Tell Valtteri to stay behind me!” brult Hamilton over de radio naar Bono.
    “To whom it may concern, f*ck you!” zegt Bottas koeltjes. Precies op het moment dat Hamilton langszij komt rijden trekt onze geweldige vent zijn stuur compleet naar rechts en raakt Hamilton vol in de flank.

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      17 november 2021 om 09:46

      Vergeet niet dat Olav door elkaar gaat halen wie van jouw Merc’s in welke Aston vliegt na die geweldige exit in bocht numerrrrrrr zeuueven.

      Login om te reageren
  18. dtwo zegt

    17 november 2021 om 08:31

    Sommige reageerders lezen volgens mij iets wat er niet staat. Er staat nergens dat de Mercedes 30km/h sneller is dan voorheen dankzij die 20pk extra. Er staat alleen: “Logisch dat hij op de rechte stukken tot wel 35 kilometer per uur harder liep dan zijn tegenstanders.”

    De Mercedes is sneller dan de tegenstanders op de rechte stukken, maar dat was-ie al voordat die nieuwe motor erin kwam. Er staat ook niet wélke tegenstanders: Haas is ook een tegenstander. En met die nieuwe motor loopt dat verschil kennelijk op tot 35 km/h.

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    17 november 2021 om 09:37

    Tja. Na de race in Spanje wist Pomoek het zeker. Hamilton wordt kampioen. En toen kwamen Monaco, Baku, Frankrijk en 2 GP’s in Oostenrijk. Die op Baku na allemaal door Verstappen werden gewonnen. En met minder pech waren ze ook allemaal door Verstappen gewonnen.

    De GP van Italië, Rusland, Turkije en de VS zouden allemaal door Hamilton worden gewonnen. Verstappen wist daar uiteindelijk meer punten te winnen dan Hamilton.

    De motorentruc zal, wellicht, de doorslag geven in het kampioenschap. Heel tof is het niet. Maar goed, dat zeg ik met mijn oranje brilletje op. Maar het lijkt ook alsof het er om gaat wie de beste “setup” voor de race voor elkaar weet te krijgen. De ene keer is dat Hamilton en de andere keer is dat Verstappen. RB kreeg het in Brazilië niet voor elkaar. En MB wel. Vergeet niet dat Bottas ook prima meedeed in deze wedstrijd en Perez niet.

    MB hangt al sinds Mexico de Calimero uit. Een 7-voudig kampioen onwaardig. Hopelijk is de motorwisseltruc niet de doorslaggevende factor in het kampioenschap. En wint straks een frisdrankenfabrikant het van een van de grootste teams in de autosport.

    Login om te reageren
  20. bernoulli zegt

    17 november 2021 om 11:50

    Ze hebben niet alleen een nieuw blok gestoken, ze hebben die ook nog eens softwarematig maximaal ‘open’ gezet. Alles of niets. Met het gewenste effect: P1 voor Lewis en paniek bij Red Bull.

    Benieuwd of ze die truc in de laatste race gaan herhalen.

    Login om te reageren
  21. Alex_79 zegt

    17 november 2021 om 14:20

    Zowel Toto Wolff als Andy Shovlin (motoren engineer bij Mercedes) hebben in een artikel bij autosport.com verklaard om geen motorwissel meer te doen. Vanwege de ligging op hoogte en de lay-out van Brazilië zouden ze daar het best kunnen profiteren van een pk boost die de nieuwe motor brengt. En ze hebben de motorwissels van Bottas gebruikt om de afstelling goed te krijgen. Het is dus nog niet afgelopen, het begint eerder pas goed nu ;)

    Login om te reageren
    • Niels zegt

      17 november 2021 om 15:10

      @Alex_79: En jij gelooft Toto op z’n woord?

      Login om te reageren
      • Alex_79 zegt

        17 november 2021 om 15:53

        @niels om eerlijk te zijn geloof ik Toto al niet als hij zou beweren dat water nat is en gras groen ;) ik ben wel benieuwd in hoeverre zijn bewering TOV de realiteit gaat afwijken

        Login om te reageren
        • Niels zegt

          17 november 2021 om 19:13

          @Alex_79: Hoop het van harte, maar zou me niks verbazen als de nieuwe motor er al inzat tijdens het afnemen van dat interview..

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North