• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi Gutmann

Auteur: ricardo, gepost 12 februari 2014 om 12:29 – 25 Reacties

Afbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi GutmannAfbeelding Youngtimer du jour: Peugeot 205 GTi Gutmann

Peugeot 205 GTi Gutmann
Dus een tweedehands 205 1.9 GTi in onberispelijke staat vinden is al moeilijk? Probeer dan eens zo’n Gutmann-uitvoering op de kop te tikken.

Aan het eind van de jaren tachtig had de Duitse veredelaar Gutmann – tegenwoordig een Peugeotdealer in Breisach – maar één doel voor ogen met de 205 GTi. Dat hete hatchbackje verder verhitten. Ze verbouwden in totaal 300 exemplaren, en gezien het feit dat de roestduivel het regelmatig voorzien had op de fijne scheurijzers van Peugeot, zal het vinden van een exemplaar dat nog fatsoenlijk op z’n torsiestangen staat niet meevallen.

160 pk

Peugeot Italië besloot er zelf een te kopen. Waarom? Geen idee. Maar na het restauratieproject is dit met recht een van de lekkerste GTi’s ter wereld geworden. Ze hebben de modificaties van Gutmann behouden, wat betekent dat er een cilinderkop met 16 kleppen van de Peugeot 309 GTi is gemonteerd, evenals een olieradiator, sportuitlaat en open luchtfilter. Modificaties die het vermogen van de Fransoos van 130 naar 160 pk laten stijgen. En dat bij een wagengewicht van zo’n 880 kg, le nice.

Peugeot 205 GTi Gutmann

Naast een kortere overbrengingsverhouding voor de vijfde versnelling zette Gutmann de 205 GTi ook 30 mm dichter bij het asfalt. Er werden ook grotere remschijven gemonteerd en de koppelingsplaat werd vervangen door een sterker exemplaar. De wielkasten zijn gevuld met 15 inch velgen met een honinggraatpatroon, hoe eighties van ze.

De wijzigingen in het interieur zijn minder boeiend. Een nieuw stuur, een té groot Gutmann-logo boven het dashboardkastje en een nieuwe pookknop. Maar in z’n totaliteit is dit toch wel een youngtimer die je zonder schaamte hoog op je automotive bucketlist mag zetten. Foto’s!

Iemand die een waardeschatting van dit exemplaar durft te maken?

Ook interessant!

  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
    Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Autoblog Garage: 3x Peugeot 206 GTi gekocht

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

205, gti, Peugeot, youngtimer

Vorig bericht: « Transformers worden werkelijkheid voor Amerikaans leger
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Ferrari California »

Lees Interacties

Reacties

  1. eMbe zegt

    12 februari 2014 om 12:32

    Heel vet! Zet maar voor de deur, staat leuk naast m’n Rallye.

    Login om te reageren
  2. PeugeotGTI zegt

    12 februari 2014 om 12:39

    Awesome!
    Prijs zal tussen de 20k en 25k liggen denk ik.
    Wel raar dat er in het artikel wordt beweerd at ze wegroestten.
    Volgens mij valt dat wel me.
    Peugeots zijn crappy, maar roesten doen ze bijna niet.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      12 februari 2014 om 14:47

      @PeugeotGTI: Roesten doen 205 inderdaad niet zo snel, scheuren wel (letterlijk en figuurlijk)

      Heb er in het verleden nog wel eens een te koop zien staan, koste niet zo gek veel, maar daar was ook niet zo gek veel van over…

      Login om te reageren
    • erwh zegt

      12 februari 2014 om 16:54

      @PeugeotGTI: Roesten is inderdaad onzin bij de exemplaren na 1988, tenzij er aan gerommeld is natuurlijk, wat helaas te vaak het geval is.

      Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    12 februari 2014 om 12:40

    Denk dat ze er rustig een 35k prijskaart in douwen. Belachelijk, want voor een appel en een ei doe je precies hetzelfde met een normale 205GTI. Devil pijp, K&N filter en een 309GTI kop. Die korte 5e versnelling zou ik niet eens willen. Gejengel aan de kop als je dan een keer een stuk over de snelweg moet. Blijf het geweldig leuke auto’s vinden, maar zie buiten de zeldzaamheid niet echt de meerwaarde van dit model.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      12 februari 2014 om 12:52

      @E34M5Touring: Ben het eigenlijk wel met je eens. Eigenlijk vind ik vooral “af -fabriek” tuning projectjes de moeite waard.

      Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      12 februari 2014 om 23:46

      @E34M5Touring: tsja devil is nogal een herriepijp
      SImons daar integen maakt mooie dempers en ook stille 2,5′ eindpijp
      4000 rpm op de snelweg en geen bromvlieg aan je kop

      Login om te reageren
  4. ferrarif40 zegt

    12 februari 2014 om 12:40

    Wow, ik ben verliefd! Wat zou ik hier graag een rondje in willen rijden!

    Login om te reageren
  5. resulutionNL zegt

    12 februari 2014 om 12:41

    Prachtige auto! Zal wel mooi staan naast mijn 106 GTi.

    Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    12 februari 2014 om 12:54

    Ziet er gut uit mann!

    Login om te reageren
  7. rocky zegt

    12 februari 2014 om 12:55

    Nog altijd een hele leuke auto!! (…. vond ik destijds al….)

    Login om te reageren
  8. bruinbeer zegt

    12 februari 2014 om 13:06

    Wat een lelijk stuur. Maar dat vergeef ik hem! Wat een geweldig mooie auto!!

    Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    12 februari 2014 om 13:27

    Eigenlijk vind ik er niets bijzonders aan.

    Gutmann is geen grote naam, de auto’s hebben niets bijzonders gepresteerd. De tuning ongetwijfeld beter gedaan dan wat het gemiddelde petje met deze wagen heeft uitgestoken maar is ook niet extreem bijzonder te noemen. En de tjoening is bijna net zo erg als wat het gemiddelde petje met deze wagen gedaan heeft.
    De wagen ansich is dan ook nog eens niets bijzonders.

    Verder is het een kleine peug, die moeten goedkoop zijn.

    Over de prijs durf ik geen uitspraken te doen maar de waarde ervan is maar iets in de grootorde van een 1000 euri’s. Al wat je er meer aan zou geven is absurd.

    Login om te reageren
    • deladude zegt

      12 februari 2014 om 17:22

      @Hupke: Gekkie, een goede normale Gti gaat al voor 10 a 15k. Laat staan dit soort af-fabriek tuning. Deze wagentjes zijn zeldzaam (al helemaal in deze staat) en daarom mag je lappen.

      Liefhebberij mag wat kosten

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        12 februari 2014 om 22:52

        @deladude:

        De een zegt liefhebber de ander zegt gek.

        Voor 10k a 15k zijn er een stuk interesantere wagens te vinden. En al helemaal in frankrijk.

        Voor 15K kan je een avantime+C6+TA kopen.

        Of een halve renault sportspider of een hele deftige CX turbo of een alpine A310.

        Maar 15K voor zo’n triestige blikkendoos, je moet wel gek zijn.

        Login om te reageren
    • escort77 zegt

      12 februari 2014 om 19:13

      @Hupke: ik zou bijv liever voor een 1.9 GTI Griife gaan, origineel en een stuk stijlvoller.

      Login om te reageren
  10. 2176cc zegt

    12 februari 2014 om 13:42

    Wel lekker in de winter zo’n olieradiator…

    Login om te reageren
  11. roppp zegt

    12 februari 2014 om 14:35

    Tja, zelfs een kartonnen doos is steviger dan een 205. Kun je nagaan wat er gebeurt als je er 160pk op los laat. Gewone GTI’s hadden al de neiging om te scheuren ter hoogte van de handgreep onder het zijraam…..

    Login om te reageren
  12. Corrado16v zegt

    12 februari 2014 om 15:26

    Erg leuk ding! Ben altijd al een fan geweest van de 1.9 GTi, maar dit maakt het wel nog een stukje leuker, verder zien de uiterlijke aanpassingen er ook niet verkeerd uit. Zet maar op de stoep hoor!

    Login om te reageren
  13. MARS zegt

    12 februari 2014 om 16:03

    Ze scheurden niet onderaan, maar boven in de kitrand van de carrosserie!

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      12 februari 2014 om 21:05

      @MARS: Dan scheurden ze blijkbaar overal ;-)
      Mijn zusje heeft een keer een frontaaltje gehad met een meeuw. Van die meeuw was niet veel meer over en bij haar lag de halve zijkant eraf. Een laag gewicht komt natuurlijk wel ergens vandaan (of gaat ergens af).

      Login om te reageren
  14. focusrs zegt

    12 februari 2014 om 18:13

    Hij is stiekum wel erg lekker!

    Login om te reageren
  15. Lohran zegt

    12 februari 2014 om 18:32

    Vind de originele Speedlines 15″ een stuk mooier staan. Verder leuk projectje natuurlijk. Gezien de huidige prijzen van de 205 GTi heb ik er wel spijt van dat ik die van mijn zo een 10 jaar terug heb verkocht (m’n eerste autootje).

    Login om te reageren
  16. NicoLauda zegt

    12 februari 2014 om 21:18

    Aha, dus dit zijn die befaamde gutmann’s die origineel met de 16 soupapes geleverd werden.
    Heb zelf een BX gehad met deze motor, vroeg me altijd al af hoe dat in een 205 geweest moet zijn…

    Login om te reageren
  17. emile_benz zegt

    13 februari 2014 om 08:17

    Zeg maar de Hartge onder de Peugeots..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North