• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 205 GTI: is deze occasion €19.164,56 waard?

Auteur: CasperH, gepost 28 november 2013 om 21:15 – 57 Reacties

Peugeot 205 GTI te koop


Ok, ok, ok, rustig! Het lijkt wel veel geld maar misschien is deze 205 GTI dat geld ook waard?

De meesten van jullie zullen het wel herkennen: eens in de zoveel weken / dagen / uren* open je de occasionsites en ga je op zoek naar dat rijtje auto’s op de must own list, het lijstje met auto’s dat we allemaal -bewust of onbewust- tussen onze oren hebben zitten. Je zoekt het web af naar die ene speciale auto. Die supermooie, niet verknoeide en in originele staat verkerende auto met weinig kilometers. Als je hem weet te vinden is er altijd een momentje van euforie. Euforie die vrijwel direct eindigt als je oog op de prijs valt, waarna je verdrietig en een tikkeltje gefrustreerd op zoek gaat naar één van de andere auto’s van het lijstje en het hele riedeltje zich herhaalt.

Peugeot 205 GTI
Mocht je liefhebber zijn van de Peugeot 205 GTI dan weet je hoe moeilijk het is er überhaupt één te vinden zonder roest, foute tuningaccessoires, schade op minstens drie plaatwerkdelen en zonder afbladderende blanke lak. Natuurlijk, héél duur zijn ze niet maar ze zijn doorgaans ook niet meer te redden. Ik kan je vertellen dat het exemplaar van Peugeot zelf dat werd tentoongesteld bij de introductie van de 208 GTi (zie de laatste plaatjes van de gallery bij dit artikel) ook voorzien was van gebarsten lak, roest onder de lak en behoorlijk aantal kilometers op de teller.

Peugeot 205 GTI
Maar het perfecte exemplaar bestaat wellicht toch, in Londen staat momenteel namelijk een rechts gestuurd exemplaar te koop met 24.800 mijl op de teller. We zullen het even voor je omrekenen, dat is 39.911,7 kilometer. Jep, een Peugeot 205 GTI met nog geen 40k op de klok. En daar houdt het niet op, het ding is namelijk in absolute nieuwstaat. Nadat een in Londen wonende Fransman de auto in augustus 1993 de auto kocht werd hij op een bepaald moment verkocht aan een zekere Gavin Boswood die na twee jaar een baan in Nederland kreeg. Hij besloot de auto bij zijn huis in Londen te laten staan waar de auto 13 jaar onaangeraakt bleef met 23.815 mijl op de teller. Na die dertien jaar werd hij ontdekt door een zekere meneer Yawood in relatief goede conditie. Hij verkocht hem echter weer maar na een aantal omzwervingen bij verzamelaars kwam de auto toch weer in bezit van Yarwood, die nu echter een baan in Amerika heeft aangenomen en het ding dus weer kwijt moest.

Peugeot 205 GTI
En nu is hij dus te koop: alle rekeningen, artikelen, originele boekjes en serviceboekjes zitten erbij. Ook zijn er een hele hoop oude keuringsrapporten aanwezig en beide sleutels zitten er nog bij alsmede een aantal foto’s van toen de auto na dertien jaar ontdekt werd. Het is het jongste en exemplaar met de minste mijlen voor zover bekend bij de Peugeot Sport Owners Club.

Peugeot 205 GTI
Peugeot 205 GTI
Is het prijskaartje te hoog? Ach, £15.950 is veel geld maar succes met het vinden van een beter exemplaar. En zoals de verkoper zelf het zegt: “Peugeot itself has never truly recreated this success in future GTI models.”

Of ik een kleine € 20.000 euro voor over zou hebben? Als ik het had, had ik dit artikel niet geschreven. Dan had je binnenkort een verhaal gelezen over hoe je een Peugeot 205 GTI kunt importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Ook interessant!

  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
    Peugeot 206 GTI's beleven eerste Junkyardrace op TT Assen!
  • Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
    Peugeot 206 GTI: dashboard flocken (en wat is dat?)
  • Autoblog Garage: 3x Peugeot 206 GTi gekocht

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

205, gti, occasion, Peugeot

Vorig bericht: « Wiesmann maakt doorstart, fuck de crisis! [updated]
Volgend bericht: Audi geeft Real Madrid auto’s, Cristiano Ronaldo scoort RS6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vincegail zegt

    28 november 2013 om 21:19

    Of misschien een iets minder goede kopen, laten strippen, weer in orde brengen en laten tunen door de mannen van Pug1Off:
    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/281950/pug1off_peugeot_205_gti_195_review.html

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      28 november 2013 om 22:17

      @Vincegail: dus geen originele dan…

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        28 november 2013 om 22:28

        @draadloos: Moet dat dan? En de motor wordt vervangen, dus kan je hem gewoon weer terug vervangen indien nodig. Is ie weer origineel!

        Login om te reageren
  2. alfista zegt

    28 november 2013 om 21:20

    in geen 19.000 jaar, voor minder dan de helft koop je een hele goede, check de diverse bekende sites als leboncoin.fr of autoscout.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      29 november 2013 om 21:15

      @alfista: inderdaad en dan zit het stuur ten minste ook aan de juiste kant… 10k is al veel te veel…

      Login om te reageren
  3. papa zegt

    28 november 2013 om 21:20

    Nee hoor bedankt, ik zou gaan voor een in nieuwstaat verkerende cinquecento sporting…

    Login om te reageren
  4. benvan zegt

    28 november 2013 om 21:24

    Ik snap het: voor 20000 Euro koop je een (nieuwe) hot hatch die nu hotter is dan ooit. Ik prefereer dit boven de huidige Peugeot gti. Dus: why the f*ck not, het is een prachtwagen (al zou ik toch afdingen naar 18000).

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      29 november 2013 om 08:24

      @benvan: Hier spreekt een liefhebber en kenner ;-)

      Als ze opnieuw een 106 Rallye zouden maken dan sta ik ook vooraan!!

      Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    28 november 2013 om 21:24

    Om antwoord te geven op de vraag: nee.

    Login om te reageren
  6. griffendahl zegt

    28 november 2013 om 21:25

    Ik heb een 205 GTi Griffe gehad en verlang er nog regelmatig naar terug vanwege hoe leuk die auto was/is. Maar ik zou absoluut geen 20K stukslaan op een 205 GTi, en zeker geen rechtsgestuurde…

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    28 november 2013 om 21:25

    K zou het er zeker voor over hebben! Lijkt me heerlijk zo’n 205 GTI.

    Moeilijk om te vinden zonder foute tuning? Mijn eerste gespotte 205 GTI was een in goede staat verkerende 205 GTI. En niet zomaar een GTI, een GTI Griffe! http://www.autojunk.nl/2013/03/peugeot-205-gti-griffe. T verbaast me trouwens dat zo’n bijzondere 205 GTI spot nooit de FB heeft gehad in 8 maanden tijd.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      28 november 2013 om 21:35

      @toyotafortuner: fb=fp

      Login om te reageren
    • Lohran zegt

      29 november 2013 om 04:16

      @toyotafortuner: 1tje tegenkomen is wat anders dan 1 die te koop staat ;)

      Login om te reageren
    • Seroo zegt

      29 november 2013 om 10:19

      @toyotafortuner: Daarvoor moet je ook wel een beetje mooie foto’s hebben. Ik geef toe, leuke spot, maar niet FP waardig.

      Login om te reageren
  8. bartsmit zegt

    28 november 2013 om 21:25

    Zo goed was deze auto nou ook weer niet.

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      29 november 2013 om 08:26

      @bartsmit: nee klopt, was alleen de beste auto in zijn klasse, dus valt best mee!

      Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    28 november 2013 om 21:26

    en met zo,n onzinnig flapdrol verhaaltje dacht de verkoper er dan maar effe 10.000 Pound sterling bovenop te gooien ..

    daar trapt toch niemand in zeker ..

    Login om te reageren
  10. Lohran zegt

    28 november 2013 om 21:27

    Haha toevallig zat ik vandaag ook weer even te kijken. In NL staan er niet veel meer en vrij duur! 9 jaar terug kocht ik mijn eerste autootje, een originele 205 GTi 1.9 voor iets van 1600 euro, met 165000km geloof ik. Daarna nog veel vervangen :( Maar wat was ‘ie gaaf!

    Login om te reageren
  11. E34M5Touring zegt

    28 november 2013 om 21:38

    Dr staan er 2 op MP. Met beide minder dan een ton op de teller. Die kosten beide aanzienlijk minder dan deze en dan heb je ook nog een linksgestuurde. Dat zou dan mijn keuze zijn. Wel een ubercool ding. Zijn ze met een beetje ervaring nog aantrekkelijk? Met 2ton+ op de teller? Staan best een paar nette voor weinig op het net. Wel allen met +/- 2ton. Leuk zondagkarretje leek mij.

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      29 november 2013 om 04:15

      @E34M5Touring: Tja, ik heb wel wat problemen er mee gehad, toen zat ‘ie onder de 2 ton en was iets van 10 jaar oud. Het is ook een kwestie van geluk. Tweedehands onderdelen zullen ook wel wat lastiger worden nu. Maar ze blijven erg gaaf en de prijzen stijgen alleen maar (mits OEM).

      Login om te reageren
  12. autogek123 zegt

    28 november 2013 om 21:41

    Zelfde prijs en klasse. Iets beter.
    http://www.autowereld.nl/renault/clio/3-0-24v-v6-rs-nederlandse-auto-37-647-km-6466209/details.html

    Login om te reageren
  13. bayernmunchen zegt

    28 november 2013 om 21:42

    Nee dank u,ik zoek wel verder,laat maar staan.

    Login om te reageren
  14. Arco zegt

    28 november 2013 om 21:44

    Toch liever een 5 GT Turbo voor zo’n 15 mille in compleet gerestaureerde staat….

    Login om te reageren
  15. VantageR zegt

    28 november 2013 om 21:58

    De 205 is een van de beste voorbeelden dat personenauto’s er op het gebied van rijplezier de laatste decennia niet echt op vooruit zijn gegaan. Dat maakt deze auto wel een beetje tot een cultheld, met bijbehorende prijzen natuurlijk.

    Login om te reageren
    • bogey zegt

      29 november 2013 om 14:26

      @VantageR: Misschien niet geheel objectief, maar zou de Swift Sport in de buurt kunnen komen? Bovendien mooier aangekleed, met opties en veiliger.

      Login om te reageren
  16. rob68 zegt

    28 november 2013 om 22:18

    Staat er hier ook 1 te koop, nog mooier dan deze.En goedkoper.

    Login om te reageren
  17. ej20g zegt

    28 november 2013 om 22:18

    Nee, ik denk niet dat deze het waard is. Geen €19.000 in ieder geval. Voor €10.000 kan ik het nog goed begrijpen maar voor het geld dat deze op moet brengen stonden er een mooie Japanner en een knappe Zweed op de parkeerplaats.

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      28 november 2013 om 22:22

      @ej20g: voorbeelden? T is dan wel een beste prestatie me dunkt: voor 19K zowel een mooie jappanner als een knappe zweed.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        28 november 2013 om 22:52

        @toyotafortuner: valt best mee hoor. Gewoon een nette Impeza Classic uit 1999 of 2000 voor 6 á 7000 Pond (STi uiteraard) en een nette Volvo 850 T-5R met automaat voor 5 á 6000 Euro. Dan hou je nog zo’n 3000 tot 4000 Euro over om de auto’s een flinke onderhoudsbeurt te geven. Dan gaan we er wel vanuit dat de maandelijkse kosten makkelijk te betalen zijn.

        Login om te reageren
  18. cthijs zegt

    28 november 2013 om 22:19

    Met een beetje pech mag je er volgend jaar Rotterdam niet meer mee in

    Login om te reageren
  19. baasbas zegt

    28 november 2013 om 22:19

    Leuk om er weer eens eentje te zien die nog goed op z’n torsiestaven hangt.

    Voor de rest: die kerel is geschift??? Veel succes met de verkoop

    Login om te reageren
  20. tvr1974 zegt

    28 november 2013 om 22:57

    Jammer dat ie rechts gestuurd is.. en prijs vind ik ook te hoog.. Voor de rest was het een fantastische auto hoewel hij natuurlijk niet kon tippen aan mijn snelle Italianen uit die jaren; de Lancia Integrale EVO II en later de Maserati Racing. Wel een icoon maar niet echt exclusief om er zo veel voor te vragen…

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      29 november 2013 om 04:18

      @tvr1974: Ja, goed te vergelijken auto’s ;) Maar leuke verzameling!

      Login om te reageren
  21. motoragent zegt

    28 november 2013 om 23:12

    Op marktplaats staat een juweeltje van een 205 Rallye te koop voor 12.000 euro, en laat die nu stiekem nog eens een stuk leuker zijn.

    Iemand die 12.000 euro wil betalen voor mijn 106 Rallye? Is voor een goed doel!

    Login om te reageren
  22. fit4fun zegt

    28 november 2013 om 23:37

    Vraagprijs lijkt mij te hoog. Dat er weinig van over zijn wil niet meteen zeggen dat het ook een begeerlijk iets is…voor zo’n bedrag kun je veiliger en moderner krijgen.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      29 november 2013 om 09:22

      @fit4fun: Als veilig en modern je uitgangspunt is moet je sowieso geen 205 GTi kopen ;)

      Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    29 november 2013 om 01:52

    “De meesten van jullie zullen het wel herkennen: eens in de zoveel weken / dagen / uren* open je de occasionsites en ga je op zoek naar dat rijtje auto’s op de must own list, het lijstje met auto’s dat we allemaal -bewust of onbewust- tussen onze oren hebben zitten. Je zoekt het web af naar die ene speciale auto. Die supermooie, niet verknoeide en in originele staat verkerende auto met weinig kilometers.”
    Haha, zo bekend, het volgende gedeelte hoeft echter niet altijd waar te zijn.

    Onder de motorkap ziet het er best wel leuk uit. Heel clean. Spijtig genoeg betekend dat meestal een combinatia van een degreaser&stoomreiniger en een vleugje siliconen spray ipv een volledig nieuwe biinnenkant.

    Login om te reageren
  24. driftkicker zegt

    29 november 2013 om 08:08

    De verkoper is niet gek. De koper is gek!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 november 2013 om 08:28

      @driftkicker:
      Weet je, ik vind iemand gek die een auto van pakweg veerrtig mille Euries nieuw koopt, de werkplaats uitrijdt en het ding gelijk met 30% ziet devalueren.
      Die vind ik gek, maar wie ben ik.
      Oh ja, ik ben diegene die zijn auto na twee drie jaar koopt voor minder dan de helft en er dan nog jaaaarenlang plezier van heeft.

      Login om te reageren
  25. desjonnies zegt

    29 november 2013 om 08:16

    Och.
    Kwee nie
    ’t is natuurlijk wel een klassieker en de prijzen voor onderdelen zijn betaalbaar.
    Verder kun je er zelf veel aan doen.
    En zal een “echte” GTi alleen maar duurder worden nu de spoeling dunner wordt.

    Ik heb zelf een Phase 1 106 Rallye gekocht van een meisje dat hem als boodschappen auto gebruikte en er nooit iets aan deed. Ook niet aan onderhoud en ik moet zeggen dat het plaatwerk van de 106 beregoed is, de onderdelen spotgoedkoop zijn en ‘mijn’ Rally met voor rond de € 1000 aan investering nieuwe banden, nieuwe schijven en blokken, nieuw kachelmotortje, grote beurt stralen en lakken van de velgen nieuwe koelvloeistof en remolie (wordt door velen VERGETEN te doen) en een goeie poetsbeurt en nieuwe Rally striping gewoon een lekker karretje is dat geen drol kost aan benzine MRB en verzekering.
    Ik houd hem nog even, totdat de prijzen echt gaan stijgen voor dit soort auto’s

    Ergo, er is NU nog zat te koop in GTI en Rallye land, maar wees op uw hoede en koop iets zonder Blere uitlaat en zo dicht mogelijk bij het orgineel.
    Betaal dan maar desnoods iets meer voor een auto de jezelf bevalt, neem altijd een ander mee, zo voorkom je van die verhalen van “Hattik moar toen he jonguh ” “Die rooie he da was een goe ding hey ”
    Ik sta achter u, met de moersleutel in mijn hand !

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      29 november 2013 om 08:58

      @desjonnies: Ik zou zeggen, meld je eens aan op Rallye.nl. Een paar foto’s en een leuk verhaaltje over je Rallye wordt daar door ‘lotgenoten’ (incluis mij) zeker gewaardeerd.

      Login om te reageren
  26. endofline zegt

    29 november 2013 om 08:43

    Mooie wagen. Idd de meeste die je nu nog ziet zijn door de vele foute tuningonderdelen om zeep geholpen. Zelf zou ik er geen 20k op stuk slaan nee. Daar vind hem ik hem net te gewoon voor. Begrijp me niet verkeerd toen hij nieuw was had een goede kennis er een. En het is tot op vandaag een van de leukst sturende auto’s in zijn categorie. Liever een iets goedkoper model dan, om mee te raggen, want daar is hij voor gemaakt. Maar het collectors gevoel krijg ik er niet van, daarvoor zie ik nog iets teveel foute lookalikes bij de Aldi.

    Login om te reageren
  27. Simpson zegt

    29 november 2013 om 08:56

    Jahoor, altijd binnen gestaan en niet van één, maar van maarliefst drie! eigenaren geweest die er allemaal ‘door omstandigheden’ niet of nauwelijks mee hebben gereden.

    Ik geloof er geen bliksem van.

    Login om te reageren
  28. trs80 zegt

    29 november 2013 om 09:40

    Leuk, in 1990 heb ik precies zo’n exemplaar nieuw in ontvangst mogen nemen. Kostte toen ruim 36000 gulden, oftewel zo’n 16.700 euro. Iemand die een knappe Talbot Samba Rallye weet te vinden?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 november 2013 om 09:51

      @trs80:
      Ok, nie gelijk slaan, ’t is geen Rally ; maar ’t is ook geen geld.
      Alleen al voor de onderdelen, mocht je een echte willen, of een basis om hem om te bouwen.
      http://www.leboncoin.fr/voitures/518028291.htm?ca=11_s

      Login om te reageren
      • trs80 zegt

        29 november 2013 om 09:54

        @desjonnies:
        Een dichte Samba in absolute nieuwstaat is onlangs nog opgedoken, en staat met enige regelmaat te koop voor veel geld. Zelf heb ik een cabriolet, maar zoek toch een echte Rallye en liever nog de Group B variant. Daarvan staat er één in Italië in zeer goede staat voor 35k.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          29 november 2013 om 10:02

          @trs80:
          van dat barrel zijn alleen al de velgen die prijs waard.

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 november 2013 om 09:54

      @trs80:
      Of deze natuurlijk,m en vraagt, desjonnies vindt………………….
      http://www.leboncoin.fr/voitures/573454279.htm?ca=11_s

      Login om te reageren
      • trs80 zegt

        29 november 2013 om 10:00

        @desjonnies:
        En dat voor één euro!

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          29 november 2013 om 10:03

          @trs80:
          Bellen of mailen, zit wel een hoop spul bij dat ding, extra motor enz., ’t is ook niet zo ver weg in de Elzas

          Login om te reageren
  29. mynameisjeroen zegt

    29 november 2013 om 12:47

    VET. Ik heb ‘m ook gehad, als 1.9 CTI.

    Login om te reageren
  30. crackdavid zegt

    29 november 2013 om 14:17

    Van die 20.000 euro zou ik liever een E46 M3 kopen…

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      29 november 2013 om 21:18

      @crackdavid: eindelijk imams die het echt begrijpt :-D

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      29 november 2013 om 21:18

      @crackdavid: iemand…. (Autotype)

      Login om te reageren
  31. cthijs zegt

    29 november 2013 om 17:44

    Het is zowieso al knap dat je in Londen een auto vind uit 92 en die niet vol deuken zit of gestolen is

    Login om te reageren
  32. flattsix zegt

    2 december 2013 om 20:49

    de 205 heeft een ziel gekregen, de nieuwe is véél beter….

    Login om te reageren
  33. defteling zegt

    3 december 2013 om 22:22

    Als je echt gaat rijden met ene GTI, dan komen de deukjes en barstjes vanzelf. Patina heet dat. Mijn 205GTI is van ’93, heeft 108000km op de teller en is origineel Nederlands geleverd. 10 jaar achterstallig onderhoud weggewerkt, maar dan heb je ook wat. Deukjes en krasjes horen er soms bij. 20 mille voor een GTi is onverstandig, want je schrijft bij goed gebruik vlug af. Of je zet m in je woonkamer om er de hele dag naar te kijken. Wellicht, gezien de staat, is dat beter.
    Oh ja, voor die rode 205GTI 1.9 die bij de introductie van de 208GTI is getoond wordt geloof ik 9 mille gevraagd. 2 ton op de klok. Toedeledokie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North