Dit is een concept uit 1965 waarvan er één op kenteken is gezet. Speciaal voor onze Prins Bernhard.
De Haarlemsche Auto Centrale had toestemming van Ford om een sedan versie van de Mustang te maken, maar dit project heeft nooit echt voet in de aarde gekregen. Wel kwamen er een aantal prototypen van de band rollen, waaronder de estate wagon. Omdat Prins Bernhard een goede smaak in auto’s en een goedgevulde portemonnee bezat, werd het estate wagon prototype voor hem op kenteken gezet. Op foto’s uit 1998 was de auto nog rood. Tegenwoordig gaat hij als een hemelsblauwe door het leven.
Het verhaal gaat dat adverteerder Barney Clark (van J. Walter Thompson) en designer Bob Cumberford de Italiaanse carrosseriebouwer Intermeccanica in 1965 opdracht gaven om een one-off Shooting Brake te bouwen. De achterkant van de hardtop moest naar achteren verplaatst worden, het dakpaneel werd verlengt en de achterramen klappen open. Dat er wel interesse naar was, blijkt uit de voorpagina van Car and Driver in october 1966 en de replica’s die gebouwd worden. Waarom is het project niet doorgezet? En hoe is de sprong van Italië naar Haarlem gemaakt? Mysterie bovenop mysterie rondom deze mooie wagon.
Met dank aan Vinox voor de tip!
Update: meer foto’s op Autojunk.
Ik snap het even niet meer. Waarom wordt deze 3-deurs Mustang een wagon/station genoemd en de nieuwe CLS 5-seurs station een shooting brake?
@alcantara: Ach zelfde reden waarom je een 4deurs sedan nu ook al coupe noemt
@alcantara: tja, kijk eens naar de rdw gegevens van een alfa mito, die staat daar te boek als MPV, geen gein!
Jammer dattie niet meer rood is.
@leuiken: Volgens de RDW is hij nu groen… Misschien ooit de originele kleur geweest??
Heeft wel wat zo’n ouwe volvo, hoe heten die dingen ook alweer?
@undifined1: P1800 ES bedoel je denk ik.
@E34M5Touring:
Ja die ja, bedankt
Mooie auto voor ’n schilder.
@eklasse: Wat hebben Volendammers hier nou mee te maken?
@Klassiekerrally: Hij is van een schilder geweest.
Kijk Mercedes, zo had de CLS Shooting Brake eruit moeten zien.
zou Maxima dan met deze door Argentinië rond razen?
@eklasse: Hey die is cool. Waar komt dat weg?
@bozewolf: Uit de creatieve toverhoed van iemand die goed is met Photoshoppen.
@eklasse: Oh jammer, ik dacht dat ie echt gebouwd was. Zou er niet verkeerd uitzien!
@bunga: Ik refereerde meer naar de auto dan de link.
@bozewolf: Jammer inderdaad. Denk dat een dergelijk model best succes zou hebben.
Mijn zoon stuurt me net een foto , zag hem in dordrecht rijden dus hij bestaat wel
@bozewolf: bij (virtual) cwwcardesign.com via amcarguide.com (volg de link, kun je zelf ook).
@bungabungastig: Ik kan niet zien waar ik bij dat programma auto’s kan ontwerpen.
@eklasse: Nice!
@eklasse: Doet me heel erg denken aan een Aston Martin. Maar dat komt misschien omdat bepaalde types van dat merk zo op een Mustang leken? ;-)
@Klassiekerrally:
@Klassiekerrally:
@Klassiekerrally: gemixt met het neusje van vantage volante
Heel toevallig heb ik deze ook een paar weken terug bij Zandvoort zien staan.
Nog wel op de zelfde plek geparkeerd.
Niet geweten dat deze zo zeldzaam is!
Schijnbaar zijn er tenminste 2 personen die dit mooi vinden/vonden: de schrijver van dit artikel en Bernhard. Een Mustang is mooi zolang hij niet verkl**t wordt.
@audicoupe84: In de meeste gevallen ben ik het met je eens dat een auto het mooist is als hij origineel is. Een Mustang kan echter wel wat hebben. Destijds werden ze ook al op smaak gebracht door de eigenaren. Was een “mannen-auto” en dan hou je dat toch. Ik vind de estate versie verder niet verkloot maar stukje Mustang historie.
@eklasse:
Ook niet verkl**t?
Ford mustang estate wagon combi station.
Beetje dubbelop die naamgeving.
Wel een apart model.
@awesome:
Ford mustang station estate kombi touring break sports wagon stationcar ofzo? En ik denk dat ik er nog een paar ben vergeten
Op Techno Classica stond dit jaar een rode. Maar dat kan natuurlijk een ombouw zijn geweest…
@benzinehoofd: Ooit gehoord van lezen?
“Lezen of lexicale verwerking is het opnemen en verwerken van geschreven of gedrukte woorden. Bij lezen moeten zowel individuele woorden als het zinsverband worden begrepen.”
stond ook op spa six heurs classic, geparkeerd in de paddock area. Heel mooi ding!
Wtf, dat is niet mis zeg.
Past ‘m prima.
Bernhard zijn vrouw heeft zeker voor dit grapje betaald.
@norge:
wat dacht je dan?
wij?
shit, uiteindelijk wel dus.
@desjonnies: Ja he van ons belanstinggeld, wat een schande is het ook.. ochjee
Doe mij toch maar een \”gewone\” mustang
dakpaneel werd verlengT
@Dino2400: Nou, dat dachd ik niet…
Foto\’s zijn genomen in Zandvoort zo te zien,, wat een pracht ding
ziet er niet eens heel verkeerd uit…maar sedan (of coupe?) is mooier.
Mustangs werden in Amsterdam in elkaar gebakken ..
er is alleen heel veel onduidelijkheid over de aantallen en VIN-codes ..
heb er aardig wat documentatie over maar ben er nooit echt wijzer van geworden ..
wel weet ik dat dit niet het enige exemplaar is ..
en ook het fabeltje dat ze in Italie gemaakt zijn is niet waar ..
de truc is vaker toegepast.. nog steeds wel bijzonder natuurlijk
http://jalopnik.com/5699734/the-ford-mustang-station-wagon-that-never-was
Zakenauto van het jaar 1966.
@Original_Arnoud:
Misschien voor een peerdenmarchant of zo’n ander ‘edel’beroep maar voor iets anders?
Ik had deze ook op Spa 6 hours classic gezien. Ik zet hem morgen op AJ
@reventon: Wel doen hè?
Ik vind het echt een lelijk ding, die kont die erop zit vind ik het meest afschuwelijke deel ervan maar eigenlijk alles is lelijk.
Hoeveel “paradise by the dashboard lights zou de prins hier in hebben gehad? Hij scheen niet echt trouw geweest te zijn hoorde ik…
Heb ‘m gezien in Zandvoort, afgelopen zondag, tijdens het Nationaal Oldtimer Festival.
@Klassiekerrally:
Stond ook op Spa in de paddock bij de 6 hours.
Een woord: hebben! :)
Normaal kan ik dit soort aparte creaties wel waarderen. Maar de lijnen van deze auto kloppen gewoon niet. En dan metname de sedan achtige halve achterklep achter iets dat een station met achterdeur had moeten worden….deze auto klopt gewoon nie
Zeg Autoblog, ik dacht dat jullie altijd zo braaf aan bronvermelding deden? Waar komen deze foto’s vandaan dan? Beetje zwakjes @maru .
@Citrofiel: De foto’s komen uit een publiekelijk album waar geen credits aan verleend konden worden. Nu ik even google, waarschijnlijk gekopieerd van Tim van Essen. Een link naar zijn Flickr page maakt het hopelijk weer goed tussen ons. :)
@maru: Ik had deze foto’s al gepost zien worden door de spotter zelf op een ander forum, vandaar dat ik er op lette en mijn felle reactie. Even vermelden waar het vandaan komt lijkt me altijd wel zo netjes, al zijn er geen rechten mee gemoeid. Bedankt voor de aanpassing in elk geval, faith in autoblog restored! ;)