• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zenvo ST1 op bezoek bij Jay Leno

Auteur: Alwood, gepost 19 november 2011 om 16:10 – 34 Reacties

Zenvo ST1 - keigevaarlijk


Specificaties van de Zenvo ST1 komen sterk overeen met die van de Koenigsegg Agera. Beiden komen uit Scandinavië en beiden worden volledig in-huis gebouwd. Of Jay Leno de 1100pk Zenvo ook op de weg houdt?

Natuurlijk houdt Jay de supercar heel. Zo is hij nou eenmaal: veel praten, een beetje gassen en de auto weer netjes teruggeven. Daarbij komen in het interview nog wat interessante zaken aan bod. Om te beginnen het volledig nieuw ontwerp. Niet alleen maar soepel door de lucht glijden maar er vooral heel bruut uitzien, net zoals de Lamborghini Countach vroeger. Het gewicht ligt net boven de 1300kg, wat met 1100pk abnormaal snel accelereert.

Verrassend in dit verhaal is echter vooral de tijd die Zenvo in de motor heeft gestopt. Eerst hadden we het over een ‘simpele’ 7.0 V8 uit de Corvette Z06, dat is iets te weinig eer voor het merk. Ze hebben keihard gewerkt voor die 1100pk. Ze gebruiken veel onderdelen van de 2 kleppen per cilinder, stoterstang, Amerikaanse LS7/LSX V8 maar hebben zelf het aluminium blok ontworpen. Een V8 geholpen door een hele grote turbo én supercharger. De supercharger zie je op het motorblok liggen, de turbo hangt er achter.

Nog even geen harde drift-actie of recordpoging. Eerst even op de koffie bij Jay Leno. KLIK voor de video.

Ook interessant!

  • Video - bus krijgt auto op bezoek
  • Ferrari stuurt geheimzinnig uitnodiging naar klanten
    Ferrari stuurt geheimzinnige uitnodiging naar klanten
  • Mustang Ice White
    Mustang Ice White doet Foreigner na

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

jay-leno, ST1, Supercars, wit, zenvo

Vorig bericht: « Jeremy Clarkson: BMW 1M favoriete auto 2011
Volgend bericht: Wel of niet: trajectcontroles op alle 130km/u wegen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. agera zegt

    19 november 2011 om 16:21

    Leuk beroep heeft die Jay Leno anderhalve maand geleden nog op bezoek bij Pagani.
    Verder een indrukwekkende auto deze Zenvo ST1

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      19 november 2011 om 16:29

      @agera: die man kan het gwn veroorloven, net als Jermey Clarkson, hij rijd heel vaak in hele vette bakken ;)

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        20 november 2011 om 14:15

        @bigcar: miljardair….= niet op centjes letten…

        Login om te reageren
        • agera zegt

          20 november 2011 om 14:55

          @Megakix: Bij elke fabriek waar hij langs gaat kan hij nadat hij een rijtest heeft gemaakt gelijk eentje bestellen voor zijn eigen collectie :P

          Login om te reageren
      • agera zegt

        20 november 2011 om 22:34

        @bigcar: Pff dit is wel een supergeile supercar met daarnaast een heerlijk design. Vind deze Zenvo misschien wel mooier dan een Pagani Huayra in de klasse supercar.

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          20 november 2011 om 23:34

          @agera: tijd voor een proefrit zou ik zeggen :D

          Login om te reageren
  2. SyriX zegt

    19 november 2011 om 16:34

    Ik ben meer onder indruk van de blauwe Type57 die daar stond.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    19 november 2011 om 16:42

    als je een gloednieuwe Fiat 500 tussen je oude perfect gerestaureerde Bugatti,s zet ..

    dan heb je echt verstand van auto,s ..
    dan begrijp je vormgeving ..
    dan vat je de essentie van status ..
    dan heb je auto,s door ..

    jammer dat ik een bloedhekel aan die beste man zijn stem heb om meer dan 1 filmpje achter elkaar te zien ..
    want hij heeft zeker wat te melden ..

    Login om te reageren
  4. kleinzoon zegt

    19 november 2011 om 16:43

    Jay Leno is een held! die man heeft zoveel gave en excentrieke auto’s in zijn collectie

    Login om te reageren
  5. jordy14 zegt

    19 november 2011 om 17:00

    Ik zou het autopark van Jay Leno wel willen hebben. Niet normaal wat voor vette auto’s die heeft.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      19 november 2011 om 17:15

      @jordy14:

      zoals wat dan ??

      Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    19 november 2011 om 17:12

    En meer beeld en geluid afkomstig van de Dutchman in LA
    http://www.youtube.com/watch?v=nL76YYats0o

    Login om te reageren
  7. norge zegt

    19 november 2011 om 17:20

    Al het goede komt uit Scandinavië ;)

    Login om te reageren
    • lastbiltekniker zegt

      19 november 2011 om 19:56

      @norge: Klopt!

      Login om te reageren
    • agera zegt

      20 november 2011 om 14:53

      @norge: Het belangrijkste ligt onder de motorkap en dat is Amerikaans!

      Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    19 november 2011 om 17:28

    2 kleppen per cilinder ..

    dat die sukkels vroeger echt nog in dat 4 kleppen per cilinder prietpraatje trapte ..

    Login om te reageren
  9. Bwlian zegt

    19 november 2011 om 18:56

    PRACHTIGE auto. Strak en agressief.

    Login om te reageren
  10. kleinzoon zegt

    19 november 2011 om 19:45

    @lincoln kijk maar op http://www.jaylenosgarage.com

    op deze lijst staan zijn auto’s

    http://wikicars.org/en/Jay_Leno's_Vehicles

    Login om te reageren
  11. euro95 zegt

    19 november 2011 om 22:50

    Heerlijk sappig :D Wat een beest! Gewoon een wolf in wolfskleren! Niet schattig, gewoon een monster! Zo hoort het ;)

    Login om te reageren
  12. Truttenschudder zegt

    20 november 2011 om 00:14

    2 kleppen per cilinder? Is dat de norm in supercarland? Mijn golf IV gti heeft er 5…..

    Login om te reageren
    • speedlimit zegt

      20 november 2011 om 02:55

      @Truttenschudder:

      Had Toyota ook al sinds 1991 in de 4a-ge 20v silvertop ;)

      Login om te reageren
      • besaram zegt

        20 november 2011 om 05:45

        @speedlimit:

        1600cc 20v toyota 160 pk
        1800cc 20v vw. 125pk
        non turbo

        haha!!

        Login om te reageren
        • speedlimit zegt

          20 november 2011 om 22:12

          @besaram:

          Precies ja en over downsizing gesproken…vag heeft goed gekeken naar de 4e-fte van toyota.

          Login om te reageren
  13. henkbobsjon zegt

    20 november 2011 om 13:35

    Droom-auto

    Login om te reageren
    • agera zegt

      20 november 2011 om 22:23

      @henkbobsjon: Absoluut deze auto is niet alleen prachtig, maar heeft ook heerlijk geluid we gaan nog veel horen van deze Zenvo.

      Login om te reageren
  14. Megakix zegt

    20 november 2011 om 14:19

    Geen rijdende beeldjes. Auto is ook niet zo netjes afgewikkeld, maar dat zal wel komen door toepassing van Carbonfiber (naden all over). Ben niet zo zeker hoe de marktbewerking gestalte gaat vinden, behoudens dan een bezoekje aan Jay.

    Login om te reageren
  15. sebasjuhh zegt

    20 november 2011 om 14:20

    Damn, wat een bak.
    Beetje jammer dat ze die gasten geen mic’s hebben gegeven.. Zijn best moeilijk verstaanbaar

    Login om te reageren
  16. sebasjuhh zegt

    20 november 2011 om 14:25

    Lol @ de porsche-style meters ;D

    Login om te reageren
  17. sebasjuhh zegt

    20 november 2011 om 14:29

    Is er ergens een filmpje van de ST1 waar ie ff gas geeft?

    Login om te reageren
  18. agera zegt

    20 november 2011 om 14:56

    Had de Zenvo veel liever gezien met een dikke AMG blok!

    Login om te reageren
  19. Volvo_440_turbo zegt

    20 november 2011 om 15:40

    Hoe meer kleppen per cilinder hoe makkelijker een motor ademt bij hogere toeren, heb ik hier nog in een boek over autotechniek gelezen, dit geloof ik wel, want mijn volvo’s 480 en 440 turbo die vielen ‘dood’ hoog in toeren

    Mijn saab 900 turbo cabrio die in acceleratie iets minder snel is als mijn vorige 440 turbo met boostcontroller ademt beter bij hogere toeren, mijn saab is ook een 16- klepper.

    Bij diesels merk je het verschil ook wel duidelijk, mijn vroegere mazda diesel met 16 kleppen had zijn max vermogen bij 4500 tr/min, gemeten op een testbank.

    Login om te reageren
  20. agera zegt

    20 november 2011 om 22:22

    Heb je veel geld wat je zou je willen een Zenvo ST1, Pagani Huayra of een Koenigsegg Agera ik zou het echt niet weten?

    Login om te reageren
  21. vale46 zegt

    21 november 2011 om 09:13

    2kleppen/cilinder?
    De technische revolutie is in the US&A precies nog niet zo goed doorgedrongen…
    Dat de Zweden dat zomaar blindelings overnemen valt me een beetje tegen.
    meer toeren = meer vermogen
    Natuurlijk als je het beestje geen lucht geeft zal het een lui blok zijn. Gelukkig zit er nog wat drukvulling op voor het blok een schop onder de kont te geven :)

    Login om te reageren
  22. Freewarefreak zegt

    21 november 2011 om 13:06

    Ben zeker onder de indruk van deze auto. Zeker weer een paar dingen geleerd van Jay:

    – wit is een gebrek aan kleur. Als je een autodesign uitvoert in wit zie je ieder detail. Het verbergt geen enkele proportie. Hulde dat de Zenvo wit is. Ze laten de auto puur zien.

    – Een Lamborghini Countach heeft een hogere CW waarde dan een VW Kever.. prachtig!

    Met betrekking tot deze auto:
    – Heel vet design. Veel agressiever om te zien als een Veyron.
    – Vet ook dat ze absoluut voor “drive-ability” zijn gegaan. Erg belangrijk. Ze gingen niet voor de titel “snelste auto” zoals heren Saleen en Hennessy.
    – Beautifully engineered. Ik heb serieus goed gekeken. Naden, afwerking, interieur, etc.. voor zover dit filmpje het toelaat zie ik een strakke auto.
    – Zelfde bak als een Aventador. Single clutch robotized manual gearbox.
    – Ook in andere kleuren is hij heel stoer. Vooral die tekeningen in het filmpje zijn erg gaaf. Ook in donkergrijs e.d. kijkt hij heel dik.

    Erg leuk dat ze zeiden “ondanks dat we een serieuze fabrikant zijn, gaan we het wiel geen 2 keer uitvinden”.. daarom gewone standaard ingekochte parts. Waterpomp, Brembo ceramic brakes, de bak dus, etc. Hij moet ook betaalbaar blijven.

    *kuch* ;)

    Zijn er al serieuze rijtesten van te zien?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North