Een brief van de geheimzinnige opdrachtgever. Waar zou het pakje nu zich bevinden? Ferrari bericht trouwe klanten met iets bijzonders.
Er zijn maar weinig merken die in de buurt komen van de magie van Ferrari. En dan hebben we het bijvoorbeeld over de unieke manier waarop de meest trouwe klanten een exclusieve brief krijgen. Natuurlijk is het allemaal onderdeel van marketing om ervoor te zorgen dat die klant ook deze nieuwe auto weer gaat kopen. Maar tof is het wel.
Dankzij sociale media kunnen wij vandaag de dag meebeleven wat die klanten zoal ervaren. Zo heeft Ferrari aan geselecteerde klanten over de hele wereld een cadeautje en uitnodiging verstrekt. Het is een miniatuur handgeschakelde versnellingsbak. Precies zoals de Ferrari’s van vroeger. Er zit een brief bij met een uitnodiging om de onthulling van de nieuwste Ferrari bij te wonen. Die onthulling staat gepland voor november en valt binnen de Icona serie. Icona staat bij Ferrari voor de meest exclusieve en vaak in gelimiteerde oplage gebouwde modellen.
Tot zover krijgen we mee hoe de Italiaanse autofabrikant klanten op deze bijzondere manier inlicht. De volgende stap krijgen we dan weer niet mee. Dat is het moment dat de lokale Ferrari-dealer contact opneemt met de klant. De klant zal dan ingevlogen worden naar Italië om de onthulling met andere klanten over de hele wereld bij te wonen. Daarna is het orders noteren voor Ferrari voor een ieder die interesse heeft.
Volgens The Supercar Blog krijgen de klanten de auto te zien op 15 november. De wereldwijde onthulling volgt op 21 november voor het grote publiek.
Foto’s via varryx_ op Instagram
Edge zegt
Ik vraag mij af of dat ooit gaat wennen voor dit soort puissant rijke mensen. Een persoonlijke uitnodiging van Ferrari lijkt me iets wat nooit went, tenzij je achternaam Agnelli, Elkann of Ferrari is.
Ik bedoel, je bent niet zomaar een rijkaard die een Ferrari kan kopen, je bent een klant die zo gewaardeerd wordt dat hij/zij voorrang krijgt op het gepeupel onder de Ferrari-bezitters.
w0ut zegt
Haha “gepeupel onder Ferrari-bezitters”
Herinner me de Harry en Olga nog in ‘Sky is the Limit’, een realityshow hier in Vlaanderen met rijke stinkerds.
Harry wou een penthouse kopen in Spanje. En hij zag dat de verkoper Ferrari fan was.
Trots vertelt Harry dat hij ook een Ferrari heeft (F360 dacht ik) en hij vraagt aan de verkoper van het penthouse welke Ferrari hij heeft. Waarop die verbouweerd antwoord: “Ze allemaal natuurlijk”
Daarna was den Harry heel stil. Ineens was ‘em terug een kleine vis… haha
wjeurs zegt
@w0ut: de like knop werkt niet, maar bij deze: “Like”
Turbo S zegt
@w0ut: die van Harry is wel exclusiever want een F360 heeft niemand.
adyton zegt
Je moet niet gewoon rijk zijn he. Je moet jezelf ook een enorm toegeweide Ferrariliefhebber noemen. En ook al miljoenen overgedragen hebben aan Ferrari door vorige aankopen zonder hen ooit op de tenen getrapt te hebben door met je eigen bezitting iets te willen doen waar zij niet akkoord mee zijn. Anders val je af en ben je geen A-klant meer. Dus wil je eigenlijk wel deel uitmaken van zo een clubje dat door de fabrikant zelf opgesteld is? Je bent uiteindelijk maar gewoon een geldezeltje voor hen. Maar het oog voor detail is top. Je valt er zeker voor als je het geld toch op je rekening staan hebt.
pa045 zegt
@adyton: tja. De liefhebber is bij de BMW dealer ook niks anders dan een geldezel. Wat is je punt?
adyton zegt
@pa045: het is toch anders. Deze uitnodiging schreeuwt gewoon: “wij hebben iets te verpatsen en jij valt er zeker en vast voor, want dat heb je in het verleden ook al gedaan”. Maar dat kan er ook aan liggen dat ik de hele marketing strategie brand identity van Ferrari een beetje vreemd vindt de laatste jaren, waar Ferrari zelden in een goed daglicht komt en niet echt veel om eigenaren v de wagens geeft.
pa045 zegt
@adyton: denk je dat bmw om de eigenaar van een m5 cs geeft? Het zijn bedrijven. Daar gaat het om de centen. Dat jij keihard werkt voor die centen en dan wat voor auto dan ook koopt, maakt voor jou die auto speciaal. Voor het merk ben je gewoon een streepje. En als je dat streepje bereikt met de marketing die Ferrari hanteert, hebben ze gewonnen. Simpel toch?
Weet je waar BMW jarenlang mee pronkte en bijvoorbeeld @jaapiyo mee over de streep haalde? Dat was “serie antrieb”. Verwijzende naar achterwielaandrijving dat het zoveel beter zou zijn. Inmiddels weten we dat het ze eigenlijk niks boeit. Als het maar geld opbrengt.
Richmond zegt
@adyton: tuurlijk, maar de hele maatschappij draait tegenwoordig op beleving en verbinding. Dit past daar precies in.
posthumus zegt
@adyton: Tja, toch wil je dat. Want ondanks dat je een geldezel bent voor Ferrari, is de special die je op dat moment koopt al direct meer waard. Dit principe werkt vooral omdat het een win-win is.
adyton zegt
@posthumus: ok daar heb je wel gelijk in.
Stefje zegt
@adyton: geldezel? Niks van begrepen jij. Je verwerft die plek zodat je de ultieme snoepjes van het merk kan bemachtigen. Snoepjes die in de regel alleen maar meer waard worden. Om te voorkomen dat mensen hier hard op gaan cashen willen ze zeker weten dat jij niet met hun pronkstukken direct winst probeert te maken. Ferrari gunt je die fictieve winst op papier ondat ze vertrouwen in je hebben, maar jij bent de geldezel. Echt niks van begrepen jij.
adyton zegt
Die specials zijn gewoon cashcows voor het merk en marketing om de gewone Ferraris aan de man te brengen. Dat is bij Lamborghini en McLaren net zo. Die wagens zijn niet bedoeld om er mee te rijden. Goed de klant kan er in de toekomst aan verdienen ook, dus van daar is het dan ook een win-win voor de eigenaar. Maar in de eerste plaats worden ze gemaakt om de kas te spijzen. En o wee als je deze niet koopt. Dan maakt je veel minder kans op de volgende. Dus de klanten staan onder druk. En ze moeten al verschillende andere modellen hebben gekocht voor ze kans maken, dus dat is ook best goed voor de omzet niet? Heel die markt van speciaaltjes is gewoon verwaterd door de cultuur die er nu rond heerst. Het draait niet meer om de wagen, maar om het geld dat rond die wag verdiend kan worden. Dat is niet alleen zo bij Ferrari hoor. Maar goed voldoende Ferrari liefhebbers die weer staan aan te schuiven en op naar de volgende special. De vorige Icona is nog maar van een jaar of 2, 3 geleden. Dus ze volgen sneller op dan de gewone modellen van Ferrari. Uitzonderlijk is het niet meer.
sportevo zegt
Ik vraag me af of ze er bij Ferrari blij mee zijn dat deze uitnodigingen op social media komen te staan. Ze zijn in staat om je zo weer te royeren uit hun selecte clubje.
Edge zegt
Tja. Aan de ene kant kunnen ze er zuur om doen -het is immers een besloten evenement dat hiermee op straat komt te liggen- maar het is ook een goede manier om het merk nog wat verder in de schijnwerpers te zetten. Ik bedoel, wie doet dit nou, behalve Ferrari?
mashell zegt
Dit door een klant op social media gezet is toch fantastische gratis reclame, lijkt me meer de bedoeling dan iets om boos op te zijn.
sportevo zegt
@mashell: je weet het bij Ferrari maar nooit. Was er niet ooit een muzikant of designer die een Ferrari uit zijn collectie gebruikte in een clip of reclamecampagne en een proces aan zijn broek kreeg?
Cuprafan123 zegt
Dat was een modeontwerper. Philip plein om precies te zijn.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.autoblog.nl/nieuws/modeontwerper-moet-300-000-aan-ferrari-betalen-183903&ved=2ahUKEwiKvIj7t8fzAhWag_0HHWxJAbsQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw0OCRNN_oySGEllLJOvXATa
ttr6 zegt
Die uitnodiging heb ik niet gekregen….maar ik heb wel een ECHTE handgeschakelde F in de garage staan en dus niet zo’n miniatuur dingetje :)
ouwedibbes83 zegt
@ttr6: nieuw gekocht? Denk dat ze dat als criterium hebben gebruikt, naast andere zaken. Wat heb jij voor moois staan?
Edge zegt
@ouwedibbes83: Ik denk dat nieuw/tweedehands niet eens zo heel veel uitmaakt in dit geval. Ferrari bouwt al een tijdje geen handgeschakelde auto’s meer, dus ttr6 zal geen recente klant zijn als hij zijn auto nieuw heeft gekocht. En als het een occasion is, dan heeft Ferrari er al helemaal geen zicht meer op. Het zal vast iets prachtigs zijn, want dat zijn alle Ferrari’s (Ja, zelfs de Mondial), maar voor Ferrari zal het niks bijzonders zijn vrees ik. Zo hoog in de bol hebben ze het daar in Maranello wel.
ttr6 zegt
Ha ha, zeker niet nieuw gekocht en daarom behoor ik zeker niet tot de potentiele “brief-ontvangers” . Maar ik werd getriggerd door die miniatuur schakelcoulisse en ja, dat is toch in het echt wel heel mooi en zonde dat dat in de huidige Ferrari modellen niet meer geboden wordt. Overigens vind ik de “oplossing” in de Roma best wel mooi/leuk, wat sommigen als kitsch wordt afgedaan.
Overigens heb ik een Modena met handbak.
Gulli zegt
De MG f van mijn moeder had ook een handbak, dacht even dat je die bedoelde :D
kniesoor zegt
‘F’ als in Ford ? FIAT ? FSO Polonez ? Hoe dan ook : tenzij je een Ferrari uit de Icona reeks hebt, behoor je niet tot de gezalfden.
marcsuyck zegt
Ik heb zelfs een ECHTE handgeschakelde FF. Niet in de garage (want die is te vol met ander spelgoed), maar gewoon voor de deur. Maar ook geen uitnodiging gekregen.
Turbo S zegt
@marcsuyck: Fiat Fiorino?
marcsuyck zegt
Ford Focus
Dutchdriftking zegt
Moet je nog steeds minimaal vijf nieuwe Ferrari’s hebben gekocht om hiervoor in aanmerking te komen?
ghini zegt
@dutchdriftking: brief is alleen verstuurd naar icona klanten, die dus bijv een monza hebben, maar die kan je alleen kopen als je idd al een rijtje andere exclusieve modellen hebt staan. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat als je een enzo, f40, f50 en nog wat spul elders koopt. Klop je dan bij ferrari aan? Joehoe ik wil ook meedoen?
Redrum zegt
Ah dat zou kunnen verklaren waarom ik nog steeds zit te wachten op mijn uitnodiging 🤓
Nemus zegt
Gaan ze terug een manuele bak als standaard aanbieden?
ouwedibbes83 zegt
Zou er toch weer een Ferrari met handbak op de markt komen? Soort van allerlaatste met handbak, achterwielaandrijving en V12? Of ben ik te hoopvol?
Edge zegt
Te hoopvol, helaas. Als je de geruchten mag geloven wordt het een LaFerrari platform met 812 GTO motor (dus zonder het hybride-element van de Laffe Arie) en styling die op de 330 P4 is gebaseerd. De cancelletto die bij de uitnodiging zit is een miniatuur van die laatste.
ghini zegt
@Edge: dit had ik idd ook ergens gelezen
rulefollower zegt
Nou, de post maar in de gaten houden dan.
volvov7025t zegt
Kondigen ze nu een 5-bak aan?
ericc zegt
Aan de partner is ook gedacht. Een dag later op 16 november wordt de nieuwe Maserati SUV Grecale voorgesteld in Modena.
Zo verdienen de hotels en horeca ook wat aan deze klanten.
davelocity zegt
Heeft ferrari dan eindelijk hun SUV klaar?
maferick74 zegt
Ik heb hem al gereden, ik kan niet veel kwijt maar ik vond het wat tegenvallen. Ook niet exclusief genoeg, nee deze keer sla ik het over.