• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zes autotechnieken die we vandaag de dag voor lief nemen

Auteur: Author, gepost 15 juli 2014 om 19:04 – 39 Reacties

Benz Velo uit 1894


Autorijden is in de loop der jaren steeds minder inspannend geworden, niet in de laatste plaats dankzij nieuwe technieken die verschillende taken op zich nemen. Van welke gizmo’s kijken we tegenwoordig nauwelijks nog op, terwijl ze stiekem aardig belangrijk zijn geworden?

1. De startmotor
Hoewel het zeer vermakelijk is om oude filmpjes terug te zien waarin iemand z’n auto met de hand probeert aan te zwengelen, moet je er niet aan denken dat je je elke ochtend op die manier in het zweet staat te werken. Gelukkig is het tegenwoordig een kwestie van sleutel omdraaien, een eventuele startknop induwen en klaar is Kees.

2. Stuurbekrachtiging
Effe gauw een straatje keren in een oudere auto levert je in ’t ergste geval meteen een dosis spierpijn op. Stuurbekrachtiging maakt hier een einde aan. Puristen zullen terugverlangen naar het ‘gevoel’ van een onbekrachtigde auto, maar dat neemt niet weg dat een nieuwe auto anno 2014 uitgerust is met stuurbekrachtiging. Basta.

3. Elektronische injectiemotoren
Ja ja, ook hier zullen puristen wellicht gaan steigeren, want wat was er mooier dan de gouwe ouwe carburateur waar je urenlang aan kon pielen voor ‘ie perfect was afgesteld? Een motor die geen last heeft van koude starts, minder brandstof verbruikt en over het algemeen krachtiger is natuurlijk!

4. Gegalvaniseerd staal
Porsche begon ermee in de jaren ’70 en sindsdien behoren grappen als “hij roest al in de folder” gelukkig tot het verleden. Wie helemaal zeker van z’n zaak wil zijn kan natuurlijk ook eens kijken naar modellen met een body die (gedeeltelijk) van carbon zijn gemaakt, een BMW i8 bijvoorbeeld.

5. Tractiecontrole
Voor degenen met een minder fluwelen rechtervoet of tijdens gladde omstandigheden. In het begin alleen toegepast op dure en snelle auto’s zodat pensionado’s er rustig mee over de boulevard konden cruisen, tegenwoordig zelfs te vinden op de Skoda Superb.

6. ABS
Het tegenwoordig alom bekende antiblokkeersysteem zorgt ervoor dat een auto bij een eventuele noodstop zo hard mogelijk remt én daarnaast bestuurbaar blijft. Vooral dat laatste is een enorme bijdrage aan de (actieve) veiligheid van auto’s.

Welke technieken horen hier wat jullie betreft absoluut bij?

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, Techniek

Vorig bericht: « Lezersvraag: wat moet Autoblogger gaan rijden?
Volgend bericht: Zo voorkom je dat je nieuwe auto gejat wordt »

Lees Interacties

Reacties

  1. stanny zegt

    15 juli 2014 om 19:06

    Airco…

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    15 juli 2014 om 19:09

    Luchtbandjes..
    Centrale vergrendeling met afstand bediening.
    Ruitenwissers..

    Login om te reageren
  3. snorrie zegt

    15 juli 2014 om 19:14

    Airbags…

    Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    15 juli 2014 om 19:18

    Traction control neemt mijn auto voor lief. Volgas weg op nat asfalt en de TC denkt, zoek het lekker zelf uit….

    Login om te reageren
  5. a3aan zegt

    15 juli 2014 om 19:21

    Centrale deurvergrendeling

    Login om te reageren
    • flat411 zegt

      15 juli 2014 om 19:59

      @a3aan: Precies! van de week CV op mijn T3 bus gebouwd, geweldige uitvinding!

      Login om te reageren
  6. parker zegt

    15 juli 2014 om 19:29

    ESP, ongelofelijk veel petjes kwamen om in hun RWD BMW voordat ESP standaard werd, door de uitbrekende kont.
    En airbags natuurlijk..

    Login om te reageren
    • daniel23ccx zegt

      15 juli 2014 om 20:39

      @parker: Ik heb gehoord dat de airbags ESP zijn gekomen omdat er vaak wielrenners waren die autorijders gingen afsnijden waardoor ze de controle over het stuur verloren en botsten.

      Login om te reageren
  7. karsvdtuin zegt

    15 juli 2014 om 19:34

    Turbo.. Hoewel een auto zonder turbo wat mij betreft echt boven een met een turbo gaat omdat ik simpel weg gewoon van een atmosferische motor houdt.. Zijn de turbo’s tegenwoordig niet meer te missen. Zowel voor koppel en vermogen als voor het milieu.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      15 juli 2014 om 21:33

      @karsvdtuin:
      Turbo, omdat ik nu eenmaal alleen maar graag rij met iets dat ook koppel onderin heeft en niet tot ver in de toeren gejaagd moet worden om vooruit te gaan…

      rij je met een atmosfeer hard door dan kijk iedereen je aan “omdat je als een gek rijdt”, doe hetzelfde met een turbo blok dan trekt dat al op zonder dat er iemand omkijkt.

      Login om te reageren
      • mrbadaboem zegt

        16 juli 2014 om 00:01

        @tjorque: je hebt er absoluut gelijk in dat het veel rustiger rijd. Maar als je het doet om het sportieve rijden en omdat je van autorijden houd is een atmosferische motor vele malen leuker

        Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        16 juli 2014 om 09:24

        @tjorque: Atmosferisch reageert veel lekkerder op het gas, klinkt vele malen beter en geeft veel meer beleving.

        Mijn hobby-auto is trouwens een turbo :)

        Login om te reageren
      • karsvdtuin zegt

        18 juli 2014 om 21:23

        @tjorque: wil dus meteen zeggen dat het een persoonsgebonden kwestie is. Als ik hard rij maakt het mij opzich niet uit of mensen dat kunnen horen. Een turbomotor is daarentegen wel fijner om snel te rijden op een rustige manier wat jij beschrijft. Maar goed de turbo is een innovatie die eigenlijk niet meer te missen is.

        Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    15 juli 2014 om 19:34

    Ruitenwissers op de koplampen. Niet dat je er wat aan hebt, maar meestal zit er een coole auto aan vastgeschroefd.

    Login om te reageren
    • mr240 zegt

      16 juli 2014 om 01:01

      @moveyourmind: Mijn ontzettend coole 240 heeft ze :P

      Login om te reageren
      • norge zegt

        16 juli 2014 om 16:11

        @mr240: Mijn 240 GLE ook, en ze werken nog steeds na 31 jaar..

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          16 juli 2014 om 20:54

          @norge: Natuurlijk doen ze het nog! Het zou me verbazen als het niet zo was: Zweeds vakmanschap!

          Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        16 juli 2014 om 20:52

        @mr240: Één van de coole wagens waar ik aan dacht toen ik het schreef! Übercool zelfs

        Login om te reageren
  9. spidermann zegt

    15 juli 2014 om 20:02

    Electrische ramen

    Login om te reageren
  10. Homer55 zegt

    15 juli 2014 om 20:18

    Toerenteller, armsteun, hoofdsteunen achterin, hoogte verstelbare gordels, meegespoten bumpers, boordcomputer en halve gare af-fabriek radio’s…

    Login om te reageren
  11. erwh zegt

    15 juli 2014 om 20:19

    De moderne dynamo

    Login om te reageren
  12. reistje zegt

    15 juli 2014 om 20:20

    Elektrische start zeker. Kan menig motorrijder je zeggen.

    Op de brommer is het goed te doen… maar ik heb ook een Yamaha 450 Supermotard gehad, die starten nog vrij goed. Maar zelfs dan was het gelijk aan 30 minuten sporten per dag.

    En een toevoeging: richtingaanwijzers! Hoewel dat deze simpele technieken al lang bestaan lijken sommige bestuurders nog niet te weten hoe het werkt. Soms lijken zelfs helemaal niet te weten dat ze deze optie hebben.

    Login om te reageren
  13. dawwg zegt

    15 juli 2014 om 21:19

    Joh, heb een van de belangrijkste opties nog niet gehoord; stoelverwarming, kan niet meer zonder :) Ohh wacht, werd het vrijdag nou 30 graden ?

    Login om te reageren
  14. MDA zegt

    15 juli 2014 om 21:21

    Wat dachten we van een synchro bak?

    Login om te reageren
  15. paddoswam zegt

    15 juli 2014 om 21:28

    “Puristen zullen terugverlangen naar het ‘gevoel’ van een onbekrachtigde auto, maar dat neemt niet weg dat een nieuwe auto anno 2014 uitgerust is met stuurbekrachtiging. Basta.”

    Ehm volgens mij komt de Alfa Romeo 4C nog steeds zonder stuurbekrachtiging?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_4C

    Login om te reageren
    • topless zegt

      15 juli 2014 om 22:31

      -Carburateurs zorgen voor een mooi aanzuiggeluid, wat je bij injectiemotoren mist. -Porsches uit de jaren ’70 en ’80 roesten ook gewoon hoor. Minder hard, maar ze kunnen flink roesten.
      -ABS zorgt er niet voor dat een auto hard remt. Er zijn wel auto’s met systemen die dit doen, maar met een gewoon ABS zul je hard genoeg moeten trappen. Wat de meeste mensen van nature niet doen.

      @paddoswam:
      En de Elise, Donkervoort, Caterham etc.

      Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    15 juli 2014 om 21:47

    banden die breder zijn dan 205mm
    meer dan 100pk
    minimum 250Nm koppel
    directe injectie
    turbo (zonder lag)
    een grote benzine / dieseltank (zeldzaam tegenwoordig)
    verbruiksmeter
    start-stop systeem

    Login om te reageren
  17. airisforballoons zegt

    15 juli 2014 om 22:41

    Mcpherson

    Login om te reageren
  18. weijs zegt

    15 juli 2014 om 22:50

    Schuifdak. Dat blijft de beste optie. Heerlijk in de zomer.

    Login om te reageren
  19. minimarcos zegt

    15 juli 2014 om 22:54

    hmm,
    ik heb alleen een startmotor uit het lijstje en toch heel veel rijplezier…

    maar wel blij met schijfremmen en een polyester monocoque

    Login om te reageren
  20. Corrado16v zegt

    15 juli 2014 om 23:11

    Bekerhouders ? Waar liet je in 1930 je cola?

    Login om te reageren
  21. rotjeknor zegt

    15 juli 2014 om 23:13

    Een dak…..:p

    Login om te reageren
  22. jodocus zegt

    16 juli 2014 om 00:09

    Citrofiel is niet meer zo actief blijkbaar in deze contreien maar zonder moeite zou hij het volgende meegeven:
    -voorwielaandrijving – traction avant
    – hydropneumatische actieve vering voor een uitmuntend bijzonder comfort, om op 3 wielen nog verder te kunnen rijden bij een klapband, en om die vervelende verkeersdrempels niet te moeten voelen
    – in de bochten meedraaiende koplampen om achter het hoekje te kijken
    – panoramische voorruit
    – en de airbumps van de C4 cactus tegen krassen in het koetswerk op de supermarkt-parking
    En dat alles kan ik alleen maar onderschrijven, een auto moet vooral comfortabel & veilig zijn,
    maar doe er voor mij toch ook maar een autoradio met mp3-aansluiting bij!

    Login om te reageren
  23. mout zegt

    16 juli 2014 om 00:17

    3,5 en 6 ontbeer ik tegenwoordig.
    Om dat goed te maken heb ik voor 4 een carrosserie die is gedompeld in vloeibaar zink. Driemaal zo dik als galvaniseren.

    Login om te reageren
  24. Hupke zegt

    16 juli 2014 om 00:24

    Verwarmde zetels, automatische koplampen en ruitewissers, zelf ontdooiende ruiten&spiegels het lijstje had wel wat langers als 6 kunnen worden.

    Login om te reageren
  25. pomoek zegt

    16 juli 2014 om 08:45

    Radio.

    Login om te reageren
  26. Joost zegt

    16 juli 2014 om 09:28

    Ik heb alleen maar de start- en injectiemotor in mijn hobby-auto.

    less is more sometimes…

    Login om te reageren
  27. desjonnies zegt

    16 juli 2014 om 16:05

    Grappig.
    Caddillac = eerste wagen met een elektrische startmotor
    Stuurbekrachtiging = volgens mij kweethetnietzeker het Amerkaanse merk Cord, dat trouwens nog iets eerder pionierde op het gebied van voorwielaandrijving den Andre Citroën en opklapkoplampen en meedraaiende koplampen. Dit alles in de dertiger jaren van de vorige eeuw.
    Een heleboel vroege vindingen komen uit de VS.

    En ABS komt weer uit de vliegtuigindustrie.

    schijfremmen komen uit de racerij, met name de Le Mans Jaguar’s C en D types reden met speciale Dunlop velgen rond met koelgaten en met Dunlop schijfremmen.
    De schijfrem komt wederom uit de luchtvaart.
    De Citroën DS, de Jaguar MK II behoren tot de eerste serie geproduceerde voertuigen met schijfremmen rondom, direct gevolgd door Renault’s Dauphine.
    en dat op een nederig middenklassertje…

    De belangrijkste uitvinding staat er niet bij voor ons Noordelingen : verwarming !

    Login om te reageren
  28. desjonnies zegt

    16 juli 2014 om 16:10

    Oooow brandsof injectie is een vinding van Kügelfischer, een Duitse firma die brandstof injectie bouwde op de Mercedes motoren van de Messerschmitt BF 109 jachtvliegtuigen uit de tweede wereldoorlog,
    Het voordeel daarvan was de Messerschmitt motoren tijdens bepaalde manouvres in de lucht bleven presteren en de Rolls Royce Merlin motoren uit de Britse Sprifire’s en Hurricanes moesten lossen, omdat de propellor geen lucht meer hapte.

    Weet je, soms word ik gek van mezelf….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North