
Autorijden is in de loop der jaren steeds minder inspannend geworden, niet in de laatste plaats dankzij nieuwe technieken die verschillende taken op zich nemen. Van welke gizmo’s kijken we tegenwoordig nauwelijks nog op, terwijl ze stiekem aardig belangrijk zijn geworden?
1. De startmotor
Hoewel het zeer vermakelijk is om oude filmpjes terug te zien waarin iemand z’n auto met de hand probeert aan te zwengelen, moet je er niet aan denken dat je je elke ochtend op die manier in het zweet staat te werken. Gelukkig is het tegenwoordig een kwestie van sleutel omdraaien, een eventuele startknop induwen en klaar is Kees.
2. Stuurbekrachtiging
Effe gauw een straatje keren in een oudere auto levert je in ’t ergste geval meteen een dosis spierpijn op. Stuurbekrachtiging maakt hier een einde aan. Puristen zullen terugverlangen naar het ‘gevoel’ van een onbekrachtigde auto, maar dat neemt niet weg dat een nieuwe auto anno 2014 uitgerust is met stuurbekrachtiging. Basta.
3. Elektronische injectiemotoren
Ja ja, ook hier zullen puristen wellicht gaan steigeren, want wat was er mooier dan de gouwe ouwe carburateur waar je urenlang aan kon pielen voor ‘ie perfect was afgesteld? Een motor die geen last heeft van koude starts, minder brandstof verbruikt en over het algemeen krachtiger is natuurlijk!
4. Gegalvaniseerd staal
Porsche begon ermee in de jaren ’70 en sindsdien behoren grappen als “hij roest al in de folder” gelukkig tot het verleden. Wie helemaal zeker van z’n zaak wil zijn kan natuurlijk ook eens kijken naar modellen met een body die (gedeeltelijk) van carbon zijn gemaakt, een BMW i8 bijvoorbeeld.
5. Tractiecontrole
Voor degenen met een minder fluwelen rechtervoet of tijdens gladde omstandigheden. In het begin alleen toegepast op dure en snelle auto’s zodat pensionado’s er rustig mee over de boulevard konden cruisen, tegenwoordig zelfs te vinden op de Skoda Superb.
6. ABS
Het tegenwoordig alom bekende antiblokkeersysteem zorgt ervoor dat een auto bij een eventuele noodstop zo hard mogelijk remt én daarnaast bestuurbaar blijft. Vooral dat laatste is een enorme bijdrage aan de (actieve) veiligheid van auto’s.
Welke technieken horen hier wat jullie betreft absoluut bij?





Airco…
Luchtbandjes..
Centrale vergrendeling met afstand bediening.
Ruitenwissers..
Airbags…
Traction control neemt mijn auto voor lief. Volgas weg op nat asfalt en de TC denkt, zoek het lekker zelf uit….
Centrale deurvergrendeling
@a3aan: Precies! van de week CV op mijn T3 bus gebouwd, geweldige uitvinding!
ESP, ongelofelijk veel petjes kwamen om in hun RWD BMW voordat ESP standaard werd, door de uitbrekende kont.
En airbags natuurlijk..
@parker: Ik heb gehoord dat de airbags ESP zijn gekomen omdat er vaak wielrenners waren die autorijders gingen afsnijden waardoor ze de controle over het stuur verloren en botsten.
Turbo.. Hoewel een auto zonder turbo wat mij betreft echt boven een met een turbo gaat omdat ik simpel weg gewoon van een atmosferische motor houdt.. Zijn de turbo’s tegenwoordig niet meer te missen. Zowel voor koppel en vermogen als voor het milieu.
@karsvdtuin:
Turbo, omdat ik nu eenmaal alleen maar graag rij met iets dat ook koppel onderin heeft en niet tot ver in de toeren gejaagd moet worden om vooruit te gaan…
rij je met een atmosfeer hard door dan kijk iedereen je aan “omdat je als een gek rijdt”, doe hetzelfde met een turbo blok dan trekt dat al op zonder dat er iemand omkijkt.
@tjorque: je hebt er absoluut gelijk in dat het veel rustiger rijd. Maar als je het doet om het sportieve rijden en omdat je van autorijden houd is een atmosferische motor vele malen leuker
@tjorque: Atmosferisch reageert veel lekkerder op het gas, klinkt vele malen beter en geeft veel meer beleving.
Mijn hobby-auto is trouwens een turbo :)
@tjorque: wil dus meteen zeggen dat het een persoonsgebonden kwestie is. Als ik hard rij maakt het mij opzich niet uit of mensen dat kunnen horen. Een turbomotor is daarentegen wel fijner om snel te rijden op een rustige manier wat jij beschrijft. Maar goed de turbo is een innovatie die eigenlijk niet meer te missen is.
Ruitenwissers op de koplampen. Niet dat je er wat aan hebt, maar meestal zit er een coole auto aan vastgeschroefd.
@moveyourmind: Mijn ontzettend coole 240 heeft ze :P
@mr240: Mijn 240 GLE ook, en ze werken nog steeds na 31 jaar..
@norge: Natuurlijk doen ze het nog! Het zou me verbazen als het niet zo was: Zweeds vakmanschap!
@mr240: Één van de coole wagens waar ik aan dacht toen ik het schreef! Übercool zelfs
Electrische ramen
Toerenteller, armsteun, hoofdsteunen achterin, hoogte verstelbare gordels, meegespoten bumpers, boordcomputer en halve gare af-fabriek radio’s…
De moderne dynamo
Elektrische start zeker. Kan menig motorrijder je zeggen.
Op de brommer is het goed te doen… maar ik heb ook een Yamaha 450 Supermotard gehad, die starten nog vrij goed. Maar zelfs dan was het gelijk aan 30 minuten sporten per dag.
En een toevoeging: richtingaanwijzers! Hoewel dat deze simpele technieken al lang bestaan lijken sommige bestuurders nog niet te weten hoe het werkt. Soms lijken zelfs helemaal niet te weten dat ze deze optie hebben.
Joh, heb een van de belangrijkste opties nog niet gehoord; stoelverwarming, kan niet meer zonder :) Ohh wacht, werd het vrijdag nou 30 graden ?
Wat dachten we van een synchro bak?
“Puristen zullen terugverlangen naar het ‘gevoel’ van een onbekrachtigde auto, maar dat neemt niet weg dat een nieuwe auto anno 2014 uitgerust is met stuurbekrachtiging. Basta.”
Ehm volgens mij komt de Alfa Romeo 4C nog steeds zonder stuurbekrachtiging?
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_4C
-Carburateurs zorgen voor een mooi aanzuiggeluid, wat je bij injectiemotoren mist. -Porsches uit de jaren ’70 en ’80 roesten ook gewoon hoor. Minder hard, maar ze kunnen flink roesten.
-ABS zorgt er niet voor dat een auto hard remt. Er zijn wel auto’s met systemen die dit doen, maar met een gewoon ABS zul je hard genoeg moeten trappen. Wat de meeste mensen van nature niet doen.
@paddoswam:
En de Elise, Donkervoort, Caterham etc.
banden die breder zijn dan 205mm
meer dan 100pk
minimum 250Nm koppel
directe injectie
turbo (zonder lag)
een grote benzine / dieseltank (zeldzaam tegenwoordig)
verbruiksmeter
start-stop systeem
Mcpherson
Schuifdak. Dat blijft de beste optie. Heerlijk in de zomer.
hmm,
ik heb alleen een startmotor uit het lijstje en toch heel veel rijplezier…
maar wel blij met schijfremmen en een polyester monocoque
Bekerhouders ? Waar liet je in 1930 je cola?
Een dak…..:p
Citrofiel is niet meer zo actief blijkbaar in deze contreien maar zonder moeite zou hij het volgende meegeven:
-voorwielaandrijving – traction avant
– hydropneumatische actieve vering voor een uitmuntend bijzonder comfort, om op 3 wielen nog verder te kunnen rijden bij een klapband, en om die vervelende verkeersdrempels niet te moeten voelen
– in de bochten meedraaiende koplampen om achter het hoekje te kijken
– panoramische voorruit
– en de airbumps van de C4 cactus tegen krassen in het koetswerk op de supermarkt-parking
En dat alles kan ik alleen maar onderschrijven, een auto moet vooral comfortabel & veilig zijn,
maar doe er voor mij toch ook maar een autoradio met mp3-aansluiting bij!
3,5 en 6 ontbeer ik tegenwoordig.
Om dat goed te maken heb ik voor 4 een carrosserie die is gedompeld in vloeibaar zink. Driemaal zo dik als galvaniseren.
Verwarmde zetels, automatische koplampen en ruitewissers, zelf ontdooiende ruiten&spiegels het lijstje had wel wat langers als 6 kunnen worden.
Radio.
Ik heb alleen maar de start- en injectiemotor in mijn hobby-auto.
less is more sometimes…
Grappig.
Caddillac = eerste wagen met een elektrische startmotor
Stuurbekrachtiging = volgens mij kweethetnietzeker het Amerkaanse merk Cord, dat trouwens nog iets eerder pionierde op het gebied van voorwielaandrijving den Andre Citroën en opklapkoplampen en meedraaiende koplampen. Dit alles in de dertiger jaren van de vorige eeuw.
Een heleboel vroege vindingen komen uit de VS.
En ABS komt weer uit de vliegtuigindustrie.
schijfremmen komen uit de racerij, met name de Le Mans Jaguar’s C en D types reden met speciale Dunlop velgen rond met koelgaten en met Dunlop schijfremmen.
De schijfrem komt wederom uit de luchtvaart.
De Citroën DS, de Jaguar MK II behoren tot de eerste serie geproduceerde voertuigen met schijfremmen rondom, direct gevolgd door Renault’s Dauphine.
en dat op een nederig middenklassertje…
De belangrijkste uitvinding staat er niet bij voor ons Noordelingen : verwarming !
Oooow brandsof injectie is een vinding van Kügelfischer, een Duitse firma die brandstof injectie bouwde op de Mercedes motoren van de Messerschmitt BF 109 jachtvliegtuigen uit de tweede wereldoorlog,
Het voordeel daarvan was de Messerschmitt motoren tijdens bepaalde manouvres in de lucht bleven presteren en de Rolls Royce Merlin motoren uit de Britse Sprifire’s en Hurricanes moesten lossen, omdat de propellor geen lucht meer hapte.
Weet je, soms word ik gek van mezelf….