
Het zal je maar gebeuren: je auto is in geen velden of wegen te bekennen, zonder dat je wakker bent geworden van het alarm.
Het gebeurt helaas steeds vaker, want het aantal autodiefstallen neemt helaas weer toe. Als we kijken naar 2013 werden er alleen in dat jaar al 11.761 personenauto’s gejat, ruim dertig per dag. Het lijkt ook wel of we het de dieven steeds eenvoudiger maken, want autobendes richten zich vooral op jonge auto’s.
Dat gebeurt om een doodeenvoudige reden: dankzij de overdaad aan elektronica zijn er altijd wel tools voorhanden om de beveiliging te omzeilen, zonder schade aan te hoeven richten. Sterker nog: door deze tools aan te sluiten op de OBD-aansluiting is het een koud kunstje om binnen een paar tellen het alarm uit te schakelen én een nieuwe contactsleutel te programmeren. Vervolgens kunnen alleen mensen als Jeroen038 je auto nog terugvinden.
Dankzij een nieuwe vondst moet het een stuk lastiger worden om misbruik te maken van de OBD-aansluiting. De oplossing is even eenvoudig als doeltreffend. Met het Doorlock OBD-slot plaats je een stalen behuizing over de aansluiting, die je alleen kunt openen met de meegeleverde sleutels. Voor de autodieven vervolgens in de gaten krijgen dat ze zwaarder gereedschap nodig hebben, staat de politie met een beetje geluk al bij je op de stoep.





Het is wel een toevoeging op de stekker dus waarschijnlijk past het af fabriek kapje wat er overheen zit niet meer en of dat nou zo’n fraai gezicht is bijvoorbeeld onder je stuur??
@mylvan: dus jij heb liever een kapje onder je stuur die je nooit ziet en je auto weg dan een toevoeging op je stekker waar je zelf niks van ziet je auto blijft voor je deur staan
@mylvan: Jij wil graag mooi zijn onder je stuur? Alleen de dief of een automonteur kijkt daar..
@parker: Zit wat in…
@mylvan: gelukkig zit de OBD bij mij onder de kap.
Heel erg leuk allemaal maar ik kan nergens uit de tekst halen wat dat OBV- slotje doet en hoe het werkt zonder op een link te klikken
@marikoelolo: Kapje eraf. Slotje er op. Klaar. Sluit de stekker af zodat je geen laptop op de compu van je auto kunt aansluiten.
Zo duidelijker? Vrouw?
@parker: bedankt schat, nu snap ik m ;)
@marikoelolo: Alleen het plaatje zou al veel moeten uitleggen ;)
@JordyS: maar @parker noemde me vrouw :(
@marikoelolo: maar Parker naait alles wat een aars heeft…
Dat slot lijkt me kinderspel voor een professionele autodief. Natuurlijk zal het iets helpen, maar het meest effectief lijkt me dat de autoindustrie de software zo aanpast dat de auto niet meer te starten is via de OBD stekker.
@moveyourmind: Sterker nog; de meeste sloten van ‘dit type’ zijn makkelijk in 10s tot max 60s te openen voor een beetje gemiddelde lock-picker … denk dat een crimineel hier hard om lacht.
@moveyourmind:
gewoon inprogrammeren dat elke “drastische” wijzigingen (e.g. herprogrammeren van de sleutel, veranderen van alarm settings etc.) in de computer settings minstens een uur of 8 nemen om geeffectueerd te worden…
@super:
Nee hoor, een klok is veel te gemakkelijk te omzeilen. Of je moet de klok gaan beveiligen maar dan verplaats je enkel het probleem.
Als je nu eens een code in de sleutel verwerkt.
En de computer die met de sleutel praat is gecodeerd met als sleutel de code in de sleutel.
Gevolg? Zonder code start de auto niet en zonder code kan je geen fluit aanvangen met die computer. OBD2 of niet.
Maar wacht eens, dit systeem word al gebruikt van in de jaren negentig.
Realiteit is gewoon dat het héél erg bergaf aan het gaan is met bepaalde (ex) premium merken. En dan nog 280 euro durven vragen voor een lampje in het handschoenkastje, haha, premium mijn kl***n ja
Zou de ODB-stekker eerder verplaatsen en een dummie-stekker op de originele plek plaatsen.
@gash: Slim!!! En als je dan zo’n slot op die dummystekker zet trappen ze er gegarandeerd in.
Bearlock works better
@lowrider: ja maar dan gaan ze gaten maken in je middentunnel.
@lowrider: Bearlock werkt niet altijd, ze hebben er al iets op gevonden. Mijn auto met dit “prachtige” stuk staal is gewoon meegenomen. En nog wel in een publieke garage overdag. Bearlock zat er net een week in overigens en de factuur was nog nat. Wast of money. Je kan beter een goede verzekering afsluiten, want als ze je auto willen hebben, dan lukt het toch wel.
Krijgt doorlock een beetje publicity, is er in geen velden of wegen een ‘koop nu’ knop op de website. Het zal mijn commerciele hart wel zijn, maar dit snap ik echt niet.
Klikken, gegevens invullen, iDealen en afronden.
Hoe makkelijk kan het zijn?
Dit alles in de rubriek: ‘gemiste kansen’…
Je verplaatst de “echte” stekker met een hangslotje eraan . En je hangt een “fake” OBD stekker op de originele plaats .
Daar vermaken ze zich wel even mee!
Mensen, laat ik jullie 1 tip geven, vergeet dit speelgoed, dit is wat je moet doen:
De kabeltjes die naar je obd gaan zijn: K-line en CAN (gegevens overdracht), Stroom, Aarde, en soms een paar andere lijnen (merk afhankelijk).
Zorg dat de stroom kabel wordt onderbroken met een goed weggewerkte schakelaar, simpel.
En je kan je diefstal verzekering opzeggen
@slickrick: beter obd verplaatsen, en op originele plaats stekker met massa en op de rest van de pinnen12v plaatsen..
@slickrick: meer uitleg pls.
@hollow: dan blaas je het diefje z’n apparaatje op.
Het slot zal vast pinnetjes oid uitschuiven om/in het plastic stekker. 2x een goede ruk, plastic gaat kapot en je hebt het slot er zo af lijkt me
En de draadjes die uit je obd komen ga je die ook wapenen? Want met wat krokodillenbekjes achter het slotje ben je er net zo snel natuurlijk.
Als je het de heren inbrekers te moeilijk maakt, dan komen ze “vriendelijk” met een pistool op je hoofd vragen naar de sleutels. Ik heb dan liever dat ze hem meenemen zonder dat ik op deze manier gewekt word.
@phevtreb:
Ik zou absoluut niet willen wakker worden met een pistool tegen m’n slaap, heb je overschot van gelijk in.
Maar eer zo van dat volk:
1) ongemerkt bij mij op het domein is
2) binnen is/mijn sleutels gestolen heeft
3) merkt dat ze mijn auto toch niet kunnen meenemen
4) niet enkel binnen maar ook nog eens ongemerkt en ongeschonden tot aan mijn slaapkamer is kunnen komen
Dan denk ik dat ze het toch al wel zouden hebben opgegeven. De vraag is eerder wat doe je als je ze opmerkt. Wegjagen en de politie bellen of iets doms…
@phevtreb: Als ze precies jouw specifieke auto écht graag willen hebben misschien, maar anders zullen ze gewoon vetrekken.
@phevtreb: Hè, wat leuk dat je Autoblog vanuit Zuid-Afrika leest! Maar in Nederland werkt dit gelukkig niet zo.
@jelmer: dit gebeurd gewoon in NL hoor, regelmatig gehoord.
@phevtreb:
kun je beter het adres van de inbrekers vragen en dan de sleuteltjes opsturen, of nog beter; je rijdt je auto daarheen en gooit de sleuteltjes in de brievenbus (wel de auto eerst wassen en grote beurt geven natuurlijk, anders komt dat pistool misschien weer tevoorschijn)…
Beste manier om je auto te beveiligen dmv de OBD stekker:
1. Alle kabels achter de stekker ompluggen naar een volgorde naar keuze
2. Alle kabels achter de stekker zwart verven
3. Adapter maken die van jouw volgorde weer de juiste plekken maakt
4. Adapter thuis leggen en meenemen zodra je auto naar de garage moet.
Laptop van de dief (of wie dan ook) geeft alleen maar foutmeldingen omdat de pinnen niet op de juiste plek zitten en hij dus niet kan ‘praten’ met de auto.
Dit item word mede mogelijk gemaakt door… oh nee , er staat geen advertorial bij…
Echt snugger is dit idee nog niet uitgewerkt.. bij een aantal voertuigen zit de obd achter een kapje.. dan moet je dus het kapje weglaten om het slot kwijt te kunnen..
Soms zit de aansluiting op een plek zonder plastic er omheen maar wil je weer niet dat het geheel uitsteekt ( omdat je het slot dan makkelijk kunt raken met je been bijvoorbeeld ) …
Beter om inderdaad iets te maken zodat bijv. de can bus niks doet tenzij je die inschakeld met een goed verborgen schakelaar…
Ik probeer het voor mijn yaris nu zo te doen dat ik niet eens een schakelaar nodig heb maar een van de databussen alleen met m’n techstream ( specifiek toyota apparaat met meer functies dan generiek obd ) kan inschakelen.
Als ze ‘m echt willen snaaien doen ze het toch wel maar met wat kleine ingrepen kun je de zaak al vertragen en dat helpt al veel..
@shicomm:
De beste optie is gewoon verzekeren.
Als ze hem willen.. Prima, ik regel wel weer een andere.
Het laatste wat ik wil is dat iemand mijn huis in loopt..
@shicomm: Niet vervelend bedoeld, maar ik denk niet dat jouw Yaris het meest gewilde doelwit is. Dat zou veel moeite zijn, voor weinig waardevols in de ogen van de meeste autodieven. Die zoeken meer iets in de trant van rappe Audi’s als vluchtwagen na een beroving of Range Rovers die voor een ramkraak danwel de export bedoeld zijn. Als ze al Toyota’s gaan jatten, dan zijn het Land Cruisers.
@skid: Zal je verbazen. 3 jaar terug is er ingebroken bij mij en is onze Swift gejat. En dat terwijl ze ook de sleutels hadden van de grotere duurdere octavia die er naast stond.
Dit heeft op de lange termijn waarschijnlijk ook geen zin. Criminelen anno 2014 vinden altijd wel een manier om zo’n slotje open te krijgen. Ik laat af en toe mijn fantasieen de vrije loop als ik weer een diefstal verhaal voorbij zie komen. De beste en meest goedkope optie is gewoon een omvormer met 600.000V plaatsen rond de OBD stekker ( uitstekende contactpuntjes ), dat zon K*Theler de volgende ochtend gefrituurd en al met zijn laptopje op zijn schoot in je auto zit!
@luukies: Nee joh dan blijft de lucht van die sigeunerschnitzel zo in je auto hangen…
Mijn oldtimer is van 1984, dus die heeft geen OBD stekker ;-)
Maar als ze die mee willen nemen, vinden ze ook wel een manier.
@bertorelli:
Een 190d, is geen oldtimer, dat is een oud lijk.
@tupperware:
Wie heeft er een 190D dan?
@bertorelli: Tupperware, moet nu belasting dokken en wil er van af… zelfs de oudijzerboer wil ‘m niet.
@bertorelli: dat heeft een W126 wel degelijk!!
@parker:
Weer wat geleerd :-D
Jaren geleden had Lips een systeem wat volgens mij nog steeds feilloos werkt;
Een “slot” module welke in de auto ergens in de buurt van de middenconsole op de vloer wordt gemonteerd, rem intrappen, sleutel omdraaien en eruit halen en je auto staat muurvast. Slot kraken zinloos, want dan doen de remmen het niet, die worden niet vrijgegeven. Optioneel was ook de -hydraulisch bediende- koppeling toe te voegen, zelfde principe, intrappen sleutel omdraaien en hij staat continue in z’n vrij.
Autovisie had daar -ergens begin 90-er jaren? – een mooi artikel over.
Niks gedoe met electronica, gewoon mechanisch blokkeren.
Denk je niet dat dieven dit ook lezen