Waarom je je airco en ventilatie af moet zetten in de file

Auteur: , 89 Reacties

Als het stervensdruk is op de weg, sterf jij namelijk ook een beetje.

File

Niet alleen in figuurlijke zin omdat je je dikbolide niet de sporen kan geven en in plaats daarvan muurvast staat in de dagelijkse ‘rat race’, maar ook letterlijk.

Prashant Kumar van de Universiteit van Surrey raadt iedereen aan om in de file de airco en ventilatie in de auto af te zetten. De dekselse luchtvervuiling grijpt namelijk in de file zijn kans en vult je longen met een cocktail van vieze deeltjes en giftige dampen. Uit zijn onderzoek blijkt dat filerijden samen met het wachten voor rode stoplichten op kruispunten het meest belastend zijn voor de volksgezondheid.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is luchtvervuiling inmiddels één van de tien grootste gezondheidrisico’s voor mensen. Ongeveer zeven miljoen mensen sterven er elke jaar aan luchtvervuiling.

In de meeste gevallen is de lucht buiten de auto viezer dan die binnen de auto. Daarom geldt volgens Kumar het devies ramen dicht en ventilatie af. In deze warme dagen niet een advies waar iedereen op te wachten zit. Als je toch de airco of ventilator wil aanzetten, laat dan de lucht in de auto hercirculeren en haal geen nieuwe lucht naar binnen. Wat je ook nog kan doen is iets meer afstand houden tot je voorligger zodat je zijn nare gassen niet direct in je gezicht geblazen krijgt.



89 reacties

Tijd voor een mondkapje met fijnstoffiler voor de auto! Om de voorkant heen doen, even achter de spiegels vastknopen en gaan met die banaan.
@Edge: dat bestaat al. Dat heten interieurfilters (pollen dan wel fijnstof)…
Met andere woorden: een onderzoek van niks.
@e1000bmw523i: Jij zal het vast beter weten…
@crackdavid: hij heeft wel gelijk. Toch zou ik voor binnencirculeren gaan, dan wordt de lucht steeds opnieuw gefilterd.
@rw1994: misschien een actief kool filter installeren
@st33fie: Heeft mijn 19 jarige e-klasse ook al. Werkt overigens perfect. Als de boeren aan het bemesten zijn ruik je in de auto helemaal niks!
@Edge: Tijd voor een model X ja
@fmgarcia: haha ja idd maar dan wel collectief anders staan er nog steeds smeurige
Voitures om uw heen te dampen
@st33fie: Lees even de gebruikaanwijzing. Het schijnt dat je een nucleaire ramp kan overleven met 7 man. Alle lucht in de “auto” zelf wordt gezuiverd tot de beste zuurstof mogelijk bla bla. Heeft dus verder niets met de uitstoot zelf te maken.
@edge: Hier meer aandacht voor geven in de politiek en daarmee bredere wegen aanleggen. Ik roep al jaren dat files veel slechter voor onze gezondheid is dan dat het schade doet aan de economie. En dan nog maar niet te spreken van het psychische effect van file….

Bredere wegen aanleggen, beter wat te breed als te smal, die slag in verbetering van gezondheid is veel groter dan die paar vierkante meter groen die er voor moet wijken. Sterker nog met onze uitstoot groeien die bomen weer harder die er zuurstof van maken!!!
Daarom is bumperkleven dus levensgevaarlijk. Snapte het al niet.
Ik snap dat streven naar elke minuut langer willen leven niet zo. We gaan allemaal een keer het hoekje om en wanneer of dat is heb je maar bar weinig invloed op. Zo doe je 30 jaar lang moeite super gezond te leven en de volgende dag wordt je op het zebrapad geschept door een alcomobilist. Ik noem maar wat.
Leef het leven gewoon zoals het komt.
@original_arnoud: tja. Maar als je leeft zoals je het lekker vindt is het nogal sneu als op je 40e de obesitas, de soa’s en een hartaanval wedstrijdje doen wie er het eerste een einde maakt aan leuke leven. Dus een beetje gezond verstand bij hoe je leeft mag best, kun je langer van je leuke leven genieten.
@mashell: ja indd. Beetje in dat straatje van ik rook en zuip me plat, hier en daar wat schulden want ja.. Kan morgen tegen een bus lopen. Is nog balen als die bus maar 10 km/h gaat. Blijf je mooi zitten met je shit leven. Of top leven, hangt er beetje vanaf hoe je dat ziet.

Hoe dan ook levert hard werken voor lichaam en geest iets meer op dan een paar jaarties extra. Zoals rennend de trap op gaan waar andere na 5 treden omdraaien terug de McDonalds in omdat het te zwaar was :P En indd, rennen op de trap heeft ook helemaal geen functie. Behalve wat tijdbesparing of snoei hard op je neus gaan. Toch voelt het lekker om dat te doen als je topfit bent.
@mashell:
Ik zeg ook niet dat het onverstandig is een beetje gezond te leven.
@original_arnoud: “if you sport all your life, eat healthy, go to the doctor for everything that concerns you and don’t do anything fun because it might be dangerous, you still die.”
@original_arnoud: Als je het streven naar langer leven niet begrijpt .. is er iets mis met je begrip ?
Prashant moet effe snel zijn subsidie verantwoorden met een “onderzoek” ..

Allemaal hetzelfde die “hoger opgeleiden” ..
@lincoln: aangezien we in 2016 leven vind ik dit als hoger opgeleide aanstootgevend en nodeloos kwetsend
@edftw: LBO is geen hoger onderwijs mijn beste ;)
@lincoln: racisme !
@lincoln:
ja, inderdaad, onderzoek is allemaal dikke bullshit, heeft niemand ooit iets mee bereikt.
@super:

Job Cohen had er best veel aan .. Heeeeel veel zelfs ..
@lincoln:
ja, maar zijn vader heette dan ook adolf.
@super: de wet van Godwin werkt echt.
Komt die bioweapon defense mode in de Tesla X toch nog goed van pas.
@ikweethet: * Model X
@ikweethet: en model s
Ja, de airco en ventilatie gaat uit. Maar dat komt voornamelijk omdat het raam open gaat.
jha dacht het niet. Mijn auto heeft al geen perfecte airco maar iets koeler is altijd beter dan niets. Rook zelf ook (niet in de auto) dus lucht vervuiling werk ik zeker ook aan mee.
lekker boeien in de file kan je mooi tabakas of jonkos klappen met je ramen down en je schuifdak open dus dat beetje stoflong maakt ook niet uit
@e36thuglife: back to the ghetto, en vlug
Flink lange snorkel op je auto?
airco aan als auto stilstaat is uberhaupt niet eens goed voor je motor…
@kratoss: Nooit van gehoord. Leg uit?
@kratoss: stil staan met draaiende motor is ook niet goed voor je motor (verhoogt de temperatuur, veroorzaakt slijtage van onnodig draaiende bewegende delen). Gewoon de start-stop automaat in de file gebruiken.
@mashell: en je motor is dan het minst efficient, zeg een lambda waarde van 0,8 (dus nog rijker dan plankgas normaal gesproken). Nog eeen rede om die start-stop automaat te gebruiken, goed voor de portemonee. We blijven toch NLers.
@mashell:
rijden met draaiende motor is ook niet goed voor je motor.
@mashell: start stop automaat?? Ja, hallo ik rij gewoon een ‘normale’ benzine auto, niks efficiënte meuk er in, kan alleen maar kapot gaan
@406_v6: Dan gewoon motor uit op een rustplek langs de snelweg en pas weer starten als je fatsoenlijk vooruit kunt. ;)

O, en in de winter de restwarmte gebruiken.
@kratoss: wat een bullshit. Echt gelul van de bovenste plank.
Ach, ik woon in de randstad en werk op Schiphol, dat beetje fijnstof in de file kan er ook nog wel bij.
Ik zet helemaal niks af. Precies zoals Arnoud zegt. Leef het leven zoals het komt. Wat ik voor mijn gezondheid doe: ik rook niet en ik drink niet en ik zorg dat ik niet te dik wordt. Gewoon normaal leven, jezelf niet volvreten, vadsig zijn, etc. Verder laat ik niks. Niet 40x bbq-en per jaar i.v.m. koolvorming, geen spek i.v.m cholesterol, etc, etc. Om een feestje of terras heen lopen i.v.m meeroken, etc. Het zal me een worst zijn. Ga je dood, ga je dood.
@freewarefreak:
ja, en als je naast pernis woont ga je toch eerder dood.
@super: Inderdaad daarom. :)

.. Hoe laat is het? Mmm.. half 4 .. *BBQ vast aanzwengelen doet* ..
@super: dat is nou echt bullshit, die pijpen zijn ongeveer 100 meter hoog, en blazen recht naar boven (uitlaatgassen zijn warmer als normale lucht) dus heb je daar totaal geen last van.
Lekker boeiend wat betreft die luchtvervuiling. Ik dacht dat het ging om oververhitting van de auto. Ik las ooit dat je je airco in de file uit moet zetten omdat je auto anders oververhit raakt door de airco icm met draaiende motor, stil staan, brandende zon etc.
@edftw: als jou koelsysteem goed in orde is maakt dat geen zak uit.
Het is alleen dat de motor stationair draaien niet leuk vind. De motor is daar niet voor ontworpen. Kwa koeling is het geen probleem.
@arjontje: gewoon verhoogd toerental houden in de file dus. Lekker concertje geven. ;p
Airco en ventilatie uit en dan word het zo benauwd dat je het raam open doet en alsnog alles binnen krijgt.. Dan liever koud doodgaan door de airco dan door de hitte
@allesmetturbo: Je kunt de lucht gewoon laten circuleren in de auto. Dan blijft het alsnog koud. Staat ook in de tekst.
Met de airco aan met dit weer in de file loop je dus kans om sneller dood te gaan. Doe je hem in de file uit met dit weer dan weet je zeker dat je dood gaat.
@nvn1993: haha fantastische reactie tx
Meneer de onderzoeker heeft zeker nog nooit gehoord van interieurfilters…
Daarom rij ik dus een EV. Bijna jammer dat ik de bioweapon defense mode niet heb, dan bleven de bacteriën van ICE auto’s ook gewoon buiten ;)
@stfu: Ik denk dat je een EV rjjdt vanwege fiscale en financiële voordeeltjes, niet vanwege het milieu. ;)
Daar heb je toch al jaren actieve interieur koolstof filters voor.
@bofkont: inderdaad. Mja, je moet iets als onderzoeker, hè…
@bofkont: je hebt pollenfilters en koolstoffilters. Is laatstgenoemde ook geschikt als eerstgenoemde en vice versa? Ben namelijk hooikoortspatiënt. En ik kan niet twee filters in het filterhuis kwijt. Zou ook een dure grap worden; 4 filters à €70,- per stuk…
@e1000bmw523i: koolstof filters zijn kwa filtering het beste , ook de vieze geurtjes van buiten houden ze tegen .
Belangrijkste is dat ze uitlaatgassen tegenhouden wat een standaard pollenfilter niet doet.Ook zijn ze duurder dan een standaard pollenfilter.
http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/interieurfilter-vervangen/
En ach dood gaan we toch wel, niet geboren worden is de gezondste oplossing.
Airco uit, sigaret aan?
Onder welke steen komt deze meneer uit. geen oud nieuws, maar zeer oud nieuws.
Zo kan ik ook wetenschap bedrijven…

Goh, dadelijk gaat ie nog zeggen dat je met dit weer niet met een cabrio moet rijden met open dak, ha ha ha (sukkel).
Ik woon zegmaar hemelsbreed 50/100 meter van een van de druktste verkeerspleinen in NL.. Moet ik mijn tuin dan ook een mondkap gaan dragen zeker
@ruudbmw: Ik woon naast Schiphol, moet ik die overvliegende toestellen dan maar neerhalen?
@sracert: ik vind van wel ja
@ruudbmw: hahaha, jij rijdt vast een BMW I3?
@sracert: nope. Een lekkere slurpende benzine Citroen
Nog een oplossing als je langer wil blijven leven en er zijn files… Vluchtstrook..
..dat je auto niet zelfstandig over gaat op binnencirculatie wanneer je stapvoets rijdt.
@knapzuur: Fiat Bravo Sport kon je dit automatisch instellen. Ik gebruikte deze instelling altijd op de A-10, ging vanzelf op hercirculatie zodra het druk was of als je de Coentunnel in reed. In Italië weten ze wat luchtvervuiling is. doe maar eens een rondje Rome in de volle zomer, je wordt gek als je op straat loopt net zoals Parijs. gewoon lekker in de auto blijven met aircootje op hercirculatie is dan het prettigst.
@sracert: precies was ook waar ik op doelde Fiat/Lancia/Alfa Romeo doet dit al wat 20 jaar? :)
Die kumar gelooft in sprookjes…. hij denkt dat de mensen met 30graden hun ramen dicht laten en de airco af…. droom lekker verder LOL
Je gaat vrij snel dood door het stellen van de eiwitten in je lichaam. Veel sneller dan door inademen van rotzooi. Duurt het even dan recirculatie+airco en evt als het te benauwd wordt even recirculatie uitzetten. Maar een hitteberoerte voorkomen is wel verstandig.
@w0o0dy stellen stollen
Gewoon in twente gaan wonen, ik moest het woord “file” eerst opzoeken in de dikke van dale ;-)
Als we bij-manier-van-spreken alleen volgens de raad van onderzoeks-teams mogen leven, dan vrees ik dat we niet ver zullen komen . . .
Dit is al jaren bekend. in de file staan, tunnel, etc is gelijk aan een aantal pakjes peuken per dag. Op tijd het pollen filter vervangen en de asbak niet vergeten te legen.
@sracert: geen pollenfilter maar actief koolstoffilter. Ff naar boven scrollen voor de post van @bofkont. ;)
@e1000bmw523i: heel leuk maar lang niet alle wagens hebben zo’n filter. Ik denk niet dat dit onderzoek specifiek op een bepaald soort auto is afgestemd. Zeker in landen waar veel luchtvervuiling is zoals in Azië heeft de gemiddelde auto niet veel meer dan een standaard papieren luchtfilter en een recirculatiestand.
@mopar: Deze filters zijn vervangbaar in meest gangbare maatvoering, dus waar je eerst enkel een pollenfilter had kun je dus ook een koolstof filter voor kopen.
@sracert: asbak legen? Wel roken dus? Wat maakt die vieze lucht dan nog uit. Je krijgt toch wel kanker!
Ik heb een schuifdak. Dat ventileert goed. Vieze luchtjes worden eruit gezogen. #kantelstand
Eerste wat ik met dit weer doe is de auto met airco aanzetten voor 5 min op de oprit. Ga anders dat warme hok niet in…
Dan koop je toch een tesla.is je probleem opgelost.
Lekker boeiend..
Doodgaan van de hitte is natuurlijk wél gezond…”zet de airco nog standje kouder..”
Onzin, dan beslaat de voorruit snel en dat is gevaarlijk. Gewoon de recirculatiestand aanzetten, dat doe ik trouwens vrijwel altijd als ik achter een diesel zit. Het wordt hoog tijd dat alle diesels verboden worden, want vele ervan stinken en walmen ontzettend, vooral als er even flink gas wordt gegeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).