• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ZF-baas: “Negentraps automaat is genoeg”

Auteur: ricardo, gepost 7 november 2012 om 18:12 – 54 Reacties

De negentraps automaat van ZF voor voorwielaangedreven auto

Ontwikkelingen in automaatland volgen zich de laatste jaren in rap tempo op. Van zeven- naar achttraps, ZF die een negentraps ontwikkelt, recentelijk Hyundai nog die een tientraps-versie aankondigde, dus waar blijft die ‘bak met elf verzetten? Wel, dat zit er niet in volgens ZF CEO Stefan Sommer.

Wellicht dat de ZF CEO hiermee reageert op de plannen van Hyundai om daadwerkelijk een 10-traps automaat te bouwen, want aan Automobilwoche laat hij weten dat negen de limiet is. De natuurlijke limiet zelfs, want nog meer verzetten erbij betekent meer ingewikkelde techniek alsook een toenemend wagengewicht. De brandstofbesparing, een hot issue dat de verzettenrace in gang heeft gezet, zou dan niet meer opwegen tegen de kosten. Oftewel, na de bak met negen verzetten treedt de wet van de afnemende meeropbrengst in werking.

De Duitse bakkengrootmacht ZF, die onder meer aan Audi, Bentley, BMW, Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce en Chrysler levert, houdt het dus even bij de aanstaande negentraps bak, die naar eigen zeggen 16% zuiniger is dan een automaatbak met zes verzetjes. Geloven jullie deze uitspraken, of doet ZF dit om ambitieuze automakers die alsmaar meer verzetten willen de mond te snoeren?

Ook interessant!

  • Renault 5 automaat is rijdende tijdmachine
  • Video: schakelen als een baas
    Video: schakelen als een baas
  • Volkswagen moordt de handmatige versnellingsbak uit
  • Handbak
    Column: heeft de handbak überhaupt nog toekomst?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, zf

Vorig bericht: « Dit is mogelijk de mooiste supercargarage ter wereld
Volgend bericht: Toyota wil gvd dat er wordt opgeladen! #Groen7 »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    7 november 2012 om 18:17

    Heb liever flink veel koppel dan een eco-motor met 10 verzetten.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      7 november 2012 om 18:29

      @alcantara: Veel koppel heb je niks aan als het niet lekker uitgesmeerd is over een flink bereik aan toeren. Juist met die moderne bijtellingsvriendelijke diesels die – op zich – best een hoog koppel hebben, kun je zo’n superveeltrapsautomaat wel gebruiken omdat het koppel alleen maar in een heel klein toerengebiedje zit.

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        7 november 2012 om 18:38

        @griffendahl: Waar heb ik het over zuinige schraapdiesels? Met veel koppel bedoel ik ook over het hele bereik, wat automatisch dus ook 200+pk betekent. Dan heb je echt geen 10 verzetten nodig.

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 november 2012 om 18:46

        @griffendahl:
        Dat koppel verhaal is met de huidige downsize benzine motoren trouwens vergelijkbaar met die diesels.
        Ook een koppel gebied van 2000 toeren en een max vermogen amper boven de 5000 toeren….

        Login om te reageren
        • jolig zegt

          7 november 2012 om 18:52

          @jrk68: Iedereen een 1.2 V12.

          Login om te reageren
          • btracing zegt

            7 november 2012 om 18:57

            @jolig: Ik zou er voor tekenen!

            Login om te reageren
          • bigcar zegt

            7 november 2012 om 20:10

            @jolig: haha, leuk, maar wel te klein om te bouwen.

            Maaaarrr in de formule 1 gebruiken ze nu 2.4-liter V8 motoren en de FIA heeft al aangekondigd dat er 1.6 liter V6 turbo motoren komen met allerlei energy recovery systems.

            hoe vet het ook klinkt zijn V12 niet praktisch want door de lange krukas verlies je te veel vermogen. daarom gebruiken ze nu V8 motoren..

            Login om te reageren
            • jolig zegt

              7 november 2012 om 20:27

              @bigcar: Het was ook niet helemaal serieus bedoeld. Het was me alleen om de vlakke koppelkromme te doen.
              De eerste Ferrari had wel een microscopische (1.5L) V12, maar het lijkt me inderdaad niet praktisch i.v.m. wrijving.

              Login om te reageren
          • kickass zegt

            7 november 2012 om 21:39

            @jolig: Gaat lekker warm worden daarbinnen. :P

            Login om te reageren
      • jzaero zegt

        8 november 2012 om 00:43

        @griffendahl: BMW heeft voor atmosferische motoren nog een best goede power delivery. Vanaf 2000 toeren heb je al een groot deel van je koppel en bij 3000 bereik je max. Onderin dus een heel sterk blok, bovenin heel fel. Maakt het rijden met hun blokken erg fijn. De nieuwe turbos hebben hun koppel al bij 1500 :)

        Login om te reageren
        • gerbie zegt

          8 november 2012 om 01:05

          @jzaero: volgens mij is dat niet zo heel bijzonder meer. Neem als voorbeeld de 1.8T van audi, dat blok is echt een super ding.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            8 november 2012 om 12:55

            @gerbie: Ongetwijfeld, maar ik heb het nu over techniek van 10 jaar terug, dat blijft qua geluid en power toch een heerlijke combi. Overigens vind ik sommige blokken juist heel goed en sommige blokken juist heel slecht van de VAG groep, vooral de kleine diesels zijn erg vervelend.

            Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    7 november 2012 om 18:22

    Ach de bak met oneidig veel verzetten is al decenia oud….
    De CVT, kan je ook vaste verzetten in programmeren en is kleiner en lichter dan zo,n 9 of 10 bak.
    Echt weer zo’n compensatie dingetje zoals vroegah in de zandbak….
    Ik heb lekker de meeste, lekkuh puh….

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      7 november 2012 om 19:55

      @jrk68: Een CVT is juist totaal niet zuinig, die rijdt altijd op zijn optimale toerental.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 november 2012 om 21:08

        @autobart:
        Je spreekt jezelf gelukkig al tegen, die draait idd altijd op zijn optimale toerental….
        Omdat het zo’n waardeloos onzuinig systeem is zit het op alle meusli hybrides.
        Ook Audi maakt er gebruik van, destijds zelfs icm de 2.7TDI.

        Als je goed gelezen had staat er ook dat je in een cvt vaste overbrengingen kan programeren, bijkomend voordeel is dan dat je seamless shift hebt.
        Williams heeft er ooit mee getest, maar het is toen gelijk verboden door de FIA….

        Login om te reageren
  3. Homer55 zegt

    7 november 2012 om 18:22

    Dat wordt een galloperende toerenteller.
    Ik blijf gewoon roeren tot zn 5..

    Login om te reageren
  4. undifined1 zegt

    7 november 2012 om 18:23

    tsja, als een 10 bak hebt kun je net zo goed meteen een vario gebruiken.

    Login om te reageren
  5. Carreza zegt

    7 november 2012 om 18:31

    9 verzetjes lijkt mij inderdaad wel genoeg om overal 30 km/u te rijden…

    Login om te reageren
  6. Justawheelchairguy zegt

    7 november 2012 om 18:35

    Ik heb er 6, inclusief de R, bevalt me goed genoeg :)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      7 november 2012 om 18:37

      @kp92:
      Ik heb er 8 incl Race en N….. lekkuh puhhhh….

      Login om te reageren
      • Mixpower zegt

        7 november 2012 om 18:42

        @jrk68: Race is geen versnelling…

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          7 november 2012 om 18:48

          @Mixpower:
          shit… was dat toch z’n achteruit….

          Login om te reageren
          • Mixpower zegt

            7 november 2012 om 18:50

            @jrk68: Nja, je mag het van mij wel even proberen hoor sportief doen in je Race modus eh… Achteruit bedoel ik.

            Login om te reageren
      • bungabungastig zegt

        7 november 2012 om 18:42

        @jrk68: 3 + overdrive …

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          7 november 2012 om 20:10

          @bungabungastig: wat is overdrive?

          Login om te reageren
      • Megakix zegt

        7 november 2012 om 18:43

        @jrk68: hoeveel auto’s mag je meetellen ? ;)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          7 november 2012 om 18:47

          @Megakix:
          Dan komen er hier nog 12 bij…..

          Login om te reageren
      • pimmp zegt

        7 november 2012 om 18:48

        @jrk68: haha wat heb jij een kut auto je hebt niet eens een achteruit!!!

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      7 november 2012 om 18:45

      @kp92: ik heb er 17! Ok, verdeeld over 3 auto’s, maar tóch… ;)

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        7 november 2012 om 18:53

        @Svenska_Aeroplan_AB: ik heb er 33 verdeeld over een motor en een mountainbike

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          7 november 2012 om 18:54

          @CBR600rr:
          Jij wint dit rondje in de zandbak….

          Login om te reageren
      • gerbie zegt

        7 november 2012 om 18:56

        @Svenska_Aeroplan_AB: ik heb er 3, waarvan er 1 kapoet is.

        OT: als het verkoopt.is het allemaal prima toch, snap niet dat zf zichzelf een halt toe roept. Is het ze misschien gewoon niet gelukt en roepen ze maar dat 9 echt maximaal is?

        Login om te reageren
    • xiran zegt

      7 november 2012 om 19:19

      @kp92: mijn trekker heeft er 48. 32 vooruit en 16 achteruit.

      Login om te reageren
  7. MDA zegt

    7 november 2012 om 18:53

    De gemiddelde trekker heeft en pak em beet 30. Dus kap maar met opscheppen wie de meeste heeft voordat je afgetroefd wordt door boer Aad…

    Login om te reageren
    • gerbie zegt

      7 november 2012 om 18:57

      @MDA: al dat geklier met halve versnellingen begint dan. Net als vrachtwagens, daar heb je al 3keer geschakeld voordat je aan de overkant van het kruispunt bent.

      Login om te reageren
  8. Vincegail zegt

    7 november 2012 om 18:58

    Grappig dat Ricardo een artikel over versnellingsbakken plaatst…

    Login om te reageren
  9. peterkuipers5 zegt

    7 november 2012 om 19:07

    NewHolland beschikt over de 19 trapsbakken, ligt er maar net aan in welke combinatie met versnellingsbak, maar je rijdt rond de 40 – 43 km/u in de 19e versnelling..

    Login om te reageren
    • gerbie zegt

      7 november 2012 om 19:10

      @peterkuipers5: gewicht is dan ook van minder belang.

      Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    7 november 2012 om 19:10

    Wat een marketinggeleuter.
    Wel heel toevallig dat hun 9-bak het optimum is…
    Hij zal echt niet toegeven dat er betere alternatieven zijn.

    Gevalletje van “Wij van WC-eend adviseren…”

    Login om te reageren
  11. xiran zegt

    7 november 2012 om 19:17

    Is het niet makkelijker om een efficiënte variant van vario matic te realiseren.

    Login om te reageren
  12. linealuna zegt

    7 november 2012 om 19:22

    Hopen dat het geen automaat is die na het schakelen zo ver terugzakt in de toeren dat de motor over zn nek gaat

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 november 2012 om 19:30

      @linealuna: met al die trappen is er juist een klein verschil tussen de onderlinge trappen en zul je dat effect dus helemaal niet hebben.

      Login om te reageren
      • linealuna zegt

        7 november 2012 om 19:50

        @mashell: ah, dankje, wist ik nog niet

        Login om te reageren
  13. lowbird zegt

    7 november 2012 om 19:41

    Doet mij denken aan de Fast & Furious films..

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    7 november 2012 om 19:46

    Huilie,huilie van ZF omdat ze voor aap gezet worden door Hyundai…

    Login om te reageren
    • bram89 zegt

      7 november 2012 om 21:52

      @norge: ZF hoeft helemaal nergens voor te huilen, gewoon omdat ze niet meedoen aan die belachelijke competitie voor het hoogst aantal versnellingen.
      Ik heb vorige maand nog een ZF versnellingsbak van bouwjaar 1959 opengehad (met 4 versnellingen in 3 groepen, wat dus op 12 komt) om de oliekeerring aan de price-as te vervangen. Na 20830 werkuren zagen die tandwielen gewoonweg splinternieuw uit, als er dus een referentie op gebied van versnellingsbakken is, is het ZF wel.

      Login om te reageren
  15. bigcar zegt

    7 november 2012 om 19:46

    ik moet kennis vergaren, vraagje:
    mercedes / daimler bouw eigen versnellingsbakken dus?

    P.s. @ricardo maserati word ook een afnemer van ZF, gezien de nieuwe Quattroporte. Ik Quote van je college mr. @sir_smokalot :
    “Volgens de geruchten komt er zowel een V6 benzine- als dieselmotor. Daarnaast ligt het voor de hand dat de achterwielaangedreven modellen de achttraps ZF-automaat aan boord krijgen. Tot slot zit er ook een AWD-Quattroporte in de pijplijn, die… ”

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      7 november 2012 om 19:47

      *college -> collega

      Login om te reageren
  16. T16 zegt

    7 november 2012 om 20:09

    Je kunt volgens mij beter een 5 of 6 bak combineren met een overdrive. Dan heb je in theorie een 10 of 12 overbrengingen en kun je als je op snelheid bent bij 100 – 130 km /u schakelen naar een laag toerental. Lijkt mij ook zuinig ondanks het extra gewicht van de overdrive.

    Login om te reageren
  17. fconderkantlat zegt

    7 november 2012 om 21:17

    zit je op een gegeven moment dan niet met zoveel verzetten dat je nauwelijks veel toeren kan maken om een beetje koppel te kunnen krijgen?

    Login om te reageren
  18. KaCh1ng zegt

    7 november 2012 om 23:32

    ik heb er 5 , zou graag 7 handgeschakelde versnellingen willen (porsche 911)

    Login om te reageren
  19. Tommy2 zegt

    8 november 2012 om 00:17

    De huidige 8-traps is goed genoeg. In de reviews veelal alleen maar lof over deze bak.

    Login om te reageren
  20. rrk147 zegt

    9 november 2012 om 02:38

    De eerste dsg-achtige bakken met 12 versnellingen voor vrachtwagens zijn bijna gereed, van Volvo en ik dacht ook van ZF zelf. Hoewel een vrachtwagenversnellingsbak wel iets anders is dan een personenautomaat is, kan het dsg-principe misschien nog verder worden ontwikkelt in tegenstelling tot een automaat met koppelomvormer. Schijnbaar zit daar nog meer rek in nu vrachtwagenfabrikanten daarop overstappen.

    Login om te reageren
  21. pier zegt

    9 november 2012 om 15:19

    Ik heb exact 100 versnellingen, verdeeld over 6 fietsen. De auto heeft er gewoon 5, hadden er van mij wel 6 mogen zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North