Zo dik is de RS3 Limousine in het echt

Auteur: , 57 Reacties

We kunnen de RS3 met kont eindelijk eens goed bekijken.

RS3

Audi heeft met de RS3 Limousine een skitterende sedan in handen. We hebben al een tijdje geleden afscheid moeten nemen van de Limousine-uitvoeringen van de RS4 en de RS6. Het is daarom cool om weer eens een quattro GmbH-product in een sedan sausje te zien.

Net als zijn broer zonder kont heeft de RS3 Limousine een 400 pk sterke vijfcilinder onder de kap. De droge cijfers zijn wel bekend: 4,1 naar de 100, 480 Nm aan koppel en een begrensde top van 250 km/u. Vink het Dynamic Plus Package aan op de optielijst en de Audi knalt door tot 280 km/u.

In de Franse hoofdstad heeft Audi een blauwe RS3 Limousine meegenomen. Een leuk kleurtje, al zal het merendeel vermoedelijk kiezen voor vuilniszakkengrijs.



57 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat is ie toch mooie he+
@dutchdriftking: Niet echt.
@dutchdriftking: hij is prachtig
@dutchdriftking: Heel mooi ja!!,, maar hoe remt het??
@kennone: als ik @willeme goed heb begrepen is er sinds de update een joekel van een remmen update gedaan. Namelijk de remmen van de R8 V10 540pk (de ‘instapper’) dat is toch een fijne upgrade.
@dutchdriftking: Klopt helemaal, maat! De nieuwe serie TT-RS en RS3 zouden een remmenupgrade krijgen van de standaard R8. Dit in combinatie met het lichtere blok zou er voor moeten zorgen dat de auto minder op het remmen van het binnenste wiel hoeft te leunen. (torque vectoring)

Overigens nog niet officieel bevestigd, dus ik houd even een slag om de arm.
@willeme: kortom, als ik ooit serieus voor een tweedehands RS3 ga kijken (ik hoop dat die dag snel komt) zoeken voor een facelifter.
Ziet er prima uit

Maar neem em wel in een vet kleurtje grijs mag alleen als het nardo grey is
@flevocarspotter:
Als ik het geld had voor deze, dan zou het dit blauw of rood worden.
Past er perfect bij!
@dimglor: helemaal mee eens. Helaas gaat de RS3 Limousine alleen geleverd worden in het (Valencia?) rood en in het verschrikkelijke (subjectief, ik weet het) Nardo Grey. Gemiste kans van Audi Sport om de kleur zoals gepresenteerd (Sepang Blue / Ara Blue?) niet aan te bieden aan de klant.
@sepang8vs:
Dat rood vind ik ook best tof kleurtje!
En eerlijk vind ik dat grijs ook niet lelijk…
Maar zo’n blauw past gewoon perfect op deze.
Onlangs een gelijkaardig blauw gezien op een S3 sedan en het stond er echt perfect op!
@dimglor: rood en blauw zijn beiden prachtige, sportieve kleuren op een dito auto. Rijd zelf in een A3 Limousine in Sepang Blauw (hetgeen de username verklaart) en heb daar geen moment spijt van. Ben bang dat in een grijstint, zeker in Nardo Grey, het fraaie lijnenspel van de A3/S3/RS3 Limousine minder goed tot zijn recht komt. Maar goed, uiteindelijk is alles subjectief en voorkeur persoonlijk…
@sepang8vs:
Je ziet ze jammergenoeg te weinig in deze kleuren.
Nog maar 2 maal een felblauwe A3 sedan gezien en het past er gewoon perfect bij.
Sowieso vind ik de sedan al de beste variant van de A3.
Had zelf ook liever het felle donkerblauw op men Volvo V40 gehad. (In de Ocean Race uitvoering staat het geweldig)..
Maarja, auto van het werk en de baas wil alle wagens in het zwart …
@sepang8vs: Hoe kom jij aan deze wijsheid?
@mikkeloentje: Internationale (auto)pers. Autocar.co.uk in dit geval: “The RS3 comes only in Nardo grey or Catalunya red, with a black leather interior and RS logos on the backrests.” Zijn doorgaans prima geïnformeerd.
@sepang8vs: Wat vreemd als die S3 al in 11 kleuren leverbaar is.
@sepang8vs: Catalunya rood dus…
@flevocarspotter: Suzuka Grey voor mij alstublieft.
Waarom levert deze 0,4 sec in 0-100km/h tov de TT-RS? Is de TT zoveel lichter? Zoals ik gisteren al zei, ik vind dit het mooiste model wat Audi levert, helemaal in RS trim.
@e34m5touring: De TT-RS weegt 1440 kg. En een S3 sedan weegt 1545 kg. De TT-RS zal daar nog wel een klein schepje bovenop doen denk ik. Scheelt toch 100 kg.
@berlinetta: Ok Thanks! Zware unit dus…
@e34m5touring: Zeker geen licht veertje nee, maar de M2 weegt 1595 kg. En een CLA 45 AMG weegt ook 1585. En dit zijn dan allemaal leeggewichten. Komt er dus op neer dat ze boven de 1600 kg uitkomen. Ontzettend zwaar voor zulke kleine auto’s.
@berlinetta: Ja vind het echt enorm voor het formaat, maar goed.
@e34m5touring: Bij deze RS3 vind ik het hoge gewicht wel minder erg. Het is toch geen sportieve auto waarmee je lekker bochten gaat nemen. Het is gewoon een sprintkanon. Met minder gewicht was hij weliswaar nog sneller geweest, maar de prestaties zijn ook nu prima. Ik zou er dus wel mee kunnen leven.

Bij een M2 vind ik het een ander verhaal. Die is niet maximaal gericht op de beste cijfertjes, maar meer op rijplezier. Hoewel die auto ook zeker veel rijplezier biedt, speelt het zware gewicht hem toch parten. En dat komt met name, omdat de M2 onderdelen van de M4 leent om kosten te besparen. Opzich ook wel begrijpelijk, want anders had de M2 zichzelf de markt uitgeprezen.
@berlinetta: De tweede TT-RS moet RS3 zijn trouwens.
Dit is toch wel 1 van de toppers van het salon.
Dikke 5 cilinder in een prachtige koets, hier word ik vrolijk van.
Laat deze maar hard afschrijven dan zie ik er nog eentje kopen over x aantal jaren.
@fuxhound:
als deze ook wat remproblemen heeft zullen ze wel redelijk hard afschrijven.
In Sprintblauw graag, zwarte raamomlijsting + grille, geen emblemen, rode zetels.

Prachtige wagen, en vooral de 5 cilinder doet het voor mij. Audi is 5 cilinder turbo + quattro. Alleen jammer van de remmen…
@maxidyne: je weet natuurlijk nog niet hoe de remmen van deze nieuwe RS3 zijn he? Ik neem aan dat ze wel wat geleerd hebben van de problemen met de vorige versie. (Hoop ik :) )
Elke keer wordt Audi als de maatstaf genomen als het om interieurs gaat, maar zo veel stelt dit toch niet voor?
Zo’n lelijk uitschuifschermpje en zelfs in zo’n dik model krijgen ze het voor elkaar om pontificaal onder de roosters loze knoppen te laten zien. En is het afwerkingsniveau nou zo veel hoger dan BMW of Mercedes?
@sjaakjwt: Het materiaalgebruik in Duitsland groeit steeds dichter naar elkaar toe. BMW gaat het laatste gaatje dichten met de nieuwe 5. Waar naar mijn mening het grootste verschil zit is het design en de ergonomie. Audi heeft die twee dingen fantastisch voor elkaar at the moment.
@sjaakjwt: Ik snap dat eerlijk gezegd ook nooit zo goed. Ik vind de interieurs van Audi weliswaar fraai, maar zeker niet de mooiste in hun klasse. Dat de afwerking dan wel goed is, geloof ik wel. Maar ik heb dan liever een (in mijn ogen) mooier interieur met blijkbaar iets mindere afwerking dan andersom.
@berlinetta: ja dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Over smaak valt niet te twisten en wat de 1 prachtig vindt, dan vindt de ander spuuglelijk. Ik denk dat ze inderdaad het materiaalverbruik, afwerking en ergonomie bedoelen waarop de Audi interieurs momenteel op nummer 1 staan.

Persoonlijk vind ik de interieurs van Audi wel de mooiste, vlak daarna komt voor mij Mercedes die een grote inhaalslag heeft gemaakt met de nieuwste modellen. BMW heeft natuurlijk ook prima interieurs maar vind ik iets achterblijven tot dusver. Maar zoals gezegd, het blijft persoonlijk.
De interieurs van bmw in de 1,2,3 en 4 serie zijn om te huilen. Zeer veel lelijk plastic met dito uitstraling.
duss… een S4?
@gitaarknul: ik zou wel voor een S4 gaan, iets meer ruimte en de kont op deze is toch een beetje raar klein.
Breng hem langs abt of mtm en je hebt gelijks prestaties, alleen geen vijf cilinder Helaas
Mooie kleur, maar ik zou toch voor de sportback gaan.
Die blauwe zoals op jullie foto’s is bijna zoals ik hem zou bestellen. Alleen de grijze bekleding omruilen voor cognackleurig leder. Dan vind ik hem perfect. Paar leuke opties erop, chipje erop voor zo’n 440 pk. Keramische remmetjes. Dat soort spul.

Bovendien vind ik het gaaf dat Audi eindelijk weer eens en RS-sedan heeft. Die stations hebben wel hun charme, maar ik hou toch meer van sedans. Dit komt qua uiterlijk in de buurt van de RS6 C5 sedan. Wat een bak was dat.
Knappe kar, maar na het lezen over de rem perikelen van de TT RS zou ik hem toch laten staan.
Vooral mooie kleuren, van het merk of modellen wordt ik niet warm of koud.
Om maar te zwijgen over het probleem oplossend vermogen van de dealer & importeursclub.
Je zal 80 ruggen voor een dameskappersauto betaald hebben, dan waar nog niet eens een mechanisch sper op zit.

Doet Fiat met zijn 595 Abarth toch beter.
Daar kan het er wel vanaf.
Totale minachting van je klant noem ik dat.
@vorsprungdurchbetrug: 30 ruggen voor A segmenter met een Mechanisch sper vind ik anders ook zwaar belachelijk. Daar koop je bijna 3 C1tjes voor he.
@e34m5touring:
Een Fiat Abarth is wel iets meer dan een C1 tje.
Met een vanaf prijs van €23000.- plus een pakket van €3060.- waar mechanische sper in zit, wil gewoon zeggen dat een mechanische sper gewoon niet héél erg duur is.
Geeft aan dat Fiat dat beter voor elkaar heeft dan Audi.
zeer geslaagde vormgeving maar dat interieur wat verschrikkelijk lelijk zeg….
Ik vind dat ze goed bezig zijn daar in Ingolstadt!
Maar uhm, die remmen is dat nog wat?
Wat blijft dat toch een prachtige sedan!
Velgen doen wel afbreuk aan deze verder mooie auto. In bekraste toestand en kleiner formaat vind ik ze eerder passen op een corolla van begin jaren 90 oid
Wel een retegaaf karretje.
Ik word er niet echt warm van….
Vind het wel een knappe auto hoor. Ziek snel, ziet er goed uit alleen het enige nadeel is wel dat ‘ie eigenlijk te zwaar is. Maar goed, dat is de concurrentie ook.
Al die lompe details: ik vind het leuker als je echt heel goed moet kijken dat er iets snels en speciaals voorbij komt. Vroegâh…
Vind hem prachtig, alleen die velgen… Is Audi echt gaan winkelen bij Dotz?
Voor het vrouwtje een prima snelle auto , zelf liever een M3 of S4 maar beter nog RS6 of M5.
Ik ben verre van een audi fan, maar man wat is de A3 Sedan toch een mooie kleine auto en nu ook nog met poweeeeeeeeeer haha. top!
Hebben! In Arablauw en met keramische remmen! Amen!
@torsen en dan het liefst leasen zeker ;-)
Niet uitgeklopt. Jammer. Doe maar een M2. Rijdt ook beter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).