Officieel: de Audi RS3 met booty

Auteur: , 74 Reacties

Nog meer heets vanuit Parijs. Of Ingolstadt. Of allebei.

Audi heeft namelijk het doek getrokken van de RS3 Sedan. 400 pk’s uit een 2.5-liter vijfcilinder en 480 Nm aan koppel, ga er maar aan staan! Het maximum koppel is bovendien beschikbaar tussen 1.700 en 5.850 rpm, dus toeren maken is geen must. Het standaardsprintje duurt 4,1 tellen en de topsnelheid is natuurlijk gelimiteerd op 250 km/u. Tegen meerprijs wordt dat 280 km/u. Belachelijke marketing, maar je zult het ermee moeten doen. Schakelen gebeurt middels een S tronic met dubbele koppeling en zeven verzetten. Quattro is uiteraard standaard.

Dan door naar het puntje waar iedereen benieuwd naar is: de remmen. Wel, ze meten op de RS3 Sedan aan de voorzijde 370 millimeter in diameter en aan de remklauwen met acht zuigers de schone taak om de boel tot stoppen te dwingen. Desgewenst levert Audi je carbon-keramische schijven.

Verder kreeg de sedan een bescheiden spoiler op de bips, die in samenwerking met de diffuser moet zorgen voor een hoeveelheid grip waar je nekspieren van gaan huilen. Nardo Gray en Catalunya Red staan op de optielijst, voor als het allemaal best een beetje fancy mag.

Als kers op de slagroom maken verlichte dorpels met RS3-logo’s je entree tot een feestje. Sportstoelen zijn bekleed met nappa leer en ook op de hoofdsteunen vinden we RS-logo’s. Hij komt in de zomer van 2017 naar je toe. Verder laten we je rustig alleen met de gallery, viel SpaƟ. Een rijtest met de gewone RS3 Sportback check je trouwens HIER.

UPDATE: check ook de Audi RS3 LMS.



74 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Remt deze wel?
@bmwm3gtr: die andere remt ook, alleen veel te vaak
@camber24: of steeds te kort…
@bmwm3gtr: goeie ;-)
@bmwm3gtr: Gewoon die ceramische dingen erop zetten en als die te veel poepen gewoon overstemmen met het geweldige motorgeluid..
@dracae: …..oeps.. onbewust denk ik blijkbaar dat Audi remmen poep zijn.. ik bedoel: piepen want die ceramiche remmen gaan wel werken, maar je loopt de kans dat ze gaan …piepen..
Dikke bips
Ja leuk, maar ik wil graag die verdomde lekkere Clubsport met kekke airbrake!
Als die er is bestel ik hem meteen, dan valt deze toch een beetje tegen.
Ook voor de Amerikaanse markt?
@mrbasa: moet haast wel.
Dit is toch gewoon de ultieme sedan
@huracan: nee dat is de s65 amg al
@huracan: Nee, bij een sedan moet je achterin kunnen zitten. Dat kan hier niet als je langer bent dan 1,75m
@huracan: Nee, dat is nog altijd de Maserati Quattroporte van de vorige generatie, in GT S uitvoering.
Mooiste Audi uit het gamma vind ik. Zo helemaal. Wel ff die CarbonDisk optie aanvinken.
@E34M5Touring: dan wel f checken of je dat Carbon tem gebeuren op beide assen krijgt.. Las zoiets raar dat de carbon-Brakes optie op de TT RS alleen de voor remmen betreft?!
Mooi dat de RS4 uit productie is, want deze RS3 maakt er gehakt van.
De A3 Sedan/Limousine (wat is het nou?) vind ik samen met de A7 de mooiste Audi die er in bestellijst staat. Het ding ziet er gewoon goed uit. Goed in proportie, strak. Deze RS3 is me allemaal net iets te veel van het goede maar ik kan hem niet lelijk noemen.
@viezefreddyw: limosine
@mzonneveld: limousine
@mzonneveld: lammezoene
Ze hebben ook een TCR versie: die RS3 LMS heet
Mooie bak, maar voor mij de daytona grey en sportback graag :-)
Wat een lekker ding is dit zeg. Laatst keken we hier naar het aankoopadvies van de R8. De V8 variant daarvan zit bij mijn weten in 4,6sec op de honderd. Deze dus in 4,1sec. Gewoon, om het even in perspectief te plaatsen hoe bloedsnel dit is. F430; 4sec.

Dikke duim omhoog Audi!
@camber24: Ik vind dat ook erg bizar. Maar niet alleen deze nieuwe RS3, maar wat te denken van de TTRS? De dichte versie doet er 3,7 seconden over en de open versie 3,9. Echt belachelijk snel.
@viezefreddyw: Inderdaad bizar, vooral die coupe. Tot de 100 hou je een GT3 of een AMG GT S achter je. Niet dat ik gek ben op stoplichtsprintjes, maar het lijkt me toch wel eens lachen om zulke auto’s voor te blijven met je TT.
@viezefreddyw: die was ik even vergeten idd. Absurd snel.
@viezefreddyw: Sta je mooi voor joker in je ferrariet! ;)
@rrvliet: Je hebt ook nog zo iets als tussensprintjes, hogere topsnelheid, een atmosferische V8, achterwielaandrijving, minder afschrijving, een stijfselend paard in plaats van vier cockringen en last but not least goed werkende remmen. Valt wel mee, dat voor lul rijden.
@viezefreddyw: Ik bedoel natuurlijk een steigerend paard. Autocorrect…
@viezefreddyw: klopt allemaal. Alleen dat tussensprintje is de Audi erg goed in (koppel).
@rrvliet: Ik denk niet dat er ooit een Ferrari-rijder voor joker heeft gestaan of zal staan t.o.v. een Audi-rijder.
@berlinetta: @viezefreddyw: Jongens jongens! Ik begrijp dat je het stijve paard serieus neemt maar dat is geen reden om zo te happen. Er stond een knipoog bij, ik draag alles op vier wielen een warm hart toe. Zeker als het een fris kleurtje heeft en niet dagelijks te zien is.
@rrvliet: Don’t fuck with the stiff horse!
@viezefreddyw: Audi was het kwade brein achter de sjoemelsoftware, wellicht hebben ze een nieuwe troef in handen…sjoemelstoplichtsprintjes?
Nieuws uit Neckarsulm dus
Vele malen mooier dan de AMG CLA 45. Lekker karretje!
Lekker bommetje. Zo maken ze al lang niet meer (M2 had nog wat breder mogen staan). Hopelijk zijn de remproblemen opgelost met deze versie!
Deze graag in Arablauw met Carbon-keramische remmen en torque vectoring van de optielijst af.
Deze is mijn meteen mijn favoriete Audi. Erg smakelijk bommetje. Specs zijn dik in orde en het ziet er ook erg fraai uit. Dat hij waarschijnlijk niet zo spannend rijdt, zou ik wel voor lief nemen. Dit is een auto die je dagelijks rijdt. Dat hoeft niet altijd spannend te zijn.

Even bijlappen voor de carbon remmen en je hebt echt een topsedan.
Liever de Sportback imho! De A3 sedan zal mij nooit bekoren…
Wat een heerlijk bommetje!
Bij een eventuele koop meteen 5 setjes remmerij afdingen! Zit je toch de eerste 50.000 km trillingsvrij
@asmulders: doe maar 10 voor de zekerheid
@dirkiii: zekerheid heb je daar nooit mooi…Hihaho
Omfg porno
Ik snap dat niet, een hogere topsnelheid tegen betaling. Een beetje tuner jast/codeert de begrenzer er toch zo uit?
@scottishcarspotter2000: Maar dan vervalt mogelijk je garantie en kan je verzekeraar moeilijk gaan doen bij een eventuele schadeclaim.
@scottishcarspotter2000: en die tuners doen het ook niet voor niets natuurlijk…
Helemaal geen carbon remmen op deze bestellen want als die eraan gaan ben je echt de sjaak en 10000 euro lichter, aldus PON.
Dat jullie hier uberhaupt nog aandacht aan geven, laat ze eerst maar eens de remproblemen met de vorige RS3 oplossen en op de nieuwe met een beter systeem komen en anders niks meer schrijven over die olieslurpende dieselsjoemelaars.
Deze graag maar dan met de koplampen van voor de facelift! Ik snap die gekke hoek in het design van de lampen totaal niet, komt erg onrustig op me over.

Verder lijkt me dit wel een heerlijke wagen met die 5-cilinder. Dan wel met de sportuitlaat van de TT RS in de Autoblog test
@camillionaire: Waar staat die test? Heb de rijtest van de TT-RS totaal gemist denk ik.
@pieterpoes: Oeps, even in de war met een video van AW. Sorry Autoblog!

Kunnen we ook nog een test van de TT-RS van jullie verwachten?
De RS3 die iedereen wil. Wel even een aftermarket setje remmers er onder.
@dutchdriftking: de nieuwe TT-RS en ook de nieuwe generatie RS3 (dus deze ook) hebben al een flinke remmen upgrade ondergaan. Als ik mij niet vergis van de 540 pk sterke R8 V10.
@willeme: oke, de vanaf de facelift is het probleem verholpen?
Dit is gewoon PORNO! Manmanman.. samen met de nieuwe Panamera heb ik nu twee auto’s die ik in de toekomst zeker wil bezitten. Wauw.. wat een machine!
@misterdrogba: Dus hebt nu al 2 auto’s die je in de toekomst wilt bezitten? Zuinig op zijn dan he, dan komt dat wel goed.
Maar de hamvraag: “does it brake?” Keramische remmerij stond ook op de prijslijst van de pre-facelift, was alleen niet leverbaar ?
@rodger: Naja, zo komt er wel weer eens een variatie op “Amerikanen kunnen alleen maar rechtdoor”. Deze Duitser kan dat ook, maar dan zonder te stoppen.
Weer electronische remsperren zeker? Laat maar trieste zooi!
Eindelijk!! Audi’s geweldige 5-cyl in een mooie carroserie!
Nou Fiat… lepel ook een Maserati motor in de nieuwe Tipo zou ik zeggen.
Als deze minder onderstuurd van karakter is dan de a3 Hatch dan ben ik grooooot fan. De a3 sedan heeft perfecte proporties en is van fantastisch formaat. Groot fan!
@rrvliet: En die stortkokers aan de achterkant! C5 RS6 All over again, fantastisch! Ik ben klaar met die 4 pijps overkill op alle Duitse wagens.
Strakke bak. Behalve, lelijke velgen vind ik, een spaak hoort dunner te worden naar de velgkant toe, niet breder.
De diffuser is iets to much en de uitlaten hadden een paar cm kleiner gemogen
Ziet er gewoon lekker uit!
Damn! Als ik hier het geld voor had liggen dan wist ik het wel.
Ik ben altijd meer een Avant/station man geweest, sedan’s vond ik altijd minder mooi. Maar sinds deze A3 op de markt is moet ik bekennen dat ik altijd blij wordt als ik er eentje zie rijden. De meeste rijden als S-line rond en dat is erg gaaf. Verreweg de mooiste in z’n klasse, en zo als RS een monster in positieve zin!
Jammer dat ze de boxstyle widebody van de A3 Clubsport Quattro hebben achterwege gelaten…
De facelift downgrade koplampen zijn ook niet om aan te gluren.

Gelukkig doet Audi niet aan downsizing door de vijfcilinder te behouden. :-) Toch nog iets positiefs te melden.
Porno porno porno wowww dikke bak!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).