Zó hoort je band er niet uit te zien

Auteur: , 45 Reacties

Dat je het even weet.

Vauxhall Zafira band

Achterstallig onderhoud op een auto kan bijzondere taferelen opleveren. Je trouwe vierwieler kan op een hoop punten rare fratsen uithalen, die grotendeels voorkomen kunnen worden door gewoon op tijd of zelfs preventief zaken te repareren. Iets wat een geavanceerder stukje techniek is dan het lijkt, is de rubberen band. Je hebt afhankelijk van je auto vier of vijf stuks (reservewiel/thuiskomer) aan boord, waarvan vier sowieso het asfalt raken (even er vanuit gaande dat je geen Mercedes-AMG G63 6×6 of Morgan 3-Wheeler bezit).

De band mag dan een simpel stuk rubber om een velg zijn, er kan een hoop mis gaan. Banden slijten en die slijtage kan voor gripverlies zorgen. Banden kunnen lek gaan als je over iets scherps rijdt. Banden hebben ook onderhoud nodig. Om dat duidelijk te maken, heeft de politie in Engeland (Derbyshire) een voorbeeld gegeven van hoe het níet moet op Twitter.

Zoals je ziet hebben de agenten een Vauxhall Zafira van de weg geplukt met een vreemd uitziende band. De bulten op de zijkant is niet het resultaat van knakentuning. Nee, het is het resultaat van blaarvorming. Een fenomeen wat we wel eens zien in de F1, maar op straatauto’s en zo erg als deze Zafira zie je het niet vaak. De auto werd dan ook naar de dichtstbijzijnde garage gebracht voor een nieuwe band.

De bestuurder had kennelijk geen idee dat zijn banden er zo uit zagen. Of hij negeerde het, want de bulten hebben verder geen impact op het rijgedrag. Als één van de bubbels knapt ben je echter je hele band kwijt. Het is overigens het resultaat van bijvoorbeeld stoepschade. Meestal vindt er dan schade plaats binnenin de band en krijg je gelijk een klapband. Dat kan dus ook gebeuren met deze band, alleen minder makkelijk.

Uitleggen waarom je met deze gekke bulten potentieel zou kunnen rijden is recht praten wat krom is. Het is schade en het kan een klapband veroorzaken. Zie je dit fenomeen, ook al is het in kleinere mate, op je eigen band: vervang hem direct. Dat is ook het devies van de politie van Derbyshire.



45 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wow. Als iemand tegen me zou zeggen: ‘zorg dat je linker voorband er zo uit komt te zien’, zou ik werkelijk niet weten hoe ik het voor elkaar moest krijgen.
@vaakbenjetebang: altijd lady-style inparkeren: niet achteruit fileparkeren, maar vooruit (liefst zonder afremmen) schuin de stoep opknallen, terugsturen en weer van de stoep af.
@vaakbenjetebang: veel stoepranden pakken met c kwaliteit banden
Volgens mij is er niks mis met mijn band hoor – Jan Modaal
Echte stoepenpiloot!
Dit kan je ook krijgen bij hele goedkope banden van merken die niemand kent.
@dees: zoals Ling long, blackstone, Cheng chong?.
@mikje90: Yup. Heb dit soort dingen al vaker gezien online en dan waren het meestal van die troep merken.
@mikje90: staat hier in de buurt een eerste generatie Cayenne Turbo op 20″ Ling Longs. Ultiem pauper
@stalensnuitje: En die banden zijn vast ook niet best.
@stalensnuitje: Als hij je ooit vraagt: wil je deze cayenne kopen voor een mooi prijsie?. Niet doen!!! ;)
@mikje90: nee want die ken je het gaat om de merken die je niet kent. Zijn ook alleen te koop op het darkweb
@dees: Je kan dit ook krijgen bij Michelin’s hoor..
Lijkt mij eerder een slecht geproduceerde band of een te hoge luchtdruk dan slecht onderhoud… de bubbels lijken wel op regelmatige afstand te zitten.
Dat is van een creatieve kunstenaar !
Misschien is het wel de Auto van Banksy :-)
Dit zijn karkasbreuken in de band. Wordt vaak veroorzaakt door te hard op stoepranden te rijden tijdens het inparkeren. Zo extreem heb ik het overigens nog nooit gezien.
Ook eens gehad. Zo’n 100m met een lege band gereden. Na reparatie leek er niks aan de hand, maar na een aantal maanden was dit het resultaat. Alleen bij mij niet aan de buitenzijde maar de binnenzijde. In principe onzichtbaar dus… Serieus gevaarlijk!
@stunts: Dit aan de binnenzijde kan niet. Band kan zich aan de binnenzijde wel “opvreten” als je te lang met een zachte/lege band rijd. Vaak zie je aan de buitenkant dan ook een donkere lijn zitten.
@techniekmeneer: Waarom niet? Ben het wel een paar keer tegen gekomen.
@homer55: omdat de luchtdruk in de band naar buiten gericht is kun je geen blaar aan de binnenkant krijgen.

Beschadigingen aan binnenzijde bij rijden met lekker band is wel voorkomend, te zien aan rubber ’slijpsel’ in de band na demontage
@racerx: De luchtdruk is naar buiten gericht??? Dus de lucht is verteld welke kant ie op moet gaan??
@henkp1: De luchtdruk in de band is hoger dan de luchtdruk buiten, dus het rubber wil naar buiten.

Zo moeilijk is het niet.
@racerx: Beschadiging aan de wangen door te lang doorrijden ken ik. Maar heb ook twee keer gehad dat er bulten aan de binnenzijde waren.
@stunts: had de binnenkant van je band echt zulke bobbels als op de header foto? Zoals @techniekmeneer: al aangaf kan de band zich wel aan binnenkant opvreten. Je ziet dan ook (afhankelijk van hoelang) best veel gruis zitten aan de binnenkant van je band als je die gaat vervangen.

Ik heb nog nooit zoiets gezien of meegemaakt als hierboven op de foto. Knap als je dit zo voor elkaar kunt krijgen want mij lukt dat niet.
@bmwe46m3balling: volgens mij vindt hier een spraakverwarring plaats tussen binnenkant en binnenzijde. Binnenzijde als in: de kant van de band die in de wielkast zit. Binnenkant als in: het inwendige van de band.
@vroaaaaaaaaaar: je hebt gelijk, het was aan de kant die in de wielkast zit. Aan de zichtbare zijde was niks aan de hand…
@vroaaaaaaaaaar: ohh dat verklaart een hoop!
Cheapo band van één of ander onbekend merk gemaakt van gerecyclede condooms of zo.
Kan goed gaan, ooit met een Sunny en 2 van die dikke blaren retourtje Lloret gedaan, in die tijd was geld voor drank belangrijker…
@69ss: Haha.. Ja in Lloret is de drank zoveel goedkoper dat je er voor op een neer rijdt :)
Is een engelse auto dus stuur rechts. Als je dat als bestuurder niet opmerkt bij het instappen hoor je sowieso niet auto te rijden.
@mpgc: Als je niet eens doorhebt dat het stuur niet voor je snufferd, maar aan de andere kant zit kom je denk ik niet ver…

En dat is maar goed ook.
De builenoest is terug ..
Zeker met stikstof gevuld…

Echt levensgevaarlijk spul.
@moveyourmind: ik ben oprecht benieuwd naar je uitleg.
@racerx: Stikstof crisis.
Niks mis mee toch, die Teletubbie wagentje van mn nichtje heeft ook zulke banden.
Ik krijg ongelofelijke trypofobie van die foto! Gadver!
@rynnus: ehh, Trypofobie is toch dat je heel plotseling trek krijgt aan een reepje Bros? Want dat krijg ik er van.
@mashell: lol. nee dat is binge eating ;)
Alsof er ieder moment een klussie Gremlins uit kunnen poppen.
Zelf gemaakte stoeprand bescherming voor de velg
Airbumps 3.0
Nieuwe samenwerking tss citroen en een niet nader bepaalde bandenfabrikant
Knaken onderhoud. Chinese banden no doubt. Ongelooflijk dat je hiermee doorrijdt, zeker met kinderen.
Clearasil er op.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).