• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8

Auteur: Loek, gepost 22 november 2019 om 22:04 – 42 Reacties

Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8Afbeelding Koop een chique Mercedes-nichekoning met V8

CLS 55 AMG
De start van een nieuwe niche, nu is er een mooi exemplaar te koop.

De sedan. Misschien wel het meest bekende en populaire autotype uit de geschiedenis van de vierwieler. Vraag een kind om een auto te tekenen, en de kans is groot dat hij uitkomt op een sedan. Uiteraard zijn er veel variaties geweest op het thema sedan. De meest populaire is de liftback. Het belangrijkste verschil is dat bij een liftback de achterklep scharniert bóven de achterruit. Bij een sedan gaat het om een klep met het scharnier onder de ruit.

Dan is deze Mercedes CLS gewoon een sedan toch? Nee, absoluut niet. Deze CLS is het begin van een nieuwe niche. We bestempelen de Duitse Drie vaak apart of samen als nichekoningen, maar aan het begin van de jaren ’00 was dat helemaal nog niet het geval. Het Mercedes-gamma was overzichtelijk, duidelijk en verdeeld in grootte. Totdat de CLS op de markt kwam in 2004. Als je een sedan zoekt in het E-segment, kies je uiteraard voor een E-Klasse, die zelfs in die periode net een flinke vernieuwing kreeg (W211). Aan de CLS kon je echter duidelijk zien dat het niet zo maar een auto was die in het vaarwater van de E-Klasse probeerde te zitten. De auto was sierlijk, goed en bijzonder ontworpen. De nadruk van de CLS lag ook op design. Voor wie een coupé wil maar toch dat extra beetje gemak van vier deuren ziet zitten. De vierdeurs coupé werd in het leven geroepen.

De rest is geschiedenis. De CLS (retro-rijtest) is nog steeds te koop en is zelfs net vernieuwd: hij is aan zijn derde generatie toe. Het succes zorgt er zelfs voor dat er een niche uit de CLS is ontstaan: de AMG GT 4-door Coupe. Ook concurrenten volgden: Audi maakte een CLS-concurrent met de A7 Sportback en BMW volgde ook met de 6 Serie (nu 8 Serie) Gran Coupe. Ook andere ‘goedkopere’ merken pakten het concept (deels) op, denk aan Kia (Stinger) en Peugeot (nieuwe 508). De CLS legde Mercedes bepaald geen windeieren.

En dat allemaal vanwege de originele CLS (C219). Uiteraard met een lekkere selectie motoren, waaronder de versies waarmee AMG zich heeft bemoeid. Net als bij de E-Klasse liet de CLS 63 AMG nog even op zich wachten: het begon met de CLS 55 AMG. Dit is een 5,5 liter V8 met compressor: dat levert 476 pk op. De AMG-opsmuk viel mee, waardoor het design van de auto behouden bleef. Kortom: één van de mooiste sportsedans uit het vorige decennium. Sorry, sport-vierdeurs coupé.

CLS 55 AMG

Een mooi exemplaar van een mooie auto is natuurlijk extra begeerlijk. Zoals deze donkergroene CLS 55 AMG uit 2005, de eerste serie CLS (van voor de facelift). De staat van de auto is prima, een paar gebruikssporen daar gelaten. Binnen gaat de chique uitstraling gewoon verder. Beige leer met notenhouten accenten. Een mooie uitvoering: destijds lag de vanafprijs van de CLS 55 AMG rond de 150.000 euro.

Voor dit goed uitziende exemplaar met 56.000 km op de teller hoef je geen 150.000 euro meer te betalen. Maar, de CLS heeft wel eens de reputatie om een beetje afgetrapt te worden. Daarom is een bedrag van 31.950 euro nog best een hoop. Relatief gezien is het echter een goede deal voor wie een gave Mercedes-youngtimer zoekt. Koop dan!!1!1!

CLS 55 AMG

Ook interessant!

  • De Mercedes CLS facelift is gearriveerd
  • Mercedes-AMG onthult viercilinder en V8 hybride constructie
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, cls, Mercedes, occasion

Vorig bericht: « Zó hoort je band er niet uit te zien
Volgend bericht: Autoblog Garage: Casper koopt een Porsche 911 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pordon zegt

    22 november 2019 om 22:19

    Pfoeh, ik ben normaal niet echt fan van groen maar hier word ik wel echt hebberig van zeg!

    Login om te reageren
  2. ozzytrk zegt

    22 november 2019 om 22:20

    Lekkere youngtimer

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    22 november 2019 om 22:23

    Gouden kleurencombinatie natuurlijk, groen met creme interieur. Zou zo bij me voor de deur mogen staan. Of in dat bordeauxrood dat een beetje naar paars neigt.

    Login om te reageren
  4. neeszz zegt

    22 november 2019 om 22:27

    Dit exemplaar staat al aardig wat maanden te koop. Wat opvalt bij soortgelijke AMG’s: ze komen veelal uit Japan.

    Login om te reageren
    • T5Power zegt

      22 november 2019 om 23:25

      @neeszz: dat is precies de reden dat ik naar een origineel Duitse E63 (W211) heb gezocht. Japanimports staan erom bekend dat ze weliswaar weinig kilometers op de klok hebben, maar dat zijn dan wel file-kilometers en/of andere korte stukken. Bovendien las ik meer en meer verhalen over het feit dat Japanse auto’s (die daar dus jaren hebben rondgereden) radioactieve straling bevatten. Niet alleen na Fukushima maar ook al ervoor. Ik had iig geen zin om het uit te testen.
      Tot slot had ik weinig trek in een Japanse onderhoudsboekjes en garagenota’s.

      Ik vind deze CLS trouwens extreem duur.

      Login om te reageren
      • kritisch zegt

        23 november 2019 om 00:30

        @t5power: rij zelf geregeld in een japanse e55. Onderhoud is gewoon uit te lezen bij Mercedes met stardiagnostics. Minimaal 1x pj onderhoud gehad. Auto’s zijn vaak als nieuw. Japanners zijn klein en licht, dus in het interieur ziet alles nieuw. Klimaat is fantastisch, zie je weer terug aan de onderkant. Lijkt op een NL-exemplaar van twee jaar oud. 63 amg’s hebben veel dure onderhoudsgrapjes, zou daar niet snel voor gaan.

        En straling wordt getest op meerdere momenten. In ieder geval vóór shipping. Vaak ook voor de auto de veiling in gaat. Overigens is radioactieve straling in iedere wereld stad te meten (of check vliegen maar eens. Bij vliegen wordt je bloot gesteld aan 15x meer radiatie dan een Japanse auto mag hebben voor export)

        Login om te reageren
        • T5Power zegt

          23 november 2019 om 11:43

          @kritisch: veel mensen zitten bijna dagelijks in hun auto en hooguit een paar uur per jaar in een vliegtuig.
          Grappig trouwens dat je klein zijn associeert met netjes met je spullen om gaan :-) Ik ben 2 meter en heb niet de indruk dat de stoel of het interieur erg veel onder mij te lijden heeft…

          De issues van de E63 vallen wel mee maar je moet wel echt voor een exemplaar gaan die (AMG-)dealer onderhouden is en liefst met een pak nota’s erbij.

          N.B. Een CLS (zeker met schuifdak) is van binnen aanzienlijk krapper dan een W211, voor mij reden om geen CLS te nemen.

          Login om te reageren
          • tommygogh zegt

            23 november 2019 om 18:52

            @t5power: Met de uitspraak over klein/licht en een nette interieur doelt hij op de slijtage aan het interieur. Je kan je voorstellen dat een stoel sneller slijt wanneer iemand van 130kg erop gaat zitten dan wanneer een persoon van 70kg er gebruik van maakt.

            Login om te reageren
      • elemento zegt

        23 november 2019 om 00:33

        @T5Power:

        Login om te reageren
      • elemento zegt

        23 november 2019 om 00:34

        japanse auto hebben geen onderhoud gehad. Wel vaak volle opties. Je hebt gelijk gezeik. Radio werkt niet. Kromme schrijven en remblokken. Draagarmen etc

        Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        23 november 2019 om 10:21

        @T5Power: radioactiviteit is makkelijk te testen: geeft ie licht in het donker terwijl de lampen uit zijn? Niet kopen.

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        23 november 2019 om 11:09

        @T5Power: zoveel geloof in vooroordelen en dan een Duitser kopen. Ik begrijp het niet..

        Login om te reageren
        • T5Power zegt

          23 november 2019 om 11:45

          @pa045: ik woon in Duitsland en mijn auto is aantoonbaar altijd bij de AMG dealer geweest, dus ook tussen de beurten door. Een jaarlijks tüv rapport incl km stand doet de rest.

          Login om te reageren
  5. turbotoll zegt

    22 november 2019 om 22:34

    Dubbele cupholders.
    Meestal een Yank.

    Login om te reageren
    • rikv99 zegt

      23 november 2019 om 06:10

      @turbotoll: denk het niet, USA modellen hebben andere voorbumpers. En een teller in Miles.

      Login om te reageren
  6. rendomjoeser zegt

    22 november 2019 om 22:35

    Nieuwe niche? Mijn oude 323f kwam uit 1992…

    Login om te reageren
  7. ffw88 zegt

    22 november 2019 om 22:38

    https://www.bva-auctions.com/nl/auction/lot/44083/13771044?pid=0

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      22 november 2019 om 22:43

      @ffw88: dat wit maakt ’t gelijk een fout apparaat.

      Login om te reageren
    • clubbtraxx zegt

      22 november 2019 om 23:21

      @ffw88: Awww hij wil graag een cls 63 zijn…

      Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    22 november 2019 om 22:38

    Dit is nog eens een mooie Mercedes! Man wat is de eerste generatie CLS toch een fraaie wagen. Tijdloos mooi.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      23 november 2019 om 09:23

      @viezefreddyw: dat wel, maar als je hier als jonge jongen in rijdt, heb je toch snel de stempel “fout” te pakken als je het mij vraagt. En dat ondanks dat je verder helemaal gelijk heb.

      Login om te reageren
  9. troljedemoeder zegt

    22 november 2019 om 22:51

    Vind ‘m erg gedateerd ogen. Wordt niet mooi oud. Geen eeuwigheidswaarde.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      23 november 2019 om 00:02

      @troljedemoeder: In mijn opinie net het totaal tegenovergestelde. Is altijd al een van de mooiste mercedessen geweest en nog steeds! Dat ontwerp blijft echt tijdloos. Zelfs het interieur valt best mee, iets wat je met wagens uit deze tijd (begin van de navi en verouderde UI) heel vaak hebt. Hangt uiteraard ook wel wat af van de uitvoering. In deze kleuren is hij natuurlijk prachtig.

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        23 november 2019 om 05:10

        @adyton: hap!

        Login om te reageren
    • balboni zegt

      23 november 2019 om 10:27

      @troljedemoeder: goh, totaal niet met je eens

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    22 november 2019 om 23:14

    Hij is wel fijn hoor. Zelfs het hout is mooi!

    Login om te reageren
  11. seicilindri zegt

    22 november 2019 om 23:23

    Ik ben niet van de Duitse auto’s maar deze staat toch op mijn shortlist ( maar wel een zescilinder) . Prachtige auto maar helaas wel een beetje foute drugdealer uitstraling

    Login om te reageren
  12. skid zegt

    22 november 2019 om 23:59

    Een liftback is geen variatie op een sedan, in tegenstelling tot wat de schrijver als eerste beweert Het is een andere carrosserievorm dan een sedan zoals de schrijver wederom, ook al zij het ditmaal tegenstrijdig, aangeeft.

    OT: Nutteloze informatie bij het artikel, louter fluff.

    Meer dan 2/3 deuren? > Ja = Geen Coupe > Kofferklep zonder achterruit meegaand? > Ja = Sedan …

    Alle paarse broeken de boom in.

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      23 november 2019 om 00:02

      @skid: De vierdeurs coupé bestaat ook niet, als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
      • emping zegt

        23 november 2019 om 03:45

        @troljedemoeder: precies!

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      23 november 2019 om 01:09

      @skid: vergelijk bij de vorige generatie Insignia eens de liftback met de sedan. Gewoon exact dezelfde auto met een andere achterklep. Dat is vaker het geval bij sedan-achtigen.

      Login om te reageren
  13. gilettelubbers zegt

    23 november 2019 om 01:32

    Dit is nou een klassiek, clean ogende Mercedes! Zo zie je ze zelden, zijn toch vaak pauper (AMG) uitvoeringen als je het mij vraagt

    Login om te reageren
  14. rendomjoeser zegt

    23 november 2019 om 03:49

    4 deurs coupe nieuwe niche? En mijn voormalige 323f dan?

    Login om te reageren
  15. niex zegt

    23 november 2019 om 05:17

    Een heel mooi exemplaar en hoewel ik weinig met het merk heb, wil ik deze heel graag..

    Login om te reageren
  16. baf07 zegt

    23 november 2019 om 08:28

    Mooi ding, pas er echter niet in met 203 cm. En als het al past mom ik er nooit meer uit…..
    En, een youngtimer van €30.000 heeft gewoon €10.000 bijtelling per jaar?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      23 november 2019 om 08:43

      @baf07: met de aanschaf prijs valt wel te spelen hoor. Zo kan je je bijtelling flink laten zakken.

      Login om te reageren
    • hehe zegt

      23 november 2019 om 09:15

      @baf07: €10k bijtelling is toch niet veel, pak de eerste de beste Passat en je hebt hetzelfde
      Gewoon flink afschrijven na een jaar en daarmee de bijtelling verlagen. Lijkt me beter dan een deel prive betalen wat Kennone voorstelt.
      Hoop dat de Youngtimer regeling stand houdt

      Login om te reageren
      • baf07 zegt

        23 november 2019 om 09:33

        @hehe: ok, interessant. Na een jaar taxeren oid? #nieuwvoorme

        Login om te reageren
        • hehe zegt

          23 november 2019 om 09:46

          @baf07: #klopt.hetisbijtellingoverdedagwaarde,nietde(tweedehands)aanschafwaarde
          #;-)

          Login om te reageren
  17. thomasthomas zegt

    23 november 2019 om 11:42

    Leuk als je in Oss of Lith in je woonhuis op wielen woont, maar ik sla even over.

    Login om te reageren
  18. anthwan zegt

    23 november 2019 om 14:12

    Waar zijn die ledjes voor op het dashboard? Schakel indicator? (automaat)

    Login om te reageren
    • rfocus zegt

      23 november 2019 om 16:46

      @anthwan: parkeer sensoren

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North