• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo praten Max Verstappen en co over ‘The Shield’

Auteur: jaapiyo, gepost 28 april 2017 om 18:23 – 26 Reacties

Max-Vettel


Het gaat hierbij niet om de TV serie uit de naughties.

De rensport van tegenwoordig is veiliger dan ooit, maar dat neemt niet weg dat als je in vliegende vaart over een circuit scheurt een serieus ongeval nog altijd in een klein hoekje zit. Helaas zijn we daar de afgelopen jaren nog eens ruw aan herinnerd door bijvoorbeeld de ongevallen van Felipe Massa en Jules Bianchi, om het maar even bij de F1 te houden.

Uit beide crahes bleek dat de hoofden van de coureurs behoorlijk kwestbaar zijn voor kwetsuur. De helmen en viziers zijn weliswaar beter dan ooit, maar als je er op hoge snelheid een object mee raakt kunnen ze het nog steeds niet winnen van de natuurwetten.

Zodoende is de FIA al enige tijd bezig met de ontwikkeling van een systeem dat het risico op het koppen van een object flink vermindert. In de afgelopen jaren hebben we verschillende coureurs zien testen met de Halo, die eruit zag als een onooglijke wichelroede die over de cockpit gedrapeerd werd.

Uiteindelijk is deze oplossing echter om verschillende redenen afgeschoten. Het ding werd door velen te lelijk bevonden en bovendien hadden sommigen twijfels over de veiligheid van het apparaat in verschillende scenario’s. Wat nou als de auto in brand vliegt en je er in vast komt te zitten dankzij dat ding boven je hoofd?

De FIA moest dus terug naar de tekentafel en is inmiddels op de proppen gekomen met het ‘Safety Shield’, dat in de volksmond al snel gewoon ‘Shield’ wordt genoemd. Let wel, dit is dus weer wat anders dan het cockpit scherm dat Red Bull ontwikkelde.

Er zijn nog geen officiële plaatjes van het schild, maar de coureurs hebben naar verluidt al een voorproefje gekregen van het ding. De meeste impressies laten een soort slurfvormig ruitje zien dat uitmond vlak voor het stuur. Het ruitje gaat níet over het hoofd van de coureur heen zoals bij een gevechtsvliegtuig. Er is overigens al besloten dat het ding volgend jaar ingevoerd wordt, dus de coureurs kunnen hooguit nog wat suggesties doen voor tweaks aan het design. Tenzij het volk zich realiseert dat het sterker is dan hun leiders, uiteraard.

Maar voor dat laatste is wel vereist dat de coureurs uniform zijn in hun mening. Dat is echter allerminst het geval. Crash.net maakte de balans op van coureurs die tegen de Shield zijn, vóór de Shield zijn of nog geen vast standpunt hebben. Kimi hoort uiteraard in het laatste kamp. Zie het overzicht hieronder waar jouw favoriete coureur valt in het spectrum.

Voor:
Felipe Massa, Lance Stroll

Tegen:
Romain Grosjean, Daniil Kvyat, Jolyon Palmer, Max Verstappen, Marcus Ericcson

Onbeslist
:
Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sergio Perez, Nico Hulkenberg, Esteban Ocon

De redenen waarom de verschillende coureurs in deze kampen horen loopt uiteen. Felipe Massa is logischerwijs voor alles waardoor de kans dat hij nog eens een veer tegen zijn hoofd aan krijgt kleiner wordt:

“The most important thing is the safety, so improving the safety is what we are pushing for in Formula 1. If you ask me whether I prefer the Halo or the Shield, the Shield looks nicer, it looks beautiful on the car, but it’s a bit worse for the safety. For me the safety is the most important thing, so maybe I would say the Halo has more safety but it’s important to improve safety anyway. I’m in favor of improving safety, so the Shield is better than maybe how the car is now.”

De meesten die tegen zijn hebben ongeveer dezelfde mening als Max Verstappen:

“They should leave it like it is. Formula 1 is open cockpit racing. And there are always risks in every sport, it’s always part of it. Of course there are some very unlucky accidents that happened in the past but you cannot control it and the shield will not make a difference in that as well. You know when the tyre lands, the shield will not protect you.”

De twijfelaars verliezen zichzelf, net als Kimi Raikkonen, in nuance:

“[Bwwoah] I have seen a bit of the shield, of what they showed to us. Until we try, it’s very hard to say how it is. Is it better than the halo? I don’t know. Look-wise, I don’t think there’s much difference between either of them.”

Vind jij The Shield een goed idee, of zou je liever zien dat de coureurs een rood schild krijgen als power up tijdens races? Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Video: Max Verstappen Track Guide van Bahrein
  • Video: Max Verstappen laat de GP van Frankrijk zien
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Frankrijk
  • Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Spanje
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Spanje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Felipe Massa, fia, Formule 1, Jules Bianchi, Kimi Räikkönen, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « De airco-oorlog warmt weer op, Mercedes in het nauw
Volgend bericht: Wat is Elon Musk van plan met zijn grote slurf? »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    28 april 2017 om 18:41

    Deze keer kan ik Verstappen geen gelijk geven. Veiligheid voor alles, zeker in sport.

    Login om te reageren
    • gt500eleanor zegt

      28 april 2017 om 18:50

      @cossiekiller: zullen we dan ook maar een helm gaan verplichten bij het darten?

      Login om te reageren
      • Joost zegt

        28 april 2017 om 20:56

        @gt500eleanor: inderdaad, alsof zo’n windvanger alles tegenhoudt.
        Enige manier om het helemaal veilig te maken is een dichte cabine. Dus F16 cockpit ruit erover. Van gewapend glas. Bullitproof. Alleen krijg je dan wel een vertekend beeld als coureur….

        ontopic: gewoon zo houden! Dan kan je iedere sport wel aanpassen. Gevaar zal er altijd zijn. In welke sport dan ook. Misschien zelfs ook wel in darten..

        Login om te reageren
    • kleinemeid71 zegt

      28 april 2017 om 18:58

      @cossiekiller: verstappen heeft gewoon gelijk. Ieder vak heeft zijn risico en je kiest er zelf voor. Dan zouden ze bij het karten er ook een rolkooi om heen moeten knutselen dat is nog veel gevaarlijker als je die crashes ooit ziet.

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      28 april 2017 om 19:02

      @cossiekiller: jij leert je kind pas fietsen als ie 12 is, en dan laat je em over rubber tegels rijden in bubbeltjes plastic gewikkeld? en tot zn 18e loop je achter em aan zodat als ie valt jij em op kan pakken?

      kinderen leren fietsen zonder te vallen door in het begin 3 keer keihard met hun bek op de straat tegels te vallen. coureurs leren te racen zonder te crashen door met dr kart met 50 de banden in te denderen. 5 minuten bij pappie janken, snoepje erin, en weer door. niet alleen maar dat softie gejank. z

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      28 april 2017 om 21:44

      @cossiekiller: ga dammen als je autosport zo gevaarlijk vindt

      Login om te reageren
  2. Rick-dos zegt

    28 april 2017 om 18:47

    Ik wil dat ze een soort van lasershield krijgen. Dat als er een object op de rijder afkomt er een laser uit de bodywork omhoog komt en het kapot schiet. Of een kleine kleine gatling gun zou ook gaaf zijn….

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      28 april 2017 om 18:47

      @Rick-dos: death race!

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        28 april 2017 om 18:50

        @peug206: Fuck yeah! ?

        Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    28 april 2017 om 18:47

    Sporten is gevaarlijk, get over it. Er gebeurt meer in de spits in de randstad op een willekeurige werkdag dan in een heel F1 weekend.
    Ga anders lekker fietsen. oh wacht…

    Login om te reageren
  4. MARS zegt

    28 april 2017 om 18:47

    Rubbertegels, man, man, man…

    Login om te reageren
  5. Edge zegt

    28 april 2017 om 18:49

    Voormalig F1 designer Giorgio Piola heeft voor Motorsport.com al een impressie in elkaar geknutseld op basis van de beschrijving van de coureurs: https://cdn-5.motorsport.com/images/amp/YBMyq3W2/s6/042-017__SAFE_WINDSCREEN_DETAIL.jpg

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      28 april 2017 om 19:19

      @edge: dank je! Was wel benieuwd hoe het er precies uit ,ouders zien. Wat mij betreft: prima hoor, mag erop. Of niet.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        28 april 2017 om 19:24

        @pomoek: rare autocorrectie , ouders?

        Login om te reageren
  6. gt500eleanor zegt

    28 april 2017 om 18:49

    Login om te reageren
  7. BRuud zegt

    28 april 2017 om 19:17

    Ik vraag me af hoe dat dan met regenraces gaat met die ruit voor je neus.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 april 2017 om 20:47

      @bruud: Die vraag snap ik niet helemaal. Nja, ik snap hem wel, maar ik snap niet zo goed waarom je hem stelt. F1 coureurs hebben nu namelijk ook al een “ruit” voor hun neus; het vizier van de helm. Daar zit ook geen ruitenwisser of iets dergelijks, dus ik zou niet weten waarom zo’n ruitje dan wel een probleem wordt met regen. Mocht er nou voor je een motor klappen en olie op je ruit belanden, dan ben je natuurlijk wel zwaar de sjaak omdat je niet even een viziertje open kan klappen.

      Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        29 april 2017 om 07:30

        @Edge: vergeet de tear-off’s op de helm niet, waar je bij het Shield zoiets niet hebt. Regen zal het issue niet zijn, rubber etc. des te meer.

        Login om te reageren
      • BRuud zegt

        29 april 2017 om 11:26

        @Edge: Ik heb toch het idee dat een natte helm minder storend is dan een natte ruit. Ik had op de scooter nooit erg last van de regen, maar in de auto vind ik regen op de voorruit schijt irritant.
        Uiteraard is de hoek van de ruit ook bepalend en kun je veel doen met materialen en coatings.
        Ik ben echter nog steeds sceptisch aangezien regen nu misschien nog meer een veiligheidsissue wordt en gebruikt kan worden om de start te vertragen, of de race stil te liggen.
        Ik hoop dat ik ongelijk heb ;)

        Login om te reageren
    • danmar zegt

      28 april 2017 om 21:44

      @bruud: gewoon RainX erop doen, vliegen de druppels vanaf 70 km/u ervan af.

      Login om te reageren
  8. danmar zegt

    28 april 2017 om 19:22

    F1 hoort open cockpit te zijn. Klaar. Als ze de risico’s echt uit willen sluiten, zullen de auto’s zonder coureurs moeten gaan rijden.

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      28 april 2017 om 19:25

      @danmar: Hoewel er vroeger natuurlijk ook wel met ruitjes werd gereden: http://i3.mirror.co.uk/incoming/article10003789.ece/ALTERNATES/s810/John-Surtees.jpg

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        28 april 2017 om 19:54

        @danmar: In dat opzicht kun je zelfs spreken over retrodesign. Gaaf

        Ik vrees alleen dat, waar het ‘oude’ ruitje vooral een aerodynamische functie had, de nieuwe versie het uitzicht van een coureur flink zal vervormen, of in ieder geval zal belemmeren.

        Login om te reageren
  9. Edge zegt

    28 april 2017 om 20:45

    Ik ben geen voorstander van the Shield. Dit kan onmogelijk beter werken dan Red Bull’s aeroscreen. Het zicht wordt vervormd en het lijkt totaal niet effectief tegen grote objecten. Maar goed, dat zeg ik op basis van een impressie en onderbuikgevoel. De teams en de FIA zullen allerlei tests uitvoeren en een beter onderbouwde keuze kunnen maken.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    28 april 2017 om 21:06

    Open cockpit is wel zo prettig met brandgevaar…

    Login om te reageren
  11. jippie zegt

    29 april 2017 om 09:45

    Misschien is het realistischer om bepaalde risico’s in te calculeren en te accepteren dat er een enkele keer een slachtoffer valt te betreuren. Degenen die dat niet acceptabel vinden moeten maar een ander beroep uitkiezen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North