Hoe verliep het de coureurs om als eerste echt kennis te maken met het nieuwe Circuit van Zandvoort? Zo ging het tijdens Vrije Training 1.
Nog nooit was een vrije training zo spannend als nu. Niet alleen hebben we het over een GP in Nederland, maar Zandvoort is ook nieuw voor de coureurs. Hoewel diverse rijders al Zandvoort kennen is het toch anders met een huidige Formule 1–auto. In de eerste F3 training hebben we al gezien dat er toch genoeg coureurs moeite hadden om de juiste lijn te vinden, met name in de kombocht.
Zodra het licht op groen gaat voor de eerste vrije training gaan veel rijders naar buiten. Op verkenningstocht. De eerste spin komt op conto van Tsunoda, maar gelukkig voor hem zonder schade. Het is Stroll die als eerste klaagt over veel verkeer op de korte baan. En het is inderdaad een drukte van jewelste op de baan.
Motorproblemen voor Seb Vettel dan. Code rood volgt en met een brandblusser probeert Vettel te voorkomen dat de boel in de fik vliegt. Ondertussen tikt de klok door. Het gehele proces om de auto weg te krijgen heeft behoorlijk wat tijd gekost. Met nog maar een krappe zes minuten op de klok gaan de lampen op groen en rijden de auto’s weer de baan op.
Met nog zo weinig tijd op de klok schakelen de coureurs over van de harde naar de rode band. Uiteindelijk is het Lewis Hamilton die de snelste tijd weer neer te zetten tijdens de eerste vrije training, met een Max die bijna een tiende langzamer is.
Vrije Training 1 Zandvoort resultaat
- Lewis Hamilton (Mercedes) – 1:11,500
- Max Verstappen (Red Bull)
- Carlos Sainz (Ferrari)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Valtteri Bottas (Mercedes)
- Fernando Alonso (Alpine)
- Esteban Ocon (Alpine)
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
- Lance Stroll (Aston Martin)
- Pierre Gasly (Alpha Tauri)
- Lando Norris (Mclaren)
- Nicholas Latifi (Williams)
- Kimi Raikkonen (Alfa Romeo)
- Daniel Ricciardo (McLaren)
- George Russel (Williams)
- Sergio Perez (Red Bull)
- Nikita Mazepin (Haas)
- Mick Schumacher (Haas)
- Sebastian Vettel (Aston Martin)
- Yuki Tsunoda (Alpha Tauri)
Rick-dos zegt
Ik dacht even het toppunt van amateurisme te zien bij de marshals maar dat was een beetje te vroeg met mijn oordeel.
Voor de rest wel top om ze te zien op Zandvoort en moet zeggen dat ik nu beter begrijp waarom ze de baan gaaf vinden. Zag nu pas goed al die glooiingen op het circuit toen je het vanuit de cockpit zag. Die kombochten zijn zeker wel een goede toevoeging. Het geeft Zandvoort dat unieke element dat je niet op andere circuits ziet.
tdipower zegt
@Rick-dos: Wel slecht dat ze geen CO2 blussers paraat hadden staan.
kareljansen zegt
@tdipower: Slecht of slim? Als er een coureur in een brandende auto vastzit, dan pakt de Marshall nooit de verkeerde blusser. Jammer van de auto, maar ze zijn er voor de veiligheid.
cloverleaf zegt
@tdipower: co2 blusser an sich is ook niet heel erg geschikt om buiten te gebruiken. Daarna is die supersnel leeg. Geen idee of de marshalls standaard allerlei blussers hebben?
VeniVidiVici zegt
Super gaaf circuit geworden met die kombochten. En kunnen de heren van Ziggo gewoon even die flauwekul mondpampers afzetten pfff.
Kvgorp zegt
@venividivici: nee. Is beleid van de FOM en staat los van alle overheid regels. Ze kunnen alleen maar zwaarder aangevuld worden nooit minder.
pomoek zegt
Moehaha…………. ..,…
ghini zegt
Kan iemand uitleggen waarom het zo idioot lang duurde voordat de auto van Vettel weg was? Heb helaas deel moeten missen. Zag nog dat Seb vroeg en op zoek ging naar Co2 blusser maar die was er niet. Uiteindelijk heeft dat ding er 35min gestaan ofzo, waarom en hoe denken ze daar in een race mee om te gaan? Andere vraag, hoe zit dat met die blussers, hebben ze normaal beide typen, of juist vooral Co2? Leuke was iig dat er toch nog flink gezocht werd naar juiste lijnen. Benieuwd naar 2e training, hopelijk gaat die wat soepeler.
ghini zegt
@ghini: verder trouwens toch echt wel gaaf allemaal. Ben ontzettend benieuwd naar kwalificatie en welke lijnen ze dan rijden en dan zondag de race.. het is smal maar volgens mij gaat er genoeg gebeuren
Bella Macchina zegt
Hoe ze denken daar in de race mee om te gaan? Safety car en na twee ronden afvlaggen al hangt dat af van wie op kop rijdt.
ghini zegt
@Bella Macchina: haha
RubenPriest zegt
De auto gaf aan nog onder spanning te staan vanuit de hybride systemen. De brandweer moest dit eerst controleren. Vervolgens moest een engineer van Aston Martin de auto vrijgeven. Anders kan het gebeuren dat iemand een opdonder krijgt als de auto opgetakeld wordt. Dit komt vrij weinig voor in de F1, daardoor zie je dit niet heel vaak gebeuren. En dit verklaarde ook waarom het zo lang duurde.
ghini zegt
@RubenPriest: duidelijk, bedankt!
kareljansen zegt
@ghini: De marshalls zijn er voor de veiligheid. In geval van een levensbedreigende brand is een schuimblusser het aangewezen blusmiddel. Met een C02 blusser ga je een vloeistofbrand niet doven. Kan me zo voorstellen dat er geen verschillende types aanwezig zijn om fouten te voorkomen in noodsituaties.
ghini zegt
@kareljansen: klinkt idd logisch, benieuwd hoe dat bij andere circuits gaat
SpeedGeek zegt
Circuits zijn niet verplicht perse CO2 poederblussers te hebben bij iedere baanpost. Volgens mij zijn ze überhaupt niet verplicht om een CO2 op het circuit te hebben.
Schuim is daarentegen makkelijk te gebruiken en werkt vrij effectief.
De onboard brandblus systemen die een FIA keurmerk hebben zijn ook bijna altijd schuim blussers.
ericd zegt
Goeie vragen. Meer mensen die het gevoel hadden dat het toch allemaal een krappe bedoening is voor de per slot van rekening 2 m. brede en 5,75 m. lange bolides? Als dat maar goed gaat wanneer er om het heetst gestreden gaat worden zondag. Laat staan een F1 Zandvoort race bij regen (die er a.s. zondag niet aan staat te komen gelukkig).
v10m5 zegt
Boe is brandstof
VeniVidiVici zegt
@v10m5: Boe doet alleen een koe
baardmijt zegt
@v10m5: Lekker op tijd met de vrijmibo? ;-)
v10m5 zegt
@baardmijt: lekker vrij
ralfast zegt
Als ze nou een stikstof blusser zouden gebruiken, zijn de laatste bezwaren tegen de race ook meteen geblust!