
Snel op weg naar de dichtstbijzijnde goedgekeurde Body Shop dan maar…
Voor boefjes is het doorgaans niet een heel slim idee om een Tesla te stelen, want big Elon is watching you. Iedere Tesla houdt contact met het moederschip en heeft een ingebouwd GPS-tracking systeem dat altijd aanstaat. Misschien niet heel tof als je je bovengemiddeld zorgen maakt over je privacy, maar aan de andere kant wel zo handig als een steelmeneer er met je elektrische bak vandoor gaat. Menig dief is op die manier al tegen de lamp gelopen.
Er zijn echter ook steelmeneren die iets slimmer zijn dan de rest. Hoewel het zonder sleutel of toegang via de myTesla app moeilijk is om een Tesla te klauwen en vervolgens ontraceerbaar te maken, vinden de grijpgrage vingers van het dievengilde altijd een weg. De beloning als het lukt is dan ook groot, want Tesla onderdelen zijn stervensduur. Zoals frequent reageerder @stfu onlangs al opmerkte:
“Hoe blij ik ook ben met mijn Tesla, ik ben ontzettend bang voor schades. Een spatbordje kan al zo 2.500 euro kosten.”
Met dat soort bedragen kan je je voorstellen dat onderdelen die ‘van de vrachtwagen af zijn gevallen’ het goed doen op de zwarte markt. De restanten van een Nederlandse Model S (rijtest) die onlangs gestolen werd vielen echter niet van de vrachtwagen af, maar werden door de Duitse politie aangetroffen ín een vrachtwagen.
De vrachtbak op Litouws kenteken ving op de A12 het oog van een alerte politieman. De wagen was op weg naar de grens. Bij een inspectie van de laadruimte trof de Bundespolizei de Tesla-onderdelen aan, waaronder een volledig battery pack. De 40-jarige bestuurder claimde dat hij de auto in Amsterdam gekocht had en kon zelfs een bonnetje overleggen. Dit papiertje bleek echter nep te zijn.
Een van de boeven is dus in de kraag gevat, maar voor de Model S is het -aan de plaatjes te zien- te laat. Tesla mag dan bezig zijn met het uitbreiden van het aantal reparatieshops, maar dit exemplaar is té erg verknipt door de ontvoering.
Met dank aan Roel voor de tip! Image-Credit: Bundespolizei
Schaarste=} hoge prijs=} diefstal en criminaliteit. Dat is hoe het systeem werkt, onderdelen maken die er niet af kunnen zonder dat ze kapot gaan is misschien wel iets voor Tesla. Een bumper die gewoon ergens splijt, wanneer hij er wordt afgehaald en de auto ziet dat hij niet in een garage van Tesla is.
@dieselkameel: Dan zou je zelf ook niet meer aan je auto kunnen werken.
@robert110: Dat zou ik er voor over hebben als dat de kans op diefstal verminderd. Aan een Tesla valt weinig te werken denk ik, monteurs moeten al een gespecialiseerde opleiding doen om met elektrische auto’s te werken, laat staan dat Bennie beunhaas van 2 deuren verder er echt wat van af weet.
@dieselkameel: ik denk dat Bennie beunhaas verder komt dan Tesla lief is. Ik heb eens een Toyota Hybrid gehad, een US import, waarvan de gewone startaccu stuk was. De Toyota dealer mocht hem van Toyota niet aanraken, want niet gecertificeerd voor dat type. Dus zelf maar accu gewisseld.
@siemi: Bij een Prius kan je zelfs de status (voltage) van alle cellen uitlezen.
Maar het heeft toch wel z’n risico’s. Jij hebt de 12V accu vervangen, maar zowel de Prius als de Tesla hebben een hoog voltage accu systeem voor de aandrijving, en daaraan moet je zorgvuldig werken.
Maar waarschijnlijk valt er weinig aan te doen, want het is allemaal veel simpeler. Er is al vrijwel geen onderhoud.
@dieselkameel: als iemand in de garage het moet kunnen demonteren zal de dief dat ook kunnen. Onmogelijk maken heeft helaas geen zin
@gulli: dan zal je dus een auto moeten ontwerpen waarbij de bumper er niet af hoeft te kunnen voor technische reparaties. Bij schade zal deze vervangen moeten worden. Dat is bij een elektrische auto minder onmogelijk dan bij één met verbrandingsmotor.
@lekbak: past niet erg bij een milieu bewust merk als Tesla. Een veel eenvoudiger en minstens zo effectieve oplossing is die simpele onderdelen gewoon niet zo absurd duur maken.
Dan moet je ook nog ff serieus weten waar je mee bezig bent als je zon ding demonteert.
@hfdude: Lijkt dan wel een professionele partij. Of gewoon waaghalzen.
Als je een Volvo 850R rijd dan is de kans echt kleiner dat je dit overkomt
@kennone: of elke andere redelijk zeldzame auto in zeldzame kleur die niet aan de lopende band worden klein gereden of sjaak trekhaak aan beunt.
@srthellcat: een groene Volvo XC70 D5 met 215 pk voldoet dus ook :)
Ik ga nu ook opletten als ik op de A12 een Litouwse vrachtbak met een 40-jarige bestuurder tegenkom..
Treurig dit.. Maar is er dan een zwarte handel in Tesla onderdelen? Ik dacht dat je een reparatie maar op een paar plaatsen kon laten doen, en het is ook nog vrijwel altijd verzekeringswerk natuurlijk. Louche schadeherstellers dus?
@trustmeiamanengineer: Ik denk voor landen waar Tesla niet officieel verkoopt dat het interessant is. Verder worden er gelukkig bijna nooit Tesla’s gestolen.
@stfu: ik kan me ook voorstellen dat er markten zijn waar een goede verzekering minder vanzelfsprekend is. Dan is dit een uitkomst met die dure onderdelen natuurlijk.
@trustmeiamanengineer: klopt. Ik hoorde laatst een verhaal van iemand die 3 schade Tesla’s heeft gekocht voor de onderdelen handel. Alleen onderdelen mogen niet uitgewisseld worden en alleen in gespecialiseerde shops. Apart verhaal maar het echte geld zit in de onderdelen he dus houdt tesla dat ook dichtbij.
@rolov: Niet zo bijzonder hoor. Knappe beun die aan originele Mercedes onderdelen kan komen. Dealers krijgen ook dikke boetes als ze onderdelen los verkopen.
@dennisdd: Onzin, als ik naar de Mercedes dealer ga, dan kan ik een complete Mercedes in onderdelen bestellen als ik dat zou willen.
Juist Mercedes staat erom bekend veel/alle onderdelen van oldtimers e.d. te blijven produceren, zodat tot in lengte van jaren het erfgoed rijdend kan blijven.
@phevtreb: klopt. Je kan bestellen wat je wil. Alles is prima te krijgen. Maar wel inclusief montage. Los krijg je het niet mee.
@dennisdd: Wederom onjuist. De plaatselijke MB dealer heeft zelfs een aparte balie waar, jezelf/de beun/universele garages en ieder ander, elk onderdeeltje kan kopen en meenemen, zonder montage, die je maar wenst.
-edit: nutteloze bijdrage-
@amersfoorter: Zegt iemand die in het midden van het land woont.
@granlusso: slechte lui die de grens over komen stoppen echt niet een meter over de grens hoor.
@amersfoorter: hup dicht die handel! Werken en handel drijven is toch overrated.. Geen open grenzen en lekker de hele dag vissen aan het A’dam Rijnkanaal! Ik doe mee!
@toyotaprius: sodemieter op met die stokken in dat kanaal. Als die lijnen in de schroefasafdichting komen heb ik vele duizenden euro’s schade. Dat kanaal is om te varen niet om te vissen, daar zijn andere plekken voor.
Ik vind dit een typisch gevalletje etnisch profileren.. ik vindt dat deze arme man een schadevergoeding moet krijgen en direct vrijgelaten dient te worden.
@lekkaah: Ga terug naar Dumpert.
@stfu: Naar dat prut “Autobahn” fake shit
Zo zie ik ze het liefst, opgeborgen.
Koop je als handelaar dus niet alleen gestolen onderdelen maar krijg je ook nog eens een valse aankoopbon mee: dubbel pech!
Geen probleem. Gewoon weer in diezelfde truck laden en nog wat verder naar het Oosten rijden. Deze Russen kunnen hem vast wel weer in showroomstaat krijgen.
Iemand mijn Prius gezien?
Jat ze aub allemaal! Als je die lekker brullende RS’jes dan laat staan vind ik het helemaal mooi!
een vrachtwagen uit Litouwen; je verwacht het niet …
lang leve vrij verkeer van goederen en diensten; we hebben het paard van Troje binnengehaald!
@ehnl: denk dat we er meer positiefs dan negatiefs uithalen.
@stfu: en waarom denk je dat?