• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo willen de F1-bazen het inhaalprobleem aanpakken

Auteur: Author, gepost 12 april 2017 om 14:06 – 40 Reacties

Zo willen de F1-bazen het inhaalprobleem aanpakken


Met de introductie van bredere, snellere auto’s lijkt het aantal inhaalacties per race behoorlijk terug te lopen. Achter de schermen worden daarom plannen gesmeed die deze negatieve trend moeten doorbreken.

We schreven eerder al over de afname van het aantal inhaalacties in de F1. De auto’s zijn breder geworden en hebben meer last van dirty air, waardoor het een stukje moeilijker is om binnen een bepaalde afstand van je voorganger rond te karren. Zo werd bij de vorige race in China 33 maal van positie gewisseld, waar dat aantal vorig jaar nog op een bizarre 161 stuks lag.

Ook Liberty Media heeft in de gaten dat er zaken moeten veranderen. Volgens technische man Ross Brawn moet vooropstaan dat inhalen mogelijk is, maar dat het ook weer niet doodeenvoudig wordt om je voorganger een plekje terug te verwijzen. Eigenlijk precies wat nu het geval is. Kijk naar Verstappen die Ricciardo zonder al te veel moeite inhaalde, terwijl Ricciardo er niet in slaagde om z’n teamgenoot richting het einde van de race te verschalken.

Brawn speelt daarom met de gedachte om actieve vering, een systeem dat vanaf 1993 werd verboden, weer toe te staan. De reden: zodra een auto dicht op een voorganger rijdt, verandert de balans van de laatste auto in het rijtje. Daardoor moet deze vaart minderen en wordt het lastig om nog in te kunnen halen. Actieve vering kan in dit verband uitkomst bieden door de balans te herstellen, ook of juist als er dicht op een voorganger gereden wordt.

Probleem: de kosten. Teams als Ferrari, Mercedes en Red Bull steken miljoenen per jaar in hun F1-teams. De kans is dan ook groot dat zij van reglementswijzigingen de vruchten plukken omdat ze simpelweg meer middelen tot hun beschikking hebben. Brawn denkt daarom na over een standaard systeem dat door alle teams moet worden gebruikt.

Andy Green, technische man van Force India, lijkt het een goed idee om in plaats van actieve vering toe te staan dat coureurs vanuit de cockpit de instelling voor dempers, anti-rollbars en bodemspeling kunnen aanpassen zodra ze dicht op een tegenstander rijden. Deze oplossing zou volgens Green namelijk stukken goedkoper zijn. (via: AM und S)

Over actieve vering gesproken: Williams maakte er in de eerste helft van de jaren ’90 furore mee. Denk bijvoorbeeld aan de FW14B uit 1992 waarmee Nigel Mansell oppermachtig was, of de FW15C: de laatste auto waar Alain Prost kampioen mee werd.

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • F1 2022
    BREEK: Eerste foto's F1-auto 2022 zijn gelekt

Nieuwste artikelen

  • Zo duur (of goedkoop) is elektrisch rijden in Nederland
  • Een Lambo is nu minder exclusief dan ooit
  • Porsche komt met een nieuwe uitvinding: bladveren
  • Het belangrijkste model van het bestverkochte merk in Nederland krijgt een flinke opfrisser
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, inhalen, liberty-media, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Lease maar: Audi S5 Sportback of BMW 440i xDrive
Volgend bericht: Gaaf! De Lada 4X4 40th Anniversary »

Lees Interacties

Reacties

  1. fastshifter zegt

    12 april 2017 om 14:21

    Is het niet nog goedkoper en handiger om (binnen beperkte mate) actieve aerodynamica toe te staan.
    Een soort klep als bij DRS maar dan naar eigen inzicht door de coureur te bedienen.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      12 april 2017 om 15:05

      @fastshifter: ik zou zeggen, standaard systeem aanbieden waarin iedereen verbeteringen kan aandragen maar als je zelf een systeem wilt ontwikkelen mag dat ook. Beetje zoals dat met de Ford DFV V8 werkte…

      Login om te reageren
  2. leefvrij zegt

    12 april 2017 om 14:23

    Meer races in de regen werkt ook. Dus meer GP’s in Europa. En niet in het midden oosten. Of iemand die in Turkije met een tuinslang langs de baan gaat staan.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      12 april 2017 om 14:36

      @leefvrij: meer tüüteren? Dan gaan ze vanzelf aan de kant, net als op de autobahn. Daar wordt me een partij veel ingehaald ;).

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      12 april 2017 om 22:25

      @leefvrij: Fascistische dictators moet je niet steunen met het F1 circuit … Bernie is weg en het wordt ook tijd die ‘alles moet wijken voor geld’-cultuur te doorbreken, daar is de F1 bijna aan onderdoor gegaan; ofwel: Turkije, nee dank u.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    12 april 2017 om 14:32

    Max heeft toch wel aangetoond dat het allemaal wel meevalt. Maar iets van actieve vering lijkt me mooi, meer techniek is altijd beter in deze klasse van de sport.

    Login om te reageren
    • orion84 zegt

      12 april 2017 om 14:49

      @trustmeiamanengineer: tot ie in de vuile lucht van Grosjean terecht kwam.

      Login om te reageren
  4. allesmetturbo zegt

    12 april 2017 om 14:33

    Lekker zelf je DRS kunnen kiezen wanneer je wilt. Zit er al op dus nog goedkoper

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      12 april 2017 om 14:55

      @allesmetturbo: Precies. Geen DRS zones maar zelf kiezen waar je het gebruikt. However dan wel een maximaal aantal DRS acties per race. dat je per race het maar zeg tussen de 10-15 keer kan gebruiken.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 april 2017 om 15:20

        @kilum: net als slim je pitstop momenten kiezen ook slim je DRS momenten moeten kiezen. Kan leuk zijn. Met een teller in beeld, hoeveel DRS een coureur nog heeft, dat zie ik wel zitten.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          12 april 2017 om 17:02

          @mashell: Precies, dat kan best interessant zijn.

          Login om te reageren
        • poes zegt

          12 april 2017 om 22:02

          @mashell: push-to-pass noemen ze dat. Wordt al in veel raceklasses gehanteerd.

          Login om te reageren
    • fastshifter zegt

      12 april 2017 om 15:04

      @allesmetturbo: Niet zo’n slecht idee. Ze kunnen ook nog de DRS bij 2,5 seconde open gooien in plaats van 1 seconde. Je ziet het: het is allemaal niet zo moeilijk ;-)

      Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    12 april 2017 om 14:40

    Ze zouden eigenlijk de constructeurs wat meer vrijheid moeten geven. Kiezen tussen bijvoorbeeld een V6 turbo, of een V8 NA. Ik denk dat je dan onderling ook meer strijd zult zien.
    Of bijvoorbeeld 2 motorsetups te gebruiken na eigen inzicht en met een maximum van aantal races. Dus bijvoobeeld 6x de V6 turbo gebruiken op korte races (Monaco) en 6x de V8 bij langere race (Monza/Canada)

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      12 april 2017 om 14:56

      @jack_abarth: Dan moeten ze dus 2 motoren ontwikkelen. Dat lijkt mij extreem duur.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      12 april 2017 om 15:06

      @jack_abarth: ik zie dat voordeel niet zo. Een atmosferische V8 klinkt leuker maar heeft verder geen voordelen. Een geblazen v6 kan veel meer vermogen uit gehaald worden en is zuiniger.

      Login om te reageren
    • poes zegt

      12 april 2017 om 22:04

      @jack_abarth: sorry, maar dit slaat nergens op. Dan zullen de verschillen tussen de “juiste” configuratie en de “niet juiste” configuratie enkel groter worden dan ze nu al zijn. Dat zag je in de jaren 90.

      Login om te reageren
  6. por100 zegt

    12 april 2017 om 14:49

    Of de nieuwe aerodynamica en brede banden weer verwijderen …

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      12 april 2017 om 15:06

      @por100: dat eerste wel, dat laatse niet, mechanische grip heb moet je juist meer stimuleren dan aerodynamische…

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        12 april 2017 om 18:39

        @goodolddays: fank

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          12 april 2017 om 18:39

          @por100: dank

          Login om te reageren
  7. stfu zegt

    12 april 2017 om 15:07

    Met andere woorden: terug naar de iets minder brede banden.

    Login om te reageren
    • plopkoekje zegt

      12 april 2017 om 16:32

      @stfu: kun je beter terug naar de vorige earodynamica

      Login om te reageren
  8. naamloos3 zegt

    12 april 2017 om 15:08

    lachgas

    Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    12 april 2017 om 15:09

    Simpele schonere aero aan de bovenkant en meer toestaan aan de onderkant. Daarbij meer brandstof toestaan voor meer vermogen, maar wel zo dat het nog steeds zo efficiënt mogelijk moet zijn.

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    12 april 2017 om 15:10

    En zo wordt de F1 steeds ingewikkelder….

    Login om te reageren
  11. Jochempie zegt

    12 april 2017 om 15:21

    Dure pleister.

    Login om te reageren
  12. faalhaas zegt

    12 april 2017 om 15:29

    Sterren pakken en bananen gooien, maakt het ook nog spannend.

    Login om te reageren
  13. carmasterr zegt

    12 april 2017 om 15:40

    @MauritsH

    De Williams van 1992 was de FW14B, niet de FW15B. Best verwarrend als je de FW15C erbij bedenkt, maar toch.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      12 april 2017 om 15:59

      @carmasterr: Correct! Zal het even aanpassen, dank voor de heads up :)

      Login om te reageren
  14. carmasterr zegt

    12 april 2017 om 15:47

    Ground effect weer toe gaan staan is een veel betere oplossing. Zo houden de auto’s hun downforce zonder zo sterk afhankelijk te zijn van conventionele spoilers. Dat betekent dat de “dirty air” bijna geen effect meer heeft.

    Er moet dan alleen wel een oplossing gevonden worden voor de keiharde vering die normaal gesproken nodig was bij ground effect auto’s. Ze waren namelijk erg gevoelig voor pitch en roll. Als de wagen op een oneven stuk kwam kon het zijn dat het lagedruk gebied onder de auto (deels) wegviel, wat ze gigantisch instabiel maakte.
    De harde vering voorkwam dat, maar probeerde de coureurs langzaam te vergruizen. Maar met de biljartlaken-circuits van vandaag hoeft dat niet eens echt een probleem te zijn.

    Login om te reageren
  15. sracert zegt

    12 april 2017 om 16:08

    Geïntroduceerd door Lotus. Wat een Racer is Ross Brawn toch, heerlijk!.

    Login om te reageren
  16. bfvo zegt

    12 april 2017 om 16:12

    33 inhaalacties? Dus VER heeft zo’n beetje de helft van de inhaalacties gemaakt?

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      12 april 2017 om 16:20

      @bfvo: deze info komt van auto-motor-und-sport.de. De inhaalacties van de 1e ronde worden nooit meegeteld.

      Login om te reageren
      • bfvo zegt

        12 april 2017 om 16:25

        @erik2907: Ah, dat wist ik niet. Maar linksom of rechtsom, het aantal acties van VER is een substantieel aandeel van het totaal.

        Login om te reageren
  17. bartteeuwen zegt

    12 april 2017 om 16:28

    Hadden Mercedes en Red Bull dit niet al toegepast? Meende laatst gelezen te hebben dat door een klacht van Ferrari bij de FIA de eerdergenoemde twee teams dit systeem hebben verwijderd.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      12 april 2017 om 22:11

      @bartteeuwen: echt actieve vering is volledig computer gestuurde vering. Zeker weten dat dit vorige jaar niet op de auto’s zat.

      Login om te reageren
  18. loewie1984 zegt

    12 april 2017 om 16:29

    Maakt het nog uit wat ze bedenken? 2 races gereden en iedereen buiten Mercedes, Ferrarri en RedBull rijdt op +50 seconden achterstand. Ik zou daar wat aan doen, dan komen die inhaal acties vanzelf. De enige reden dat auto’s naar voren kunnen komen is eigenlijk op basis van survival of the fittest / strongest. Merc 1, Fer 2, RB 3, Williams 4, Force India 5, en de rest van het gepeupel met op de laatste plaats die arme Alonso.

    Doe daar dan wat aan!

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    12 april 2017 om 17:48

    Ik ben voor deze oplossing. Die brawn doet goed werk!

    Login om te reageren
  20. rob5nismo zegt

    12 april 2017 om 18:31

    Haal de restrictie weg op de max toeren en brandstof

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North