Zorgen winterbanden juist voor méér schade?

Auteur: , 43 Reacties

Zeg, winterbandenmaffia, dit was niet de afspraak hè. Dat zachte rubber van jullie moet juist voorkomen dat automobilisten brokken maken.

Ja, het is lente, maar we storten ons nog één keer op de winterbandendiscussie. Leasemaatschappij Alphabet heeft de gegevens van ruim 20.000 Nederlandse leasebakken met winterrubber geanalyseerd, om tot de conclusie te komen dat ze deze uiterst zachte winter “procentueel gezien meer schade reden dan automobilisten die op zomerbanden zijn blijven rijden.”

24 procent reed schade

Een boude claim, die de leasemaatschappij staaft met de volgende cijfers: in winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de auto’s met winterbanden schade. Dat is een hele procent meer dan de auto’s die nog op het zomerrubber stonden. Geen schrikbarend groot verschil, maar het winterrubber zou juist voor een veel grotere discrepantie moeten zorgen.

Alphabet oppert zelf twee mogelijke oorzaken:

““Winterbanden zijn uitermate geschikt voor het gebruik op sneeuw en minder effectief op droog wegdek. Niet alleen de milde winter kan een oorzaak zijn voor de vele schade, ook kan het zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij winterbanden gebruiken.”

Vooral dat laatste argument wordt door concurrent LeasePlan geregeld aangehaald als oorzaak voor het niet afnemen van de schades. Chauffeurs voelen zich op winterrubber kennelijk minder kwetsbaar, waardoor er meer risico wordt genomen.

Ergo: pas als de Rayonhoofden bij elkaar komen om de Elfstedentocht te bespreken wordt het tijd om eens over winterrubber na te gaan denken (of als je in één van deze EU-landen moet zijn). Tot die tijd heb je met dat zachte rubber alleen maar minder grip, wat alleen maar leidt tot meer schade.

Desondanks kopen we meer winterbanden dan ooit

Uit de cijfers werd verder opgemaakt dat het gebruik van winterbanden de afgelopen jaren hard is gestegen. Zes jaar geleden koos slechts 64 procent van de leaserijders voor winterbanden, deze winter is aandeel gestegen tot bijna 90 procent.



43 reacties

Dom gelul natuurlijk, statistiek van het niveau “ooievaars brengen baby’s want daar waar meer ooievaars voorkomen worden per 1000 inwoners meer kinderen geboren”. De cijfers kloppen maar verder slaat het nergens op.

Mensen met winter banden hebben deze omdat ze uit de voeten willen/moeten kunnen ook als de omstandigheden op de weg wat riskant zijn. Die rijden dus wel, de figuren zonder kunnen thuisblijven… Ergo meer km in slechte omstandigheden leidt tot meer schade dan thuisblijven.. Goh wie had dat verwacht?
@w0o0dy: De laatste keer dat ik hoorde dat iemand maar was gaan fietsen omdat het vroor is toch wel héééél lang geleden. Andersom is veel vaker het geval: mensen die ’s zomers met de fiets naar het werk of de sportclub gaan, pakken ’s winters vaker de auto omdat het te nat, koud en/of glibberig is.

Buiten dat hebben we het hier over leaserijders, waarbij je er toch wel van uit mag gaan dat ze meer dan gemiddeld hun auto zakelijk gebruiken en dus ook ’s winters “uit de voeten moeten kunnen”.

Natuurlijk zijn er mensen die bij extreem winterweer uit voorzorg thuisblijven, maar aangezien dat soort dagen in Nederland behoorlijk zeldzaam zijn kan ik me niet voorstellen dat dat een signifikant verschil in de ongevalsstatistieken kan veroorzaken.

Maar afgezien daarvan, statistieken van leasebedrijven moet je sowieso altijd met een flinke zak zout nemen, vooral als het gaat om onderwerpen met een financiële impact. Op zich zou deze statistiek best kunnen kloppen, maar kun je er volgens mij pas conclusies uit trekken als je ook het (maandelijkse) kilometrage van de betreffende leaserijders meeneemt, en of de schade veroorzaakt werd door de betreffende leaserijders of een andere weggebruiker.
@potver7: wat dacht jij dat de oorzaak was van aanzienlijk minder files dan normaal op dagen dat het wel echt slecht was in de spits? Allemaal mensen die heel sociaal elkaar de ruimte geven en voorzichtig rijden waardoor het verkeer beter doorstroomt? Of toch gewoon veel mensen die thuiswerken, vrij nemen, de trein pakken (als die toevallig rijdt)? Ik ken genoeg leaserijders die gewoon bijna altijd op kantoor zitten.. Die kunnen ook prima thuiswerken en hebben die leaseauto vooral omdat het goedkoop is voor de werkgever om mensen in natura te betalen…
Precies een topic voor @parker
@marikoelolo: goedemorgen! Toegevoegde waarde had m’n reactie toch al niet, en als mn reactie pas na een halve dag goedgekeurd wordt, dan kan hij er liever helemaal niet op komen
@marikoelolo: dank je, ik zit inderdaad weer te soppen.. Heerlijk, winterband-fundi’s. Wel schokkend dat ze zo onveilig zijn, tut tut..
Duidelijk verhaal dus, het wordt zo langzamerhand steeds duidelijker dat de winterbandenhype vooral gevoed is en goed is voor de bandenboeren. Niet dat ze op lange termijn meer verkopen, want of je nou je zomerband of je winterband verslijt met rijden maakt niet, maar het wisselen en de opslag is natuurlijk wel lucratief…
Ik hoor nog de reclame van een paar jaar geleden, aan het begin van de hype, ergens in oktober ‘koop nu winterbanden want anders vis je achter het net’ en een tijdje later een persbericht ‘de winterbanden zijn op’.
De laatste jaren heeft iedereen al winterbanden gekocht en dus zijn de reclames nu ‘wissel nu je winterbanden/zomerbanden de R is in of uit de maand’.
Zo doorzichtig allemaal!
En iedereen maar slaafs achter de marketingjongens aanhobbelen…
@stationcar: Totdat je in winterse omstandigheden komt.. Ik rijd zo een 150.000km per jaar door heel Europa en winterbanden voegen wel degelijk iets toe. Ik heb met zomer-, allseason- en winterbanden in de winter ervaring.
@lohran:
Eens.
ALS er winterse omstandigheden zijn. Of ALS er sneeuw ligt.
Als dat niet zo is of de temperatuur is hoger dan 7 graden of als het regent rijd je dus gevaarlijker.
Aangezien het vaker warmer is dan 7 graden, en er vaker geen sneeuw ligt dan wel rij je dus per saldo in Nederland veiliger op gewone banden in plaats van sneeuwbanden.
@stationcar: Het is vaak genoeg onder de 7 graden. Maar verder heb je wel gelijk. Maar het gaat er mij dat je het marketinggelul noemt terwijl die banden wel degelijk nut hebben. Als je die extreme dagen kunt thuisblijven prima, maar dat kan ik niet. En heb heel goed het verschil tussen de banden gemerkt.
Maar in mei verschijnt de Michelin Cross Climate banden, wat eindelijk een goede allseason schijnt te zijn, ben benieuwd.
@lohran:
Ik blijf ook niet thuis als het sneeuwt, helaas.
Maar de keuze is de volgende: ga je 5 maanden minder veilig rijden (als er geen sneeuw ligt maar het wel winter/herfst/voorjaar is) óf ga je 5 dagen minder veilig rijden (als er wel sneeuw ligt).
Het gekke is dat mensen massaal voor die 5 dagen veiligheid (of 6 of 10, whatever) kiezen en niet voor die 5 maanden. Als dat geen invloed van de marketingjongens is weet ik het ook niet meer.
Reed jij 15 jaar geleden ook op winterbanden in de winter? Wedden van niet?
@stationcar: ik zie dat, en ik denk meerdere met mij, toch anders in.

Die 5 dagen dat er sneeuw ligt kom je met winterbanden gewoon makkelijker door. Het ligt natuurlijk ook aan de auto, maar wij stonden met zomerbanden 2x vast op de weg naar de garage(voor het omwisselen), terwijl wij de terugweg met winterbanden “gewoon” hebben kunnen rijden. Natuurlijk wel met een gereduceerde snelheid, maar dat is altijd beter dan 2x de auto uit de sneeuw duwen.

Daarbij komt dat, wanneer er geen sneeuw ligt winterbanden dan wel iets minder veilig zijn, maar dat maakt ze nog niet onveilig. Met winterbanden kun je ook onder normale omstandigheden prima van A naar B komen, zonder grotere risico.

Het is gewoon het gemak waar de mensen tegenwoordig voor kiezen.
@roller: ik heb dit wintersport seizoen meerdere mensen geholpen op zomerbanden. Bevriezing van natte weggedeelten en zomerbanden verliezen meteen grip, de lamellen op winterbanden zorgen en dan voor dat er enigszins grip is. Dit zijn weersomstandigheden die ook gewoon in Nederland voorkomen. Zoals je zegt, winterbanden zijn misschien iets onveiliger in bepaalde situaties in de winter maar goedkope zomerbanden zijn nog veel onveiliger. En juist op deze banden rijden veel auto’s. Juist een kwaliteitsband van Michelin of Pirelli is in alle gevallen gewoon de betere optie, of het nu een winter of zomerband is.
@stationcar: Het wordt door @roller ook al een beetje zo gezegd. Maar ik zie het ook anders. Die 5 maanden met winterbanden (ik heb er ze er overigens niet zo lang onder) heb ik gewoon voldoende grip. Ik heb ook weleens in de zomer met winterbanden gereden en niet het idee gehad dat ik gevaarlijk bezig was. Maar die keren dat ik met zomerbanden in de winter reed heb ik dat gevoel wel gehad. En ook al is het maar voor die 5 dagen, als winterbanden een stuk veiliger zijn is het niet voor niets geweest (buiten m’n wintersport om en m’n bedrijfsbus).
Zoals ik al zei rijd ik erg veel door Europa, vooral met bussen en heb in het verleden toen we net een nieuwe bus hadden met zomerbanden naar Slovenie moeten rijden in de winter. Op de terugweg begon het aardig te sneeuwen en hoewel de meeste Duitsers gewoon met een gangetje van 80 konden doorrijden, hield het bij mij op bij 50 en heb ik ‘m bij de eerste P er af moeten gooien en moeten wachten op de sneeuwschuiver. Tijdje later zaten de winterbandjes er onder en moest ik naar Polen, waar het 1 bak sneeuw etc. was en heb daar zo een 600km probleemloos over sneeuw gereden, met snelheden van soms wel 100 km/h. Idem in Scandinavie waar ik de afgelopen winter af en aan naar toe ging. Nog daargelaten dat het daar niet voor niets verplicht is. En inderdaad, dat zijn heel wat andere omstandigheden. Maar als ik 1x WEL op tijd stil kan staan in Nederland, op die ene winterse dag en niet in die kettingbotsing sta heb ik de moeite er al uit. Zomerbanden slijten niet als winterbanden er onder zitten dus dat kost me niks extra, opslag is in de garage bij m’n ouders en monteren doe ik zelf. Dus zo kost het me een halfuurtje werk per seizoen.
Tja, het hoeft maar 1x net dat metertje remweg te schelen tot dat spelende kindje. Tuurlijk ver gezocht, maar dat is waar ik het uiteindelijk voor doe.
Maar zoals ik al zei: het is jammer dat allseason banden bagger in beide seizoenen zijn, anders was dat een prima uitkomst. Ze zitten nu ook onder m’n Sprinter en ga toch weer om winterbanden vragen. Het ging allemaal wel goed, maar miste toch wel flink wat grip tov de winterbanden. En even de tests afwachten van de Michelin Cross Climate, maar als die positief zijn komen ze onder m’n e30’je :)
@stationcar: Oh ja, 15 jaar terug was ik 13 dus nee, toen reed ik niet met winterbanden ;) Maar goed, 100 jaar terug reden ze ook op houten wielen en kwamen ze ook van A naar B. Ik noem dat gewoon vooruitgang van de techniek, net als airbags, ABS, etc.
@stationcar: klopt niet: uit tests blijkt die 7 graden ook uit de duim gezogen door bandenfabrikanten: de samenstelling van zomerbanden houdt dezelfde functies tot op het vriespunt!!
@stationcar: Echt weer een reactie van iemand die nooit op winterbanden in winterse omstandigheden heeft gereden. Als je eenmaal winterbanden hebt gehad wil je, in winterse omstandigheden, niets anders meer. En ook het argument dat het duurder is valt mee want als je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet. maar ja, de meeste NL-ers zijn gewoon te zuinig.
@fordnut:
Het zou je sieren als je mijn reactie ook daadwerkelijk had gelezen voor je op mij reageert.
@fordnut: ik heb een 2tal jaar geleden eens winterbanden laten steken. Had ik het gevoel dat ik wat meer grip en controle had, ja, maar dat had ik met nieuwe normale banden ook gehad, het setje dat er daarvoor op lag was namelijk versleten en dan voelen nieuwe banden altijd beter.
Ze waren bovendien sneller versleten dan gewone banden en eerlijk gezegd, indien je tot 1 van de zeldzame mensen behoort… die effectief met een auto kunnen rijden (en niet hun rijbewijs hebben gekregen omdat het in een kindersuprise ei zat), dan voldoen zomerbanden ook. Ik zal er mij geen meer kopen.
Als je in ons landje speciale banden nodig hebt om op de weg te blijven, rijd dan aub niet.
Mooi, dan zijn we van die winterbanden jehova’s ook af.
Irritant bij elke borrelpraat, laat me lekker rijden op normale banden. (Nee, het zijn geen ‘zomerbanden’)
Over wat voor schades praten we dan? Krasje op de bumper die ook bij achteruit rijden zou kunnen zijn veroorzaakt of over flinke schades die komen doordat je bijvoorbeeld uit de bocht vliegt?
Ik heb vorige maand mijn eerste schade in 20 jaar gemaakt. En dat terwijl ik voor het eerst op winterbanden reed!
Goed – het was omdat ik domweg 1 cm te laat stopte voor een verkeerslicht, en de auto voor me met pakweg 1 km/h aantikte, maar toch! Allemaal de schuld van de bandenmaffia!
Hallo, de lente staat voor de deur, zullen we de eindeloze welles nietes discussie even tot najaar 2015 bewaren??
Pils op t terras, of n speciaalbiertje?
@damrakker:
Mooi man, lekker nog ff los gaan op het randje van de winter :-)
@damrakker: Een “kaboutertje” graag…
Ik mag aannemen dat deze schades zijn te relateren aan winterse omstandigheden? Ik heb dit najaar en winter helaas 1 schade buiten m’n schuld om, en 2 vandalisme-schades moeten melden op winterbanden….
Ligt dus niet aan de bandjes, maar aan het simpele brein van ons..
Heb gewoon winterbanden onder de accent hoor. Onder de andere niet.
Als winterbanden echt hielpen zouden de leasemaatschapijen ze wel standaard onder elke auto leggen… Doen ze niet, dus is flauwe kul en het blijkbaar niet waard.
24% van whatever welke groep heeft in slechts 1 seizoen schade gereden!? De tering, ik wist dat leaserijders geen fuck geven, maar dat is wel heel erg…

Of klopt er gewoon geen hout van dit onderzoek?
Geouwehoer van een dronken aarbei. Winterbanden van goede kwaliteit hebben bij temperaturen tot een handvol graden boven nul aantoonbaar meer grip, zeker i.c.m. regen.
Interessanter wordt het als je vergelijkt per gereden kilometer en bij gelijke rijstijl (mensen met winterbanden maken zoals eerder gemeld waarschijnlijk ook meer kilometers).
Overmoed zie ik inderdaad ook bij veel winterband gebruikers, maar dat is vooral de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Beetje zoals de 4WD/AWD rijders die bij slecht weer blijven knallen, denkende dat ze ook veel harder kunnen remmen en bij bochtenwerk evenzoveel voordeel pakken.
Als je weet wat je er aan hebt en de beperkingen beseft, verandert deze statistiek niets aan het voordeel van winterbanden.
Altijd al gezegd winterbanden in het vlakke Nederland met die paar dagen sneeuw is de grootste onzin.

Een goede zomerband presteert onder alle omstandigheden beter, enkel
met sneeuw niet.
He rijstijl aanpassen aan de situatie is het allerbelangrijkste.
Maar mooi voor de bankensector dat er nog steeds mensen zijn die in de schijnveiligheid van winterbanden geloven.
@bofkont: Hmmm Autocorrectie is ook weer lekker bedoel uiteraard de banden sector.
@bofkont: Inderdaad, je moet de bandensextor niet verwarren met tuig.
@bofkont: 100% eens. Als er geen sneeuw ligt heb ik meer grip met mijn zomerbanden (ContiSportContact 5). Onder alle omstandigheden. De afwatering van goede zomerbanden is ook gewoon beter dan de meeste winterbanden dus ik heb nooit goed begrepen waar dat verhaal op gebaseerd wordt dat winterbanden goed zijn voor regen. Die leveren veel eerder quaplanning op wegens de blok structuur om in sneeuw te rijden. Met mijn (toch ook goede) winterbanden (ook conti’s) heb ik veel eerder over (BMW) en onderstuur onder niet-sneeuwomstandigheden of het nou nat of droog, boven of onder de 7 graden is. Probeer er dan ook altijd zo kort mogelijk mee te rijden.
@BJ: Kijk gelukkig nog iemand met gezond verstand.
Wat hebben mensen toch weinig verstand van banden…..
@norge: En we houden altijd mensen die het denken beter te weten ;)
@bofkont: Denk dat ik meer ervaring heb met winterse omstandigheden en verschillende type en merken winterbanden dan wie dan ook hier op AB….
@norge: Noorwegen is wel heel wat anders dan Nederland, geen vergelijk dus.
@bofkont: Ik heb ook een jaar of tien rijervaring in NL schat, maar de ervaring met banden heb ik. En die ervaring geld ook periodes met plus temperaturen.
Het is altijd de chauffeur die het ongeluk maakt en niet de band.
De band kan alleen maar voor meer of minder grip zorgen.
Het grote voordeel met een winterband is de zekerheid van meer grip onder gladde omstandigheden.Dat de band minder grip onder droge warme dagen heeft kan je op anticiperen.
Op die plotselinge koude gladde ijzel morgen is dat wat lastiger..
@norge:
Onze bofkont heeft jaren lange ervaring met het lezen van Autoweek. nl, jij moet toch weten dat kennis die daar is opgedaan ver superieur is aan jaren praktijkervaring….
Wat een “ongelukkig” verhaal met een nog “ongelukkigere” conclusie. Ik deed zelf tests op verschillende plaatsen en met verschillende zomer- en winterbanden. Geloof me, het is een hemelsbreed verschil als je in winterse omstandigheden met winterbanden rijdt. Remafstand, handling enz… veeeeeeel beter en veiliger.
Schrijf aub niet zo’n onzin net op een moment dat een groot deel van de chauffeurs het wel begrepen hadden.
Jammer, stel voor dat de heren die tot deze conclusie kwamen de volgende winter maar met hun gympies of sandaaltje blijven lopen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).