• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?

Auteur: Loek, gepost 18 april 2018 om 20:04 – 35 Reacties

Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?Afbeelding Zou jij miljoenen overhebben voor deze viercilinder?

Ferrari 625 Targa Florio
Klinkt wel heel oneerbiedig zo.

Downsizing is en blijft een ding van de huidige generatie auto’s. De Audi RS4 heeft tegenwoordig een V6, het middenmodel Ferrari heeft tegenwoordig een steeds kleiner wordende V8 met anti-puristische turbo’s en bij de hot hatches is tegenwoordig een spreekwoordelijke wapenwedloop gaande over hoeveel paarden je uit een vier- of vijfcilinder kunt peuteren. Je zou denken dat je die pk-wedloop makkelijk kunt winnen door een V6 voorin te hangen, maar die stoten weer te veel uit. Alle motoren worden zowat gedwongen om kleiner te worden, want milieu. Boo…

Niet getreurd: mocht je een downsizing-auto bezitten, dan kun je vanaf nu zeggen dat weinig cilinders een historisch verantwoorde keuze is. Daarvoor moeten we terug naar de jaren ’50. In 1953 bouwt Ferrari namelijk de 625 Targa Florio, genoemd naar de Italiaanse race/rally waarvoor dergelijke auto’s onder andere gebouwd werden. Zijn voorganger 250 MM had een 3.0 liter V12, de 625 deed het met ietsje minder: een 2.5 liter viercilinder. Dat is nog eens downsizing!

Terug in 2018 kunnen we genieten van de heritage die de 625 TF achterliet. Ferrari maakte slechts drie exemplaren van de racer, twee ervan hebben het niet overleefd. De derde is in 1974 gevonden, opgeknapt en staat nu te koop te veil. Het is een exemplaar waar in het verleden daadwerkelijk mee geracet is, al zie je dat door de restauratie er niet aan af.

Viercilinder of niet, het is een Ferrari van bijna 70 jaar oud, in uitstekende staat, ontworpen door coachbuilders Vignale en Scaglietti en last but not least, bereden door onder andere Mike Hawthorn. Hij zal sowieso veel geld gaan opleveren, misschien zelfs de duurste viercilinder ooit worden. Wat hij daadwerkelijk gaat opleveren zien we in mei, waar de auto onder de hamer gaat tijdens ‘Les grandes marques à Monaco’ in, je raadt het al, Monaco. Bonhams schat de auto op zo’n 4,5 tot 6,5 miljoen euro. Tipje voor degene die uitgereden zijn met hun Mercedes-AMG A45 (occasion-advies): zoveel vang je niet voor een ‘normale’ viercilinder. Ook niet eentje met 360 pk.

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG onthult viercilinder en V8 hybride constructie
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Klassiekers, targa-florio, veiling

Vorig bericht: « Elon wil extra personeel en 24/7 shifts
Volgend bericht: Lezersvraag: hoe zou jij een optiepakket noemen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dawwg zegt

    18 april 2018 om 20:17

    Misschien nog leuk te vermelden dat het een dry sum 2.5L V4 DOHC Formule 2 afgeleide motor betreft, met een zeer nette 220 Italiaanse paarden !
    https://auto.ferrari.com/en_EN/sports-cars-models/past-models/625-tf/#collapse0_7896

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      18 april 2018 om 20:32

      @dawwg: een V4 motor met 2 dubbele carbu’s aan de ene kant en de uitlaat aan de andere kant, dat is speciaal… ?

      Login om te reageren
      • ab1963 zegt

        18 april 2018 om 20:43

        @phdg: eehh nee, gewoon twee ver uit elkaar liggende nokkenassen op een 4-in lijn

        Login om te reageren
      • ab1963 zegt

        18 april 2018 om 20:48

        @phdg: eehh nu zie ik de grap pas…

        Login om te reageren
  2. sr20det zegt

    18 april 2018 om 20:18

    Kan aan mij liggen maar ligt er niet gewoon een V8 in?

    Trouwens, leuke nieuwe feature dat geluidje bij de like knop!

    Login om te reageren
    • markie123 zegt

      18 april 2018 om 22:01

      @sr20det: Ja ik ben dus ook een totale n00b als het op 1953 fezzers aankomt maar zie vier pitten als onderblok en dan een uitgebreide kop (in- en uitlaat gescheiden) bovenop… er wordt mogelijk wat getrollt.

      Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      18 april 2018 om 22:38

      @sr20det: nee. 4 in lijn. Nokken liggen gewoon een km uit elkaar.

      Login om te reageren
    • e28forever zegt

      18 april 2018 om 23:23

      @sr20det: Het ligt aan jou…

      Login om te reageren
    • e28forever zegt

      18 april 2018 om 23:43

      @sr20det:
      Het ligt aan jou…

      Login om te reageren
  3. mulsanne zegt

    18 april 2018 om 20:19

    Nee

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    18 april 2018 om 20:23

    Zie ik daar nou een TIG las door het rooster?
    In die tijd was dat nog niet mogelijk. Een aluminium autogeen las ziet er veel vlakker uit.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      18 april 2018 om 20:40

      @janjansen: dat ligt er maar net aan hoe dik het te lassen plaatwerk is geweest. Het zal hoogstwaarschijnlijk gelast zijn middels het MIG lasprincipe.

      Login om te reageren
  5. futse zegt

    18 april 2018 om 20:32

    Had de eerste RS4 geen 6 cilinder? En Ferrari hun midden modellen meestal 8 cilinders? En hot hatch/gti’s hebben toch altijd al 4 cilinders gehad? Valt wel mee met dat downsizen dan toch…?

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      18 april 2018 om 20:46

      @futse: klopt, 2.7 V6 bi-turbo. En Ferrari heeft dat inderdaad ook altijd gehad!

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      18 april 2018 om 20:57

      @futse: bij de RS4 was het nog evolutie, er zijn vervolgens twee generaties V8-RS4’s geweest die een decennium lang de V8 hoog hebben gehouden.

      Wat betreft de Ferrari’s: je hebt gelijk, ik doelde meer op het feit dat de motoren steeds kleiner worden en de kracht steeds groter, niet door middel van het verder uitboren van de motor maar door turbo’s toe te voegen.

      Login om te reageren
    • O plaat zegt

      18 april 2018 om 20:58

      @futse:
      De hot hatchen hadden toch vaak een V6 hoor, nu denk ik aan de R32 en aan misschien wel de leukste hot hatch ooit de Clio RS met mid engine V6.

      Login om te reageren
      • f31bmw320d zegt

        18 april 2018 om 21:59

        @shiva: dat waren eerder de uitzonderingen geloof ik ;-)

        Login om te reageren
  6. futse zegt

    18 april 2018 om 20:47

    Maarrrr : wat een prachtige machine. Aantal cilinders maakt mij dan niet meer uit. Leuker met een V8 of V12? Mss wel. Maar kijk gewoon naar die lijnen, en geniet daar van :-)

    Login om te reageren
  7. cpp1 zegt

    18 april 2018 om 20:53

    N-E-E.

    Login om te reageren
  8. lekkerlinksrijden zegt

    18 april 2018 om 20:54

    Echt mooi kan ik m niet vind

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      18 april 2018 om 20:54

      @lekkerlinksrijden: niet vinden, maar zeker heel erg bijzonder

      Login om te reageren
  9. marinepower zegt

    18 april 2018 om 21:11

    Ik sla deze keer over.

    Login om te reageren
  10. snorrie zegt

    18 april 2018 om 21:12

    Ik heb het toch even gecheckt, maar nee, ik heb het niet over.

    Login om te reageren
  11. papa zegt

    18 april 2018 om 21:37

    I would if i could

    Login om te reageren
  12. jeroenwz zegt

    18 april 2018 om 21:53

    Als antwoord op de vraag van 720S: ja, voor deze viercilinder zou ik miljoenen overhebben:
    – slechts drie van gebouwd, waarvan dit enige overlevende is;
    – er is mee geracet;
    – een van de coureurs was Mike Hawthorn.
    Ik schat dat hij boven de 6,5 miljoen uitkomt.
    Makkelijk gezegd, want ik heb ze niet.

    Login om te reageren
  13. markie123 zegt

    18 april 2018 om 21:54

    Altijd die retorische vragen. Als ik miljoenen overhad én mijn absolute droomgarage al vol stond met auto’s als de audi S1 en andere gruppe B auto’s, een mclaren f1 LM, een mercedes clk gtr en muchos meer speelgoed, dan ja. Maar tot heden ben ik blij dat de bank me voldoende leent voor een geschikte hoekwoning en ik me twee auto’s onder m’n kont kan veroorloven, dus neen dank u.

    Login om te reageren
  14. jjcp zegt

    18 april 2018 om 23:01

    Jammer van die chrome luchtuitlaten op de zijkant, als dat nou brushed aluminium of beter nog carbon was geweest, dan had ik het er wel voor over. Wat kost zoiets wrappen eigelijk??

    Login om te reageren
  15. jorden zegt

    18 april 2018 om 23:46

    Ik hecht meer waarde aan 90’s/00’s Ferrari’s, want dat waren mijn helden die in menig dagdroom voorbij reden. 550 barchetta, 360 SC, Enzo, 575 GTZ Zagato om er een paar te noemen…

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    19 april 2018 om 07:16

    Als oude Ferrari’s je niet interesseren of je überhaupt niets met Ferrari hebt, kun je beter je comments voor je houden.
    Zelden zo een hoop onzin gelezen.
    Behalve de comment van jeroenwz die wel hout snijdt.
    Maar mede dank zij deze wagen is Ferrari geworden wat ze nu is.
    Een merk wat zijn oorsprong vindt in de racerij, niet in handtasjes die ze tegenwoordig maken.

    Login om te reageren
  17. t1mothys zegt

    19 april 2018 om 07:22

    Wat een mooie auto…begin steeds meer dit soort auto’s te waarderen. Mooie foto’s ook!

    Login om te reageren
  18. porsche928 zegt

    19 april 2018 om 07:31

    Kan van deze niet warm worden. Rare gaten bij de achterwielen, die nokken achterop waar geen uitlaten zitten. Qua investering wellicht interessant.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      19 april 2018 om 07:40

      @porsche928: die gaten zijn pure kunst man, dat werd allemaal met de hand zo gemaakt!! Schitterend!
      En die uitsparingen achter hebben wellicht te maken met het feit dat de auto als oorsprong een V12 was, zoals in het artikel staat de 250MM.
      Je mist eigenlijk foto’s waarbij je ziet hoe een mens hierin past, het is net een badkuip. Lijkt me rijden pur sang, briljant!

      Login om te reageren
  19. davelepeef zegt

    19 april 2018 om 07:34

    Leuk als je nog wat zoekt om de Mille Miglia mee te rijden!

    Login om te reageren
  20. steventure zegt

    19 april 2018 om 07:46

    Altijd beter dan voor moderne kunst

    Login om te reageren
  21. ikleesookoverautos zegt

    19 april 2018 om 13:02

    Nee, vind het niet echt een mooie auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North