Zoute Sale [veiling] in Knokke geen onverdeeld succes [updated]

Auteur: , 17 Reacties

Gisteren ging er via veilinghuis Bonhams in de beroemde Belgische badplaats Knokke een paar dozijn klassieke automotive kavels onder de hamer, waaronder bovenstaande Maserati A6G/54GT Coupé uit 1957, die met € 506.000 de topper van de veiling was. Toch ging niet het hele aanbod als warme broodjes.

Maserati A6G - half miljoen euro

Vooraf werd gerekend op een glansrol voor het pronkstuk van de veiling, onderstaande Ferrari Tipo 250 Europa Prototype uit 1954, met Pininfarina-koets. De 59-jarige Ferrari moest tussen de 750 en 950k opbrengen, maar kennelijk werd niet eens het minimumbod gehaald, want in de lijsten van Bonhams vinden we de auto niet meer terug.

Update 14:00 uur – Het lijkt erop dat Bonhams ons zand in de ogen heeft gestrooid door de Ferrari nergens te vermelden. Volgens Bloomberg is het model wel degelijk verkocht, en wel voor 816.500 euro. Gezien de schatting van 750-950k evenmin een dikke klapper.

Ferrari 250 Europa

Het is dus niet alleen maar hosanna als het gaat om de waardestijging van klassieke auto’s in het algemeen, en klassieke Ferrari’s in het bijzonder. Natuurlijk, een 250 GTO raak je met redelijke zekerheid voor enkele tientallen miljoenen nog wel kwijt, maar in overige gevallen is het resultaat zeer afhankelijk van de animo van het moment.

Alfa Romeo 1900 C

Op de rest van de kavels werd ook redelijk lauwtjes gereageerd, eigenlijk zat er bijna niets bij dat (ver) boven de geschatte prijs werd verkocht. Eerdergenoemde Maserati werd vooraf tussen de 450.000 en 650.000 euro getaxeerd, en ook op een ander Italiaans juweeltje, bovenstaande Alfa Romeo 1900C Sprint Series 2 Coupé uit 1954 met koetswerk van Carrozzeria Touring werd niet hevig geboden: de schatting was 145.000 – 185.000 eypo, de roestschuit ging uiteindelijk voor 161.000 pegels de deur uit.

De volledige verkooplijst vind je HIER, we pikken er nog even drie toppertjes voor jullie uit:

Lamborghini LM002 (1991, 1.266 km) – € 166.750

Lamborghini LM002

Jaguar E-type series I 3.8-liter Roadster (1963) – € 80.500

E-Type

Porsche 911 Type 964 Carrera RS 3.8-Litre Coupé (1994) – € 270.250

Porsche 964 RS



17 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Die Jaguar E-type …..Kan me wel voor mijn kop slaan.Ooit een proefrit gemaakt en hem NIET gekocht voor 30.000 gulden…..
@rob68: Dat is zuur, ja. Waarom heb je ‘m destijds laten staan? En wat heb je dan wel gekocht?
@jelmer: Hehe, had geen plaats in de garage. Kocht een Alfa spider uit ” 76 die iets kleiner was.
@rob68: Achteraf is altijd achteraf. Als ik al mijn achterafjes bij elkaar optel, was ik al lang multimiljonair geweest.
Wat zou een setje banden voor die Lamborghini kosten? Wat een bizarre banden zitten daar onder!
@bennyblisto: Volgens een oude TopGear test ongeveer 2000 euro per stuk. Dat zal nu wel meer zijn, als ze tenminste nog te vinden zijn.
@bennyblisto: Af fabriek lagen er speciaal gemaakte Pirelli Scorpions onder in de maat 345/60 VR17.
Wat is er nou zo uberspeciaal aan die porsche? Is het een extra zeldzaam type ofzo? :|
@edje: Ga je mond spoelen
@Vinny_93: ahaa oke ze is dus zo duur doordat het een 3,8 is en daardoor erg zeldzaam
Thnx voor de uitleg
Byzonder gave auto btw!! :D
@edje: 90 van gemaakt
Zeldzaam beestje dus..
@spylegion:
En homologatiemodel voor de RSR…
Denk niet dat je ergens roest kunt vinden bij die Alfa.Die wordt nog wel meer waard in betere tijden.
@Alfarobert: Bij een Alfa vind je altijd roest, zoals bij elke andere auto.
@edje ze? Een auto is mannelijk hoor
Ik vind dat er verschrikkelijk veel geboden is voor bepaalde auto’s zoals die Porsche RS of die Citroën SM (zag er niet goed uit), Porsche 924 (http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=37617), Mehari 4×4. Er was trouwens wel heel wat animo, de tent zat goed vol (enkel op invitatie).
Porsche 964 RS wordt alleen maar meer waard, stond in januari 2012 ook al een artikel over in de quote.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).