• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo bizar veel winst maakt Ferrari per auto

Auteur: willeme, gepost 10 april 2022 om 11:58 – 13 Reacties

winst per auto Ferrari

Nu weten we allemaal dat luxemerken grotere marges hanteren. Maar de winst per auto bij Ferrari is bizar.

Het gaat lekker met Ferrari. In de Formule 1 zijn ze het te kloppen team. Qua aanzien hebben ze het altijd goed gedaan. Maar vandaag kijken we even naar de verkoopcijfers van het merk. Of belangrijker nog, de winst per auto.

Als luxemerk moet je het niet hebben van de aantallen, maar de marges. Zowel in percentages als keiharde euro’s. Na de chiptekorten zijn is er al een tendens te zien dat fabrikanten zich meer richten op het vergroten van de marge per verkochte auto, dan pure aantallen.

winst per auto Ferrari

Winst per verkochte Ferrari

Dat is natuurlijk koren op de molen voor Ferrari. Die doen natuurlijk niets anders. Laten we even beginnen met het getal: per auto maakt Ferrari ongeveer 97.535 euro winst. Dat is een winstmarge van 25,5%. In 2020 was dat nog 21,4 procent. Dat een rapport van branchevereniging JATO.

Dat is vele malen hoger dan de nummer twee in het lijstje. Dat is namelijk Tesla! Die verdienen ongeveer 6.154 euro per verkochte auto. Dat verklaart meteen waarom Tesla zo ‘heet’ is. Zij maken de aantallen én hanteren flinke marges.

winst per auto Ferrari

Ferrari maakt extreem veel winst per auto

Ferrari heeft maakt dus extreem veel winst per auto. In tegenstelling tot McLaren, Lamborghini of Aston Martin verkopen al hun modellen als zoete broodjes. Speciale edities (met extreem hoge vraagprijzen) zijn uitverkocht voordat ze in productie gaan. Daarbij zorgt Ferrari ervoor dat er voldoende verschil in hun modellen zit en mensen dus bereid zijn te betalen voor het ‘betere’ model.

Het is niet zo dat de andere merken dit niet proberen voor elkaar te krijgen, men geeft het graag uit aan Ferrari’s. Onderhandelen voor een Huracan zou misschien kunnen werken, maar voor een Ferrari gaat je dat waarschijnlijk niet lukken,

winst per auto Ferrari

Opties?

Wat niet genoemd wordt in het JATO-rapport (gepubliceerd via Motor1.com), zijn de opties. Je kunt je Ferrari aankleden zoals je dat zelfs wenst. Bij een F8 Tributo is het echt geen probleem om er een ton aan opties bij te bestellen.

Vervolgens hanteert Ferrari een soort marketing-methode, populair gemaakt door Eric Cartman van Cartmanland. Het proces om er eentje überhaupt te kunnen kopen is bijzonder omslachtig, zeker als je niet in de Ferrari-familie zit. Volgens Ferrari is dat om trouwe klanten belonen, maar voor petrolheads als Jay Leno is de lol er wel vanaf.

Portofino

Kijken we naar winst in het bedrijfsresultaat (operating profits), dan staat Ferrari op een vijftiende positie, nog voor Subaru, Mazda en Ford. Toyota staat op nummer 1, Volkswagen op nummer 2 en Stellantis op nummer 3.

BMW en Mercedes-Benz completeren de top 5. Ook die laatste merken moeten het hebben van relatief hoge marges en bescheiden verkoopcijfers.

Meer lezen? Deze Ferrari’s zijn het mooiste wanneer ze niet rood zijn!

Ook interessant!

  • Mijn Auto Ferrari 360
    Mijn Auto: Ferrari 360 Modena van Iteke
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, geld, verkoopcijfers, Video

Vorig bericht: « Verstappen wil niet aan wereldtitel denken
Volgend bericht: Waarom viel Verstappen uit tijdens de GP Australië? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lowlow zegt

    10 april 2022 om 12:45

    -edit: Hahahaha, ja klopt! dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. ukbob zegt

    10 april 2022 om 12:51

    En de minste…?

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      10 april 2022 om 14:48

      Wel dat is overduidelijk de laatste in de rij en de laatste bedoel ik de dealer, de sukkel die zijn hoofd boven water moet proberen te houden en altijd niet door de properste praktijken.
      Wat denk je dat een Pon of een d’Ieteren per geïmporteerde wagen bedingen, je wil het niet weten.

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        10 april 2022 om 21:53

        @wimof: ik wil het wel weten. Vertel!

        Login om te reageren
        • wimof zegt

          11 april 2022 om 08:56

          Afhankelijk van het model 32% soms wat meer op de kleintjes minder.
          En is er de winst van de fabricant nog
          Ik heb het al geschreven maar doe het nog eens, Ik maakte een offerte voor een zeer bekende renner voor een Audi S5, ik kwam uit bij 94.000€ heel mijn basiskorting erin gestopt. Hij heeft die die wagen (zij het wel met US specs ginder aan 52.000€ aangekocht en later verscheept naar ons land..

          Login om te reageren
      • Gulli zegt

        11 april 2022 om 09:39

        Laatst nog een bijzonder informatief filmpje van FortNine (niet Fortnite!) over dealers van motormerken. Die lui zijn echt het slachtoffer van de fabrikanten. Alle kosten, weinig coulance, weinig marges, en als je niet meer wil dan gaat de fabrikant wel ergens anders heen. Nee ik ben niet jaloers op dealers, ik denk dat je nog beter tweedehandsjes kunt verkopen, dan mag je tenminste zelf kiezen wat er in de showroom komt te staan.

        Linkje naar de bewuste video; https://www.youtube.com/watch?v=meHYBhcpdvQ

        Login om te reageren
    • Benny_Weisz zegt

      10 april 2022 om 17:20

      @ukbob: Hot Wheels by Mattel

      Login om te reageren
  3. rogerzz zegt

    10 april 2022 om 13:12

    Hmm, ik wil de echte berekening wel even zien eigenlijk. Want als je simpelweg winst deelt door het aantal geproduceerde auto’s dan kom je mogelijk op 98k winst per auto uit. Maar als je het jaarverslag gaat afstrepen voor licenties, kleding/petjes/meuk, accessoires (lederen tassenset van 18k euro zit best wat winst op) dan ben ik benieuwd hoeveel omzet/winst uit auto’s komt en hoeveel omzet/winst (want hogere marge) uit niet-autogerelateerde inkomsten.

    Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen, ik heb een jaar of 10 terug in de collegebanken een college gehad van een CFO’tje oid van Spyker die dat allemaal opratelde. Onder het mom; ken je klant en pas je producten/winstmarge daar op aan. De gemiddelde Spyker-klant had geloof ik al 12 auto’s in de garage staan voordat er een Spyker bij kwam, was wel een leuk verhaal overigens. Maar dat zal nog steeds wel zo zijn dat Ferrari ook goed is in andere dingen verkopen dan enkel auto’s.

    Login om te reageren
  4. Svenska II zegt

    10 april 2022 om 13:22

    Beste experts, welk type Ferrari staat op foto 2? De (2e) gele? Kwam er net zo 1 tegen, kan het moeilijk vinden…

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      10 april 2022 om 14:12

      De Ferrari SF90 Stradale

      Login om te reageren
      • Roskampies zegt

        10 april 2022 om 14:39

        Oh dacht sf90 spider.

        Login om te reageren
    • henk123456 zegt

      10 april 2022 om 22:14

      Welke is die grijze op foto 4?

      Login om te reageren
      • Ordas zegt

        12 april 2022 om 10:55

        @henk123456: Dat is de Ferrari BR20.
        De auto is door de afdeling Special Projects van Ferrari als one off gebouwd op basis van een GTC4 Lusso.
        Wat de fortuinlijke opdrachtgever heeft betaald is niet bekend gemaakt.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North