Van jullie belastingcenten reed Minister Weerwind in een auto waar hij zelf geen belasting over betaalde. Het is poëzie.
In Nederland betalen we over alles belasting. Inkomen, honden, omzet, auto van de zaak: de fiscus pikt overal een graantje van mee. Dat is wel nodig ook, want de uitgaven van de staat zijn niet mis. De symbiose van inkomsten en uitgaven komt bijzonder goed samen met het voorval met Minister Weerwind. De voormalig burgermeester van Almere reed in die hoedanigheid namelijk te veel kilometers met zijn dienstauto.
Dus een persoon waarvan zijn vergoeding voortkomt uit belastinggeld, betaalde zelf geen belasting over het gebruik van zijn dienstauto. Dat is op zijn minst ironisch te noemen. Na wat raadsvragen van de PVV-fractie van de gemeenteraad in Almere weten we iets meer. De huidige burgermeester – Ank Bijleveld – moest namelijk een paar vragen beantwoorden. Dat meldt De Telegraaf.
Zoveel reed Minister Weerwind in totaal (en is dat veel?)
Want waar zeuren we eigenlijk om? Nou, 51 ritten met de dienstauto buiten werktijd om. In totaal is er meer dan 5.000 kilometer aan privé-ritten afgelegd tussen 2017 en 2021. Is dat veel? Ondergetekende gaat het even ‘How Can I Make This About Me’ maken. Met de 325d duurtester deden we die afstand in een week tijd door op en neer naar Sicilië te rijden. Dus ja, 5.000 in 4 jaar is te veel, maar het is niet dat Weerwind dag en nacht de dienstauto gebruikte. Sterker nog, met 1.250 km per jaar komt hij nog best dicht in de buurt van de toegestane 500 km.
Van de fiscus mag je namelijk per jaar 500 km privé-ritten maken met een zakelijke auto. Dat is al een krappe marge. Een paar keer omrijden, iemand ophalen van het station, de auto van te voren voltanken: als je het niet juist bijhoudt zit je zo aan die 500 km.
En hoe nu verder?
Ook vraagt de PVV zich af hoe dit allemaal had kunnen gebeuren. Het antwoord daarop is helaas erg simpel. Bij het ambtelijk apparaat van de Gemeente Almere ontbrak de kennis omtrent bijtelling en gebruik van de dienstauto. De gemeente gaat in het vervolg duidelijker maken wat de regels zijn en de rittenstaten jaarlijks controleren én op de website publiceren.
Dan is er tenslotte de vraag: hoe nu verder? Op dit moment is Minister Weerwind, jawel, Minister. Hij heeft dus wederom een dienstauto. In het kader van veiligheid moet hij daar altijd gebruik van maken, ook privé. Dus dat is mooi meegenomen. Het kabinet zag geen reden om Minister Weerwind af te zetten. Oh, en als allerlaatste vraag: welke ‘straf’ krijgt Weerwind? Daar gaat het kabinet of het college van Almere niet over. De belastingdienst gaat dat bepalen. Dat wordt waarschijnlijk een naheffing.
Imagecredit: grijze E63S AMG in de PC Hooft, door @thomcarspotter via Autoblog Spots.
Meer lezen? Dit zijn alle bijtellingsregels in 2023!
isleofman zegt
Die 500 privé kilometers is volgens mij formeel niet helemaal zo. Althans; niet in de zin dat je een keer een dagje er uit kunt in het weekend bijvoorbeeld.
Ik dacht dat die 500 op jaar basis is voor naar je werk via de kapper of een keer een andere combi met zakelijk.
Het gaat me meer om het gebaar: als
Je ziet hoe lang de beste man bezig is met het compenseren van de toeslagen affaire en dan zelf dit doen is echt slordig.
refher zegt
De reden waarom ik geëmigreerd ben. Wat een storm in een glas water… Hebben we met zijn allen nou echt niet iets beters te doen dan ons druk maken over 1250 km? Heeft dit enige nieuwswaarde???
c-ad zegt
Dus bij de (lokale) politiek zijn de eigen regels niet bekend c.q. onduidelijk?
Dat wekt vertrouwen 🥳
rollingstoned zegt
Ook lokale politici hebben er blijkbaar geen actieve herinnering aan 😁
pa045 zegt
1250 km is 250% meer dan mag. Dat zet het toch in een ander perspectief.
Dat deze ambtenaren niet op de hoogte zijn van deze, toch wel simpele, regelgeving, verbaasd mij.
Achteraf zijn bijtelling betalen plus rente en weer verder zou ik zeggen. Genoeg kriesissen die de ministers nog moeten oplossen en verzinnen.
dawwg zegt
Het is 150% meer dan de 100% die toegestaan is; niet 250% ‘meer’. En relatieve verhoudingen geven hier helemaal niet het juiste perspectief; het is financieel gezien geneuzel in de kantlijn. Maar goed, hij is een volksvertegenwoordiger en dus had beter moeten weten. En in die context zou de belastingdienst ook rechtsgelijkheid moeten hanteren en een goed voorbeeld stellen.
pa045 zegt
Tik in op uw calculator: 1250/500×100 =. Dan zie je dat het 250% meer is. Dat hebben ze mij heel lang geleden eens geleerd.
En financieel gezien is het geneuzel: Het zijn de hoogste ambtenaren van een vrij grote gemeente. Daar mag je iets meer van verwachten.
Mooi ook het onderzoek: 51 ritten, totaal 5000 km in 4 jaar. Ik geloof het niet.
rwdftw zegt
Het lijkt me niet heel moeilijk. Bereken de bijtelling die hij had moeten betalen en daarover een 100% boete wegens een ondeugdelijke of incomplete kilometeradministratie. Dat is de straf die wij ook krijgen als we sjoemelen.
Uiteraard moet hij wel ergens een verklaring geen prive gebruik hebben getekend anders is het wel heel krom.
Wolflow zegt
Dat lijkt me inderdaad niet meer dan redelijk
wokkelz zegt
Helemaal mee eens.
Als je een leasebak niet bijtelt, maar wel over die 500km heen gaat moet je bloeden als je controle krijgt.
992 zegt
Onmiddellijk afschaffen die bijtelling voor ondernemers.
Is nergens ter wereld dat maffe systeem op basis van cataloguswaarde.
Voor medewerkers snap ik de bijtelling wel omdat het dan wel soort van verkapt loon is.
Wat betreft die ministers en hun eigen regels opvolgen gewoon walgelijk.
cloverleaf zegt
Als je het afschaft voor ondernemers moet je het ook afschaffen voor werknemers. Zelfde idee: zakelijk is zakelijk, privé is privé. So what dat het verkapt loon zou zijn. De inkomstenbelasting in NL is al decennia veel te hoog. Werken loont al nauwelijks en overwerken al helemaal niet. Lagere flattax en iets hogere vermogensbelasting. Erfbelasting nog wat hoger. Implementeer nog wat voordelen voor ondernemers en je bent klaar. En denk absoluut niet dat ik tegen ondernemers ben. Zelf geweest en vrouw nog steeds.
992 zegt
Er is een heel groot verschil tussen ondernemers en werknemers wat betreft auto van de zaak. Zonder bijtelling is het echt een kado en scheelt heel veel als je prive geen auto hoeft aan te Schaffen en gratis benzine/onderhoud etc. De ondernemer koopt de auto al en betaald alles al los van risico’s die bij ondernemen horen dus daarom slaat het nergens op.
Van mij mag het voor werknemers ook afschaft worden hoor! Maar heb dan nog enigszins begrip voor de gedachte erachter omdat je die auto “krijgt” van werkgever. Maar volledig afschaffen ook prima! Heb personeel die bewust een minder leuke auto uitzoeken ivm cataloguswaarde/bijtelling.
Voor ondernemers slaat het sowieso echt nergens op. Die auto is dan zelf aangeschaft met alle belastingen er al op geheven.
petroldrinker zegt
Die werknemer zorgt dat de werkgever uberhaupt die auto kan betalen, dus gewoon gelijk, of allebij wel of allebij geen bijtelling…
rollingstoned zegt
Mee eens, buiten het verhogen van de erfbelasting. Erfbelasting stapelt belasting op belasting. Je werkt je leven lang hard en betaalt netjes belasting. Als je dan overlijdt, komt de overheid nog een keer geld halen…
petroldrinker zegt
Jij bent helemaal gek geworden, vermogens belasting omhoog, en de erf belasting? Jij vind niet erg genoeg dat als je eindelijk wat erft dat er 3x belasting over elke euro betaald is (inkomsten, vermogens en dan nog de erfbelasting) jij wilt dat dus nog hoger hebben…
kminne zegt
Ik zie het probleem niet zo. Gewoon een naheffing van 5 jaar bijtelling opleggen plus een boete van 100%. Dat geldt voor het gewone plebs, dus dat geldt ook voor openbare bestuurders.
992 zegt
Precies gewoon naheffing dat krijgen wij als burgers ook en dan is er geen enkel excuus. Probleem opgelost.
pomoek zegt
Die 500km moet je inderdaad zien als een soort coulance. Ik heb in het verleden ook wel een administratie bijgehouden van mijn privé kilometers. Op zich niet zo heel ingewikkeld. Maar ook de belastingdienst begrijpt dat je logischer is om vanuit je werk naar het kinderdagverblijf te rijden omdat dit nu eenmaal eenvoudiger is dan eerst naar huis rijden, om je nageslacht in je woke bakfiets te vervoeren. Het is dus een niet op alle slakken zout leggen maatregel.
Dus als je daar 750 km boven zit. Dan doe je iets niet goed.
mc96 zegt
Het lijkt me dat wij in dit land veel grotere (integriteits) problemen hebben dan een minister die in het verleden toen hij burgermeester was iets te veel prive kilometers heeft gemaakt met zijn dienstwagen. Naheffing opleggen en doooooor.
Hawkeye72 zegt
Ontslag. En geen jarenlang wachtgeld. Snoeihard afrekenen met de regentenarrogantie.
dree16v zegt
De beste man kan door zijn positie niet veilig reizen en moet dat om die reden met zijn dienstauto doen. Grootste deel van de ritten is tgv zijn nevenfuncties. Wees blij dat de beste man zich inzet voor de samenleving. Die paar km’s zijn zo spannend niet, er zijn wel andere dingen om ons druk over te maken lijkt me. Snap ook niet zo goed wat dit op Autoblog doet…
kerre zegt
Is het dan een bepantserde auto? Anders kan hij net zo goed als alle andere werknemers met de privé auto.
Ik ben eens ment bovenstaande comments, 100% boete en nabetaling. Net als bij de gewone werknemer ook gebeurd. Zo, en door.
Hubert zegt
Wat een hoop symboolpolitiek.
Hij heeft tijdens die jaren alle ritjes gemeld zoals .
Dat de gemeente daar verder niets mee gedaan heeft, is de betreffende persoon niet aan te rekenen.
potver7 zegt
Kwestie van definitie, maar van 2017 tot 2021 beschouw ik in dit geval als 5 jaar, en niet als 4. Dit soort dingen gaat altijd over boekjaren, bij gemeenten dus over kalenderjaren, en dan wordt altijd het eerste en het laatste jaar genoemd. Dus gewoon 1000 kilometer per jaar, en niet 1250.
Dan zou je even moeten weten hoeveel kilometer de burgemeester in totaal in die periode gereden heeft, om te kunnen beoordelen of het veel was.
Maar zoals ik al eerder schreef: een mediastorm in een glaasje water. Iedereen maakt wel eens een foutje, en zoals ook in het artikel staat ligt de fout in deze met name bij de gemeente die de regelgeving niet helemaal goed op het vizier had. Ik neem aan dat de burgemeester niet bewust deze regeltjes overtrad om met het risico achteraf de bijtelling van 5 jaar dienstauto-met-chauffeur plus naheffingsaanslag te mogen aftikken. In ieder geval niet voor die 500 km/jaar die hij teveel reed, dat zijn zo wel heel erg dure kilometers.
Allison Burgers zegt
Je zou denken dat ze wel geleerd hadden van Co’tje verdaas. Niet dus…
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/2806801/e-mail-co-verdaas-dom-stom-onhandig
fanboy zegt
Wat een storm in een glas water weer. Dit is 5000km over een paar jaar en zelfs netjes opgegeven.
Dit is met als die zonnebril destijds van Wouter Bos. Een hoop gelul om niks.
tjorque zegt
Veel ophef over een eventuele naheffing…
De kost van het onderzoek de eventuele sancties zijn hoger dan wat de belastingbetaler aan “schade” heeft opgelopen…