Zoveel Sprinters heeft de Nederlandse politie besteld

Auteur: , 36 Reacties

Busje komt zo. Enkele honderden.

Politie

De Nederlandse politie heeft een order van 300 nieuwe Sprinters geplaatst bij Mercedes. We wisten al dat de nieuwe Sprinter de oude ME-busjes gingen vervangen en nu liggen de cijfers op tafel.

Het gaat hier om een Sprinter 316 CDI met een zeventraps automaat. De eerste exemplaren zijn reeds in gebruik genomen. De auto’s sturen prettig en kunnen goed manoeuvreren, zegt Gerrit den Uyl, directeur van het Politie dienstencentrum. Dit is dan ook de reden waarom de busjes zijn aangeschaft.

De Sprinter biedt plaats aan maximaal acht agenten en zit vol met technische snufjes. Mercedes levert de Sprinters af aan VDL Bus in Venlo, waar de busjes worden omgebouwd voor de politie. Het Limburgse bedrijf is onderaannemer van Mercedes.

Voor VDL Bus is dit de grootste opdracht die ze ooit hebben uitgevoerd. Eind 2019 moeten alle Sprinters zijn omgebouwd. Naast de ombouw is het bedrijf ook de komende 10 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de politieauto’s.



36 reacties

Hopen voor VDL dat ze niet al te hard roesten. Daar schort het nog wel eens aan bij MB busjes.
@sketcher: Ik rij op dit moment regelmatig met een “nieuw” model Sprinter. Ondertussen al 2 ton op de teller en geen roestplek te vinden. Auto staat buiten geparkeerd.

Ford. Dat roest velen malen meer
@frankvandelaar: vooral de bussen met unilak roesten erg naar mijn idee. waarschijnlijk door de poreuze structuur van de lak. (Geen blanke laklaag)Heb zelf een Vito van eind 2013 en toen ook bewust gekozen voor metallic lak. Tot op heden nog geen roest bespeurd.
316… Krijgen de agenten die er in vervoerd gaan worden ook extra geld voor het bijsteppen om vooruit te komen?
@mrrallycross: meer dan genoeg, drukt de kosten en ik denk zomaar dat ze niet gebruikt gaan worden voor wilde achtervolgingen
@mrrallycross: 163pk is op zich niet verkeerd in zo’n busje hoor
@jeroen13: dat ze bij mercedes aan het goochelen zijn met getallen weten we maar hoe moet iemand begrijpen dat een 316 dan weer 163 pk’s heeft.
@mashell: even husselen met de getallen en je weet het aantal pk’s
@mashell: Bij Mercedes betekent dit al tientallen jaren hetzelfde: 3-tons chassis met een motor van 16* (163) pk. Net zoals een 309 90 pk heeft en een 108 (Vito) 80 pk.
@mrrallycross: 3 tons chassis, 16X10 pk’s. Ongeveer uiteraard, maar dat is hoe ze bij mb werken.
@mrrallycross: mijn 316 heeft er maar 102..
@dutchiehd: Heb je even voor het verkeerde merk gekozen vriend… (*kijkt waar hij z’n profielfoto kan wijzigen*)
@mrrallycross: wilde net zeggen ik rijdt voor m’n werk een 519CDI en dat wil tenminste vooruit!! ?
@mrrallycross: 163 pk is echt wel netjes voor een busje. Die 7 traps automaat is ook nog eens supercomfortabel. De keuze voor de 163 2.2 ipv de 3.0 V6 kan ook aan het betere laadvermogen voor de 2.2 liggen (lees: minder gewicht van het 2.2 blok)
@cadrez: met 8 man erin niet meer vooruit te branden. Bijzondere keuze. Een van de weinige Mercedessen die niet of nauwelijks verbeterd is. Hondehok op wielen.
Enkele honderden.. u weten we nog steeds niet hoeveel het er zijn. Goed werk mannen!
Welke ‘snelle’ auto’s zijn het geworden eigenlijk?
@ghost:
Sprinters…
Een beste klus
Voor VDL Bus

Oh wacht… Sinterklaas is al afgelopen…
Vind die nieuwe busje een stuk minder uitstraling hebben dan de oude…
@rallypowerr: Da’s ook de bedoeling. Bij die oude busjes dacht iedereen: “Hé, ME. Tijd om terrasjes om te ploegen”.
Bij de nieuwe busjes moet iedereen denken: “Hé, politie? Maar ze zien er zo schattig uit? Tijd om te knuffelen?”
@scottreeder: ik weet dat dat de gedachte is. Maar ik denk toch echt dat bijvoorbeeld hooligans zich echt niet druk maken om de kleur van de bus. Hee kijk daar komen de witte busjes aan laten we gezellig samen een biertje drinken….
@scottreeder: Aaibaarheid van ME is het laatste waar men druk om moet maken. Kijk naar de Franse ME. Die dragen gewoon pantserachtige gevechtstenue. Intimideren is velen malen krachtiger.
Zo’n 4 cilinder is toch niet meer vooruit te branden na een hoop beveiliging plus nog eens 8 zwaar bepakte agenten..
@misterdrogba: jawel hoor: 8 x 95 = 760 . dan nog die ombouwing, kom je er net.
busje met 199 gram co2, lekker goed voorbeeld geven,
las op internet dat ze denken dat in 2020 euro 7 ingaat, dus kun je maar 1 jaar die bussen toelaten,
goeje planning enzo
@gove: Je denkt toch niet dat ze dan worden geparkeerd? De overheid gaat deze gewoon langer gebruiken hoor.
@kapitein187: Klopt maar als ze eind 2019 die auto’s omgebouwd hebben moeten ze nog geregistreerd worden, als (niks is zeker) per 2020 alleen nog maar euro 7 mag worden toegelaten mag je euro 6 niet meer op kenteken zetten.

Dit zelfde hebben we ook gehad tijdens de euro 5 – euro 6 wissel, waarbei je euro5 auto’s na een bepaalde datum niet meer mag toelaten.
@gove: In Eindhoven lopen nog steeds euro 5 modellen van de band en die worden ook nog steeds in Europa verkocht.
Reken maar dat vdl hier echt wel goed aan verdient!
@spykerboy: en terecht. Zoiets hoeft ook helemaal geen vrijwilligerswerk te zijn.
@lekbak: aan de overheid wordt genoeg verdiend door bedrijven en gelijk hebben ze.
@lekbak: dat hoor je mij ook absoluut niet zeggen
Mooi dat de ombouw in nederland gebeurd. En niet vanaf fabriek.
Maare, de oude vond ik wel wat robuster!
De meest betrouwbare bus omruilen voor een minder betrouwbare….

Achja, ze hebben het in ieder geval wel lang uitgehouden met die oude. Maargoed, daarvoor moet je wel liefhebber zijn en ik kan me voorstellen dat ook agenten graag een comfortabele wagen willen voor het dagelijks werk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).