• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel Sprinters heeft de Nederlandse politie besteld

Auteur: RubenPriest, gepost 7 december 2016 om 15:02 – 36 Reacties

Politie


Busje komt zo. Enkele honderden.

De Nederlandse politie heeft een order van 300 nieuwe Sprinters geplaatst bij Mercedes. We wisten al dat de nieuwe Sprinter de oude ME-busjes gingen vervangen en nu liggen de cijfers op tafel.

Het gaat hier om een Sprinter 316 CDI met een zeventraps automaat. De eerste exemplaren zijn reeds in gebruik genomen. De auto’s sturen prettig en kunnen goed manoeuvreren, zegt Gerrit den Uyl, directeur van het Politie dienstencentrum. Dit is dan ook de reden waarom de busjes zijn aangeschaft.

De Sprinter biedt plaats aan maximaal acht agenten en zit vol met technische snufjes. Mercedes levert de Sprinters af aan VDL Bus in Venlo, waar de busjes worden omgebouwd voor de politie. Het Limburgse bedrijf is onderaannemer van Mercedes.

Voor VDL Bus is dit de grootste opdracht die ze ooit hebben uitgevoerd. Eind 2019 moeten alle Sprinters zijn omgebouwd. Naast de ombouw is het bedrijf ook de komende 10 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de politieauto’s.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video - Nederlandse politie wordt geramd tijdens achtervolging
  • Stop met zoeken, deze Mercedes Sprinter is dé bedrijfswagen
    Mercedes Sprinter bedrijfswagen lost huizenmarkt problemen op
  • Koop deze Nederlandse politie Porsche in Duitsland

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Mercedes, mobiele-eenheid, politie, sprinter, vdl

Vorig bericht: « Vergelijking: de nieuwe Opel Insignia vs de oude
Volgend bericht: Witte rook bij een koude start: wat is het? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Design_Driven zegt

    7 december 2016 om 15:05

    Hopen voor VDL dat ze niet al te hard roesten. Daar schort het nog wel eens aan bij MB busjes.

    Login om te reageren
    • frankvandelaar zegt

      7 december 2016 om 16:23

      @sketcher: Ik rij op dit moment regelmatig met een “nieuw” model Sprinter. Ondertussen al 2 ton op de teller en geen roestplek te vinden. Auto staat buiten geparkeerd.

      Ford. Dat roest velen malen meer

      Login om te reageren
      • e39540itouring zegt

        8 december 2016 om 23:05

        @frankvandelaar: vooral de bussen met unilak roesten erg naar mijn idee. waarschijnlijk door de poreuze structuur van de lak. (Geen blanke laklaag)Heb zelf een Vito van eind 2013 en toen ook bewust gekozen voor metallic lak. Tot op heden nog geen roest bespeurd.

        Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    7 december 2016 om 15:08

    316… Krijgen de agenten die er in vervoerd gaan worden ook extra geld voor het bijsteppen om vooruit te komen?

    Login om te reageren
    • meneer zegt

      7 december 2016 om 15:10

      @mrrallycross: meer dan genoeg, drukt de kosten en ik denk zomaar dat ze niet gebruikt gaan worden voor wilde achtervolgingen

      Login om te reageren
    • jeroen13 zegt

      7 december 2016 om 15:22

      @mrrallycross: 163pk is op zich niet verkeerd in zo’n busje hoor

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 december 2016 om 16:59

        @jeroen13: dat ze bij mercedes aan het goochelen zijn met getallen weten we maar hoe moet iemand begrijpen dat een 316 dan weer 163 pk’s heeft.

        Login om te reageren
        • sanderz28 zegt

          7 december 2016 om 18:11

          @mashell: even husselen met de getallen en je weet het aantal pk’s

          Login om te reageren
        • autoblaag zegt

          7 december 2016 om 18:21

          @mashell: Bij Mercedes betekent dit al tientallen jaren hetzelfde: 3-tons chassis met een motor van 16* (163) pk. Net zoals een 309 90 pk heeft en een 108 (Vito) 80 pk.

          Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 december 2016 om 15:28

      @mrrallycross: 3 tons chassis, 16X10 pk’s. Ongeveer uiteraard, maar dat is hoe ze bij mb werken.

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      7 december 2016 om 18:01

      @mrrallycross: mijn 316 heeft er maar 102..

      Login om te reageren
      • cadrez zegt

        7 december 2016 om 22:30

        @dutchiehd: Heb je even voor het verkeerde merk gekozen vriend… (*kijkt waar hij z’n profielfoto kan wijzigen*)

        Login om te reageren
    • dorus69 zegt

      7 december 2016 om 18:39

      @mrrallycross: wilde net zeggen ik rijdt voor m’n werk een 519CDI en dat wil tenminste vooruit!! ?

      Login om te reageren
    • cadrez zegt

      7 december 2016 om 22:24

      @mrrallycross: 163 pk is echt wel netjes voor een busje. Die 7 traps automaat is ook nog eens supercomfortabel. De keuze voor de 163 2.2 ipv de 3.0 V6 kan ook aan het betere laadvermogen voor de 2.2 liggen (lees: minder gewicht van het 2.2 blok)

      Login om te reageren
      • terazino zegt

        8 december 2016 om 11:12

        @cadrez: met 8 man erin niet meer vooruit te branden. Bijzondere keuze. Een van de weinige Mercedessen die niet of nauwelijks verbeterd is. Hondehok op wielen.

        Login om te reageren
  3. ziekegeest zegt

    7 december 2016 om 15:09

    Enkele honderden.. u weten we nog steeds niet hoeveel het er zijn. Goed werk mannen!

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    7 december 2016 om 15:10

    Welke ‘snelle’ auto’s zijn het geworden eigenlijk?

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      7 december 2016 om 15:36

      @ghost:
      Sprinters…

      Login om te reageren
  5. denniss00 zegt

    7 december 2016 om 15:11

    Een beste klus
    Voor VDL Bus

    Oh wacht… Sinterklaas is al afgelopen…

    Login om te reageren
  6. rallypower zegt

    7 december 2016 om 15:13

    Vind die nieuwe busje een stuk minder uitstraling hebben dan de oude…

    Login om te reageren
    • scottreeder zegt

      7 december 2016 om 15:47

      @rallypowerr: Da’s ook de bedoeling. Bij die oude busjes dacht iedereen: “Hé, ME. Tijd om terrasjes om te ploegen”.
      Bij de nieuwe busjes moet iedereen denken: “Hé, politie? Maar ze zien er zo schattig uit? Tijd om te knuffelen?”

      Login om te reageren
      • rallypower zegt

        7 december 2016 om 16:18

        @scottreeder: ik weet dat dat de gedachte is. Maar ik denk toch echt dat bijvoorbeeld hooligans zich echt niet druk maken om de kleur van de bus. Hee kijk daar komen de witte busjes aan laten we gezellig samen een biertje drinken….

        Login om te reageren
      • laraki zegt

        7 december 2016 om 16:53

        @scottreeder: Aaibaarheid van ME is het laatste waar men druk om moet maken. Kijk naar de Franse ME. Die dragen gewoon pantserachtige gevechtstenue. Intimideren is velen malen krachtiger.

        Login om te reageren
  7. misterdrogba zegt

    7 december 2016 om 15:15

    Zo’n 4 cilinder is toch niet meer vooruit te branden na een hoop beveiliging plus nog eens 8 zwaar bepakte agenten..

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      7 december 2016 om 22:28

      @misterdrogba: jawel hoor: 8 x 95 = 760 . dan nog die ombouwing, kom je er net.

      Login om te reageren
  8. gove zegt

    7 december 2016 om 15:20

    busje met 199 gram co2, lekker goed voorbeeld geven,
    las op internet dat ze denken dat in 2020 euro 7 ingaat, dus kun je maar 1 jaar die bussen toelaten,
    goeje planning enzo

    Login om te reageren
    • kapitein187 zegt

      7 december 2016 om 15:52

      @gove: Je denkt toch niet dat ze dan worden geparkeerd? De overheid gaat deze gewoon langer gebruiken hoor.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        7 december 2016 om 16:26

        @kapitein187: Klopt maar als ze eind 2019 die auto’s omgebouwd hebben moeten ze nog geregistreerd worden, als (niks is zeker) per 2020 alleen nog maar euro 7 mag worden toegelaten mag je euro 6 niet meer op kenteken zetten.

        Dit zelfde hebben we ook gehad tijdens de euro 5 – euro 6 wissel, waarbei je euro5 auto’s na een bepaalde datum niet meer mag toelaten.

        Login om te reageren
        • JagID3Merc zegt

          7 december 2016 om 23:34

          @gove: In Eindhoven lopen nog steeds euro 5 modellen van de band en die worden ook nog steeds in Europa verkocht.

          Login om te reageren
  9. spykerboy zegt

    7 december 2016 om 15:20

    Reken maar dat vdl hier echt wel goed aan verdient!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      7 december 2016 om 15:30

      @spykerboy: en terecht. Zoiets hoeft ook helemaal geen vrijwilligerswerk te zijn.

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        7 december 2016 om 18:32

        @lekbak: aan de overheid wordt genoeg verdiend door bedrijven en gelijk hebben ze.

        Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        14 december 2016 om 15:08

        @lekbak: dat hoor je mij ook absoluut niet zeggen

        Login om te reageren
  10. stuko zegt

    7 december 2016 om 16:35

    Mooi dat de ombouw in nederland gebeurd. En niet vanaf fabriek.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    7 december 2016 om 17:56

    Maare, de oude vond ik wel wat robuster!

    Login om te reageren
  12. tstile zegt

    7 december 2016 om 20:35

    De meest betrouwbare bus omruilen voor een minder betrouwbare….

    Achja, ze hebben het in ieder geval wel lang uitgehouden met die oude. Maargoed, daarvoor moet je wel liefhebber zijn en ik kan me voorstellen dat ook agenten graag een comfortabele wagen willen voor het dagelijks werk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North