• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijking: de nieuwe Opel Insignia vs de oude

Auteur: RubenPriest, gepost 7 december 2016 om 13:59 – 59 Reacties

Insignia


Opel is terug. En hoe. Check de verschillen maar!

De Duitse autofabrikant liet mij met diens modellengamma eerlijk gezegd koud. De eerder dit jaar onthulde Ampera-E trok echter mijn aandacht en nu staan alle spots op het merk gericht met de nieuwe Insignia. Wat een beauty! We gaan met een vergrootglas over het nieuwe én het oude model en checken de uiterlijke verschillen. Boven is het oude model, onder de nieuwe.

Voorkant
Insignia 2016
Speels. Dat is het eerste woord dat er in mij opkomt. De scherpe nieuwe koplampen geven de voorkant een natuurlijkere lijn waardoor de auto veel gestroomlijnder oogt. Het algehele design aan de front ging behoorlijk op de schop en wanneer dit in je achteruitkijkspiegel opdoemt kijk je niet weg en denk je ‘Gaap, saai’. Nee, dit is gaaf. De voorkant lijkt bovendien een sterke evolutie van het Opel Monza Concept uit 2013.

Zijkant
Insignia 2016
De designtaal van de voorkant wordt keurig doorgetrokken naar de zijkant. Een andere C-stijl, nieuwe frutsels aan de onderzijde en een andere spiegel. Ondergetekende ziet er wat van een Passat CC in terug.

Achterkant
Insignia
Waar de Volvo het met de S90 verknalde bij de achterkant, doet Opel het helemaal goed. Het zakelijke wordt eraf geschud en de Duitsers hebben gekozen voor een cleanere look. Het derde remlicht verhuisde naar de achterruit, de chrome strip is verdwenen en de achterlichten zijn een stuk minder druk. Tot slot twee fraaie uitlaatpijpjes om het ontwerp een volwassen look te geven.

Interieur
Interieur
Het interieur is misschien nog wel het minst spannende aan de hele auto ten opzichte van zijn voorganger. Een vers infotainmentscherm, een licht getweakt stuurwiel en een verhuizing van knoppen bij de middenconsole. Het zit op de juiste plek en het is prima gedaan. De ingrijpende vernieuwingen aan de buitenkant zijn echter niet meegenomen in het interieur. Een tikkeltje saai, maar vernieuwend genoeg voor de gemiddelde Opel-rijder.

Conclusie
Opel mag zich met de nieuwe Insignia in het rijtje ’toppers van 2016′ voegen op het gebied van design. Samen met de Alfa Giulia en de Volvo S90 zal de Insignia ervoor zorgen dat de Nederlandse wegen er wat fraaier en minder saai uit gaan zien.

Ook interessant!

  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Nieuwe Opel Movano
    Nieuwe Opel Movano is ouder dan de oude
  • Dít is de duurste Opel van Marktplaats!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

grand-sport, insignia, Opel, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Bizar: idioot ramt zich door file op de A2
Volgend bericht: Zoveel Sprinters heeft de Nederlandse politie besteld »

Lees Interacties

Reacties

  1. raceface zegt

    7 december 2016 om 14:06

    Hij is er flink op vooruit gegaan

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      7 december 2016 om 14:13

      Hij is er inderdaad behoorlijk op vooruit gegaan qua design. Ik ben normaal niet zo onder de indruk van dit merk, maar het ziet er best oké uit. Waar de vorige versie echt verouderd was.

      Wat wel heel jammer is, dat de wat luxere versies standaard komen met reclame’s op de boordcomputer, en dat Opel/GM je rijgedrag deelt met [url=http://www.forbes.com/sites/dalebuss/2016/10/31/with-watson-in-tow-onstar-aims-to-prove-that-hard-wiring-to-the-car-remains-a-great-thing/]data-analist Watson [/url] die o.a. ook werkt voor overheden en verzekeraars.

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        7 december 2016 om 15:01

        @martinus: wow, je snijdt hier wel een erg gevoelig punt aan. Ik vind dat Opel zich naar de buitenwereld erg leuk voor doet, maar hoe meer je je verdiept, hoe meer addertjes onder het gras zitten. Zo lijkt Opel On Star wel leuk, maar houdt het 24/7 je data bij en slaat deze op Servers, waar nergens staat hoe lang dit bewaard blijft en wie bij deze data kan. Verder betaal je na 2 jaar voor Opel On Star honderden euro’s per jaar, maar hé het klinkt leuk als je ‘m nieuw koopt. Ook de Big Event dagen zijn een aanfluiting, de prijzen gaan een paar weken van te voren omhoog, om ze tijdens het Big Event weer te verlagen. Niet best.

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        7 december 2016 om 15:03

        @martinus: Kun je dat OnStar niet alsnog deactiveren via een of ander menu? Of een vakje uitvinken waardoor jouw data privé blijft?

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          7 december 2016 om 17:22

          @edge: Jawel, er zit een privacy knop op om de functionaliteit tijdelijk uit te schakelen. Dus het is keer op keer opt-out als je het systeem hebt. Ook gaat dit ten koste van veel van de standaard OnStar functionaliteit van de boordcomputer.

          Login om te reageren
      • sr20det zegt

        7 december 2016 om 15:16

        @martinus: Weet je wat ook jammer is, dat gezeik iedere keer van jou over Opel.

        Login om te reageren
      • sjaakjwt zegt

        7 december 2016 om 15:39

        @martinus:
        Wel grappig: ik opende de link naar het Amersfoort artikel en daar krijg jij het verwijt dat je altijd Opel loopt af te zeiken. Dat is geloof ik niet verandert haha.
        Wat bedoel je in hemelsnaam met reclames op de boardcomputer?

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      7 december 2016 om 15:51

      @raceface: De voorruit is er echter niet op vooruit gegaan. Maar de achterruit is er ook niet op achteruit gegaan, dus zo erg is het niet.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        7 december 2016 om 17:12

        @fanboy: ik moest lachen.

        Login om te reageren
  2. jag00 zegt

    7 december 2016 om 14:07

    Vind het interieur juist een enorme vooruitgang, veel rustiger en strakker. Achterkant spreekt niet echt. Maar al met al geslaagde facelift

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      7 december 2016 om 14:18

      @jag00:
      Sluit me bij je aan qua interieur, idd veel rustiger en strakker, mede vanwege het ontbreken van een ‘bult’ midden bovenop het dashboard.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 december 2016 om 15:32

      @jag00: @jag00: hoezo facelift? Al het glaswerk is anders. Je herkent een facelift er aan dat het glas hetzelfde blijft. Bovendien was de vorige Insignia veel te zwaar. Opel moets echt wel een nieuwe wagen maken.

      Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    7 december 2016 om 14:09

    Een auto waarvan we eens zonder blozen kunnen zeggen dat ie echt veranderd/verbeterd is.

    Benieuwd naar de OPC-versie.. (*hint hint* photoshoppers onder ons)

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      7 december 2016 om 14:26

      @misterdrogba: ik zal straks wat op autojunk droppen:)

      Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        7 december 2016 om 14:31

        @bartteeuwen: wordt gewaardeerd!

        Login om te reageren
    • mstiic zegt

      7 december 2016 om 15:03

      @misterdrogba: Hier nog meer foto’s. Sedan, Station en OPC LINE!

      Login om te reageren
      • mstiic zegt

        7 december 2016 om 15:04

        @mstiic: (oeps linkje vergeten) http://www.motor1.com/news/130331/2017-opel-insignia-spy-uncamouflaged/

        Login om te reageren
        • misterdrogba zegt

          7 december 2016 om 15:06

          @mstiic: heerlijk, bedankt!

          Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          10 december 2016 om 08:39

          @mstiic: Die wagon.. wat een beauty. Echt mooi.

          Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    7 december 2016 om 14:10

    Hmm apart.
    Ik zou haast zeggen dat ik een Advertorial aan het lezen ben terwijl het toch niet bij de tags vermeld staat.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      7 december 2016 om 14:15

      @jack_abarth: Apart he. Dat een schrijver op een blog zijn mening geeft.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        7 december 2016 om 15:11

        @rubenpriest: Tuurlijk, daar dient een blog voor. Meningen.

        Maar @jack_abarth heeft wel gelijk dat het leest als een advertorial. Ik deel je enthousiasme voor de nieuwe Insignia niet. Ik vind de voorkant verre van “gaaf”, de achterkant totaal inspiratieloos, in tegenstelling tot de S90. De zijkant is veranderd maar even oninteressant geworden, idem voor het interieur…

        Elk z’n mening, maar dit in het rijtje van de Giulia en de S90? Nee…

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          7 december 2016 om 23:09

          @esprit_de_flandre: +1!

          Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        7 december 2016 om 15:11

        @rubenpriest:

        Op dit blog wel ja ;)

        Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      7 december 2016 om 15:50

      @jack_abarth: “Het interieur is misschien nog wel het minst spannende aan de hele auto ten opzichte van zijn voorganger.” Ja echt een advertorial tekst

      Login om te reageren
  5. mashell zegt

    7 december 2016 om 14:13

    Veel strakker maar ook alle karakter verloren. Het is nu een wel erg uitwisselbaar ontwerp.

    Login om te reageren
  6. reistje zegt

    7 december 2016 om 14:18

    De voorkant vind ik zeker geslaagd. De achterkant vind ik niet perse lelijk, maar te saai. Hij mag wat meer karakter hebben.

    Login om te reageren
  7. Dimglor zegt

    7 december 2016 om 14:25

    Qua design valt het best mee nu bij Opel..
    Maar onlangs een nieuwe Astra gehad als vervangwagen en toch niet tevreden mee geweest.
    Reed totaal niet zo goed als men Volvo V40..
    Verder enorm irriterend infotainment systeem…
    Navigatie (heb ik veel nodig) van de Opel deed me toch af en toe misrijden. Iets dat ik bij mijn Volvo niet heb.
    Was voor mij geen aangename kennismaking met Opel..

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      7 december 2016 om 21:14

      @dimglor: Ik snap ook niet waarom ze zo slecht rijden. Was bij het beëindigen ook blij dat ik mijn corsa mocht inleveren. Grootste voordeel van die auto was dat hij zo vaak problemen had, dat je af en toe nog eens een leuke leenauto mocht lenen.

      Ingeruild voor een Fiesta waarvan je zou denken dat is toch hetzelfde laken een pak, maar in de praktijk een wereld van verschil in comfort, besturing en betrouwbaarheid.

      Nee, na een prive Astra J en een lease Corsa E weet ik een ding zeker: Nooit meer Opel.

      Login om te reageren
  8. audiisthebest zegt

    7 december 2016 om 14:28

    Beter dan de oude, maar nog steeds lelijk

    Login om te reageren
  9. braapp zegt

    7 december 2016 om 14:32

    Leuk achterdeurtje om strak te moeten zetten.

    Login om te reageren
  10. viezefreddyw zegt

    7 december 2016 om 14:46

    Ik vind het een prachtig ding geworden, absoluut. Echt een verbetering ten opzichte met zijn voorganger wat ik ook al geen lelijk ding vond. Ik wens Opel goede zaken.

    Login om te reageren
  11. dare2think zegt

    7 december 2016 om 14:48

    De lijnen in het exterieur zijn totaal anders. Deze Insignia kan mooi zijn, maar hierdoor lijkt de vorige wel meteen verouderd. Het lijkt mij beter om één merk image te hebben en daar een aantal jaar aan vast te houden, dat is ook goed voor de afschrijving. Alleen ik heb het idee dat Opel wel moet.

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      7 december 2016 om 21:05

      @dare2think: De Rover75 was ook een mooie sedan, voor rover failliet ging.

      Login om te reageren
  12. cla220 zegt

    7 december 2016 om 14:50

    Mooiie auto geworden! Alleen had ik die achterlichten toch graag wat strakker gezien, meer in lijn vd rest van de auto!

    Login om te reageren
  13. str8six zegt

    7 december 2016 om 14:54

    Prima design maar wel een beetje generiek. ‘Toppers van 2016’ is wat mij betreft een beetje overtrokken.

    Login om te reageren
  14. keeper1 zegt

    7 december 2016 om 14:54

    Ik ben nu wel erg benieuwd naar de sports tourer. Ziet er goed uit dit

    Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    7 december 2016 om 14:56

    Erg fraai!! Vind het een knap ding zo!

    Login om te reageren
  16. db87 zegt

    7 december 2016 om 14:57

    Opel blijft mij verassen in positieve zin de laatste jaren, Opel is met een keiharde comeback bezig…

    Login om te reageren
  17. Design_Driven zegt

    7 december 2016 om 14:58

    Eigenlijk vind ik de verschillen zo naast elkaar wel mee vallen. Maar ik vind de oude dan ook nog steeds een mooi model, de nieuwe is ook gewoon lekker strak.

    Ik heb niets met Opel maar zou de Insignia zeker overwegen als leaseslet. De vorige kwam zeer slecht uit met de leaseprijs hier in het VK. Wellicht dat deze het beter gaat doen. Ik gun dat Opel wel die de laatste jaren zeker flinke stappen heeft gemaakt.

    Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    7 december 2016 om 15:05

    Ik was al gecharmeerd van de vorige Insignia, maar de nieuwe is echt een stuk strakker geworden zonder meteen al te saai en zakelijk te worden. Dat hebben ze knap gedaan. Er zijn namelijk ook voorbeelden van auto’s waarbij dat niet is gelukt (Passat CC, S/V60).

    Het enige wat ik jammer vind, is dat lijntje aan de zijkant. Het doet iets te geforceerd aan. Verder echt een knappe kar. Hopelijk komt er ook een OPC-versie met een lekkere viercilinder in.

    Login om te reageren
  19. allesmetturbo zegt

    7 december 2016 om 15:41

    Wat een prachtig apparaat is dit geworden, goed bezig daar bij opel

    Login om te reageren
  20. ablogjunk zegt

    7 december 2016 om 17:24

    Gooi een Mazda logo op de neus en je hebt een Mazda 6.

    Login om te reageren
  21. porcay zegt

    7 december 2016 om 17:32

    Prachtig apparaat vooral de wagon is héél mooi

    Login om te reageren
  22. Dutchdriftking zegt

    7 december 2016 om 17:57

    mooi wijs ding zo toch!

    Login om te reageren
  23. Rob zegt

    7 december 2016 om 18:21

    Mondeo, Talisman, Optima, Mazda 6, 508, Passat en nu deze Opel der bij. Het wordt steeds mooier in dit segment. Lijken mij ook stuk voor stuk aangename wagens. Ging enkele die mij doet gruwelen en zitten waarschijnlijk allemaal solide in elkaar. Mooie ontwikkeling.

    Login om te reageren
  24. camber24 zegt

    7 december 2016 om 18:36

    Ik mag binnenkort een nieuwe zakelijke auto uitzoeken. Ik dacht eerst aan een F-pace, maar dat wordt te krap qua budget (ik haat een kale uitvoering). Nu beetje dilemma; wordt het een volle 3, een enorm dikke Golf of Giulietta, een Tiguan, of.. Een Giulia… (company car policy sluit Alfa wel uit, maar soit). Maar als ik dit zie, dan denk ik, ziet er lekker uit!! Blijf wel met dat onderbuik gevoel zitten; blijft voelen als een half failliet merk. Van de andere kant, heb wel altijd een zwak voor de underdog.
    Passat staat ook op m’n lijst. Maar saai. En vind m zo log ogen.
    Audi en Merc uit principe niet. Te duur en ik kan mezelf niet vinden in hun configurators.

    Zo lastig. En die Insignia maakt het me alleen maar lastiger.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 december 2016 om 18:39

      @camber24:

      Neem een Alfa ..
      Dat is tenminste een helemaal failliet merk ..

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        7 december 2016 om 19:18

        @lincoln: ja heb je wel gelijk in. Als je het doet, doe het dan meteen goed. Ik gooi er dan ook winterbanden onder denk ik.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      7 december 2016 om 19:27

      @camber24: Toch apart die Tiguan in je shortlist. Wat is de link met de andere auto’s? Zelf zeg ik de “nieuwe” X1.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        7 december 2016 om 20:16

        @flutterby: da’s de wens van m’n verloofde. Ook niet mijn e eerste keus. Vind m er wel veel beter uit zien dan z’n voorganger.

        Login om te reageren
    • cadrez zegt

      7 december 2016 om 22:48

      @camber24: ‘Audi en Merc uit principe niet. Te duur en ik kan mezelf niet vinden in hun configurators.’
      Dus er bestaan mensen die niet voor een bepaald merken zouden kiezen omdat de configurator hun niet ligt?
      Ga je toch gewoon even bij de garage langs? Kan je direct een testritje plannen ook.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        7 december 2016 om 22:58

        @cadrez: ik doel niet alleen op hoe die dingen technisch functioneren. Ook wat erachter zit. Absurde pakketsamenstelling Audi bv. En ik vind met name hun opties veel te duur. En niet zoveel onderscheidend van andere VAG merken. Dezelfde knoppen, dezelfde indeling (grotendeels). Vind het allemaal maar net niet. Merc; configurator doet het super slecht. Bijna 2017, zo’n partij neem je dan toch niet meer serieus…? Kan er langs gaan, maar daarvoor trekt Merc me te weinig.

        Login om te reageren
  25. matthijsamg63s zegt

    7 december 2016 om 18:51

    Die achterlichten doen le denken aan de vorige versie ( rond 2012 ) van de Renault Laguna.

    Login om te reageren
  26. probono zegt

    7 december 2016 om 19:56

    Vind de vormgeving van dd achterkant wel wat mercedes c coupe hebben

    Login om te reageren
  27. sezz zegt

    7 december 2016 om 21:09

    Hoe bedient men het infotainmentscherm? Ik zie nl. geen touchpad meer en voor een touchscreen lijkt mij de plaatsing ervan niet echt ideaal.

    Login om te reageren
  28. dedon zegt

    7 december 2016 om 21:27

    Wauw. In de klasse van de Passat CC, maar dan veel gaver en strakker! Ik ben meteen fan.
    Ik hoop voor Opel echt dat de verkoop hiervan gaat lukken. Altijd lastig, deze klasse….

    Login om te reageren
  29. postzegel zegt

    8 december 2016 om 09:23

    Op welke pillen was Priest toen ie dit stukje tikte? Lyrisch over een Opel,.. een Facelift..

    Wauw. Ik wil die pillen ook!

    Login om te reageren
  30. whatever zegt

    9 december 2016 om 11:29

    Prima auto maar ik hoef hem niet. Opel pakt altijd de mooie elementen van de huidige modellen van concurrenten. Maar over 2 jaar is ie weer outdated.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North