Dit is het nieuwe ME-busje van de politie

Auteur: , 93 Reacties

Opnieuw een Benz.

ME

Sinds jaar en dag toert de Nederlandse Mobiele Eenheid in de klassieke Mercedes-busjes die we allemaal wel kennen. Vandaag heeft Gerrit den Uyl, directeur van het Politiedienstencentrum, een nieuw contract getekend met Mercedes. De hierboven afgebeelde Sprinter zal worden geleverd door de Duitse autofabrikant.

In de basis een Sprinter, maar omgebouwd voor de ME om weerstand te bieden tegen hooligans en ander gespuis. Het busje is wel iets kleiner in vergelijking met de oude Vario. Zo kunnen er tot acht personen worden gevoerd in de nieuwe Sprinter. In de Vario konden 11 personen mee.

De ME neemt tegelijkertijd afscheid van de iconische blauwe kleur en gaat mee in de rest van de huidige politie line-up. Dit betekent een witte kleur met de bekende striping. Ook heeft de nieuwe Sprinter enkele verbeteringen in vergelijking met het oude busje. Aan weerskanten zitten bijvoorbeeld deuren zodat er sneller kan worden uitgestapt. Dit zijn geen schuifdeuren maar openslaande deuren zodat deze meteen als dekking kunnen fungeren. Daarnaast is er felle witte verlichting op het dak gemonteerd. Mocht een situatie escaleren dan verblinden deze lampen een ieder die in de buurt is. Tevens heeft de nieuwe Sprinter een positiebepalingssysteem. Zo weet de meldkamer te allen tijde waar het busje zich begeeft. Als laatste is er een nieuwe arrestantencel in de busjes gebouwd.

De nieuwe Sprinters worden vanaf dit najaar in gebruik genomen. Naast de ME zullen ook aanhoudingseenheden gebruik gaan maken van de voertuigen.



93 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Zozo, knap lelijk busje geworden. Vond dat blauw wel iets stoers hebben.
@allesmetturbo: de oude ziet er inderdaad indrukwekkender uit!
@mrrallycross: gewoon de nieuwe in het matblauw spuiten, flinke lompe banden eronder, verhogen en er .50 mockup bovenop zette .
@mrrallycross: alles bij onze politie moet toch ‘liever’… Stel je voor dat iemand geïntimideerd raakt door een onderdeel van onze politie macht. Dat moeten we niet hebben natuurlijk.
Links Den Haag wil dat op elke manier mogelijk voorkomen. Van mij zou het nóg agressiever mogen dat het donkerblauw. Mat-zwart of zo, met bull- bars op de neus waar je een olifant mee opzij kan duwen. Dat is direct de discussie over de agressie jegens de hulpdiensten overbodig.
@allesmetturbo: eens!
Nu maar hopen dat het personeel wel de huidige outfit behoud. Dan is er nog iets stoer…
@allesmetturbo: Er is voor een witte kleur gekozen omdat dit minder agressie moet uitlokken.
@amg65: dat boeven tuig zal zich nu wel twee keer bedenken met zon kleur
@janmetdelangeachternaam:

Als de ME van Nederland zich gewoon kleed als de speciale eenheid van Taiwan dan hebben ze niet eens een indrukwekkend busje nodig, schorriemorrie rent meteen weg dan:

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–akCQKkWc–/c_scale,fl_progressive,q_80,w_800/194yqraixj1mbjpg.jpg
@B3nk0: wow die zien er wel stoer uit, hier heb je nog een mooi voorbeeld hoe het moet https://goo.gl/images/j5U54R
Daar zal pon niet blij van worden, geen vag hok.
@mrrallycross: Ah joh, Sprinter, Crafter. Enige verschil is in wiens portemonnee de euro’s terechtkomen
@granlusso: Bij PON draait het alleen(!) om keiharde €€€€€’s en niet om klanttevredenheid, beleving etc (voor zo ver aan de orde bij de overheden). PON zal dus zeker balen.
@thomasbol: lekker van toepassing deze opmerking, beetje gefrustreerd? Rijd je wel VAG? ?
@sjonnie82: ik wel vroeger en kan je vertellen dat de service van Audi Amsterdam echt bedroevend is. Monteurs die met de snelle wagens van klanten eff een “blokje om” gaan, je hoort de piepende banden 3 straten verder nog. Hadden ook nog eens de verkeerde olie in m’n A4 gedaan….bij een Audi dealer welteverstaan. Tis dat ik er op tijd achter kwam. Nee VAG heeft geen kaas gegeten van custumer services dat is wel zeker.
@mopar: oja want VAG = pon en er bestaan geen andere garages voor vw/audi dan die van Pon toch?
@wildewesten: tegenwoordig steeds minder onafhankelijke ja.
@wildewesten: boeit niet of er andere zijn. Ik ben naar een officiële dus PON garage gegaan. Als er een onafhankelijke garage is dan is die ook niet gelieerd aan PON. Maar daar gaat mijn post ook niet over. Jij kan niet zeggen dat PON goede klantenservice heeft omdat onafhankelijke dealers die niet bij ze horen goede service leveren.
@mopar: Ik heb zelfs verhalen gehoord van iemand die een rs5 had gekocht, tijdens het eerste ritje ging het ding altotal los door een fabrieks fout. Hij is vervolgens terug naar de dealer gegaan om een nieuwe auto te halen waarop de dealer zei dat hij dan zoveel moest bijbetalen voor een nieuwe auto omdat hun anders teveel kosten zouden maken. Na een hoop gepraat en gedreigd het verhaal naar buiten te brengen heeft hij een nieuwe gekregen. Een paar jaar later had hij de auto voor onderhoud afgegeven bij de dealer. De dealer kwam er achter dat er wat kopat was en heeft zonder overleggen de auto naar een dealer aan de andere kant van het land getransporteerd, toen hij bij de dealer aankwam en vroeg waar zijn auto was werd hem verteld dat hij voor reparatie weg was gebracht en dat er zoveel transport kosten bij zouden komen. Vervolgens duurde het veels te lang voor de auto weer terug was dus heeft hij ze opgebeld dat hij zijn auto nodig had en hem zo snel mogelijk terug moest hebben. De dealer heeft gezegd dat ze het zouden regelen en hebben een monteur met de auto op pad gestuur. De monteur zou hem in de ochtend komen brengen dus had bedacht de auto vast mee naar huis te nemen omdat hij dan eerder weg kon. En als je dan toch een rs5 voor de deur heb moet je natuurlijk wel even je meisje imponeren. Helaas is dat afgelopen met nog een total losse rs5 en een total los busje. Na altijd een slechte service gehad te hebben en twee autos total los door audi heeft hij besloten geen nieuwe meer te laten komen en ergens anders een auto te kopen.
@carfreakjim: precies, ik liep eens de werkplaats binnen van Audi A’dam en zag daar wat jonge monteurs in de 20 spelen met een RS7 om te kijken of ze een 4 wheel burnout konden maken. Absurde praktijken, koppeling van die wagen naar de klote, mag de eigenaar binnenkort (Audi kennende) weer 3000 euries komen betalen voor een nieuwe. Ik koop daar nooit meer een wagen.
@sjonnie82: ik werk er wel veel mee ja. Iets met ervaring enzo.
@thomasbol: goed onderbouwd dank je wel
@sjonnie82: @sjonnie82: Mijn ouders reden vroeger een Passat, die mijn oom die beunhaas was altijd oplapte. Meestal gingen we naar de sloop voor onderdelen, maar als het daar niet was moesten de onderdelen wel bij de Volkswagen dealer gehaald worden.

Ben één keer meegeweest met mijn oom naar de Volkswagen dealer, ik was toen zeven jaar. En ze vroegen niet eens of ik een plakje worst lustte. Bij de bakker vroegen ze dat altijd wel, of bij de slager, dat weet ik niet meer zo goed, ik was pas zeven.

Zal daarom ook nooit meer naar een Volkswagen dealer gaan.
@moveyourmind: Nou tegenwoordig bieden ze de kinderen een kopje 5w30 aan. Je kan daar ook een roet topping bij krijgen voor wat extra smaak.
@moveyourmind: Mij gaven ze wel wat worst, kwam zeker omdat je het niet lief vroeg! Wel altijd alstublieft zeggen he!
@mopar: Ja ja, geloof er niks van dat ze die zomaar gaven.

Ze zullen eerder een worst voorgehouden hebben denk ik ;)
@mrrallycross: Dat was vooral een groot sjoemelgebeuren
Mooie nieuwe bus; alleen die enorme glasplaat is wel een eyecatcher slash mikpunt voor bakstenen……….
@st220:

http://memesvault.com/wp-content/uploads/2015/07/Sarcasm-Meme-4.jpg

@olivier420: Nee, dan had ie wel sarcastisch gezegd dat het NIET lijkt op een mikpunt voor bakstenen
@granlusso: Sarcasme blijft lastig. Mijn meme kan als volgt worden vertaald:

@st220 “ik hoop dat je sarcastisch bent: dat prachtige “glas” is (kogelwerend?) plexiglas i.e. het maakt niet zo uit of het een mikpunt wordt van bakstenen”.

Met het woordje “NIET” ertussen is die meme niet echt van toepassing want dan hadden we het sarcasme wel begrepen ;-).
@st220: Ga d’r maar vanuit dat die PMMA (Plexiglas), of kogelwerend glas zodat deze niet vervangen hoeven te worden na de eerste ontmoeting tussen Ajax en Feijenoord (so to speak).
@jooz: van* PMMA…. (edit button!!11oneone)
@jooz: Ik hoop van dat terugverende plexiglas, zodat die schavuiten hun zojuist gegooide baksteen weer heel snel terug kunnen verwachten. Ik hoop dat ze kunnen vangen…
@motoragent: met hun voortanden…
“Tevens heeft de nieuwe Sprinter een positiebepalingssysteem. Zo weet de meldkamer te allen tijde waar het busje zich begeeft.”

Oei oei, ik zie al een “inbreuk op privacy” discussie aankomen in de 2e kamer…
@jack_abarth: privacy is niet aan de orde bij bedrijfsvoertuigen die niet privé worden gebruikt.
@ThomasBol:

En in dit geval de mensen die er achterin geflikkerd worden?
@jack_abarth: moet je maar zorgen dat je er niet ingeflikkerd wordt. Lijkt me van groter belang dan je privacy.
@Joost1990_2:

Dat sowieso.
Jammer van het positiebepalingssysteem, zo kan je als ME-er nooit eens stiekem de bus pakken als je op zaterdag naar de Hornbach moet
@2wheeler: gewoon een valse bommelding doen, is het meteen lekker rustig binnen :)
@gulli: out of the box denken, jij doet het!
Waar is de beplating van gemaakt? Lijkt me dat dit niet ‘gewoon’ auto-staal is toch?
@gregorius: waarschijnlijk wel, maar in dat geval zal er mogelijk aan de binnenkant de nodige (kevlar?) beplating zijn aangebracht.

Die enorme glasoppervlakken aan de zijkant zijn trouwens wel erg opvallend -en ogenschijnlijk erg kwetsbaar. Zouden ze daar polycarbonaat voor toepassen?
@RRRobert: als ze dat niet hebben gedaan weet je direct dat er onder tafel weer geld is geschoven voor een aanbesteding voor deze auto’s. Dat zou echt het domste zijn wat ze kunnen doen
@gregorius: een gewone auto is ook niet van staal maar van flinterdum blik. Druk bij een Golf 7 maar eens tegen de brede en degelijk uitziende C stijl. Dunner dan de wand van een blikje Red Bull.
@mashell: en dat blik is van?
@lekbak: Precies
@lekbak: red bull
Goed voor de koeling van de motor die dichte grille. Verder denk dat die 2.1 liter 4 cilinder het zwaar gaat krijgen, die bus weegt leeg bijna 2,9 ton en dan moeten nog 9 man personeel mee en hun uitrusting.
@ivofga: lijkt me dat ze daar wel iets anders in hebben gelegd.
@ivofga: een vario is nou ook niet echt het toppunt van snelheid…
@ivofga: Als ik het goed zie, is het – net als bij de huidige sprinters van de ondersteunende eenheden (AE) – een fijnmazig gaas wat voor/in plaats van de grille zit. ;)
@ivofga: die 2.1 liter 4 cilinder rijd anders best prima bij een totaal gewicht van 3500 kg.
@ivofga: Was laatst bij Rüttchen, daar werden er in de garage nog gewoon V6 motoren in een ambulance gelepeld. Speciaal onderstel eronder en volgens mij gingen ze dan weer door naar een speciale ombouwer. Heb ook ooit een verhaal gehoord dat de politie met omgekatte golf R’s rond rijdt. Weet eerlijk gezegd niet of dat verhaal klopt.
@henkhupelschoten: dat klopt. Deze zaten in de KLPD-pool. Nu zitten ze waarschijnlijk in de inventaris van de Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur. Waren/zijn Golfjes R met het uiterlijk van een standaard Golf.
@henkhupelschoten: klopt! Ik heb dat te horen gekregen tijdens een rondleiding bij PON
@henkhupelschoten: mogelijk de 319 cdi met 190 pk. Met 7 traps automaat.
@ivofga: sprinter is voor iedereen gewoon leverbaar met 3.0 V6, neem aan dat die hier ook gemonteerd is.
@ivofga: mijn sprinter op cng weegt 2,8 ton, 1.6 benzine met 160 pk, rijd lekker hoor. Er kunnen ook 3 liters in gelegd worden
Ander voordeel van afname vervoerscapaciteit aan ME’ers is dat de chauffeur met Rijbewijs B aan de slag mag?
@ahs1979: helaas Max gewicht 3800 kg. Dus groot rijbewijs.
@arjontje: Thanks.
@arjontje: vanochtend op radio1 vertelde de portefeuillehouder dat dit met klein rijbewijs gereden kan worden, als ik mij niet vergis.
@arjontje: bepantsering wordt niet meegeteld. Voertuigen mogen straks bestuurd worden met rijbewijs B. Dat was ook een harde voorwaarde namelijk bij de aanbesteding.
Ook al hebben nagenoeg alle ME chauffeurs ook rijbewijzen C, D. Dat is straks dus niet meer nodig.
Beetje jammer van dat kale interieur, ik had zachtere materialen verwacht?
En wanneer staat hij in deze spec bij de dealer?
Het is een mooi busje geworden, maar ik vind het teveel op een normaal politiebusje lijken. Dat matte donkerblauwe van die lompe, vierkante van de oude ME bus had toch veel meer présence. Zo van ‘Effe dimmen jongens, de knokploeg is hier’.
@Edge: En dat is precies de reden waarom ze nu voor de witte kleur hebben gehouden. Die oude busjes riepen volgens de overheid teveel agressie op. Bij deze nieuwe zou dat minder moeten zijn, zo is waarschijnlijk gebleken uit jaren van onderzoek en gefinancierd met belastinggeld.
@berlinetta: In veel van de ons omringende landen zijn ze ook wit… ;)
In de VS worden tegenwoordig afdankertjes van het leger door de politie ingezet. Daar is, terecht, behoorlijk wat kritiek op, politieagenten rijden in volledig bepantserde terreinwagens rond en hebben totaal geen contact meer met de omgeving. http://www.theblaze.com/stories/2014/06/09/county-sheriffs-chilling-justification-for-bringing-former-military-vehicles-to-local-police-forces/
Is die bus elektrisch? Gezien die dichte grill krijg ik sterk dat vermoeden.
@kilum: Nee, dat is om te voorkomen dat je tussen een roedel Feyenoord-fans strandt met een ijzeren staaf in je radiator. Koeling pakt hij ergens anders, vermoed aan de onderkant.
@motoragent: nee, want brandbommen die onder de wagen gegooid kunnen worden. Wanneer ik er eentje zie zal ik ff de neus en daaronder goed inspecteren. Ik vermoed namelijk dat het een fijnmazig gaas/plexiglas plaat is wat op de plek van de grille zit (en door de kleur op de foto dicht lijkt).
De huidige/oude sprinters van de AE hebben dit immers ook. ;)
@e1000bmw523i: Daar heb je ook weer gelijk in ja, nu ben ik wel benieuwd hoe ze dat hebben opgelost…
@motoragent: Op dit plaatje is het wat beter te zien. Is gewoon gaas dus. ;)
http://farm8.staticflickr.com/7400/8727880113_c16efc9ccb_o.jpg
Zoiets maakt toch net ff wat meer indruk… Dit zegt gelijk: wij gaan klappen uitdelen als je niet opflikkert met je debiele gedrag!
Mooi. Dan komen die oude vast wel op de markt binnenkort.

Mooi om een camper van te maken.
Geen schuifdeuren maar openslaande deuren?

Met een paar hooligans die de deuren dichthouden van buitenaf, kan de ME geen kant meer op.
@Hubert: ik mis de luifel voor de zomerse dagen
Wel leuk klapdeuren ipv schuifdeuren bijn benieuwd hoe dat er uit ziet op zo n busje
@flik2punt0: Klapdeurtje zit vrijwel direct achter het voorportier. Gaat naar voren open zoals je kunt zien.

http://i66.tinypic.com/2aez0gk.jpg
@flik2punt0: Alleen zijn die deuren bij de wagens voor peletonvervoer groter (zie boven mijn reacties op motoragent).
Jammer van de kleur. Vond de blauwe ME busjes altijd wel een ”bad-ass” uitstraling hebben wat intimiderend kan werken.
@pesu: Nou, niet alleen dat… dat donkerblauwe had inderdaad een positief effect op de n00by relschoppers.
zometeen wordt de ME meer een politie-eenheid a la SWAT.
Niet dat dit slecht is maar gezien hoe die in de VS gaan opereren, lijkt me dat ongewenst in Nederland.
dat in de VS een hobby-crimineel aan zware wapens kan komen wil niet zeggen dat wij dat ook maar moeten gaan doen.
Dat de ME van oorsprong bestaat uit (ex-) landmacht en Marechaussee is ook niet een reden om de ME meteen van militaire hardware te gaan voorzien.

Ik denk dat de blauwe uitstraling toch iets vertelde van ‘nu heb je te maken met agenten die in ieder geval 3 jaar een pet op hebben en tenminste een 4 weekse cursus gedaan hebben.
net als dat een duitse herder meer uit straalt dan een dalmatier.

als we weer met mitrailleurs gaan lopen gaat dat uitlokken om mee te doen in een spiraal zoals in de VS.
Jammer, die oude busjes hadden, hoe gek t ook klinkt, iets iconisch en zagen er ook een stuk intimiderender uit
Op m’n werk ook nog jaren met zo’n Vario gereden! Rijdt niet echt ‘soepel’.
De kleur zal echt niet uitmaken voor relschoppers. Ze hebben geen hersens daardoor zien ze ook geen kleuren
De blauwe straalde meer gezag uit..
Een van de meest betrouwbare Mercedessen omwisselen voor een nieuwe Sprinter.. Die waarschijnlijk standaard zover afwijkt van de eisen dat er hele dure aanpassingen nodig zijn….

4×4 van de sprinter schijnt ook geen ruk voor te stellen.. ach, gelukkig hoef ik er niet mee te rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).