Petrolheads en regelmatige bezoekers zijn waarschijnlijk wel bekend met de naam Zahir Rana. De man is al enkele keren voorbijgekomen op autoblog met onder andere zijn knalgele, door Edo Competition getunede Enzo, die het later ook nog tegen een vliegtuig opnam. Nu heeft hij er een nieuw speeltje bij: een Lamborghini Gallardo met 1176 pk aan de wielen.
De Gallardo is van het bouwjaar 2004, en dus een pre-LP560-4 model. Hij is voorzien van een IMSA Wide Body en een LP560-bumper. Qua velgjes is de keuze gevallen op een setje 20-inchers, die aan de achterkant worden voorzien van rubber in de maat 325/25/20. Je moet per slot van rekening wel wat oppervlak hebben om die pk’s kwijt te kunnen.
Het interessantste nieuws zit natuurlijk achter de stoelen: met dank aan een Heffner Twin Turbo levert deze Lambo 1.176 pk, ruim meer dan het dubbele van een standaardmodel. Bovendien is het vermogen aan de wielen gemeten, dus tel er rustig een procentje of 10 bij op voor het vermogen aan de krukas. Op zich is Heffner geen rare keus als leverancier van de vermogensupgrade, want het bedrijf deinst zelf ook niet terug voor projectjes met 1000+ pk.
Met deze nieuwe creatie geeft Rana zijn Canadese bedrijf ZR Auto weer een mooi stukje publiciteit. Hij is echter een man die er niet voor terugdeinst om al die pk’s ook echt aan te spreken, dus gelukkig zal deze auto niet alleen maar mooi glimmend in een showroom te zien zijn. Een eerder projectje van ZR Auto was een Novitec Ferrari F430, die is hier te vinden.
Hoe het waggie klinkt kan je HIERRR ervaren, en voor alle non-believers posten we hier meteen de dyno-uitdraai.
Met dank aan Michiel voor de tip!
San Sebastiano zegt
WOW; goed begin van de vrijdag…!
Bumer zegt
Ook zo lekker groen… Ik vind groen een kotskleur ;)
CSL zegt
perfect, spuit hem volledig zwart, ook van binnen!
en zet hem voor de deur.
Wel opvallend lineaire vermogen opbouw voor een Turbo motor!
Megakix zegt
@CSL: bij zulke vermogens is alle lineair ;-)
rider zegt
@CSL: Heffner is ook niet de eerste de beste straatboer die een auto van meer PK’s voorziet. Er zijn er maar weinigen met zoveel veel ervaring met zulke vermogens. Dit blok is gewoon erg goed geprepareerd/op elkaar afgestemd.
ook deze voor ZR-Auto opgebouwde versie ziet er weer erg gaaf uit. vraag me alleen af, of hij dan nog wel in zijn Edo-Enzo wil gaan rijden, als je de beschikking hebt over een auto die bijna het dubbele aan vermogen heeft?
En hebben ze de remmen ook nog onder handen genomen en de aerodynamica? die is nu niet bepaald het beste, met name op zeer hoge snelheden. met als gevolg een erg lichte neus.
supasweet zegt
waarom stopt het vermogen bij 125mph?
voor de rest wel een prachtig machine, alleen het interieur had ik niet zo groen gemaakt :P
vale46 zegt
@supasweet: Om dezelfde reden dat je hem zelf in gang moet lopen tot 45mhp :D
ze hebben 1 versnelling doorlopen op de dyno. Ik denk de 3de versnelling. Het vermogen blijft namelijk hetzelfde in elke versnelling.
Sneakykiller zegt
Wat een BEEST!! Zet maar voor mn deur!
Megakix zegt
@Sneakykiller: oh…heb je geen verwarmde garage ? Nou, dan krijg je ‘m ook niet vriend !
Citrofiel zegt
Pff, pre-facelift. Sloeber. ;)
Btw, die paar minuten zijn nu wel voorbij hoor.
Citrofiel zegt
@Citrofiel: Jaah, filmpje isser! De snelheidsbeleving valt me nog een beetje tegen. En waarom in godsnaam een nummerplaat met ‘1000 hp’ erop? Sleeper? :mrgreen:
Michiel_vd_Brink zegt
@Citrofiel: Zahir heeft die Gallardo in 2004 nieuw aan zijn demo-wagenpark toegevoegd en hem sindsdien steeds een beetje verder laten modificeren.
Citrofiel zegt
@Michiel_vd_Brink: Hé, jij weer eens hier. ;)
Je snapt vast wel dat ik het niet serieus bedoelde. Niet iedereen geeft zijn auto gelijk bij aankoop aan de tuner. Eigenlijk juist leuker om daar mee te wachten, dan kan je het verschil goed ervaren.
Hans zegt
Gruwelijkkkkk..! Dus check, ik zit in m’n waggy..
birdboy zegt
@Hans: Da’s andere koffie ;-)
birdboy zegt
Ik vind m hondslelijk, die gele Enzo ook.
Geld heeft die gast blijkbaar wel, maar smaak…
Freewarefreak zegt
Mooi vermogen.. afschuwelijk kleur.. ik weet niet waarom, maar vind deze kleur alleen maar mooi op een Ford Focus RS, BP green..
“met dank aan een Heffner Twin Turbo..” Ik hoop van harte dat dat niet de enigste aanpassingen aan het blok zijn geweest..
Bartjuh zegt
Als ze dit bedoelen met het moet allemaal groen worden dan vind ik het top! lekker ook die flammen uit de uitlaat. Maar de gallardo van heffner zelf met 1000+ pk heeft tog geen 4wd meer? weet iemand of deze dat nog wel heeft?
Megakix zegt
Kan beter, 1200Pk Ferrari F430 ! En mooier…
http://www.youtube.com/watch?v=eJ9qDSPXo2g
Citrofiel zegt
@Megakix: Maar is dat gemeten aan de krukas of aan de wielen? Aan de krukas zit de Gallardo ook wel ver boven de 1200, richting de 1300…
Megakix zegt
@Citrofiel: eeehm….dunno…feit is dat mijn oogjes zien dat de Superleggera er simpel, heel simpel vanaf gereden wordt. Dus er zit een ‘kern’ van waarheid in die 1200Pk ;-)
Citrofiel zegt
@Megakix: Ik heb het maar even zelf opgezocht op de site van de constructeur. Ze gaan zelfs tot 1350 whp. En daar is mijn antwoord: whp staat voor Wheel Horsepower, dus aan de wielen. ‘Jouw’ Ferrari heeft dus inderdaad meer vermogen dan de Lambo, en kan nog meer aan… :shock:
Megakix zegt
@Citrofiel: nice dus !
Baap zegt
Hondslelijke kleur, heb ook het idee dat op het rechte stuk het gaspedaal niet volledig gevloerd wordt. Zoja, dan heeft ie naar mijn idee geen 1100+ pk!
jer-ome zegt
mooi geluid
maar hebben ze ook nog iets aan de remmen gedaan?
of was dat niet nodig
VWFreak zegt
Die luchthapper is zooooooooooooooooooo NFSU2 he… Kan egt niet meer :P
voor de rest leuk..
AudiQuatro zegt
ehhh, als je de motorische aanpassingen nou eens op een LP570 zou toepassen, ja dat zou leuk zijn! En als je echt plezier wilt, doe het turbo kitje dan maar op een LP-550-2 Balboni!
JanJansen zegt
@AudiQuatro:
En dan turbolag hebben? Het idee van de superleggera’s is dat alles lichtvoetig en direct reageert; dus geen turbo’s want dan heb je nooit volledige controle over je vermogen.
Daarom hebben rijders auto’s als een Enzo, Carrera GT & GT3, Caterham R500 enz enz geen turbo. Een supercharger wordt nog wel eens gebruikt bij bijv drift auto’s en lotus 2-eleven omdat die voorspelbaarder hun vermogen afgeven en geen opspoeltijd hebben.
Dimglor zegt
Mooie kleur, maar waarom willen ze van de Gallardo een tuningbak maken?
Misschien gewoon een leuke kleur, misschien andere velgen, maar voor de rest moet je er niets aan veranderen…