Oké. Die personeelstekorten lopen nu echt uit de klauwen. Zuid-Holland heeft een zware ochtendspits omdat de Ketheltunnel dicht is.
In de categorie dit verzin je niet. Toen Bert vertelde aan Koen bij de koffie dat hij onvervangbaar was meende hij het echt. Alle gekheid op een stokje. De puinhoop aan ochtendspits vanochtend in Zuid-Holland heeft wel een heel bijzondere reden.
De Ketheltunnel op de A4 brengt het verkeer in richting van Rotterdam of naar Den Haag. Het ligt er maar net aan welke kant je op moet. Vanmorgen kon je in elk geval via de tunnel geen enkele kant op.
Rijkswaterstaat moest de Ketheltunnel noodgedwongen sluiten vanwege twee ziekmeldingen.
Twee medewerkers hadden zich vanmorgen ziekgemeld bij hun werkgever. Rijkswaterstaat heeft door personeelstekorten geen vervanging om de dienst meteen over te nemen. Er zat niets anders op dan de tunnel te sluiten voor al het verkeer in beide richtingen.
Het resultaat is dat het verkeer omgeleid dient te worden over de A13 en A20. Resultaat: een puinhoop aan ochtendspits in Zuid-Holland vanmorgen.
Rijkswaterstaat verwacht dat de tunnel om 09:00 weer open kan. Ze moesten even op zoek naar alternatieve medewerkers, maar hebben die blijkbaar toch gevonden. Gelukkig maar.
Het is tamelijk bizar dat het functioneren van zo’n belangrijke verkeerstunnel zo fragiel is door een ziektesituatie van twee medewerkers.
Vanwege de veiligheid is er dag en nacht een tunneloperator aanwezig op de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat om de Ketheltunnel in de gaten te houden. Als er geen ogen gericht zijn op de tunnel, dient deze gesloten te worden.
Door personeelstekorten moest Rijkswaterstaat noodgedwongen deze beslissing vanmorgen nemen. De betreffende medewerkers die nu ziek op bed liggen zullen ook wel raar naar het nieuws kijken deze ochtend..
Beeld: Google Streetview
mashell zegt
We hebben hele afstanden snelweg in Nederland die niet actief door mannetjes die camera beelden bekijken bewaakt worden waarom moet zo’n tunnel (of spitsstrook) dan dicht als er niemand is om de beelden te bekijken? Is dat wel in balans? Bovendien lijkt me dit bewaken iets wat je zou moeten automatiseren, patroonherkenning zou op verkeerstromen goed toepasbaar moeten zijn.
maotje zegt
@mashell: als ik me niet vergis heeft deze tunnel geen ventilatiesysteem. Daarom mag er geen file staan in de tunnel. Voor gevaar met uitlaatgassen. Bij een ongeval of filevorming kunnrn ze direct schakelen door hem af te sluiten.
petroldrinker zegt
Tja, vewl bedrijven kampen gewoon met tekorten omdat ze weinig bieden kwa contracten…
mashell zegt
Maar als de werkgevers te weinig bieden, wat doen die potentiele werknemers dan? Zitten ze thuis op de bank te wachten op een beter aanbod?
Ik vraag me echt af, hoezo zijn er zoveel personeelstekorten? Zijn we zoveel werknemers verloren aan (long)covid? Zijn het de oosteuropese gastarbeiders die nu ergens anders werken? Is een 70% uitkering het laatst verdiende GGD telefonist salaris meer dan wat de horeca kan/wil betalen? Of praat iedereen elkaar na, zoekt iedereen personeel om maar vooral niet achter het net te vissen, dus in plaats van toiletpapier medewerkers hamsteren?
sportevo zegt
Ik heb dezelfde vragen. Ik kan mij voorstellen dat er door de lockdowns in bijvoorbeeld de horeca vanwege de sluitingen, er mensen zijn ontslagen die intussen ergens anders werk hebben gevonden en ze daar dus met personeelstekort te maken hebben. Maar je hoort in alle branches dat men personeel zoekt en het moeilijk is om aan (goede) mensen te komen. Waar zijn al die mensen gebleven?
Henkie zegt
Iets met babyboom. En die gaan nu met pensioen.
mashell zegt
De babyboomers zijn geboren tussen 1945 en 1955, daarvan gaan de allerlaatsten nu met pensioen.
maarteno zegt
bedoel je dat als dat mag het niet zijn? Want dan reken je verkeerd…want de eerste zijn er nog wel allemaal dus kosten geld, resources etc…en het gaat nu juist om die laatste procenten die het ‘probleem’ vertegenwoordigen.
faalhaas zegt
@mashell: Die zijn gewoon aan het werk, je kan als bedrijfsleven een kunstmatige vraag creëren door ontzettend veel laagbetaalde vacatures te openen. Als je genoeg hebt die happen krijgen de duurdere werknemers/uitzendkrachten een functie elders.
simon83 zegt
@mashell: zou het ook kunnen zijn dat er gewoon veel meer werk is. Dat veel mensen de vakantiedagen op maken, er veel ziekteverzuim is, meer mensen deeltijd gaan werken, minder productief zijn nu ze veel thuis werken, expats en arbeidsmigranten na de corona niet meer terug zijn gekomen.
maarteno zegt
the great resignation … genoeg artikelen over te vinden inmiddels.
Ot92 zegt
@mashell Die zijn allemaal gaan ZZPen, net als ik. Nu ben je een pareltje op de arbeidsmarkt.
potver7 zegt
“Het is tamelijk bizar dat het functioneren van zo’n belangrijke verkeerstunnel zo fragiel is door een ziektesituatie van twee medewerkers.”
Uhm, niet alleen deze twee ziekmeldingen hè? Het is eerder zo dat dit de laatste twee druppeltjes waren, zodat de emmer nu helemaal leeg is.
Rijkswaterstaat doet dit niet lichtzinnig (hoop ik toch…), het gevolg van dit soort acties is doorgaans dat RWS-medewerkers die elders in de regio worden ingezet volledig de huid volgescholden wordt door automobilisten die niet snappen dat er meer is tussen hemel en aarde dan hun ongestoorde forensenritje.
Variomatic zegt
Tuurlijk, gisteren mooi weer, allemaal klem gezopen bij tante Truus op de BBQ en dan maandag ziek melden.. altijd fijn, personeel
Variomatic zegt
@variomatic: in noordelijke richying is ie trouwens alweer open dus zo ziek was iedereen ineens toch niet..
Hubert zegt
@variomatic,
Tuurlijk….
Altijd makkelijk om de laatste in de rij in de zeik te zetten.
De werkgever moet er voor zorgen dat de rij zelf solide genoeg is om dit op te vangen. Niet degene die het uiteindelijke werk moet doen.
Variomatic zegt
@Hubert: ja, en tegelijk wil iedereen op de werkvloer tegenwoordig meer ‘empowerment’ minder bemoeienis, meer verantwoordelijkheid etc. Daar hoort ook bij dat je als team je verantwoordelijkheid neemt en er onderling voor zorgt dat de boel blijft draaien. Ik geloof er geen hol van dat iedereen in zo’n team zo ziek/zwak/misselijk was dat die weg dicht moest. Helemaal niet op een maandag (standaard ziekmelddag ‘omdat geen zin’..)
cloverleaf zegt
Rijkswaterstaat is volgens mij zo’n typisch staatsbedrijf waar heel erg veel mensen op kantoor “werken” maar waar veel te weinig mensen werken waarvoor Rijkswaterstaat oorspronkelijk voor is opgericht.
harrie zegt
Ik ken wat mensen die bij RWS op kantoor ‘werken’.
Werkelijk elk ambtenaren cliché is van toepassing op ze.
Stijnson zegt
@cloverleaf: omdat ze op de kantoren misschien wel ‘goed’ verdienen. Bekijk de aflevering van Zembla maar
Ram-G-maN zegt
Ja ik had in het verleden een afstudeerbegeleider die full-time werkte bij de RWS en naast zijn werk een handvol afstudeerders begeleidde. Dus al die project managers vervelen zich daar te pletter.
De begeleider had uiteraard een kantoorbaantje bij de RWS.
bernoulli zegt
Ik reed donderdag nog door die tunnel. Het komt wel dichtbij allemaal.
Hubert zegt
Vandaag kwam ik helaas niet dichterbij. Stond in de file.
pomoek zegt
Als er geen ogen op de tunnel gericht zijn dient deze gesloten te worden vanwege de veiligheid. Kijk, ik geloof echt dat dit een goede keuze is met inachtneming van alle voors en tegens. Maar het is toch wel gek dat er iemand dag en nacht naar een stukje snelweg aan het staren is? En als dat ff niet kan dat dan maar de snelweg wordt gesloten? Er moet toch een gulden middenweg mogelijk zijn? Snelheidsbeperking invoeren en 2 poppetjes van rijkswaterstaat met een portofoon die je aan beide kanten van de tunnel neer zet die als het mis gaat ff naar het hoofdkantoor bellen?
kniesoor zegt
Qua dat laatste : lijkt me een prima suggestie/oplossing. Op de één of andere manier lijken overheidsdiensten niet zo goed in dergelijk pragmatisch denken.
kimhung zegt
Ik las op dergelijke nieuws site een reactie die ik wel met jullie wil delen :
“Ik was rond 08:00 bij de A20 en dat omleiden werkte prima. In een half uurtje toch aangekomen in Spijkenisse. We vinden er allemaal wat van, maar wat als de tunnel open was gelaten en er een ongeluk was gebeurd zonder toezicht? Dan hadden we ook allemaal boze reacties geplaatst hier met het feit dat we zomaar toezichtloos een tunnel open hadden gelaten die zich daar niet toe leent. Het lijkt er op dat het management een wijze les heeft geleerd. 1 iemand kunnen vervangen met een ander is dus niet genoeg als die 2 allebei ziek zijn. Les geleerd, dank voor de veiligheid! (lijkt mij boven wat verkeersdrukte te gaan)”
We hebben allemaal wel wat te klagen. Gelukkig zijn er altijd alternatieve oplossingen. Ja het is wat drukker op sommige plekken, maar de wereld vergaat niet.
Ik rij dagelijks over de A4 (delft-schiedam). elke ochtend kijk ik ook snel op de anwb site of er wat ongeregeldheden zijn. Ik moet zeggen dat sinds de a4 open is, het verkeer beter op gang komt. (A13 was vroeger dramatisch om te rijden)
Ik zag dat de A4 dicht was en koos voor de a13. Beetje druk maar alsnog aangekomen op het desbetreffende locatie. Mocht je echt te laat komen, ja dan is dat gwn pech hebben.
Voor de 2 medewerkers wens ik ze beterschap toe. Les geleerd volgende keer beter.
En nu lekker door hobbelen met het leven.