• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zwitserse firma plant revival van de Isetta

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 september 2015 om 20:00 – 16 Reacties

Isetta en Fiat 500L


60 jaar geleden verscheen de eerste Isetta op de markt, en zeven jaar later verdween het markante compacte wagentje alweer. ‘Tijd voor een revival‘, aldus de Zwitsere firma Micro Mobility (dus niet BMW), dat een nieuwe Isetta in 2017 op de markt wil brengen.

Van de originele Isetta rolden maar liefst 160.000 exemplaren (die naderhand vlijtig in allerlei gedaantes werden omgebouwd) van de band, met een miniscuul twee eencilindertje dat hem vortbewoog. Hiermee konden durfals bergaf als het meezat de 100 km/u aantikken. De nieuwe versie moet – geheel in de tijdsgeest – gebruik maken van een elektrische aandrijving, wat naadloos aansluit op de core business van Micro Mobility, geëlektrificeerde steps.

Microlino

De CEO van het bedrijf heeft voor het project de handen ineengeslagen met een Hogeschool uit Zürich. Het autootje – dat Microlino gaat heten – moet ongeveer 10% groter worden dan de originele Isetta, en hetzelfde recept volgen: instappen via de voorkant, twee zitplaatsen, schuifraampjes, en een schuifdak als nooduitgang. Met een volle accu kom je tot 80 km ver, de topsnelheid ligt op 90 km/u. Kort samengevat: de auto wordt een soort Twizy, maar dan met een retrotwist. En ramen.

Isetta voor het volk

De Microlino moet omgerekend zo’n 6.500 tot 9.000 euro gaan kosten, alleen richt de maker zijn pijlen niet op de Zwitserse of Europese markt, zo zegt hij in een interview met de SonntagsZeitung. China iis de markt die Micro Mobility hier succes moet brengen.

Hiermee omzeilt het bedrijf waarschijnijk meteen claims van de maker van de originele Isetta, BMW, want in China bestaat intellectueel eigendomsrecht niet. 2017 lijkt mij echter erg positief, er is nog niet eens een prototype. Vooralsnog gokken we dus dat de Isetta-revival eenzelfde weg zal bewandelen als die van de Trabant destijds (nooit meer wat van gehoord), maar wie weet..

Foto: Isetta naast de auto die al een moderne opvolger kreeg, de 500L. Bron: autojunk.nl

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW plant krankzinnige M2 met 1.300 pk
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • Elektrische Isetta-kloon is eindelijk weer een stapje dichterbij

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, isetta, Retro

Vorig bericht: « Deze record-Lamborghini Murciélago wordt geveild
Volgend bericht: 5 megaluide toeters om Hollanders mee te irriteren »

Lees Interacties

Reacties

  1. P1m zegt

    6 september 2015 om 20:08

    De Isetta had een 1 cilinder motor, de grotere BMW 600 een 2 cilinder boxer.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      6 september 2015 om 20:42

      ahja, een eenpittertje inderdaad. Kleine verwarring hier.

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    6 september 2015 om 20:21

    Maar tachtig kilometer? Das weinig,

    Login om te reageren
  3. henkhupelschoten zegt

    6 september 2015 om 20:21

    Om zo iets te maken heb je geld nodig, en zoveel hebben ze niet. Gevalletje spyker dus. Overigens zit ik nog wel te wachten op VW die met Trabant een wagen van 5/6000 weet te verkopen.

    Login om te reageren
  4. clarkson zegt

    6 september 2015 om 20:32

    Wat een pracht autotje die 500l!

    Login om te reageren
  5. e1000bmw zegt

    6 september 2015 om 20:52

    *Herinnert dat er ergens nog twee Isetta bodies en chassis’ zwerven…*

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    6 september 2015 om 20:54

    Ik heb altijd begrepen dat de Isetta geen BMW was maar een ISO, ISO had het wagentje met een echte ‘voordeur’ ontworpen en BMW bouwde ze dacht ik in licensie
    ISO was motorfietsfabrikant en BMW zag brood in het karretje omdat ze hun eigen motorfiets motoren konden gebruiken
    En Iso is inderdaad het ISO van de Iso Grifo, de Iso Rivolta en de Iso Lele
    Waarvan u vanavond nog een Iso Grifo bij mij op de oprit mag zetten, wel die met de Corvette motor aub !
    Doekje !
    http://cdn.silodrome.com/wp-content/uploads/2014/02/Iso-Grifo.jpg

    Login om te reageren
    • kylian zegt

      6 september 2015 om 20:59

      @desjonnies:
      Is hij nu rood met witte vlekken, of ligt dat aan mijn scherm?

      Login om te reageren
      • macmiller zegt

        7 september 2015 om 09:02

        @kylian: ligt aan het scherm, heb precies hetzelfde probleem.

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 september 2015 om 08:59

      @desjonnies: klopt de Isetta (wat “Kleine Iso” betekent) was een door BMW in licentie gebouwd autootje; de Isetta 250. Later heeft BMW de rechten van Iso Rivolta overgekocht en het model wat geüpgraded, dit werd de Isetta 300.

      Overigens begon de bouw van sportwagens door Iso pas na de Isetta. Daarvoor bouwde hij koelkasten.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        7 september 2015 om 09:21

        @e1000bmw523i:

        zie je wel, ergens in mijn achterhoofd zweefde de term koelkasten al, maar ik dacht eerder aan Innocenti !

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          7 september 2015 om 12:27

          @desjonnies: http://corsaitalia.com/isos-antwoord-op-de-quattroporte-de-fidia/

          Login om te reageren
  7. agera zegt

    6 september 2015 om 21:32

    Tijdens een proefritje in de twizy was juist de topsnelheid van 80 het enige probleem, daarom denk ik dat dit idee ook geen succes word

    Login om te reageren
  8. LaLancia zegt

    6 september 2015 om 22:35

    BMW is wel maker van de Isetta, maar deed dat inderdaad in licentie. Volgens mij heeft BMW dus vrij weinig te zeggen hierover.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      7 september 2015 om 07:54

      @LaLancia: Lees de Wikipedia pagina “Isetta” eens. Iso was de bedenker maar verkocht de machinerie aan BMW, dat alles aanpaste aan eigen inzichten en er hun eigen motor in hing. De Italiaanse en Duitse modellen lijken op elkaar maar geen onderdeel is uitwisselbaar. Ik vermoed dat BMW dus wel ergens een patent heeft liggen.

      Login om te reageren
      • jellet zegt

        7 september 2015 om 19:00

        @oxymoron: “…geen onderdeel is uitwisselbaar”

        Dit is niet helemaal waar. De 1955 BMW Isetta deelt wel degelijk veel onderdelen met de Iso. Het type dat in 1956 op de markt kwam een stuk minder, deze heeft ook een ander greenhouse en andere motor (door de nieuwe wet-regelgeving).

        BMW heeft het recht op de merknaam Isetta gekocht maar moest bij die deal ook verplicht alle tooling overnemen van Iso. BMW heeft in licentieland dus wel wat te zeggen over het gebruik van de naam Isetta.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North