• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW plant krankzinnige M2 met 1.300 pk

Auteur: Loek, gepost 24 april 2021 om 09:54 – 26 Reacties

Er komen serieus geluiden vanuit de M-divisie van BMW dat er een M2 met 1.300+ pk aan zit te komen. Met één ‘maar’.

De M-divisie van BMW heeft het drukker dan ooit. Bijna elk model wat BMW uitbrengt wordt onder handen genomen door M en bijna allemaal worden het bijzonder fijne snelheidsmonsters. Van de brute kracht uit modellen als de M5 CS en M8 Competition, naar de iets minder radicale M2 (Competition/CS). Toch moet je de M2 niet te snel afschrijven vanwege zijn formaat of relatief lage vermogen: het is en blijft een lekkere driftbak met een zes-in-lijn voorin.

Kracht

Dat is dan ook de ‘kracht’ van de BMW M2. Toch komt er nou ineens een bizar geluid bij BMW vandaan. Het merk M wordt volgend jaar 50 en dat moet gevierd worden. Dat gaat M doen met een wel heel bizarre versie van de M2. Er wordt gekeken naar een versie van de BMW M2 die meer dan 1.300 pk zou moeten krijgen. 1.341 om precies te zijn. Dan krijg je gelijk een hint naar het addertje onder het gras.

BMW M2 CS rijtest

Elektrisch

1.341 pk is namelijk precies 1.000 kW, of 1 megawatt. U hoort het: deze BMW M2 met 1.300 pk wordt een elektrische auto, wellicht zelfs de eerste elektrische M. Gelijk binnen komen vallen met een knal. Momenteel wordt er hard gewerkt aan wat M “Project Katharina” noemt, wat volgens bronnen overeenkomt met een M2 CS die helemaal knettergek is qua pk. Het gaat overigens om een auto die iM2 genoemd wordt.

Extreem

Dat deze elektrische BMW M2 met 1.300 pk belachelijk snel wordt, hoeft niet als een verrassing te komen. Bronnen melden al dat een rondje van onder de 7 minuten is gereden op de Nordschleife. We weten niet hoe veel eronder, maar als je even 6:55 als referentie pakt: dan zit je bij de nieuwe Porsche 911 GT3 (992), oude Porsche 911 GT3 RS (991.2), Porsche 918 Spyder, Lamborghini Huracán Performante en Radical SR8 in de buurt. Neem dit nog even met een korreltje zout, maar de kleine basis met de gigantische krachtaantallen zouden wel eens radicaal kunnen uitvallen. Ook de sprint zit wel snor: 2,5 seconden naar de 100 zou geen probleem moeten zijn. Vergelijkbaar met een Porsche Taycan Turbo S of bijvoorbeeld een Bugatti Chiron.

G87

De elektrische BMW M2 of iM2 met 1.300 pk gaat een aardig spektakel worden, maar er is goed nieuws voor hen die hun fakkels en hooivorken al in de aanslag hebben. De iM2 wordt namelijk een versie van de M2, niet dé nieuwe M2. Er komen namelijk ook nog steeds geluiden van een reguliere M2 (die waarschijnlijk chassiscode G87 gaat dragen) met de zes-in-lijn van de M3 en M4 (G80/G82). Om de auto uit het vaarwater van deze twee te houden, wordt over 420 pk gesproken.

Je krijgt dus een keuze: een compleet krankzinnige elektrische BMW M2 met 1.300 pk, of gewoon lekker ouderwets knallen in één van de sweet spots van de BMW M-lineup. 2022 is waarschijnlijk het jaar, de BMW 2 Serie (G42) moet immers nog onthuld worden. Mocht je je trouwens afvragen hoe gek je een BMW M2 met benzinemotor kan maken, moet je even bij Lightweight en hun M2 Finale Edition aankloppen. (via Car Magazine)

Met dank aan @Flyerbunch voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: BMW M2 crasht op rechte weg
  • Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
    Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
  • Deze revolutionaire BMW M2 brengt iedereen in verwarring
  • Nieuwe sappige details BMW M2 bekendgemaakt
    Video: nieuwe BMW M2 klinkt als M4

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

2-serie, BMW, bmw-m, Elektrisch, G87, m2

Vorig bericht: « Bugatti Chiron Pur Sport speelt buiten in Nederland
Volgend bericht: Aangepaste Volkswagen ID.4 moet offroad-kracht bewijzen »

Lees Interacties

Reacties

  1. flyerbunch zegt

    24 april 2021 om 10:09

    @Loek thx!👍🏼 Als de toekomst EV is wil ik wel zo’n bommetje. Alleen jammer dat je er zelf geluid bij moet gaan maken. Alhoewel ze daar misschien ook nog wel iets optioneel voor zouden kunnen aanbieden. Huidige M versies versterken het motorgeluid reeds via de luidsprekers dus wie weet.. 😎

    Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      24 april 2021 om 11:43

      @flyerbunch: Optie 247, 4 BMW speelkaarten, inclusief wasknijpers: E 1.295,-

      Login om te reageren
  2. Charles Taycan 4S zegt

    24 april 2021 om 10:29

    Woww! 1.341 pk…. dat is krankzinnig veel… en leuk!👍😜

    Login om te reageren
  3. maksym357 zegt

    24 april 2021 om 10:40

    Dit lijkt me een geweldige hoax te zijn.. kan me niet inbeelden dat dit ooit werkelijkheid wordt.

    Login om te reageren
  4. HZW zegt

    24 april 2021 om 10:48

    Die elektrische M2 wordt al lang volop getest.

    https://www.autoliefhebber.com/spyshots-82038203volledig-p-5031.html

    Login om te reageren
  5. Richmond zegt

    24 april 2021 om 10:52

    Kunnen ze niet een deel van het budget gebruiken om hem mooier te maken

    Login om te reageren
  6. pascal zegt

    24 april 2021 om 10:53

    Dit lijkt me wel knap, de 2-serie staat toch op een ICE platform?

    Login om te reageren
  7. gasterplancke zegt

    24 april 2021 om 10:57

    Lekker stil!

    Login om te reageren
  8. ericc zegt

    24 april 2021 om 11:21

    Waarom geen M1 opvolger? Ook al is ie elektrisch.

    Login om te reageren
  9. Gioor zegt

    24 april 2021 om 11:35

    jammer dat die nieuwe 2 zo lelijk is alleen

    Login om te reageren
    • pascal zegt

      24 april 2021 om 12:58

      Smaken verschillen, ik vind de 2-coupe er juist echt wel lekker uit zien.

      Login om te reageren
  10. frank2b zegt

    24 april 2021 om 11:46

    Interessant dat na 50 jaar ontwikkeling van de verbrandingsmotor met olie, benzine, geknal, rook en vuur tot maximaal een pekaatje of 300-400 gegaan kan worden, en met heuuuuul veel moeite 800-900 pk.

    En de eerste de beste M met een wittekat-batterij achterin en een elektromotortje voorin blaast zomaar even 1300 PK de weg op.

    Dat geeft toch te denken.

    Login om te reageren
    • z4coupe30si zegt

      24 april 2021 om 14:29

      @frank2b:

      Inderdaad. Alles is geëvolueerd in de afgelopen 50 jaar.

      En die oneindige PK-run wordt momenteel veroorzaakt door jongere generatie autoliefhebbers.

      Vroeger ging het meer om handling dan om 0-100km/u. Neem bijvoorbeeld de E30 M3. BMW had al een M88 op de plank liggen met 286pk. Ook wisten ze hoe ze middels turbo’s 1500pk uit 1,5 liter konden krijgen. Toch koos men voor de S14. Homologatie is geen reden, zie de E90 320si.

      Login om te reageren
    • joki zegt

      24 april 2021 om 21:27

      Vraagt blijft dan wel of je met je 1000kW bvb 100 km ver raakt.. Want het platform is niet voorzien op zoveel batterijen, wielbasis van de M2 is nu ook niet zo lang, niet echt breed en een SUV gaan ze er toch ook niet van maken? Dus vrees ik een beetje dat het voor de dragstrip erg leuk zal zijn, maar verder…

      Login om te reageren
    • SwiftSport zegt

      25 april 2021 om 06:28

      Uit een ICE kan ook makkelijk meer vermogen gehaald worden maar het moet ook allemaal heel blijven en door de emissie eisen komen. Daarbij is het allemaal ook nogal nutteloos. Wat moet je nou met 1300pk? 90+% van de autorijders kan waarschijnlijk geeneens het maximale halen uit een auto met minder dan 300pk.

      Er is maar een reden dat alle EV’s met pks pronken en dat is omdat er verder niks aan is. Geen geluid, meer gewicht wat de handling en het remmen niet ten goede komt. Dan heb je wel veel vermogen, maar wat moet je ermee?

      Ik zie liever lichtgewicht auto’s met voldoende vermogens maar niet idioot veel waar je op een normale weg ook een beetje plezier van kan hebben ipv een apparaat met debiel veel pk waar je niks mee kan tenzij je toevallig een circuit in je achtertuin hebt.

      Login om te reageren
  11. 87sandyd zegt

    24 april 2021 om 11:49

    1 mei grap

    Login om te reageren
  12. lekkerdwars zegt

    24 april 2021 om 12:00

    Now we’re talking BMW, eindelijk gaan jullie t snappen 💪

    Login om te reageren
  13. RiKe zegt

    24 april 2021 om 12:34

    Als ze die verschrikkelijke bever tanden neus er niet op doen

    Login om te reageren
  14. willemveenstra zegt

    24 april 2021 om 12:53

    1300pk

    1 rondje zandvoort en 45 min laden. Ik wens u veel plezier.

    Login om te reageren
    • lekkerdwars zegt

      24 april 2021 om 13:23

      @willemveenstra: 4 tot 5 rondjes zandvoort zonder power loss moet heus haalbaar zijn. Daarna batterij lang niet leeg maar wsl wel te warm geworden ;)

      Login om te reageren
  15. mpgc zegt

    24 april 2021 om 13:36

    Ik vind 1300 pk belachelijk. Zulke aantallen is alleen belangrijk voor pubers die kikken op absurde acceleratiecijfers. Als ze zo graag een showcase M auto willen bouwen, zouden ze beter een zo licht mogelijke elektrische M2 kunnen bouwen.

    Login om te reageren
    • pascal zegt

      24 april 2021 om 14:28

      In de ‘ICE-tijd’ waren meer PK’s altijd alleen maar cool en acceleratie was wel degelijk een heel belangrijke maatstaf voor hoe snel en sportief een auto was. Met de opkomst van de EV is acceleratie volgens vele ICE liefhebbers ineens niet meer belangrijk en alleen nog maar voor kleine kinderen, geinige ontwikkeling.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        24 april 2021 om 16:17

        @Pascal: Meer pk’s waren en zijn altijd cool… met een dikke ‘maar’. Je moet ze namelijk ook kunnen inzetten. Er is een punt waarop nog meer pk’s (en Nm’s) eigenlijk niet zo gek veel meer brengen. Om te beginnen het obligate sprintje naar de 100, wat bij toenemend vermogen en koppel met name wordt beperkt door de grip en niet zozeer door dat vermogen of koppel. Een typische nog bruikbare straatband gaat je echt niet heel veel meer acceleratiepotentieel geven dan 1g, dus met 2.5 seconden naar de 100 ben je een heel eind uitgepraat. 1300pk heb je daar echt niet voor nodig.

        En het is waar dat de acceleratiecapaciteit altijd één van de zaken was, en nog steeds is, waar aan werd afgemeten hoe sportief een auto was. Het is echter niet de enige karakteristiek die er toe doet. Met andere woorden: om sportief genoemd te kunnen worden, moet een auto aardig kunnen accelereren. Het omgekeerde is niet per definitie waar, en een vernietigend snelle sprint alleen maakt een auto niet sportief. Om maar eens een extreem voorbeeld te gebruiken: zet een afgeragde standaard Elise met 122 kreupele Rover-ponies naast een willekeurige Model3. Hoe snel die Model3 ook naar de 100 sprint, het mag toch geen twijfel lijden welke van die twee auto’s de meest sportieve is…

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        24 april 2021 om 18:24

        @Pascal: waar het voor mij een beetje in zit is dat de autowereld zo’n 100 jaar nodig heeft gehad om een ICE met 1.000 pk fatsoenlijk in een straatauto te krijgen (Bugatti Veyron). En we zitten nu zo’n tien jaar in de serieuze EV-wereld (ik neem even het beginnende succes van de Model S als startpunt) en het is nu al mogelijk om 1.100 pk in een middenklasse sedan te stoppen. Dat kan dus, zoals je al ziet bij de Roadster, Rimac C2 en dat soort spul, al oplopen tot 2.000 pk. What’s next? 2.500? 3.000? Het loopt sneller op dan je u kunt zeggen.

        Dat is het probleem niet: het probleem is dat de perceptie van pk niet verandert en je dus flink je best moet doen om die pk’s te temmen. Bij een Veyron heb je een kundige bestuurder nodig en ook een flinke bankrekening, wat de auto wat ontoegankelijk maakt voor mensen die hier niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Bij een Model S Plaid heb je ‘slechts’ 150.000 euro nodig en relatief gezien kan elke idioot dat betalen (over een paar jaar). Ik vertrouw niet elke idioot met een instant torque auto die 1.100 pk heeft.

        Op zich is het wel zo dat pk het heilige nummer is en des te hoger = des te beter je ermee kunt pochen. Maar fabrikanten die niet inspelen op het verzorgen van bolle broekjes bij jonge petrolheads, weten dat het meer is dan dat. Laat ik het zo zeggen: een M2 met 350 pk is waarschijnlijk een leukere auto dan een Camaro ZL1 met 650 pk, ook al klinkt dat laatste getal veel cooler.

        Login om te reageren
    • joki zegt

      24 april 2021 om 21:36

      Maar dan één met bvb 400pk, gewicht van ongeveer 1500kg en radius van 600km, zonder fratsen of “leren opladen tot 80% en niet helemaal leegrijden om de capaciteit van de batterij een paar jaar goed te houden”, en een normaal prijskaartje.
      Dit zou een veel moeilijker opdracht zijn, maar wel een betere voor de particulier

      Login om te reageren
    • probono zegt

      25 april 2021 om 13:32

      @mpgc: licht en elektrisch gaat niet zo lekker samen…..

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North