Feest in Zuid-Wales vandaag. Aston Martin creëert honderden extra banen met een nieuwe fabriek.
De Britse autofabrikant heeft een pand in gebruik genomen dat voorheen fungeerde als een Royal Air Force-station. Michael Fallon, minister van Defensie, overhandigde vandaag ‘de sleutel’ aan Andy Palmer, CEO van Aston Martin.
De nieuwe SUV van Aston Martin zal hier van de band gaan rollen. De productie van de DBX gaat in 2019 van start. Ook zal vermoedelijk de toekomstige nieuwe sedan van de autofabrikant hier geproduceerd gaan worden. Het is de tweede fabriek in het Verenigd Koninkrijk voor Aston Martin.
Een jaar geleden maakte Aston Martin bekend dat dit voormalige Royal Air Force-station als nieuwe fabriek voor het merk zal gaan dienen. De komst van Aston Martin naar Zuid-Wales is volgens het automerk tegen 2020 goed voor 1.000 nieuwe banen. De DBX zal het eerste model zijn met de opdruk ‘Hand built in Wales’ in plaats van ‘Hand built in Engeland’.
baklava zegt
Zucht…Weer een SUV er bij. Kap eens met die lelijke onzin.
dutchoutlaw zegt
@baklava: Hahahaha lelijke onzin. Komop, Sommige SUV’s zijn best wel mooi.
baklava zegt
@dutchoutlaw: Ja functionele SUV’s zoals een defender, landcruiser, wrangler of g-klasse. Niet de Cayenne, Urus, Q7, Levante etc. waarmee je niet eens een hoge stoep op kunt komen. Nutteloos en kitscherig. Bah.
dutchoutlaw zegt
@baklava: Slechte dag gehad?
baklava zegt
@dutchoutlaw: Nee hoor. Heb zelf ook een SUV, maar wel eentje die functioneel is.
drdre1 zegt
@baklava: Cayenne is toch niet zo slecht off road?
goodolddays zegt
@drdre1: ahahahahaha tuurlijk joh
lamborghinilp7504 zegt
@baklava: merken als Ferrari en Lamborghini zijn onderdeel van een groter geheel, waar Pagani en Koenigsegg het overleven door de enorme bedragen die ze voor deze auto’s kunnen vragen. Aston Martin is een klein bedrijf wat zichzelf moet onderhouden, een suv is daarin een hele makkelijke weg.
mashell zegt
@baklava: jij kent het verschil tussen een SUV (een drempelridder die het ook doet op de snelweg) en een tereinwagen (een modderworstelaar die op de snelweg net zo min thuis is als in de parkeergarage) niet?
goodolddays zegt
@baklava: agreed. Auto’s zoals de Cayenne zijn niet alleen lelijk maar je hebt er geen reet aan… koop een defender als je zo nodig in de modder wilt spelen…
denniss00 zegt
@baklava: Inderdaad.. Ik word ook bang voor de Urus, en de Levante is ook troep in het kwadraat..
lamborghinilp7504 zegt
@baklava: waarom zou je zo’n groot deel van de markt negeren? Zolang ze ook hun mooie cruisers houden mogen ze het lekker doen. Beetje hetzelfde als met cygnet, zou er met al het geld van de wereld nog geen kopen maar ze kunnen daardoor wel hun db/vanquish enz blijven maken…
baklava zegt
@lamborghinilp7504: ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ denk ik dan. Pagani, Koenigsegg en Ferrari hoeven ook geen SUV te bouwen om te overleven. Blijf gewoon doen waar je goed in bent, klassieke britse sportauto’s bouwen.
pixeltrooper zegt
@baklava: pagani en koenigsegg zijn niet echt te vergelijken met AM, deze zijn veel kleinschaliger en bouwen geen “normale” supercars. Ferrari kan door haar racegeschiedenis nog redelijk wat inkomsten putten uit de merchandise.
tievdz zegt
@lamborghinilp7504: ik snap je punt, maar je haalt hier wel een verkeerd voorbeeld aan, volgens mij. De Cygnet kost een bak met geld voor de koper, maar doordat de verkopen zo tegenvielen heeft het AM ook heel veel geld gekost. Iets dergelijks dacht ik laatst iig te lezen in een ander artikel
lamborghinilp7504 zegt
@tievdz: ja dat is waar, maar dat was een onvoorziene situatie. Was alles volgens plan gelopen hadden ze zonder boete’s hun auto’s kunnen blijven maken. Hier dient het ook om de omzet op peil te houden.
tievdz zegt
@lamborghinilp7504: hier dus: http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-9-kleintjes-mislukten-jammerlijk-92517
str8six zegt
@baklava: dankzij deze SUV kunnen we waarschijnlijk nog lang genieten van modellen als de Vulcan, DBS etc.
lincoln zegt
@baklava:
Je kan altijd nog Brexit de schuld geven ..
Of Trump ..
Een altijd werkend argument op autoblog ..
granlusso zegt
@baklava: Het huidige Aston Martin is het Porsche van twintig jaar geleden. Dit soort bedrijven hebben gewoon inkomsten nodig en een SUV zal ze in de toekomst wat meer werkkapitaal geven.
kratoss zegt
@baklava: blijkbaar wilt geen vrouw een gezin met je beginnen.. anders zou je niet zo haten op een SUV :D
pinut187 zegt
DBX, die heb ik ff gemist of was ik vergeten.
Ff opgezocht. Het concept ziet er een beetje vreemd uit.
ontploffer zegt
De eerst vliegende SUV… Of toch niet?
anders zegt
“Hand build in England”? Ik meende ooit gelezen te hebben dat ze ook auto’s bouw(d)en in het Oostenrijkse Magna Steyr? De Rapide geloof ik. Of is dat niet doorgegaan?
str8six zegt
@anders: volgens mij is Magna louter toeleverancier.
lincoln zegt
@str8six:
Wat gaat AM straks niet van toeleveranciers verkrijgen ??
str8six zegt
@lincoln: Goed punt
anders zegt
@str8six: heb ff gegoogled https://www.google.nl/amp/www.autoblog.nl/archive/2008/03/04/productie-aston-martin-rapide-voor-magna-steyr%3Famp%3D1 Dit kon ik mij nog herinneren. Dat lijkt me assemblage toch? Of is dit niet doorgegaan?
str8six zegt
@anders: lijkt er wel op idd. Wellicht net als horloges “Swiss made” zijn. Er hoeft daarbij maar een x% van de onderdelen v/h horloge uit Zwitserland te komen en wat arbeid aan verricht te worden om dat erop te mogen plakken. Kan zijn dat zoiets hier ook speelt?
anders zegt
@str8six: Geen idee… Ach, maakt ook niets uit toch? Vroeg me het alleen af ;-)
mashell zegt
@anders: ik meen uit het hoofd te herinneren dat de productie maar kort by Magna gelopen heeft en omdat de verkopen van de Rapide nogal tegenvielen is die al snel naar Engeland gehaald.
anders zegt
@mashell: Ah, in dat geval dus toch niet de eerste “hand built outside England” ;-) (alsof het wat uit maakt, maar vroeg het me af)
lincoln zegt
Whahaha ..
Typisch Mercedes ..
Hand build my hairy ass ..
Naamplaatjes plakkers .. dat zijn het ..
moveyourmind zegt
Leuk dat ze een paar vliegtuigen als achtergrond voor het podium gebruikt hebben, maar een gemiste kans dat ze niet de David Brown vliegtuigsleper erbij gezet hebben:
http://youtu.be/QaiUIGpP5o4
Alleen al uit eerbetoon aan Sir David Brown, de tractorfabrikant die na de Tweede Wereldoorlog Aston Martin overnam en het merk bestaansrecht gaf door met schitterende modellen te komen.
lincoln zegt
@moveyourmind:
Clever dude ..
Hadden ze er in 2seconden traditie van kunnen maken ..
trolle zegt
Weer een klote suv, de enige die nog op iets trekt is de f-pace
Dutchdriftking zegt
Als het AM gaat redden….
mrrallycross zegt
Is dat wel handig met de brexit