Nu de DB11 eindelijk de DB9 heeft afgelost, is het tijd om door te pakken en met nieuwe modellen te komen. Waaronder een 488 GTB-concurrent met middenmotor!
Dertien jaar lang is de DB9 de peiler geweest waarop Aston Martin heeft gebouwd. Niet alleen de DB9 zelf, maar ook de Vantage en de Vanquish zijn gebaseerd op dit model. De DB11 komt dus als geroepen en gaat tevens een basis vormen voor diverse nieuwe modellen. Volgens AM-baas Andy Palmer -in gesprek met Motor Trend– kunnen we de komende zeven jaar zes nieuwe modellen verwachten. Een flink offensief, zeker gezien het feit dat Aston Martin diep rode cijfers schrijft. Opvallend is ook dat het plan afwijkt van eerdere berichten, waarin nog gesproken wordt van een elektrische Rapide en niet over meerdere Lagonda’s.
1. Aston Martin Vanquish
Het topmodel, afgezien van de in samenwerking met Red Bull ontwikkelde RB-001 uiteraard. Daar waar de eerste Vanquish de DB7 als basis had, de tweede de DB9, zal deze derde generatie een groot deel van zijn techniek en chassis delen met de DB11. Uiteraard ligt er weer een V12 onder de kap, in de basis hetzelfde 5.2-liter blok als in de DB11, maar vermoedelijk met meer dan de 600 pk die de krachtbron in die auto levert.
2. Aston Martin Vantage
Daar waar de Vanquish het gamma naar boven afrond, gaat de Vantage dat naar beneden doen. Verwacht in ieder geval de 4.0 Biturbo V8 van AMG in het vooronder, of er ook weer een V12Vantage komt is hoogst twijfelachtig.
3. Aston Martin DBX
Jazeker, hij komt echt. De auto krijgt weliswaar een coupédaklijn zoals de concept, maar krijgt ook een tweetal deuren extra. Het concept was volledig elektrisch, maar verwacht ook een versie met de 4.0 V8 die de achterwielen aandrijft, terwijl de voorwielen worden rondgedraaid door elektromotoren. Aston Martin wil 7000 DBX’en per jaar gaan bouwen en hoopt dus op het ‘Cayenne-effect’.
4. Grote Lagonda-sedan
Aston Martin heeft met de Taraf het Lagonda-merk weer uit de dood doen herrijzen. De auto is gebaseerd op het DB9-platform en is in kleine oplage gebouwd voor met name de Arabische markt. De auto blijkt ondanks de absurde prijs een succes en dus gaat de Taraf gewoon een opvolger krijgen. Iets minder extreem in prijs en uitvoering, maar nog altijd een heuse toplimousine. Ga er vanuit dat de hybride-aandrijflijn uit de DBX ook zijn weg naar de Lagonda’s gaat vinden.
5. Kleine Lagonda-sedan
Lagonda’s inderdaad, meervoud dus. Waarom alleen een sedan bouwen die het tegen de Ghosts, S600 Maybachs en M760Li’s van deze wereld moet gaan opnemen? Aston Martin hoopt met een kleinere Lagonda meer volume te kunnen draaien, een beetje zoals Maserati dat nu doet met de Quattroporte en de Ghibli. Lang geen slecht idee me dunkt.
6. Aston Martin 488-killer met middenmotor
De Lagonda’s en DBX moeten van Aston Martin weer een winstgevend bedrijf gaan maken. En met geld kun je weer nieuwe auto’s ontwikkelen. Zo zou Aston Martin graag een sportwagen met middenmotor gaan bouwen die het kan opnemen tegen de Ferrari 488, McLaren 650S en Lamborghini Huracan. Red Bull’s Adrian Newey heeft al aangegeven wel oren te hebben naar de ontwikkeling van een meer mainstream model als de RB-001 helemaal klaar is.
banaan7 zegt
Ben erg benieuwd hoe die eruit gaan zien!
aambei zegt
Goed nieuws, een Aston Martin vind ik toch altijd wat specialer dan een Lambo oid.
-Edit: ja, die ja… ;) dank!-
hoonigan247 zegt
Dat ziet er dus niet goed uit ?
danone zegt
Ik hoop wel dat Aston Martin, ondanks de 4 deuren, de vorm van de DBX concept gebruikt en niet uiteindelijk richting het design van een Cayenne/ Bentayga (Bentagay, met het oog op dit weekend…) gaat. Dan hebben ze een unieke positie, iets was Spyker ook had kunnen hebben.
En een 488 concurrent van Aston, er zijn al prachtige impressies verschenen in de loop der jaren dus ik ben heel nieuwsgierig. Ondanks dat ik de DB11 vind tegenvallen.
mercedesclk350 zegt
@danone: met benzine of elektromotor, een coupé-Suv is nou helaas niet echt uniek (Model X, X6, GLEC) maar al die dingen zijn hondslelijk en dat concept is best netjes dus uniek qua dat het eindelijk eens een mooie coupé-SUV wordt, ben ik voor. En dat zou idd uniek wezen.
borrelnoot zegt
Die Vantage, wtf? Wat een lellek ding.
audibentley zegt
@borrelnoot: die foto is van de DBX. Hoop ik….. ;p
ukbob zegt
@borrelnoot: naast plaatjes kijken ook ff lezen.. Je doelt waarschijnlijk op de foto van de DBX concept? Die staat beschreven onder puntje 3. De Vantage opvolger wordt ‘gewoon’ weer een coupe.
borrelnoot zegt
@ukbob: klopt…
raym zegt
@borrelnoot: dat is de dbx
ikbenmnzus zegt
Wat blijft die Taraf toch een beauty.
sjaakjwt zegt
Mmm, ik vind dat Aston Martin de classy, tijdloze uitstraling begint te verliezen. De modellen uit het DB9 tijdperk en eerder blijven mooi, ouderdom doet daar niks aan.
De DB11 vind ik echt weer een typische sportwagen gebaseerd op de trend van nu, dit gaat geen klassieker worden.
Die DBX en Lagonda lijken al helemaal nergens op.
str8six zegt
@sjaakjwt: hmm, ik vond de DB9 juist enorm bejaard en een verademing dat er eindelijk een nieuw model is als de DB11. Maar de “DB7” Vanquish blijft mijn favoriet.
pinut187 zegt
DBX ziet er best strak uit.
tomd1989 zegt
Laten we hopen dat het niet hetzelfde senario is als bij Lotus enkele jaren geleden.