• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 6 nieuwe modellen gaat Aston Martin in 7 jaar bouwen

Auteur: Dizono, gepost 5 augustus 2016 om 09:44 – 15 Reacties

Aston Martin RB-001


Nu de DB11 eindelijk de DB9 heeft afgelost, is het tijd om door te pakken en met nieuwe modellen te komen. Waaronder een 488 GTB-concurrent met middenmotor!

Dertien jaar lang is de DB9 de peiler geweest waarop Aston Martin heeft gebouwd. Niet alleen de DB9 zelf, maar ook de Vantage en de Vanquish zijn gebaseerd op dit model. De DB11 komt dus als geroepen en gaat tevens een basis vormen voor diverse nieuwe modellen. Volgens AM-baas Andy Palmer -in gesprek met Motor Trend– kunnen we de komende zeven jaar zes nieuwe modellen verwachten. Een flink offensief, zeker gezien het feit dat Aston Martin diep rode cijfers schrijft. Opvallend is ook dat het plan afwijkt van eerdere berichten, waarin nog gesproken wordt van een elektrische Rapide en niet over meerdere Lagonda’s.

Aston Martin DB11

1. Aston Martin Vanquish
Het topmodel, afgezien van de in samenwerking met Red Bull ontwikkelde RB-001 uiteraard. Daar waar de eerste Vanquish de DB7 als basis had, de tweede de DB9, zal deze derde generatie een groot deel van zijn techniek en chassis delen met de DB11. Uiteraard ligt er weer een V12 onder de kap, in de basis hetzelfde 5.2-liter blok als in de DB11, maar vermoedelijk met meer dan de 600 pk die de krachtbron in die auto levert.

2. Aston Martin Vantage
Daar waar de Vanquish het gamma naar boven afrond, gaat de Vantage dat naar beneden doen. Verwacht in ieder geval de 4.0 Biturbo V8 van AMG in het vooronder, of er ook weer een V12Vantage komt is hoogst twijfelachtig.

Aston Martin DBX

3. Aston Martin DBX
Jazeker, hij komt echt. De auto krijgt weliswaar een coupédaklijn zoals de concept, maar krijgt ook een tweetal deuren extra. Het concept was volledig elektrisch, maar verwacht ook een versie met de 4.0 V8 die de achterwielen aandrijft, terwijl de voorwielen worden rondgedraaid door elektromotoren. Aston Martin wil 7000 DBX’en per jaar gaan bouwen en hoopt dus op het ‘Cayenne-effect’.

4. Grote Lagonda-sedan
Aston Martin heeft met de Taraf het Lagonda-merk weer uit de dood doen herrijzen. De auto is gebaseerd op het DB9-platform en is in kleine oplage gebouwd voor met name de Arabische markt. De auto blijkt ondanks de absurde prijs een succes en dus gaat de Taraf gewoon een opvolger krijgen. Iets minder extreem in prijs en uitvoering, maar nog altijd een heuse toplimousine. Ga er vanuit dat de hybride-aandrijflijn uit de DBX ook zijn weg naar de Lagonda’s gaat vinden.

Lagonda Taraf

5. Kleine Lagonda-sedan
Lagonda’s inderdaad, meervoud dus. Waarom alleen een sedan bouwen die het tegen de Ghosts, S600 Maybachs en M760Li’s van deze wereld moet gaan opnemen? Aston Martin hoopt met een kleinere Lagonda meer volume te kunnen draaien, een beetje zoals Maserati dat nu doet met de Quattroporte en de Ghibli. Lang geen slecht idee me dunkt.

6. Aston Martin 488-killer met middenmotor
De Lagonda’s en DBX moeten van Aston Martin weer een winstgevend bedrijf gaan maken. En met geld kun je weer nieuwe auto’s ontwikkelen. Zo zou Aston Martin graag een sportwagen met middenmotor gaan bouwen die het kan opnemen tegen de Ferrari 488, McLaren 650S en Lamborghini Huracan. Red Bull’s Adrian Newey heeft al aangegeven wel oren te hebben naar de ontwikkeling van een meer mainstream model als de RB-001 helemaal klaar is.

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens horen
    Aston Martin laat nieuwe V12 Vantage nog eens goed horen
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

am-rb-001, Andy Palmer, Aston Martin, db11, dbx, lagonda, lijstjes, taraf, v8vantage, vanquish

Vorig bericht: « Langvingers jatten fraaie 911 uit Amsterdamse garage
Volgend bericht: Hoera: dikke sportwagens flink populairder in Nederland! »

Lees Interacties

Reacties

  1. banaan7 zegt

    5 augustus 2016 om 09:53

    Ben erg benieuwd hoe die eruit gaan zien!

    Login om te reageren
  2. aambei zegt

    5 augustus 2016 om 09:57

    Goed nieuws, een Aston Martin vind ik toch altijd wat specialer dan een Lambo oid.

    -Edit: ja, die ja… ;) dank!-

    Login om te reageren
  3. hoonigan247 zegt

    5 augustus 2016 om 09:58

    Dat ziet er dus niet goed uit ?

    Login om te reageren
  4. danone zegt

    5 augustus 2016 om 09:59

    Ik hoop wel dat Aston Martin, ondanks de 4 deuren, de vorm van de DBX concept gebruikt en niet uiteindelijk richting het design van een Cayenne/ Bentayga (Bentagay, met het oog op dit weekend…) gaat. Dan hebben ze een unieke positie, iets was Spyker ook had kunnen hebben.
    En een 488 concurrent van Aston, er zijn al prachtige impressies verschenen in de loop der jaren dus ik ben heel nieuwsgierig. Ondanks dat ik de DB11 vind tegenvallen.

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      5 augustus 2016 om 10:41

      @danone: met benzine of elektromotor, een coupé-Suv is nou helaas niet echt uniek (Model X, X6, GLEC) maar al die dingen zijn hondslelijk en dat concept is best netjes dus uniek qua dat het eindelijk eens een mooie coupé-SUV wordt, ben ik voor. En dat zou idd uniek wezen.

      Login om te reageren
  5. borrelnoot zegt

    5 augustus 2016 om 10:05

    Die Vantage, wtf? Wat een lellek ding.

    Login om te reageren
    • audibentley zegt

      5 augustus 2016 om 10:17

      @borrelnoot: die foto is van de DBX. Hoop ik….. ;p

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      5 augustus 2016 om 10:21

      @borrelnoot: naast plaatjes kijken ook ff lezen.. Je doelt waarschijnlijk op de foto van de DBX concept? Die staat beschreven onder puntje 3. De Vantage opvolger wordt ‘gewoon’ weer een coupe.

      Login om te reageren
      • borrelnoot zegt

        5 augustus 2016 om 10:42

        @ukbob: klopt…

        Login om te reageren
    • raym zegt

      5 augustus 2016 om 23:04

      @borrelnoot: dat is de dbx

      Login om te reageren
  6. ikbenmnzus zegt

    5 augustus 2016 om 10:12

    Wat blijft die Taraf toch een beauty.

    Login om te reageren
  7. sjaakjwt zegt

    5 augustus 2016 om 10:30

    Mmm, ik vind dat Aston Martin de classy, tijdloze uitstraling begint te verliezen. De modellen uit het DB9 tijdperk en eerder blijven mooi, ouderdom doet daar niks aan.

    De DB11 vind ik echt weer een typische sportwagen gebaseerd op de trend van nu, dit gaat geen klassieker worden.
    Die DBX en Lagonda lijken al helemaal nergens op.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      5 augustus 2016 om 10:44

      @sjaakjwt: hmm, ik vond de DB9 juist enorm bejaard en een verademing dat er eindelijk een nieuw model is als de DB11. Maar de “DB7” Vanquish blijft mijn favoriet.

      Login om te reageren
  8. pinut187 zegt

    5 augustus 2016 om 11:51

    DBX ziet er best strak uit.

    Login om te reageren
  9. tomd1989 zegt

    7 augustus 2016 om 23:49

    Laten we hopen dat het niet hetzelfde senario is als bij Lotus enkele jaren geleden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North