Krijgen we een diesel-revolutie?

Auteur: , 64 Reacties


Zo rond 1 april moeten we natuurlijk voorzichtig zijn met de nieuwsgaring, maar het gonst van de geruchten in de autowereld. Er wordt namelijk volop gespeculeerd over de toepassing van dieselmotoren in supercars. Nu is er al een supercar op diesel, de Audi R10, dus waarom zou de dieseltechnologie zich moeten beperken tot allerdaagse auto’s?

Voor veel autoliefhebbers, waaronder enkele medebloggers, is een supercar op diesel vloeken in de kerk, maar ik kijk daar anders tegenaan. De voordelen van bergen koppel op lage toeren, gecombineerd met een lager verbruik (ja, want bij een verbruik van 1:3 heb je met een tank van 100 liter nog steeds maar een actieradius van 300 km!) zullen veel mensen aanspreken; de R10 heeft zich al bewezen op het circuit, en ook in de 2004-editie van de Gumball 3000 wist een BMW 330d beslag te leggen op de tweede plek.

Combineer dit met de ontwikkeling van de brandstof, die steeds zwavelarmer wordt, en natuurlijk de enorme ontwikkeling die dieselmotoren de afgelopen 10 jaar hebben ondergaan (zowel qua vermogen als qua uitstoot). Dan is het toch niet raar dat sommige fabrikanten de stoute schoenen aantrekken en hun eigen ‘Diesel-powered supercars’ ontwikkelen, of er in ieder geval serieus naar kijken?

Concreet gaan de speculaties over de Audi R8, en eerder zelfs over Porsche, maar dat bleek even later een 1 april-grap te zijn, waar de Italiaanse krant La Repubblica met open ogen in gelopen was. Toch is het aannemelijk dat de R8 een diesel wordt, waardoor het ook wat logischer wordt waarom de huidige R10 is ontwikkeld.

Desalniettemin zijn dit allemaal speculaties, er zijn nog nergens bewijzen of harde feiten dat fabrikanten volop aan de diesel gaan, maar het is uitermate interessant om in de gaten te houden. Mocht de R8 namelijk een succes worden, dan zullen de andere fabrikanten, die eerst rustig aan de zijlijn hebben kunnen toekijken, waarschijnlijk erg vlot met hun eigen varianten komen.