Kies maar: Porsche Cayenne Turbo of BMW X5M

Auteur: , 128 Reacties

Battle of the PC Hooft-tractoren, vandaag trekken we twee krachtige SUV's uit de rekken voor onze wekelijkse terugkerende "kies maar" rubriek. De hoofdrolspelers deze week zijn de Porsche Cayenne Turbo en de BMW X5M.

Twee auto’s in de categorie “ik schijn offroad te kunnen maar ik doe het lekker toch niet” want laten we eerlijk zijn: wanneer zag jij voor het laatst een flink bemodderde Cayenne Turbo uit het bos zag rollen? Een BMW X5M die net voor zonsondergang zijn baantjes maakt door de branding? Precies. Dat de vermogende oliesjeikjes liever door de zandduinen banjeren met hun Land Cruisers of Patrols zegt ook wel iets, maar dat maakt niet uit, daar gaat het bij dit soort auto’s niet om. Iemand die een SUV als deze rijdt doet dat niet voor het offroaden maar omdat ze wat ouder worden en een hoge zit een wat beter uitzicht verschaft over het al maar drukker wordende verkeer. Die M3 is hartstikke leuk maar daar kom je zo moeilijk uit met een rug op leeftijd, om over die diep zittende 911 nog maar te zwijgen. Dus gaat de blik in de showroom al snel naar de SUV’s. En laten die nou tegenwoordig ook met meer dan genoeg pk’s te krijgen zijn en helemaal niet zoveel onderdoen voor hun sportievere familieleden.

Het topmodel bij Porsche is de Cayenne Turbo. De 4.8 liter grote geblazen V8 levert 500 pk en een koppel van 700 Nm. Daarmee lijkt hij wat minder sterk dan een BMW X5M, die dankzij een 4,4 liter V8 liefst 555 pk op de straat gooit, met weliswaar een iets lager koppel van 680 Nm. Maar laat je niet foppen door het vermogen want zowel de Porsche als de BMW sprinten in 4,7 seconden naar de honderd. De Porsche mag daarna door naar een topsnelheid van 278 kilometer per uur, waar de BMW begrensd is op “slechts” 250 kilometer per uur, al lijkt ons dat meer dan genoeg voor een SUV. Mede dankzij de 8 versnellingen tellende automaat is de Porsche wel wat zuiniger dan de BMW, maar laten we eerlijk zijn: wie geeft daarom als hij een auto als deze koopt? Beide monsters hebben een prijskaartje dat start rond de 155.000 euro en wie dat kan besteden zou niet eens het recht moeten hebben om over de benzineprijzen te zeuren.

Qua uiterlijk zijn beide auto’s niet onbesproken, de wat meer gestroomlijnde looks van de Cayenne Turbo of de agressievere look van de BMW X5M, ieder zal zijn persoonlijke voorkeur hebben. En laat deze rubriek nu juist daarvoor bedoeld zijn. Kies maar dames en heren: de BMW X5M of de Porsche Cayenne Turbo?