Renault wil een groter aandeel in Lada/AvtoVAZ

Auteur: , 26 Reacties

Veel mensen weten niet dat Renault sinds begin 2008 een belang heeft van maar liefst 25% in het Russische AvtoVAZ (bekend van Lada). Daar ging toentertijd een forse tijd aan vooraf, want ook GM en Fiat wilden graag aandeelhouder worden van AvtoVAZ. En nu heeft Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn aangegeven dat hij graag een meerderheidsbelang in AvtoVAZ wil hebben. More = better namelijk.

Je vraagt je misschien af waarom Renault zo graag Lada in wil lijven, maar dat komt voornamelijk omdat de Russische markt momenteel booming is. En daar wil Renault natuurlijk een graantje van meepikken. Lada is nog steeds het best verkochte merk in Rusland en Renault en Nissan zijn inmiddels al aardig in opmars. En Renault kan Lada helpen met nieuwe (goedkope) technologie voor nieuwe modellen. Dat hebben ze immers ook gedaan bij Dacia en dat werkt prima. Ook willen Nissan en Renault auto’s gaan bouwen in de enorme Lada-fabriek in Togliatti. Die wordt op dit moment helemaal niet optimaal benut en dus kunnen die Russen best was extra Renault’s en Nissan’s (voor de lokale markt) inelkaar schroeven.

En volgens Ghosn vind minister-president Vladimir Poetin (een Lada fan) het ook een prima idee als Renault een groter aandeel neemt in AvtoVAZ. We houden jullie op de hoogte! (via: reuters.com)

“The prime minister agreed Renault…could increase its share of the capital and that it can go up to 50 percent…How it will happen, and in what time frame, will be discussed with other shareholders,”

In 2008 moest Renault $1 miljard betalen voor een aandeel van 25% in AvtoVAZ, wat ze op dit moment moeten betalen voor nog eens 25% is niet bekend.



26 reacties

Goede zet van Renault. Die 1 miljard euro hebben ze in die stijgende markt binnen een paar jaar terugverdient dus daar zal het niet aan liggen.
Renault wordt zo langzamerhand ‘de hoer in autoland’…in principe gold die term alleen voor Audi; legale inteelt in eigen stal…maar Renault rommelt met BMW, gaat vreemd met Lada (?) en wil zichzelf nog verder laten uitkleden door Amerikanen ? Hoerig hoor…
@Megakix: wat doet Renault dan met BMW? Volgens mij ben je in de war met PSA (Peugeot/Citroen), die werken namelijk samen met BMW. Of met Daimler (Mercedes, smart), want die werken samen met Renault/Nissan.

En met Amerikanen (Ford, GM, Chrysler) hebben ze volgens mij ook geen samenwerkingen.

Het lijstje is volgens mij nu zo:
Renault
Nissan
Infiniti
Samsung
Dacia
Lada
Daimler (Mercedes, Smart etc)
@robbie:
Dat lijkt erop, bedankt voor uw info.
@Megakix:
Mooi comment mega-nix.
Het getuigt van veel kennis over hoeren.
@boygeorge: …haha, nee, daar weet ik inderdaad niet veel vanaf. @Robbie gaf echter mij een juister beeld, waarvoor dank.
@Megakix:
Ik denk dat ik je woordkeuzes begin te begrijpen.
-edit: kappen-
Ik betwijfel of ze die 1 miljard Euro al terugverdient hebben.
Ik denk dat ze nu willen kopen in ruil voor een pakket van veel auto-related handelen.
En dat kan ook GRAAN zijn en OLIE.
We krijgen slecht een topje van de ijsberg te zien.
Een buitengewoon moeilijke materie waar “binnenskamers” afspraken over worden gemaakt.
Het is een vorm van de markt openbreken en grenzen sluiten.
Renault begeeft zich op een gevaarlijk pad.
De Franse werknemers zien de bui al hangen.
Er is nu nog niets aan de hand.
Ik zou wel eens willen weten hoe groot het aandeel NISSAN is.
50/50 is niet gebruikelijk.
49/51 zie ik vaker.
Op de beurs heb ik niets bijzonders gezien.
Hier weet ik echt niet zo veel van.
Ben benieuwd of hier net zoveel reactie`s op komen als bijvoorbeeld GAY auto-lijstje.
Ik denk van niet.
@boygeorge: Aan jou zal het niet liggen. :)
@boygeorge: zoals ik altijd zeg: Inhoudelijk interessante artikelen ‘scoren’ de minste comments ;) Hoe minder hoe beter dus!

En vergeet niet dat de Franse overheid voor 15,7% eigenaar is van Renault.

Als je meer wil weten over de verhoudingen tussen Renault & Nissan helpen onderstaande plaatjes wellicht. Overigens is Renault-Nissan statutair in Nederland gevestigd :D

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Verhoudingen_binnen_de_Renault-Nissan_Alliance.png

http://www.nissan-global.com/EN/COMPANY/PROFILE/ALLIANCE/RENAULT03/IMAGES/idx_ill_flow01.gif

http://www.nissan-global.com/EN/COMPANY/PROFILE/ALLIANCE/RENAULT03/IMAGES/idx_ill_flow02.gif

http://www.carlist.com/autonews/2006/image/renault_nissan.jpg
@robbie:
Dat is de meest waardevolle reactie van gisteren of vandaag.
Dat geld ook voor Pallas en Citrofiel.
Ik durf U nog niet te plagen Heer Robbie.
Renault neemt stilletjes de hele autowereld over. Van mij mogen ze ook wel weer eens een premium tak lanceren.
@Notorious: via Nissan hebben ze al Infiniti ;) En ze hebben al aangekondigd dat Infiniti & Mercedes gaan samenwerken.
Hoe langer je zoekt hoe gekker het wordt.
Het is een web van draadjes en er zijn meerdere spinnen.
Auto`s en olie.
Wie werkt er allemaal mee met Toyota ?
Ik zeg dit omdat daar de ontwikkeling van Lithium-Auto`s
heel erg hard gaat.
Om U een idee te geven.
In 2002 kost Lithium per ton 300 Euro.
Nu 2010 10x meer, 3200 Euro/ton.
Als ik aandelen kon kopen, zou ik niet voor Renault/Nissan/Lada gaan.
Er is namelijk geen Lithium te vinden in deze combinatie.
Ik ben benieuwd wie 5 jaar geleden al op visite is geweest in Zuid-America.
Heel simpel een theekransje, gezellig keuvelen en de grenzen dichtmetselen.
Gelijk even Graan en Mais afspraken en in 2013 gaan we oogsten.
Je kan voor snelle winst gaan, Casino Royal of Dr.No achtige toestanden.
Zelfs James Bond rijd Ford.
Ik doe een gokje.
Behalve een DBeetje rijd hij een Ford, een groene 2CV en een Prius in de volgende film.
Ben ik gek?
Ja.
Hoewel, de laatste film van James BOND hebben ze een ander probleem duidelijk in beeld gebracht.
Water, water en nog eens water, zoet-water.
Grappig dat dat in Bolivia was.
Grappig dat Bolivia heel veel Lithium heeft.
Raar maar waar.
OnTopic: De wereld-grenzen worden opnieuw bepaald.
Ik denk dat de macht van olie en auto-economie een nieuw tijperk ingaat.
Het is 10 jaar geleden ingegaan en stopt op het moment dat de olie-junkies sterven.
@boygeorge: Lithium is een Chinees / Peruaans feestje; de regering van Peru heeft al meedere landenvertegenwoordigers mogen ontvangen, maar heeft duidelijk aangegeven dat zij alles zélf in eigen huis houden, inclusief de excavatie van lithium en het maken van de batterijen.
@Megakix:
Fout en goed.
Ik heb landen waar ze Lithium hebben niet allemaal genoemd.
Het gaat om landen waar we niet bij kunnen komen.
China: die heeft het allemaal zelf nodig.
Peru is correct.
Daar kan niemand bij, echter die hebben hele goede banden met de USA.
Bolivia: die hebben ronduit verklaard dat het afgelopen is met uitbuiterij.
Zij willen niet het Afrika van Shell worden.
Bolivia heeft Toyota uitgenodigt om auto`s te bouwen in Bolivia.
He, dat is handig !!
Besproken tijdens een theekransje met een koekje erbij.
Rusland blijft een moeilijk land, men roept al sinds eind jaren ’90 dat Rusland ‘booming’ is maar dat hebben ze eigenlijk nooit kunnen waarmaken. Zonder pardon bedrijven nationaliseren en gemaakte afspraken breken is de overheid niet vreemd. Die onstabiele factor zal de groei flink remmen, daarnaast is de georganiseerde misdaad nog altijd ongekend sterk aanwezig, zeker als men wat verder het binnenland opzoekt.
Wat echt booming is/wordt zonder belemmeringen is Brazilie.
Die communistenmobielen moeten ze in Rusland toch ook al lang niet meer??? Behalve de Lada Niva die was egt te bruut gewoon ;)
@Roelio: Speciaal voor jou even een top 10 van de best verkopende merken in Rusland (eerste 9 maanden van 2010):

Lada: 367.765
Chevrolet: 80.673
Kia: 77.745
Renault: 65.046
Hyundai: 61.470
Ford: 61.044
Toyota: 55.354
Daewoo: 54.564
Nissan: 51.041
GAZ: 50.518

Zoals je ziet heeft Lada dus een marktaandeel van bijna 28%. En Lada, Renault en Nissan samen hebben een aandeel van ruim 36%.
@robbie: Hmm… die zag ik niet aankomen ;)
graag een “nieuwe” oude lada niva MET diesel motor en wat extra snufjes zoals airco…
Hopelijk gaan ze het chassis van de duster dan gebruiken voor een nieuwe niva
Renault en geld verdienen dat gaat niet samen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).