Autoblog 2012 flashforward

Auteur: , 45 Reacties

We blikken vooruit op het komende jaar...

Aldous: 2012 wordt het jaar waarin Tesla critici de mond snoert door een elektrische sedan op de markt te brengen die wél te betalen is en maximaal 480 km op één acculading aflegt. Elektrisch rijden, maar dan in een auto die er niet uitziet als een veredelde winkelwagen en tegelijkertijd bomvol tech-stuff zit. Verder zal de Nederlandse infrastructuur van oplaadpunten en openbare snelladers grondig uitgebreid worden, het werd een keer tijd.

Alwood: Winterbanden zijn onzin… bla bla… RWD is altijd beter… bla bla… Volvo had dat al veel eerder… bla bla… Maar met relatief eenvoudige ingrepen zijn de onderdelen weer helemaal op ‘modern’ niveau te trekken!

Autoblogger: Er komt eindelijk een nieuw model van Bugatti! Maar dan het slechte nieuws: 2012 wordt de doorbraak van hybride diesels, cilinderuitschakeling wordt mainstream, snelladen en draadloos opladen breekt door, de actieradius van elektrische auto’s wordt groter en de accu’s worden sterker. Die zaken zorgen ervoor dat elektrisch rijden eindelijk een soort van realiteit kan worden. Aparte modellijnen van BMW (i) en Audi (e-tron) zorgen voor een snellere acceptatie… Zucht.

CasperH: In 2012 krijgen Nederlandse autoverkopers het weer moeilijker. De belastingvoordelen voor hybrides en elektrische auto’s worden teruggeschroefd en daarmee worden auto’s weer minder betaalbaar in een toch al moeilijk financieel jaar. En niet alleen in Nederland gaat het minder, de zwakkere Europese merken krijgen het moeilijker dan ooit. Alfa balanceert op de rand van de afgrond en Fiat lijdt onder het slecht draaiende Lancia / Chrysler. De Panda wordt niet de hit die men in Turijn gehoopt had. Ook Opel heeft het moeilijk onder het juk van GM, ondanks het feit dat ze best goed auto’s verkopen moet er eind van het jaar grondig gereorganiseerd worden.

Een moeilijk jaar dus, maar er is ook goed nieuws. Zo start Saab uiteindelijk door, maar daar gaat wel een hoop geruzie aan vooraf omdat GM bang is voor de Chinezen. En er wordt een vergissing gemaakt waardoor ik een Spaanse loterij win zonder zelfs voor het lot betaald te hebben. Waardoor ik 97 miljoen euro krijg bijgeschreven en de rest van het jaar rond de wereld blaas in mijn eigen Koenigsegg Agera R, vluchtend voor de Spaanse geheime politie die het geld terug wil halen. De film over dat avontuur zien jullie begin 2013 in de bios.

Dennis: Ook in 2012 krijgen we het Kwartje van Kok niet terug. We gaan in 2012 weer oeverloos ouwehoeren over alternatieven voor het rekeningrijden. Er zullen weer een aantal onderzoeken worden gestart en alternatieven worden doorgerekend, maar per saldo verandert er in 2012 helemaal niets. Hierdoor weet de automobilist niet waar hij aan toe is en dit gecombineerd met een onbetrouwbare overheid (lees: plannen en maatregelen veranderen continu) drukken de autoverkoop.

Ricardo: 2012, het jaar waarin de bijtellingsregeling op de schop gaat en fabrikanten met mueslimodellen in hun maag blijven zitten omdat hun enige voordeel -het financiële voordeel- keihard wegvalt. Verder gaan we fappen op de 599-opvolger, zien we de Aventador Roadster wellicht verschijnen terwijl er een derde seizoen van de Saabsoap komt (Victor en De Mol zijn reeds onderhandeling). Maar mijn echte voorspelling: in 2012 breekt de pleuris uit bij Opel vanwege aanhoudende verliescijfers, een falende EU-economie en GM die het wel voor gezien houdt met de Rüsselsheimers.

Robbie: De vorige “crisis” was slechts een opwarmertje voor de hel & verdoemenis die ons in 2012 gaat treffen. Die paar ontslagen die toen vielen zijn peanuts vergeleken bij de slachtpartij die ons in 2012 gaat treffen. De volgende merken zullen omvallen of geSaabed worden:
– Alfa Romeo: Fiat is het zat en de fusie met Chrysler verloopt toch niet helemaal volgens plan. Alfa moet wieberen en Dodge komt naar Europa
– Aston Martin: Teveel schulden, geen nieuwe modellen, Cygnet flopt, Rapide verkoopt niet en Mercedes werkt niet meer aan Lagonda plannen
– Fiat/Chrysler: Fusie verloopt veel moeilijker dan gedacht, doelstelling zwaar naar beneden bijgesteld. Lancia modellen floppen
– Infiniti: De modellen zijn zo gelijk en verkopen zo slecht dat Renault/Nissan er geen brood meer in ziet
– Jaguar: Heel leuk zo’n XKR-S, maar daar verdien je geen geld mee. Verkopen lopen nog verder terug. Tata gaat twijfelen. C-X16 in ijskast
– Maybach: mag in 2012 alvast sterven ipv 2013
– Mazda: Komt erachter dat ze beter warme banden met Ford hadden kunnen houden. Zelf modellen ontwikkelen is toch wel heel duur
– Mitsubishi fuseert met PSA (Peugeot/Citroen)
– Renault flikkert alles wat groter is dan de Megane/Scenic uit het gamma (in VK al gedaan) en de Wind gaat met pensioen.
– Smart = dood. De samenwerking tussen Renault-Nissan en Daimler flopt namelijk (ook omdat Infiniti stopt)
– Tesla maakt bekent dat Model S is uitgesteld en gaat daarom bijna failliet
– Volvo koopt delen van Saab

Positief nieuws: Spyker brengt de Aileron eindelijk op de markt.

Sacha: De economische crisis gaat eindelijk goed los. De voordelen zijn evident: het fileprobleem is voor de komende 5 a 10 jaar zo goed als opgelost. Als alle wegverbredingen eindelijk klaar zijn (iets waar we de halve vorige eeuw over gesoebat hebben) zijn ze eigenlijk niet meer nodig. Voordeel: als de crisis in 2020 weer omslaat in ongebreidelde manische economische groei is Nederland er qua infrastructuur helemaal klaar voor, en de korenwolf kent een ongekende populatiegroei.

Negatieve effecten van de crisis: er gaan veel (midden)grote bedrijven failliet, of moeten dusdanig saneren dat er een tsunami van half afgebruikte (muesli)leaseauto’s op de markt komt. Tevens wordt er geen nieuwe auto meer verkocht waardoor de sales afdelingen van de Nederlandse autobedrijven eindelijk met welverdiend sabbatical kunnen.

De aftersales afdelingen en onafhankelijke garages daarentegen kennen een gouden decennium. Omdat iedereen zijn huidige auto rijdend houdt wordt er een ongekende duurzaamheid bewerkstelligd, zeer tegen het zere been van het ministerie van financiën, die alle belastingen (juist op muesliauto’s) en accijnzen fors gaat verhogen, waardoor er weer veel minder kilometers worden gereden. De milieumaffia is ook niet blij met deze nieuwgevonden duurzaamheid, voornamelijk omdat ze hun stok om de automobilist mee te slaan kwijt zijn.

Sir Smokalot: In 2012 beleeft Saab een wonderbaarlijke wederopstanding en komt terug als Zombie Saab. Hun eerste nieuwe model is een 9-5, die behalve op benzine en e85, ook op de tranen van Noord-Koreaanse arbeiders kan rijden. Aangezien de mate van leed en hysterie bepalend is voor de kracht van de brandstof, staat dit Noord-Koreaanse krachtsap gelijk aan een octaangetal van 200. Hiermee krijgt Saab in één klap het meest zuinige, efficiënte, en krachtige wagenpark ter wereld.

Dit valt de organisatie van de OS2012 in Londen ook op, BMW wordt gewipt als sponsor, en Saab mag het stokje overnemen. Aan het eind van het jaar wordt Victor Muller gekroond tot Koning van Europa, en begint met de revival van Talbot, Wartburg, Trabant, Austin en DAF personenwagens, die in het premium segment hoge ogen gooien.

Maybach wordt overgenomen door Tata, die er Rolls-Royce de loef mee wil afsteken.

Vanwege een allergische reactie op een nieuwe gezichtscrème komt Luca di Montezemelo op tragische wijze te overlijden. Lapo Elkann wordt tot zijn opvolger benoemd en vervangt de raad van Bestuur door een drietal transseksuele hoeren. Het resultaat is verbluffend: winstcijfers verdubbelen en klanten zijn zeer tevreden. Kennelijk weten transseksuele hoeren precies wat de Ferrari-clientele wil.

Wouter: Selecteren op bijtelling raakt helemaal uit, want niemand begrijpt het nog. Alleen de “0%-bijtellers” scoren nog goed, maar vanwege de slechte leverbaarheid zijn die slechts voor een happy few. De rest van leaserijdend Nederland gaat gewoon weer voor de auto waar ze echt gelukkig van worden en we zien dus eindelijk weer eens wat spannende auto’s op de parkeerplaatsen van IT-bedrijven. Toch is groen niet uit, sterker nog; metallic-groen kent een ongekend grote en geheel onverwachte opmars. Op de autoshow van Genève zien we verrassend veel merken die hun gaafste modellen in diverse tinten groen op de stand zetten.

Zoals verwacht gaat Saab failliet en er komt geen doorstart. Het is definitief over, maar Victor Muller blijft onze held. Andere auto-concerns die in de problemen komen: Honda, wegens te weinig innovatie de afgelopen 15 jaar. Opel blijft kwakkelen, maar dat komt vooral door falend management bij General Motors. Het Fiat concern kent zware tijden, Marchionni zwicht eindelijk en zet Alfa Romeo in de etalage. Victor Muller doet een overname poging, maar wordt afgetroefd door het VAG concern.

Amen.