Autoblog 2012 flashforward

Gepost op 31-12-2011 om 12:00 door - 45 Reacties »

Carlos Ghosn: the only way is up, baby
We blikken vooruit op het komende jaar…

Aldous: 2012 wordt het jaar waarin Tesla critici de mond snoert door een elektrische sedan op de markt te brengen die wél te betalen is en maximaal 480 km op één acculading aflegt. Elektrisch rijden, maar dan in een auto die er niet uitziet als een veredelde winkelwagen en tegelijkertijd bomvol tech-stuff zit. Verder zal de Nederlandse infrastructuur van oplaadpunten en openbare snelladers grondig uitgebreid worden, het werd een keer tijd.

Alwood: Winterbanden zijn onzin… bla bla… RWD is altijd beter… bla bla… Volvo had dat al veel eerder… bla bla… Maar met relatief eenvoudige ingrepen zijn de onderdelen weer helemaal op ‘modern’ niveau te trekken!

Autoblogger: Er komt eindelijk een nieuw model van Bugatti! Maar dan het slechte nieuws: 2012 wordt de doorbraak van hybride diesels, cilinderuitschakeling wordt mainstream, snelladen en draadloos opladen breekt door, de actieradius van elektrische auto’s wordt groter en de accu’s worden sterker. Die zaken zorgen ervoor dat elektrisch rijden eindelijk een soort van realiteit kan worden. Aparte modellijnen van BMW (i) en Audi (e-tron) zorgen voor een snellere acceptatie… Zucht.

CasperH: In 2012 krijgen Nederlandse autoverkopers het weer moeilijker. De belastingvoordelen voor hybrides en elektrische auto’s worden teruggeschroefd en daarmee worden auto’s weer minder betaalbaar in een toch al moeilijk financieel jaar. En niet alleen in Nederland gaat het minder, de zwakkere Europese merken krijgen het moeilijker dan ooit. Alfa balanceert op de rand van de afgrond en Fiat lijdt onder het slecht draaiende Lancia / Chrysler. De Panda wordt niet de hit die men in Turijn gehoopt had. Ook Opel heeft het moeilijk onder het juk van GM, ondanks het feit dat ze best goed auto’s verkopen moet er eind van het jaar grondig gereorganiseerd worden.

Een moeilijk jaar dus, maar er is ook goed nieuws. Zo start Saab uiteindelijk door, maar daar gaat wel een hoop geruzie aan vooraf omdat GM bang is voor de Chinezen. En er wordt een vergissing gemaakt waardoor ik een Spaanse loterij win zonder zelfs voor het lot betaald te hebben. Waardoor ik 97 miljoen euro krijg bijgeschreven en de rest van het jaar rond de wereld blaas in mijn eigen Koenigsegg Agera R, vluchtend voor de Spaanse geheime politie die het geld terug wil halen. De film over dat avontuur zien jullie begin 2013 in de bios.

Dennis: Ook in 2012 krijgen we het Kwartje van Kok niet terug. We gaan in 2012 weer oeverloos ouwehoeren over alternatieven voor het rekeningrijden. Er zullen weer een aantal onderzoeken worden gestart en alternatieven worden doorgerekend, maar per saldo verandert er in 2012 helemaal niets. Hierdoor weet de automobilist niet waar hij aan toe is en dit gecombineerd met een onbetrouwbare overheid (lees: plannen en maatregelen veranderen continu) drukken de autoverkoop.

Ricardo: 2012, het jaar waarin de bijtellingsregeling op de schop gaat en fabrikanten met mueslimodellen in hun maag blijven zitten omdat hun enige voordeel -het financiële voordeel- keihard wegvalt. Verder gaan we fappen op de 599-opvolger, zien we de Aventador Roadster wellicht verschijnen terwijl er een derde seizoen van de Saabsoap komt (Victor en De Mol zijn reeds onderhandeling). Maar mijn echte voorspelling: in 2012 breekt de pleuris uit bij Opel vanwege aanhoudende verliescijfers, een falende EU-economie en GM die het wel voor gezien houdt met de Rüsselsheimers.

Robbie: De vorige “crisis” was slechts een opwarmertje voor de hel & verdoemenis die ons in 2012 gaat treffen. Die paar ontslagen die toen vielen zijn peanuts vergeleken bij de slachtpartij die ons in 2012 gaat treffen. De volgende merken zullen omvallen of geSaabed worden:
– Alfa Romeo: Fiat is het zat en de fusie met Chrysler verloopt toch niet helemaal volgens plan. Alfa moet wieberen en Dodge komt naar Europa
– Aston Martin: Teveel schulden, geen nieuwe modellen, Cygnet flopt, Rapide verkoopt niet en Mercedes werkt niet meer aan Lagonda plannen
– Fiat/Chrysler: Fusie verloopt veel moeilijker dan gedacht, doelstelling zwaar naar beneden bijgesteld. Lancia modellen floppen
– Infiniti: De modellen zijn zo gelijk en verkopen zo slecht dat Renault/Nissan er geen brood meer in ziet
– Jaguar: Heel leuk zo’n XKR-S, maar daar verdien je geen geld mee. Verkopen lopen nog verder terug. Tata gaat twijfelen. C-X16 in ijskast
– Maybach: mag in 2012 alvast sterven ipv 2013
– Mazda: Komt erachter dat ze beter warme banden met Ford hadden kunnen houden. Zelf modellen ontwikkelen is toch wel heel duur
– Mitsubishi fuseert met PSA (Peugeot/Citroen)
– Renault flikkert alles wat groter is dan de Megane/Scenic uit het gamma (in VK al gedaan) en de Wind gaat met pensioen.
– Smart = dood. De samenwerking tussen Renault-Nissan en Daimler flopt namelijk (ook omdat Infiniti stopt)
– Tesla maakt bekent dat Model S is uitgesteld en gaat daarom bijna failliet
– Volvo koopt delen van Saab

Positief nieuws: Spyker brengt de Aileron eindelijk op de markt.

Sacha: De economische crisis gaat eindelijk goed los. De voordelen zijn evident: het fileprobleem is voor de komende 5 a 10 jaar zo goed als opgelost. Als alle wegverbredingen eindelijk klaar zijn (iets waar we de halve vorige eeuw over gesoebat hebben) zijn ze eigenlijk niet meer nodig. Voordeel: als de crisis in 2020 weer omslaat in ongebreidelde manische economische groei is Nederland er qua infrastructuur helemaal klaar voor, en de korenwolf kent een ongekende populatiegroei.

Negatieve effecten van de crisis: er gaan veel (midden)grote bedrijven failliet, of moeten dusdanig saneren dat er een tsunami van half afgebruikte (muesli)leaseauto’s op de markt komt. Tevens wordt er geen nieuwe auto meer verkocht waardoor de sales afdelingen van de Nederlandse autobedrijven eindelijk met welverdiend sabbatical kunnen.

De aftersales afdelingen en onafhankelijke garages daarentegen kennen een gouden decennium. Omdat iedereen zijn huidige auto rijdend houdt wordt er een ongekende duurzaamheid bewerkstelligd, zeer tegen het zere been van het ministerie van financiën, die alle belastingen (juist op muesliauto’s) en accijnzen fors gaat verhogen, waardoor er weer veel minder kilometers worden gereden. De milieumaffia is ook niet blij met deze nieuwgevonden duurzaamheid, voornamelijk omdat ze hun stok om de automobilist mee te slaan kwijt zijn.

Sir Smokalot: In 2012 beleeft Saab een wonderbaarlijke wederopstanding en komt terug als Zombie Saab. Hun eerste nieuwe model is een 9-5, die behalve op benzine en e85, ook op de tranen van Noord-Koreaanse arbeiders kan rijden. Aangezien de mate van leed en hysterie bepalend is voor de kracht van de brandstof, staat dit Noord-Koreaanse krachtsap gelijk aan een octaangetal van 200. Hiermee krijgt Saab in één klap het meest zuinige, efficiënte, en krachtige wagenpark ter wereld.

Dit valt de organisatie van de OS2012 in Londen ook op, BMW wordt gewipt als sponsor, en Saab mag het stokje overnemen. Aan het eind van het jaar wordt Victor Muller gekroond tot Koning van Europa, en begint met de revival van Talbot, Wartburg, Trabant, Austin en DAF personenwagens, die in het premium segment hoge ogen gooien.

Maybach wordt overgenomen door Tata, die er Rolls-Royce de loef mee wil afsteken.

Vanwege een allergische reactie op een nieuwe gezichtscrème komt Luca di Montezemelo op tragische wijze te overlijden. Lapo Elkann wordt tot zijn opvolger benoemd en vervangt de raad van Bestuur door een drietal transseksuele hoeren. Het resultaat is verbluffend: winstcijfers verdubbelen en klanten zijn zeer tevreden. Kennelijk weten transseksuele hoeren precies wat de Ferrari-clientele wil.

Wouter: Selecteren op bijtelling raakt helemaal uit, want niemand begrijpt het nog. Alleen de “0%-bijtellers” scoren nog goed, maar vanwege de slechte leverbaarheid zijn die slechts voor een happy few. De rest van leaserijdend Nederland gaat gewoon weer voor de auto waar ze echt gelukkig van worden en we zien dus eindelijk weer eens wat spannende auto’s op de parkeerplaatsen van IT-bedrijven. Toch is groen niet uit, sterker nog; metallic-groen kent een ongekend grote en geheel onverwachte opmars. Op de autoshow van Genève zien we verrassend veel merken die hun gaafste modellen in diverse tinten groen op de stand zetten.

Zoals verwacht gaat Saab failliet en er komt geen doorstart. Het is definitief over, maar Victor Muller blijft onze held. Andere auto-concerns die in de problemen komen: Honda, wegens te weinig innovatie de afgelopen 15 jaar. Opel blijft kwakkelen, maar dat komt vooral door falend management bij General Motors. Het Fiat concern kent zware tijden, Marchionni zwicht eindelijk en zet Alfa Romeo in de etalage. Victor Muller doet een overname poging, maar wordt afgetroefd door het VAG concern.

Amen.

45 reacties
Al met al een veelbelovend AB jaar dus ,Mijn toekomstvoorspelling is dat Kia/Hyundai de niet bestaande premium markt gaan overnemen :)
Avatar van audi18
audi18 via Android app
31-12-2011 om 12:14
Over een jaar teruglezen en kijken wie er het meeste gelijk had!
Leuke stukjes :)
Avatar van rodger
rodger via iPhone app
31-12-2011 om 12:29
OMG @ Smoke :)
@rodger: Echt hè.. die zit nou al aan de pap denk ik.. ;)
Hulde voor het AB-journaille…leuk om te lezen
@CasperH : :lol: en gaat het in 2012 nóg veel beter doen in de video-recensies
@Robbie : met zijn eeuwige gelijkwillenhebben, maar kennis van de autoindustrie op de goede plaats heeft…en in 2012 een vierkant hoofd krijgt van het vele meerleeswerk.
@Sir_Smokalot : komt eindelijk uit de kast om te melden dat hij de grootmoeder van zijn vriendin wel lekkerder vind…en blijft in 2012 het grootste schrijfgenie op AB.nl
@Sacha : mag in 2012 eindelijk in een echte auto rijden…de SLS AMG Cabrio !
@Ricardo : nieuw schrijffenomeen in 2012, hij zal de 1e plaats uiteindelijk gaan delen met @Sir.
@Alwood : ook in 2012 de tofste gast op Autoblog !
@Wouter : verliest zijn ‘rrrr’ in 2012 door het volgen van een ABN-cursus (waar hij zelfs een certificaat voor gaat krijgen, jaja) en haalt eindelijk de pinup-poster van Verhagen-Schultz boven zijn bed weg.
Avatar van jzaero
jzaero via iPhone app
31-12-2011 om 12:44
@Megakix: de SLS AMG Cabrio is al getest, alleen de video moet nog verschijnen. Samen met een R8 V10 spyder.
@jzaero: nja…wellicht gaat hij’m rijden dan (alsin kopen) ?
@Megakix: haha, goeie vooruitblik! :P
Avatar van reventon
reventon via iPhone app
31-12-2011 om 12:40
Ik kijk al uit naar die film
@reventon: yep, hij heeft wat weg van Jason Statham (Transporterguy) :lol:
@Megakix: dude, Statham is een ugly fuck naast mij. Je hebt mijn schoonheid toch IRL mogen aanschouwen man, loop je me nou te dissen?
@CasperH: Casper jonguh.. poetst oewe spiegel es op man.. koekert.
@CasperH: complimenten zijn niet besteedt aan dwazen hae ? ;-)…nee, echt, vind dat je buiten het feit dat je geen vechtskills hebt, een bril, geen 87 miljoen op je rekening (vooralsnog :lol: ) enzo…je best veel weg hebt van hem….egt hor !
@Megakix: moah, beetje.. heel klein beetje.. Jason Statham is natuurlijk ook niet zo succesvol..
Klopt helemaal niks van! waaanntt de wereld vergaat in 2012 ik bereid me alvast voor..
heb het niet helemaal gelezen, maar robbie is erg positief! :lol:
Man wat een bak ellende voorspellen jullie zeg! Ik gok eerder dat 2012 het einde is van Tesla als een of andere externe partij niet heeel snel een bak geld laat zien. Daarnaast komt Lamborghini met een Gallardo opvolger die ons compleet verstelt laat staan en zowel op prestaties als uiterlijk de 458 Italia te kakken zet. Ook komen ze met een 4-deurs auto die mooier is dan de Quattroporte en de Rapide bij elkaar maar meer herrie maakt dan de LM-002. Dan wordt besloten dat auto’s niet minder CO2 uit moeten stoten, maar lichter moeten worden wat niet alleen brandstof bespaard, maar ook dure grondstoffen terwijl er méér rijplezier beschikbaar komt. Pagani brengt in een gekke bui nog één laatste versie uit van de Zonda, net zo snel als de Zonda R maar nu wel geschikt voor de straat. BMW maakt bekend dat ze eindelijk een R8 concurrent gaan maken in 2 versies, één met twinturbo V10 en één met een ongeblazen V12. Koenigsegg pakt in 2012 het snelheidsrecord van de Veyron af met hun nieuwste model en legt de drempel boven de 450km/u. Rolls Royce komt met een opvolger van de Phantom die nog groter en luxer is. Als topje op de ijsberg wordt de snelheid eind 2012 overal naar 130 verhoogt want het blijkt dat de dodelijke ongelukken met 4% zijn afgenomen.

Nu mogen jullie verder met de negatieve voorspellingen;)
“..Marchionni zwicht eindelijk en zet Alfa Romeo in de etalage. Victor Muller doet een overname poging, maar wordt afgetroefd door het VAG concern..”

Deze zin hè.. ik verheug mij nu al helemaal op de vele topics en meterslange reacties die daar op ontstaan. ALS dit gaat gebeuren gaat dat voor mij zeker de boeken in als de AutoMotive sensatie van 2012. Want daar komen 100.000 vragen van. Hoe, waarom, waardoor, wat dan met Seat, etc. Whoosaa!
@Freewarefreak: eigenlijk zou alfa door een jap overgenomen moeten worden, het design van alfa + techniek van de jappen = ideale combinatie toch?
@audi18: Alfa overgenomen door Japanners? Laat dat maar niet horen aan de Alfa fans, die plegen per direct zelfmoord als ze dat horen!
@Cantago: hahaha klopt klopt, maar ze zouden wel een hele goeie auto kunnen maken dan denk ik.
Smoke schrijft op de valreep het gaafste stukkie van 2012! ROFL :lol:

Voor mij wordt 2012 het jaar van mijn eerste vaste baan, vele toekomstige ex-vriendinnen, kilometers plezier en vele liters alcohol – niet persé in die volgorde. :)
eerste baan, dat is ook zo.. dat moet ook nog gebeuren xD

voor mij sowieso mn rijbewijs halen! en dan natuurlijk vele kilometers!
@dennisr: voor mij 2012 ook hopelijk het jaar van me rijbewijs, maar eerst even het geld bij elkaar krijgen..
en wat staat er voor vandaag in de planning? laatste dag van het jaar.. nog speciale verhaaltjes? goede voornemens wat betreft de voortzetting van AB? wat mij betreft gewoon zo doorgaan hoor..

vanavond is het
2012 krijg ik m’n Camaro, don’t really care about the rest.
Hoe kan het dat er niks over het VAG concern gezegd wordt?
De nieuwe VW UP en Golf blijken namelijk van inferieure bouwkwaliteit te zijn en zorgen voor de ondergang van VW.
Haha de Saab 9-5 op tranen van noord Koreanen, dat gaat zeker een succes worden, omdat daar zat voor is voor de komende 100 jaar.
Gaat de wereld dan toch vergaan in 2012?
De halve autobranche gaat failliet in 2012..
Zo’n vaart zal het wel niet lopen hoor!

Ik voorspel veel zuinige modellen, maar niet echt veel high-tec hybrides omdat deze te veel geld kosten voor te ontwikkelen en voor aan te schaffen.
Gewone simpele zuinige technieken.(stop-start, cilinder-uitschakeling, turbo’s,…)

@robbie: De C-X16 gaat er gewoon komen, de opper-bobo van Tata, Mr. Tata himself beschouwd de auto als zijn eigen kindje en loopt ze zot van.
Hij wil laten zien tot wat zijn concern in staat is, en volgens mij wil hij er degsnoods ook verlies op draaien in ruil voor extra aanzien voor Tata.
De naam “productieconcept” zei genoeg ;)
Die C-X16 MOET er komen!! Anders ga ik wenen.. :cry:

LOL @ Luca di montezemelo! :D

@Iedereen op AB:
Happy New Year!!
@vale46: dank, en jij ook!
@dennisr: Van hetzelfde! Aan iedereen hier! ;)
@vale46: “..en volgens mij wil hij er degsnoods ook verlies op draaien in ruil voor extra aanzien voor Tata..”

Gaat niet gebeuren, ben maar niet bang. LandRover/Jaguar.. operationele winst 1.1 miljard over 2011. Ratan z’n centjes in Jaguar komen al terug zijn kant op. Zie hier de resurrection of a brand binnen 10 jaar. Hulde!
Tja dat zijn weer leuke vooruitzichten die er dik in zitten. Overleef het volgende jaar en dan zien we wel weer op de volgende flash forward van 2013. Happy New Year en tot volgend jaar (slechte moppen ftw).
Heb het even te druk voor AB.NL onzin (alhoewel dat eigenlijk op de eerste plaats moet komen natuurlijk…) dus bij deze: Happy happy happy 2012 aan alle AB.NLers en mede bloggers!
@Svenska_Aeroplan_AB: dito…goed 2012 en hou je typvingertjes heel !
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ah een accountant, bezig met de jaarcijfers !
Sinds ze een chimpansee en een belegger hebben laten beleggen en de chimpansee het er veel beter afgebracht heeft; geloof ik alleen nog maar in chimpansees.
2012 zoals Tjorque hem graag zou willen zien:

Synthetische biobrandstoffen die net dezelfde of betere eigenschappen dan de fossiele variant hebben, worden beschikbaar voor iedereen. Zelfs voor Jan Modaal. De échte petrolhead heeft nu geen enkele reden meer om te kankeren op duurzame energie, zijn bolide rijdt er beter mee. En hoewel de Jos en Gina geen interesse hebben van waar de energie vandaan komt, is het toch alom bekend dat er geen oerwouden voor verdwijnen en mensen voor verhongeren. (Don’t touch my burito’s!!!)

Ook de elektrische wagen begint, zij het eerst toch nog met een lichtelijk elitair tintje, de markt te penetreren. In den beginne nog als een onzekere puber, maar later met de daadkracht van een volleerde P*rn-star.
Het succes van de E-mobiel is te danken aan de komst van snellaadpunten en 230V stekkers op de parking bij de baas. (belastingvrij extra legaal voordeel)
Maar ook de optionele range extender met micro turbine, is een reden van het succes. De meeste fabrikanten bieden deze optie aan zonder dat je er plaats mee verliest. Voor kleine (potente) wagentjes bestaat er ook de mogelijkheid van bagage-aanhanger met range extender.

Fileproblemen zijn er nog steeds, maar de verhogende kwaliteit van de wegen heeft al bijgedragen tot een vermindering ervan. Omdat telewerken meer gepromoot wordt, is ook al een deel van het verkeer van de baan.

Autorijden is gemiddeld genomen niet veel duurder geworden, maar de kosten zijn eerlijker verdeeld. Doordat alle taksen via de brandstof verrekend worden, en de verzekering per kilometer, wordt je gestimuleerd om zuinig te rijden met een zuinige km-vreter. Het is echter nog steeds mogelijk/betaalbaar om af en toe te gaan peperen met je 3e generatie BMW M3 omdat je enkel betaalt voor de KM’s die je daadwerkelijk aflegt.

Ook mijn eerste auto (Citroen Evasion) staat nog in de garage als hobbie projectje. Het eerste blok is met 400.000km nu écht wel versleten. Maar er liggen al wat onderdelen klaar om deze machine ferm op te peppen (2*120kw / 2* 800Nm). Hobbieprojectjes kunnen sinds 2012 weer in België zonder teveel zever de baan op. Je moet alleen een remmentest afleggen, en netjes zoals iedereen de taksen afdragen via de brandstof die je verbruikt.

Kortom verantwoord rijplezier kan weer :)
@autoblogger en mogen de speedspot kanaal groter en groter worden amen ! hahah
@KD-Producties: oeps de is natuurlijk het sorry
Hey iedereen een goed 2012 en veel plezier vannacht!!

WTF die foto!!
Ik heb ‘helaas’ nog nooit kunnen lachen om de grappen van Smokealot. Doe maar gewoon niet, de enige van de Autoblog redactie die nog af en toe grappig uit de hoek kan komen is Wouter. Die komt wat minder wanhopig over…

Verder wel leuke vooruitblikken. Het hele ‘Elektrisch rijden’ zal inderdaad wel aardig in de lift zitten dit jaar, maar toch hoop ik eigenlijk dat waterstof wat meer leven in geblazen zal worden dit jaar.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!