Is de Fisker Karma een pyromaantje? [updated]

Auteur: , 34 Reacties

Een kleine glitch in de Fisker die leidt tot een ongevraagde barbecue of een ultieme zwartmaakactie uit het kamp der Amerikaanse (felle) tegenstanders van EV's? Oordeel zelf, maar Karma + garage zijn compleet naar de haaien.

Voor de haters: nee, het was niet Justin Biebers Karma en, nee, hij zat er dus niet in. Volgende keer beter. Dit incident voltrok zich bij een Texaanse eigenaar van een nagelnieuwe Karma, en volgens de autoriteiten is de auto ook de oorzaak van de brand. Wat er dan precies gebeurd is weet (nog) niemand.

Aan de oplaadapparatuur kan het echter niet gelegen hebben. Volgens de berichten zette de eigenaar zijn auto in de garage, was de lader niet aangesloten, en ontstond er 3 minuten later een forse binnenbrand. Vlak voor de brand merkte hij bovendien een geur van ‘verbrand rubber’ op. Strepen lopen trekken misschien?

Dikke pech voor de eigenaar, het huis was net nieuw, de Karma ook, en in de garage van de niet geheel onbemiddelde Amerikaan stonden tevens een Mercedes SUV en een Honda NSX. Tja, ‘verzekeringskwestie’ zullen we maar zeggen. (via autoweek.com)

Ondanks de bad press die de Karma bij tijd en wijle te verduren krijgt, verkoopt hij in Nederland als een trein. In een triomfantelijk persbericht meldt Fisker dat de Karma “the second-highest selling brand in the segment for high-end four-door models in the first quarter of the year” is.

Als we de cijfers er bij pakken, dan zien we dat er tussen jan-apr 88 Karma’s op kenteken werden gezet. En dat is inderdaad meer dan de BMW 7 Serie (87), Audi A8 (52), of Mercedes S-klasse (52). Ga je hem echter vergelijken met de 5 Serie (297), A6 (214) en E-klasse (89), dan pakken de verschillen nadelig uit voor de Fisker. Desalniettemin een mooie prestatie om 88 Karma’s af te zetten!

UPDATE 11-05 : Volgens Jon Bereisa, een EV-expert, ligt het probleem niet bij de accu’s, maar bij de te krap geplaatste motor:

“That engine is shoehorned into that bay, because they had to use a larger engine, because it was too heavy a car. As a result, there’s no room for exhaust routing and heat shielding to route the heat away… [the Karma is] using the hell out of that motor-generator.”