Alpina B3 BiTurbo: Als je niet op de nieuwe M3 wil wachten

Gepost op 05-03-2013 om 20:34 door - 46 Reacties »

Alpina B3 BiTurbo@ Geneve 2013
Ook geen zin meer om te wachten op de nieuwe BMW M3? Klop dan gewoon aan bij Alpina! Daar bouwen ze een 335i om tot B3 BiTurbo met ruim 400 pk, dat vermogen zal heel dicht in de buurt gaan komen van de nieuwe M3.

De drieliter zes-in-lijn wordt opgepompt tot maar liefst 410 pk/600 Nm, daarmee sprint je in slechts 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. En de topsnelheid? Die ligt op een whopping 305 km/u.

Daar in Buchloe weten ze wel hoe ze een BMW meer vermogen moeten geven zonder dat het enorm over the top is. Je kan een discussie hebben over de striping, maar die is nou eenmaal historisch verantwoord.


46 reacties   toon alles
Geweldig! Alpina logo’s eraf, en de omhooggevallen Audituffers zielig maken!
@rufctr01: Wat ben jij een gefrustreerde peuter zeg. Ik denk dat u ooit genomen bent door een neger met 4 cockringen rond zn prijsbeest…
@davidovic: haha ruft weet niet waar hij over praat. het is nog maar een jongetje en waarschijnlijk hebben ze bij hem thuis een bmw uit het stenen tijdperk. En zijn buurman een mooie audi
@dtm01: mooie Audi’s worden niet meer gemaakt.
@davidovic: wat is er jochie, kun je er niet tegen dat iemand je schandalig slechte, te dure Skoda met 4 nullen in de grill niet zo hoog heeft zitten? Geniet jij maar lekker van je VAGje en geniet vooral van het Franse interieur in je auto.
Heel goede prestaties, misschien wel beter dan de M3. Het enige wat ik echt niet snap bij Alpina zijn de velgen, zo lelijk!
@kapiteinaudi: idd tijd voor nieuw setje velgen, deze komen uit het Fred Flintstone tijdperk denk ik.
@toroloco: jij snapt het niet denk ik… die velgen ZIJN Alpina. Tijdloze wielen.
@toroloco: die velgen zijn lichter dan normale bmw velgen en je ziet ook geen ventiel zitten
dat hebben ze weggewerkt in het hart van de velg
@kapiteinaudi: voor de meeste BMW liefhebber zijn het pracht/droom wielen….
mooi!! zeker met die onmiskenbare alpina velgen en die kleur
@lupogti1: Eens, die velgen zijn juist cult.
Die striping vind ik niet lelijk, hoort bij een Alpina. ‘t Is ook nog redelijk subtiel gedaan vind ik. Beter een streepje dan al dat overbodige tupperware dat sommige ***kuch*** tuners ***kuch*** op een auto menen te moeten plakken/schroeven.

Alleen voor het interieur zou ik toch een andere kleurencombi kiezen. Dzjeezzz wat lelijk.
Hopelijk zo goed als zijn voorganger, die in bepaalde (pers-)tests verkozen werd boven de M3 voor dagelijks gebruik. En waarvan ook de hernemingen sneller waren dan de M, waar het bij het optrekken bijna gelijks was!
@ronin1130: De modificaties volgens het persbericht:

- N55-motor als basis maar nu met twee turbo’s ipv een enkele (daar gaat je theorie over ‘chiptuning’).
- Alpina-specifieke NGK bougies
- Versterkte gesmede krukas
- Geoptimaliseerde luchtinlaten
- High performance brandstofpomp
- High capacity intercooler
- Extra koelers voor koelvloeistof en olie
- High performance 850w ventilator
- ZF 8HP70-transmissie met geoptimaliseerde software
- Lange eindoverbrenging voor lager verbruik
- Rvs-uitlaatsysteem, ontwikkeld in samenwerking met Akropovic, goed voor 7,5kg lager gewicht ten opzichte van vorige B3 Biturbo, met kleppen om geluidsniveau te kunnen regelen
- Aangepast onderstel
- 20″ Alpina-velgen met Michelin Pilot Super Sport banden
- 370mm 4-pots remmen op vooras, 345mm 2-pots remmen op achteras, beide met aluminium remklauwen
- Voor- en achterspoilers die aerodynamische lift vrijwel tot nul reduceren

Alpina heeft serieus wat werk zitten in de nieuwe B3 Bi-turbo. Veel meer aanpassingen dan in de vorige. Dit apparaat is weer helemaal in geest met de vertrouwde handgebouwde Alpina-motoren van weleer. Een motor met een enkele turbo ombouwen naar biturbo is andere koek dan wat parameters in het motormanagement aanpassen.
@Femme: Aarg, dit is een reactie op @bohica .
@Femme: Bedankt, had het artikel gaan lezen en wou net op zoek gaan naar de rest van de mods maar daar was jij al :)
Is gewoon een standaard 335i die gechipt is .
Paar standaard alpina velgen en strepen erop en ze vragen 10tallen duizenden euro’s meer.
En de nieuwe m3 heb ik al gezien in München en die ownt wel.
10xbeter dan die alpina
@bohica:
Excuseer? enkel chip?? Maak je huiswerk! Er komt wel wat meer bij kijken dan enkel een chip. Het motormanagement wordt idd aangepast, de zuigers worden vervangen door gesmede zuigers, andere betere intercooler, oliekoeler idem, verhoogde turbodruk…
De versnellingsbak is er één van zf zoals er standaard één in de 335i te vinden is, maar dan standaard de sport automatic versie. Een complete uitlaatlijn ontwikkeld door acrapovic (lichter, mooier) Optionele sperdiff. Ik kan zo nog wel eventjes doorgaan…
305 km/u in je 3 serie :D
Beste bohica. Dat is nu het mooie van Alpina. Deze heren chippen niet zomaar even, in tegenstelling tot veel andere tuners. Alpina is ook niet zomaar een tuner(t), maar zelfs een officiele (zij het kleine) fabrikant, direct gelieerd aan BMW. Alpina stopt andere (gesmede MAHLE) zuigers in de motor. Past het koelingssysteem aan (bijvoorbeeld een vergrote intercooler). Past het inlaattraject aan. Past het gehele uitlaattraject aan. Nu in samenwerking met Akrapovic. Past andere katalysators toe. Past het onderstel aan (andere bussen, andere geometrie, gooit de verschrikkelijke run flat banden in de hoek ten faveure van Michelin Pilot Super Sports. Vergroot de remmen (in de de B5S (op basis van de vorige 5 serie) bijvoorbeeld de remmen van de 760iL midden oosten editie, die ruim 500 kilo zwaarder is), past in nauwe samenwerking met ZF de automaat aan. Etc. Etc. En… deze auto’s worden in nauwe samenwerking met BMW zelf ontwikkeld en gebouwd. Dus even chippen kan je het niet noemen. En het allermooiste is dat de cijfers m.b.t. PK’s en Nm’s vaak aan de bescheiden kant zijn. Een Alpina (zonder striping, dat wel) is voor kenners een M3 voor poseurs. :-) Als je een beetje verdiept in Alpina (ook de motorsport historie), dan zal je het merk meer waarderen.
Mooie auto. De juiste Alpinakleur en de juiste velgen. Ik zou er voor tekenen.
Nee, dit is geen ‘met-niet-M’. Alpina maakt van een premium middenklasser een auto uit het topsegment. Je behoudt je veercomfort, krijgt – als je wilt – een interieur dat veel luxueuzer is, kortom een zakenlimo. Als BMW Van Bommel-schoenen is, en M Nike Air, dan is Alpina Van Bommel Noble Blue.
Het is niet voor niets dat ze ‘bi-turbo’ erin houden. Deze auto’s zijn nu zoiets als wat de Maserati Biturbo’s waren in de 80′s.
Wooow wauw schokkend van Alpina, dit heb ik nog nooit gezien. #sarcasmemodus uit!

Pffff…… Knippen en plakken.
Beetje blauw, streepje en velgjes. Motor wat peper in de uitlaat en gaan.

De zoveelste suffe bmw.

De velgen zijn trouwens wel schitterend, maar waren dat 10 jaar geleden ook al.
ik wil hem wel als touring én met X-drive… goede RS4 concurrent
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!